عربستان سعودی در تمامی جبهه‌ها در برابر ایران عقب نشینی کرده است

عربستان سعودیبه گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مجله‌ «اکونومیست» انگلیس طی یادداشتی نوشت که نقشه‌های ریاض بعد از گذشت یک سال از «سیاست جسورانه» در منطقه، از سوریه و عراق گرفته تا یمن و لبنان یکی پس از دیگری به شکست منتهی شده و عربستان سعودی در جدال نفتی که با ایران داشت متحمل «شکست سختی» شده است.

این مجله می‌نویسد، «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان سعودی که همه امورات این کشور به دست وی است، در ژانویه گذشته سیاست خارجی جسورانه‌‌ عربستان در رابطه با چندین پرونده‌ منطقه‌ای را اعلام کرد.

این مجله به سیاست بن سلمان در سوریه و لبنان اشاره می‌کند و می‌نویسد، جانشین ولیعهد عربستان آشکارا از معارضان سوریه اعلام حمایت کرد و بسیار تلاش کرد که در لبنان رئیس جمهوری انتخاب شود که نزدیک به حزب‌الله نباشد.

در ادامه این گزارش تاکید شده که عربستان سعودی در یمن جنگی علیه «حوثی» شروع کرد و ژنرال‌های بن سلمان از همان ابتدا، پیروزی‌های قریب الوقوع و فتح صنعاء، پایتخت یمن را وعده می‌دادند.

عربستان سعودی در مواجه با ایران و پرونده نفتی، در ابتدا اقدام به تولید زیاد نفت کرد و با درخواست‌های اوپک مبنی برای کاهش تولید با هدف افزایس قیمت مخالفت کرد.

بنا بر گزارش این مجله انگلیسی، پسر شاه عربستان با این کار قصد داشت ایران ورشکسته شود؛ کشوری که اقتصادش بیشتر به نفت متکی بود.

بنا به یادداشت اکونومیست، شاهزاده جوان عربستان در عراق قصد داشت با پیاده کردن طرحی در این کشور، بر سیاست بغداد تأثیر بگذارد. از این رو، محمد بن سلمان برای اولین بار بعد از گذشت 25 سال سفیر عربستان را در بغداد تعیین کرد.

در یاداشت اکونومیست آمده است، با تاکید بر اینکه هنوز سال 2016 به پایان نرسیده، تصریح کرده است: که عربستان سعودی «در همه جبهه‌های در حال عقب نشینی است».

عربستان سعودی در عراق مجبور شد سفیر خود را به دلیل فرار از انتقادهای سیاستمداران شیعه عراقی، از این کشور فرابخواند.

در سوریه نیز، دولت این کشور به کمک حامیان ایرانی و روسی خود عرصه را بر معارضان خود تنگ کرده و شهر حلب در آستانه سقوط قرار گرفته است.

عربستان سعودی در لبنان از خواسته‌های خود عقب نشینی کرده و تن به انتخاب رئیس جمهوری داده است که دوستی‌اش با ایران بر کسی پوشیده نیست.

در موضوع پرونده‌ نفت نیز عربستان مجبور شد در نشست اخیر اوپک قبول کند که بیشترین کاهش تولید نفت را داشته باشد. در حالی که ایران نه تنها کاهشی نداشت بلکه موافقت شد که این کشور تولید نفت خود را به میزان قبل از تحریم‌ها برساند.

در یمن نیز انصار الله و حامیانش عزمش را جزم کرده اند که اجازه ندهند عربستان طعم پیروزی را بچشد؛ به همین دلیل پیوسته به مناطق مرزی عربستان حمله می‌کنند که در نتیجه آن نیروهای سعودی کشته و زخمی می‌شوند.

این مجله‌ انگلیسی به سخنان یکی از مقامات ایرانی اشاره می‌کند که اخیرا گفته بود «یمن ویتنامِ عربستان سعودی شده» و ادامه می‌دهد، عربستان سعودی هم‌اکنون از «شکست هیبت نظامی و سیاسی خود» در یمن رنج می‌برد.

در پایان این گزارش آمده است، مسئله شکست و عقب‌نشینی عربستان سعودی تنها محدود به رویایی‌های مستقیم نظامی و سیاسی نمی‌شود بلکه این شکست شامل آنچه مقامات ریاض آن را «قدرت نرم» خود در منطقه می‌دانند نیز می‌شود.

اکونومیست تاکید دارد که عربستان سعودی در تشکیل یک محور سنی در منطقه ناکام مانده و حتی برخی از دوستان و هم‌پیمانان قدیمی خود مانند مصر را از دست داده است.

این رسانه انگلیسی با تاکید بر تنشها در روابط ریاض با قاهره، از بهبود روابط قاهره با دمشق و تمایل دولت مصر به دولت سوریه خبر داده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا