یادداشت مهمان// مریم بهشتی زواره

اجرای طرح بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه موجب ارتقاء آگاهی عموم مردم می‌شود

آنچه در زیر می‌خوانید نوشتاری است از مریم بهشتی زواره، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند که در پایگاه خبری تارود دماوند به عنوان یادداشت مهمان جهت آگاهی عموم مردم مورد انتشار قرار گرفته است:

هرساله بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه صحیح در کشور برگزار می‌شود. امسال کمپین «ملی ۳، ۲، ۱ غذای سالم» با هدف کاهش مصرف قند، نمک و چربی توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه و دفتر آموزش و ارتقاء سلامت از تاریخ ۲۹ آذرماه لغایت ۱۴ دی‌ماه و با همکاری سایر ادارات به اجرا گذاشته شده است.

راهبردهای اصلی در اجرای این برنامه کشوری، آموزش همگانی ثمر بخش و ارتقاء آگاهی عموم مردم در مورد تغذیه صحیح می‌باشد.

بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و … مهم‌ترین علت مرگ و میر در جهان و ایران به شمار می‌رود؛ ۷۶% کل بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص دارد. از مهمترین دلایل بروز بیماری‌های غیر واگیر افزایش مصرف قند، نمک و چربی و مصرف کم سبزی و میوه است.

مصرف زیاد روغن و چربی در برنامه غذایی روزانه علاوه بر اینکه خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، با افزایش دریافت کالری که در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود، در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

اضافه وزن و چاقی زمینه را برای ابتلاء به سایر بیماری‌های غیر واگیر از جمله انواع سرطان هارا فراهم می‌کند؛ سرانه مصرف قند و شکر در کشور ۶۶ گرم در روز است که بر اساس سبد مطلوب غذایی باید به روزانه ۴۰ گرم کاهش یابد. سرانه مصرف روزانه روغن ۴۶ گرم است که باید به ۳۵ گرم کاهش یابد.

مردم به‌طور روزانه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کنند که مقدار توصیه شده برای افراد زیر ۵ سال کمتر از ۵ گرم و برای افراد بالای ۵۰ سال کمتر از ۳ گرم در روز است. مهم‌ترین اقدامات در زمینه تغذیه سالم، فرهنگسازی و آموزش در زمینه تغذیه صحیح است.

توصیه‌ها جهت داشتن رژیم غذایی سالم:

– از همه گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات و گروه گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات استفاده کنید.
– از مصرف چربی‌ها و روغن‌های جامد و نیمه جامد اجتناب کنید.
– مصرف قندهای ساده مانند قند و شکر و … را محدود کنید.
– در میان وعده‌ها از مواد سالم مانند میوه و سبزی استفاده کنید.
– از مصرف زیاد نمک خودداری کرده و حتی‌الامکان از نمکدان سر سفره استفاده نکنید.
– حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در روز داشته باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا