اصلاح طلبان به دنبال باج گیری از روحانی هستند

42432محمدرضا باهنر اظهار داشت: در سمت تندرو های اصلاح طلبان در برخی رگه های آنها یا به صورت واقعی و یا باج گیری بیشتر از دولت گه گاه بحث هایی می شود که از آقای روحانی عبور کنند اما تحلیل من این است که اینها با آقای روحانی کار خواهند کرد اما افراد دیگری نیز از جریان اصلاح طلبی شاید بخواهند تمکین نکنند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، محمدرضا باهنر از آن تیپ سیاستمدارانی است که بسیاری به باهوشی و تیزبینی او اعتقاد دارند، وی در طول سالها فعالیت سیاسی خود در مجلس شورای اسلامی حضور داشت و نایب رئیس مجلس بود، از سوی دیگر در جریان اصولگرایی که یکی از اضلاع ان جبهه پیروان خط امام و رهبری است ریاست این مجموعه که 18 تشکل عضو ان هستند را بر عهده دارد.

صریح و صمیمانه به گفت و گو با وی نشستیم و درباره انتخابات پرسیدیم.
باهنر معتقد است کنار رفتن احمدی نژاد از صحنه انتخابات به نفع مملکت شد و اصولگرایان راحت تر می توانند به وحدت برسند. از سوی دیگر به نظر مهندس باهنر نامزد اصلاح طلبان دکتر روحانی است و اگر می گویند نامزد اختصاصی به خاطر باج گیری در دولت آینده می باشد.
بخش اول این گفت و گو به شرح ذیل می باشد:
وضعیت سیاسی کشور در جناح های مختلف در آستانه انتخابات آینده چگونه می بینید؟ اصولگرایان حالا با نبودن آقای احمدی نژاد در انتخابات چه برنامه ای دارند؟
اصولگرایان در حال تلاش هستند اما من از سوی اصولگرایان نمی توانم خبری بدهم چون نماینده همه آنها نیستم اما تحلیل من این است که عدم حضور آقای احمدی نژاد تاثیرات فراوانی را بر هر دو جناح کشور داشت و کنار رفتن احمدی نژاد به نفع مملکت شد و مصلحتی که مقام معظم رهبری تشخیص دادند و عملی شد این مصلحت مهم و قابل فهم برای کسانی که فعال سیاسی هستند می باشد و تاثیرات این این کنار رفتن در دو جناح مشخص است.
اصلاح طلبان هر چند به روی خود نمی آوردند اما دولت فعلی وجود احمدی نژاد را خطری برای خود می دانست و البته دولتی ها هم به روی خود نمی آوردند و در طرف دیگر در جریان اصولگرایی نیز بلاخره آقای احمدی نژاد موافقان و مخالفان جدی دارد و اگر ایشان بود قاعدتا اصولگرایان نمی توانستند به وحدت برسند.
عدم حضور احمدی نژاد در هر دو اردوگاه یک بازنگری می خواهد و اینکه هر دو جناح سامان انتخاباتی را چگونه می خواهند تنظیم می کنند.
اصلاح طلبان سخن از عبور از آقای روحانی می کنند، آیا اصلاح طلبان به دنبال نامزد اختصاصی هستند و اختلافاتشان با دولت جدی است؟
در سمت تندرو های اصلاح طلبان در برخی رگه های آنها یا به صورت واقعی و یا باج گیری بیشتر از دولت گه گاه بحث هایی می شود که از آقای روحانی عبور کنند اما تحلیل من این است که اینها با آقای روحانی کار خواهند کرد اما افراد دیگری نیز از جریان اصلاح طلبی شاید بخواهند تمکین نکنند. من هنوز از کلیت اصلاح طلبان برآورد دقیقی ندارم که فرد دیگری از اصلاح طلبان خواهد آمد یا نه اما اگر هم بیاید نمی تواند اجماعی به وجود آورد.
البته نگرانی را اصلاح طلبان دارند که ممکن است آقای روحانی حد نصاب لازم را در رای آوری نداشته باشد و این نگرانی در بین آنها وجود دارد و بعضی از دوستان کم خرد آقای روحانی حرفهایی می زنند تا بتوانند مظلومیتی برای وی به وجود آورند و اگر این موضوع برای دوستی با آقای روحانی است توصیه می کنم اینکار را انجام ندهند.
مثلا بعضی از شایعات است که ایشان صلاحیت اش تائید نشود و اینها سودی از این شایعات نمی برند و بهتر است خوش اخلاقانه تر کار سیاسی کنند.
در اردوگاه اصولگرایی چطور؟ آیا مانند انتخابات مجلس به وحدت می رسید و یا همچون انتخابات ریاست جمهوری گذشته چندین نامزد شرکت می کنند؟
در اردوگاه اصولگرایی یک مشکل همیشگی وجود دارد اما اینبار کمتر است و آن اینکه ما معمولا به هر انتخاباتی که نزدیک می شویم یک انرژی را باید صرف وحدت کنیم. در گذشته به صورت کمی گفته ام که 80 درصد از انرژی را صرف وحدت خودمان و 20 درصد را برای رقابت می گذاریم.
اینبار نیز این موضوع حل نشده اما از انتخابات های گذشته سبک تر شده است. ما انتخابات اخیر مجلس را کنار گذاشته ایم و وحدت خوبی بین اصولگرایان برقرار شد اگر چه این وحدت در بین حوزه های انتخابیه نتوانست اثر بگذارد اما در مجموع اثرات مثبتی گذاشت.
بیشترین تجمع اصولگرایان در انتخابات را در بین سالهای اخیر در همین انتخابات مجلس دهم دیدیم، این سرمایه خوبی برای اصولگرایان است و باید تلاش کنیم اجماع وجود داشته باشد و کامل شود.
آیا اصلاح طلبان به غیر از آقای روحانی کسی را دارند که بتواند در قامت رئیس جمهور باشد؟ آقای عارف نیز که اعلام کرد فعلا قصد نامزد شدن را ندارد و با توجه به ناراحتی هایی که از انتخابات گذشته برای او به وجود امد بعید می رسد در انتخابات آینده حضور پیدا کند، تحلیل شما چیست؟
من که نباید تبلیغ نامزدهای جناح رقیب را بکنم اما این جمله که آقای عارف با قطعیت گفته باشد من نمی آیم نشنیدم اما صحبت هایی نیز اینطرف و آنطرف می شود اما انتخابات ریاست جمهوری دو سه ماه مانده به انتخابات شکل می گیرد و در انتخابات گذشته دیدیم که همه در روز آخر ثبت نام منتظر بودند ببینند چه کسانی می روند و ثبت نام می کنند.
چهره هایی همینطوری در انتخابات ها ثبت نام می کنند و می دانند نه در شان و نه در قامت ریاست جمهوری هستند آنها را مردم و رسانه ها توجهی نمی کنند اما اینکه تا آخرین لحظه دلواپسی و نگرانی وجود دارد و بیم و امید وجود دارد در میان فعالان سیاسی، این موضوع نشان می دهد در هر دو جناح و حتی مستقل می توانند در قد و قواره ریاست جمهوری ظاهر شوند.
اینکه بگوئیم اصلاح طلبان چهره ای را برای انتخابات ندارند نه من این را قبول ندارم و چندین چهره من در ذهن خود وقتی جست و جو می کنم وجود دارد که می توانند وارد عرصه رقابت شوند و صلاحیت انها زیر سوال نباشد.
اینکه من بخواهم برای آقای روحانی در جریان اصلاح طلبی رقیب بتراشم همچین قصدی ندارم.
تحلیل من این است اصلاح طلبان در جمع از آقای روحانی عبور نمی کنند اما اینکه یک اصلاح طلبی خودسرانه و بدون توجه به نظر جمع بیاید و ثبت نام کند احتمالش وجود دارد.
اما به نظر می رسد تعداد ژنرال های اصولگرایی در حد ریاست جمهوری بیشتر از اصلاح طلبان است اینطور نیست؟ مرحوم عسگر اولادی در سال آخر عمر خود و قبل از انتخابات ریاست جمهوری قبلی گفتند اصولگرایان اندازه یم نخ تسبیح نامزد دارند، آیا شما چنین اعتقادی ندارید؟
برخی اوقات این سرداران مزاحمت ایجاد می کنند و خیلی مثبت نیست، زمانی ما چندین حزب فراگیر قدرتمند داریم و افراد در این حزب ها نامزد شده و با هم رقابت می کنند و آخر یک نفر می ماند ، این در کشورهایی که دموکراسی نهادینه شده مانند امریکا که دو حزب قدرتمند دارد وجود دارد اما در ایران اگر قرار باشد همه سرداران رئیس جمهور شوند اول گرفتاری و بدبختی است و سرمایه مثبتی نیست. باید احزاب قدرتمند متاعی وجود داشته باشد تا این سرداران به یک نفر برای فینال برسند.
جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات چه برنامه ای دارد؟ حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از اعضای جبهه پیروان اعلام کرده نامزد اختصاصی برای انتخابات دارد که شورای مشورتی در کنار آن خواهد بود و اگر بنا به ائتلاف شد نامزد آنها در ائتلاف اصولگرایان وارد می شود. در مجموع جبهه پبروان چه قصدی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری دارد؟
من این طرح که شورایی در کنار رئیس جمهور باشد نمی پسندم، چهره های ریاست جمهوری یاد است و ضابطه و قرار واحدی وجود ندارد که بیایند و رقابت کنند که یکی بماند و ما بارها از این پنجره ضربه خوردیم و در دوره اخیر کاندیداهای اصولگرا حتی همان سه نفری که ائتلاف کردند آقایان قالیباف و حداد و ولایتی خودشان جمع شدند و بیانیه دادند که یکی می شویم و یک نفر می آید و کسی هم آنها را مجبور به چنین کاری نکرده بود اما خودشان نتوانستند.
ما فرهیخته تر و اصولگراتر از این سه نفر که نداریم که قابل اعتماد هستند اما ساختار طوری است که اگر کسی مطمئن نباشیم که با یک مکانیزم تمکین نمی کند از اول نباید شروع کنیم. اگر حزب موتلفه می گوید کاندیدای ما دست خودمان است و هر زمان بخواهیم کنار می رود این قابل قبول است اما اینکه برخی احزاب نامه نوشتند به سراسر کشور که اگر نامزد ریاست جمهوری میشناسید معرفی کنید این را نمی پسندم چون ما کاندیدا کم نداریم.ما دو یا سه نفر را باید در ذهن داشته باشیم و با نظر سنجی میدانی می کنیم و ببینیم کدام یک اولا هستند.
این جمله که اگر اصولگرایان وحدت کنند ما نیز وحدت می کنیم اما اگر وحدت نکردند ما کار خود را انجام می دهیم این را من قبول ندارم و من در جامعه مهندسین می گویم اگر اصولگرایان بهدر وحدت رسیدند که با انها هماهنگ عمل می کنیم اما اگر هم نرسیدند تمام تلاش خود را انجام می دهیم از تعداد نامزدهای انتخاباتی کم شود.
اگر جبهه پیروان هر عضو اش بخواهد یک نامزد معرفی کند 18 نامزد می شود که خیلی بد است. ما در جبهه پیروان به دنبال وحدت اصولگرایان هستیم.
آیا در مکانیزم وحدت اصولگرایان با نامزد وارد می شوید ؟
حتما، ما زمانی که مذاکره می کنیم یک سری شاخصه وجود دارد که اول آنها را جمع بندی می کنیم بعد یکسری افراد هستند که آنها را با شاخص ها میسنجیم. شرط اول این است که وحدت در این جریان ضرورت دارد نباید هیچ گرایشی به سمت کسی که معرفی کردیم داشته باشم زیرا شروع اختلاف از همینجا است.خمیر مایه وحدت از خود گذشتن است و نباید هر کسی کار خود را انجام دهد.

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا