بوئینگ بر خلاف ایرباس سفارش‌های ایران را در فهرست فروش سالانه ثبت نکرده است

خبرگزاری رویترز گزارش داده شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ بر خلاف رقیب فرانسوی‌اش ایرباس، سفارش‌های ایران برای خرید هواپیما را در فهرست فروش سالانه‌اش ثبت نکرده است.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، رویترز با اشاره به رقابت دو دهه‌ای شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ نوشته که شرکت فرانسوی (ایرباس) روز چهارشنبه گوی سبقت را از رقیب آمریکایی (بوئینگ) ربود.

شرکت ایرباس روز چهارشنبه اعلام کرد، در سال 2016 مجموعاً 731 سفارش جدید برای ساخت هواپیما دریافت کرده که 321 فروند آن مربوط به ماه دسامبر بوده است. شرکت بوئینگ، 668 سفارش برای خرید هواپیما داشته است.

به نوشته رویترز، با توجه به شکننده بودن تقاضاها در سایر نقاط دنیا، سفارش‌های ایران برای خرید هواپیما از وزنی خاص برای این دو شرکت هواپیماسازی برخوردار بوده است.

اما، در حالی که ایرباس تمامی 100 سفارش‌ خرید ایران به استثنای دو مورد از آنها را در فهرست سفارش‌های سال گذشته ثبت کرده رقیب امریکایی 80 سفارش ایران را به حساب نیاورده است.

رویترز نوشته هنوز دلیل این اقدام بوئینگ مشخص نیست.

یک منبع نزدیک به بوئینگ گفته که این شرکت آمریکایی هنوز قدری از اقدام ایرباس و اینکه توانسته همه سفارش‌های مربوط به ایران را ثبت کند سردرگم است.

تحلیلگران گفته‌اند تصمیم‌گیری درباره گزارش‌دهی رسمی این سفارش‌ها در فهرست فروش سالانه تا اندازه‌ای به صدور مجوز آنها از طرف آمریکا بستگی دارد.

منابع نزدیک به این معاملات می‌گویند در حالی که ایرباس و بوئینگ هر دو مجوز صادرات هواپیما به ایران را دریافت کرده‌اند، تنها برخی از این مجوزها تمام بازه زمانی تحویل آنها به ایران (یعنی سال 2028) را دربرمی‌گیرند. بنابراین، بوئینگ و ایرباس بایستی برای تمدید بخشی از تقاضاهایشان درخواست بدهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا