در اولین کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده شهرستان دماوند مطرح شد؛

افزایش ۱۹ درصدی طلاق توافقی در شهرستان دماوند/ سال ۹۵ میزان ازدواج و طلاق در شهرستان دماوند افزایش یافته است

اولین نشست کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی و خانواده در شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسئولان برگزار گردید و موضوعاتی همچون افزایش ۱۹ درصدی طلاق توافقی و ضرورت بررسی دلایل طلاق در این شهرستان از جمله موضوعات مطرح شده این نشست بود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی- انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده، با حضور جمعی از مسئولان شهرستان در محل فرمانداری شهرستان دماوند اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات جامعه امروز، پرداختن به شاخص‌های فرهنگی اعم از شکاف بین نسلی، احترام به قانون، منشور حقوق شهروندی، اعتماد اجتماعی، استحکام خانواده و پرهیز از مواد مخدر می‌باشد.

وی افزود: در مقایسه با آمارهای وزارت رفاه و امور اجتماعی، میزان طلاق در سطح استان تهران در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ۷/۶ درصد و میزان ازدواج نیز ۳ دهم درصد کاهش داشته است.

معاون سیاسی- انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش سن بلوغ جنسی در افراد، خانواده‌ها باید بستر ازدواج فرزندان در سنین پایین را فراهم نموده و با ارائه آموزش‌های لازم، از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری نمایند.

جهانشاهی تأکید کرد: در سایر کشورها، موضوع روابط آزاد در جنس مخالف امری عادی تلقی می‌شود، در حالی که در کشور اسلامی ایران، این روابط تنها از طریق ازدواج میسر است.

*سال ۹۵ میزان ازدواج و طلاق در شهرستان دماوند افزایش یافته است

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان دماوند گفت: خوشبختانه با وجود سامانه برخط، تمامی ازدواج و طلاق‌ها به محض وقوع، در سامانه ثبت می‌شود و امکان بروز خطا وجود ندارد.

امیر ملک با اشاره به افزایش میزان طلاق در شهرستان دماوند افزود: در نه ماهه اول سال ۹۴ بالغ‌بر ۴۸ مورد طلاق در شهرستان دماوند ثبت گردید؛ این در حالی است که در سال جاری، این میزان به ۷۰ مورد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین میزان ازدواج نیز در سال جاری با افزایش مواجه بوده است؛ چرا که در نه ماهه اول سال ۹۴ بالغ‌بر ۴۳۳ مورد ثبت ازدواج و در سال جاری، بالغ‌بر ۴۶۳ مورد ازدواج ثبت گردیده است.

*افزایش ۱۹ درصدی طلاق توافقی در شهرستان دماوند

حسین بی‌نیاز، رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند، با اشاره به افزایش آمار طلاق توافقی در سطح شهرستان دماوند گفت: با توجه به تعامل اداره بهزیستی و دادگستری شهرستان دماوند، جلسات مشاوره قبل از طلاق در مرکز بهزیستی انجام می‌شود؛ لذا بر این اساس، شاهد افزایش ۱۹ درصدی طلاق توافقی در سطح شهرستان دماوند بوده‌ایم.

همچنین رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند، با اشاره به مسئله طلاق عاطفی در بین خانواده‌ها افزود: متأسفانه بسیاری از همسران در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند در حالی که طلاق عاطفی در میان آن‌ها حکم‌فرماست.

مهرداد پورفتحی خاطرنشان کرد: اداره آموزش و پرورش، با تعلیم فرزندان در دوره تحصیلی، آن‌ها را با روش‌های زندگی آشنا می‌کند؛ اما متأسفانه فرزندان به محض ورود به جامعه، با معضلات مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روبه رو می‌شوند؛ لذا ضرورت پرداختن به مسئله طلاق عاطفی بسیار حایز اهمیت است.

*ضرورت بررسی دلایل طلاق در شهرستان دماوند

امام جمعه شهرستان دماوند، با اشاره به لزوم توجه به مسئله طلاق در سطح شهرستان دماوند اظهار کرد: موضوع طلاق در بین خانواده‌ها، باید از طریق پژوهش‌های دانشگاهی و پایان‌نامه‌های تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم فتاح دماوندی گفت: با انجام مشاوره‌های اجباری قبل از مرحله ازدواج و برپایی کلاس‌های آموزشی در مساجد و مراکز فرهنگی، می‌توان تا حد چشم‌گیری آگاهی افراد را نسبت به مسئله ازدواج افزایش داد.

گفتنی است که ارائه طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی با موضوع پرداختن به مسئله طلاق در شهرستان دماوند، از جمله مصوبات جلسه کارگروه امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده شهرستان دماوند می‌باشد.

جلسه کارگروه تخصصی فرمانداری

خبرنگار: سپیده تقی بخشی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا