چه کسانی با اصلاح قانون مواد مخدر اعدام می شوند؟

23423423رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به دنبال حذف کامل اعدام از این نوع جرائم نیست، گفت: اعدام برای قاچاق مسلحانه، قاچاق بصورت باندی و سازمان یافته، قاچاقچیانی که قبلا مرتکب جرم و محکوم اما مشمول عفو و بخشودگی شدند، و همچنین قاچاقچیانی که بصورت انبوه و گسترده مرتکب جرم می شوند، وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، الهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با بیان اینکه « طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر» و جایگزینی مجازات اعدام با مجازات های دیگردر کمیسیون قضائی و حقوقی دیگر در مجلس در دست بررسی است، گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، شامل محکومین قبل که در حال حاضر در آستانه اعدام قرار دارند، هم خواهد شد و با اصلاح قانون از اعدام خیلی افراد جلوگیری خواهد شد.

وی در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس کمیته ویژه ای برای بررسی این طرح تشکیل شده و تا کنون چندین جلسه با حضور مسئولین نیروی انتظامی، دستگاه قضائی، مرکز پژوهشهای مجلس و کارشناسان امر از دانشگاهها برگزار کرده است.
رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه موافق اصلاح قانون است و مخالف اجرای قانون نیست، افزود: در این جلسات محور بحث این بود که اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و حذف اعدام از برخی جرائم چه آثار مثبت و منفی برای جامعه دارد؟.
ملکشاهی با بیان اینکه بر اساس طرح آماده شده در مجلس مجازات اعدام کلا از مواد مخدر حذف نمی شود، تصریح کرد: اعدام برای چهار گروه از قاچاقچیان مواد مخدر همچنان وجود خواهد داشت و آنچه در بین رسانه ها و مردم گفته می شود که اعدام حذف می شود، درست نیست.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس این طرح اعدام برای قاچاق مسلحانه و قاچاق بصورت باندی و سازمان یافته همچنان وجود خواهد داشت، گفت: همچنین قاچاقچیانی که قبلا مرتکب جرم و محکوم اما مشمول عفو و بخشودگی شدند، و همچنین قاچاقچیانی که بصورت انبوه و گسترده مرتکب جرم می شوند، همچنان در معرض اعدام خواهند بود.
نماینده کوهدشت و رومشگان با بیان اینکه قانون فعلی مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است که بر اساس ضرورت و برای مقطع زمانی خاص پنج ساله تصویب شده که این مقطع زمانی چندین سال به پایان رسیده، تصریح کرد: در قانون فعلی کشور هر فردی بیش از 30 گرم هروئین، حشیش و موادی از این دست و بیش از پنج کیلو تریاک داشته باشد، اعدام می شود. اما قرار است این موضوع اصلاح شود و میزان 30 گرم و پنج کیلو تغییر کند که البته قرار است در کمیسیون و صحن مجلس میزان آن تعیین شود.
ملکشاهی با بیان اینکه قانون و مجازات باید منصفانه باشد و نباید به ضرر مردم باشد و به خاطر جرم سبک مجازات اعدام برای آنها در نظر گرفت، گفت: بحث منصفانه بودن قانون ما را به این سمت می برد که قانون فعلی حتما اصلاح شود.
وی داشتن مبنا برای قوانین را لازم و ضروری دانست و افزود: قوانین نباید مغایر با شرع و عرف باشد.
رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه مجازات شرعی کاملا روشن است، افزود: مجازات یا تعزیزی است یا دیات یا قصاص و یا حدود.
ملکشاهی افزود: اگر مجازات اعدام، مجازات تعزیر باشد که است، بنابراین تعریف تعزیر این است که مجازات آن مادون حد است. یعنی کمتر از حد است. پس اگر آخرین مجازات حد را که اعدام است در نظر بگیریم، و این مجازات که تعزیزی است باید از حد که اعدام است، کمتر و پائین تر باشد.
ملکشاهی گفت: با این وجود چهار گروه یاد شده از قاچاقچیان را در قالب مجازاتهای شرعی مثل حدود و افساد فی الارض محسوب کرد. مثلا کسی که بصورت انبوه و گسترده در قاچاق مواد مخدر فعالیت دارد را مفسد فی الارض محسوب کرد.
وی با بیان اینکه مجلس به دنبال ساماندهی مجازات ها است نه حذف مجازات اعدام، افزود: مجلس به دنبال اصلاح قانون است تا با اصلاح مجازات برای مردم و جامعه امنیت و آسایش بیشتری تامین شود.
نماینده کوهدشت و رومشگان در مجلس با بیان اینکه اعدام مضراتی برای خانواده ها و جامعه ایجاد می کند، گفت: خانواده اعدامی در جامعه سرشکسته می شوند و این افراد نسبت به نظام و حکومت بدبین خواهند شد. مجازات باید برای ایجاد آسایش در جامعه باشد اما بعضی اوقات اعدام اثر معکوس دارد.
ملکشاهی محکومین به اعدام شهروندان ایرانی هستند و باید تلاش شود تا این شهروندان حفظ شوند، گفت: با اعدام یک فرد، خانواده وی هم مجازات می شوند چون یک خانواده نان آور خود را از دست می دهند و فرزندان این فرد هم ممکن است مرتکب جرائمی شوند.
وی با اشاره به جوسازیهای برخی کشورها علیه ایران در خصوص اعدام گفت: ما برای مبارزه با قاچاقچیان هزینه های زیاد مادی، تلفات انسانی و شهید می دهیم اما وقتی قاچاقچیان به اعدام محکوم می شوند می گویند این افراد به جرم سیاسی اعدام شدند در حالی که یک مورد اعدام سیاسی در کشور نداشتیم.
عضو فراکسیون ولایت مجلس با بیان اینکه برای اعدام مجازات جایگزین در نظر گرفته می شود، افزود: باید توجه داشت که برخی افراد با انگیزه سیاسی و ایجاد فساد در جامعه در زمینه قاچاق فعالیت می کنند اما اکثرا افراد انگیزه مالی دارند که با وضع مجازات سنگین مالی و حبس غیر قابل عفو بجای اعدام، می توان بازدارندگی ایجاد کرد.
ملکشاهی حتمیت و قاطعیت اجرای احکام را برای بازدارندگی ضروری دانست و گفت: جامعه و افکار عمومی باید به این نتیجه و باور برسد که اگر حکمی صادر شده صدرصد اجرا می شود ولی متاسفانه در حال حاضر وقتی قاچاقچی دستگیر می شود با ترفندهای مختلف در پی فرار از اجرای حکم است تا مجازات نشوند.
وی گفت: این طرح در مجلس نهم و در جلسه روز دوشنبه 21 دی ماه سال گذشته در صحن مجلس اعلام وصول شد اما چون دوره مجلس در خرداد ماه سال جاری به پایان رسیده، این طرح مصوب و نهایی نشد.
نماینده کوهدشت و رومشگان در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 150 نماینده این طرح را امضا کرده و قرار است در روزهای آینده در صحن مجلس اعلام وصول شود، گفت: احتمالا این طرح با قید 2 فوریت در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.

منبع: افکار نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا