فضای در نظر گرفته شده برای مسجد مسکن مهر گیلاوند نامناسب است/ 13 امام جماعت در مدارس شهرستان دماوند حضور می‌یابند

jamal hadainرئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران گفت: متأسفانه شهرک تازه تأسیس مهر گیلاوند، باوجود تعداد زیاد ساکنان آن، فضای مناسبی را به‌منظور احداث مسجد در نظر نگرفته است و این میزان فضا، جوابگوی تعداد نفرات نمی‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمال هادیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند، ضمن اشاره به‌ضرورت ایجاد خانه عالم و روحانیون مساجد شهرستان دماوند اظهار کرد: وجود خانه عالم و روحانی مساجد، از موضوعات بسیار مهمی است که متأسفانه بسیاری از مساجد شهرستان با نبود آن مواجه‌اند.

وی افزود: این امر، توجه مسئولان را می‌طلبد تا با آگاهی به شان و مرتبه والای مسجد، همت نمایند و محلی به این منظور در نظر بگیرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران خاطرنشان کرد: بنده در این خصوص پیشنهادی مبنی بر در نظر گرفتن زمینی برای احداث آپارتمان برای اقامت روحانیون داشتم تا باهمت مسئولان، مشکل سکونت روحانیون و ائمه جماعات برطرف گردد که امیدوارم ترتیب اثر داده شود.

هادیان از انجام کارهای فرهنگی مؤثر در مساجد شهرستان خبر داد و تصریح کرد: ازجمله اقدامات مؤثر، موضوع پیوند بین مساجد و مدرسه است که به‌این‌ترتیب، در هر ناحیه، از پنج مسجد درخواست شده است تا ائمه جماعات در مدارس حضور یافته و به اقامه نماز جماعت بپردازند.

وی گفت: این موضوع در سال جاری به‌عنوان پایلوت در حال اجراست و در حال حاضر، 13 امام جماعت در مدارس به این منظور حاضر می‌شوند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران، از برپایی کرسی تلاوت در مساجد به‌عنوان امری مؤثر نام برد و گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد به دنبال این امر، از قاریان مطرح دعوت نموده و روحانی مسجد نیز به تفسیر آیات می‌پرداخت؛ اما خوشبختانه این امر با استقبال مردم روبرو شده و مساجد به‌صورت خودجوش به این موضوع پرداختند.

هادیان از استقبال مردم از مراسم غبارروبی و تکریم مساجد سخن گفت و از پیگیری داوطلبانه مردم نسبت به این امر خبر داد.

وی با توجه به برنامه‌های مربوط به ماه محرم در مساجد شهرستان دماوند افزود: در سطح شهرستان، مساجد به‌منظور عزاداری ماه محرم برنامه‌هایی دارند؛ اما در برخی مساجد، اقامه نماز در مسجد انجام‌شده و مراسم عزاداری در تکایا اجرا می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه به دنبال سرکشی‌های انجام‌شده از برنامه‌های مساجد، شاهد برگزاری مراسمی خوب و شایسته در سطح شهرستان هستیم.

هادیان از دعوت روحانیون مختلف به‌عنوان میزبان در مساجد خبر داد و این امر را گامی در راستای جلوگیری از تکرار و همچنین اقدامی مفید در جهت جذب شهروندان به سخنان روحانیون دانست.

وی برخلاف برنامه‌های ماه مبارک رمضان، بیشتر مراسم عزاداری شهرستان دماوند را مختص بعد از نماز مغرب و عشا خوانده و به‌جز تعداد کمی از حسینیه‌ها و مساجد بزرگ، تمام مراسم در شب برگزار می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران، از تشکیل شورای فرهنگی مساجد خبر داد و تأکید کرد: این شورا باهدف حل مشکلات هیئت‌امنا، بسیج و تصمیم‌گیری‌های فرهنگی در مساجد محلات ایجادشده که اعضای آن با مسئولیت امام جماعت شامل فرمانده پایگاه، هیئت‌امنا، مسئول کانون و دو خبره فرهنگی می‌باشند.

هادیان همچنین از تشکیل شورای امربه‌معروف و نهی از منکر با محوریت مسجد سخن گفت که اقدامات آن شامل پیگیری مشکلات اعم از حل اختلافات افراد، خانواده‌ها و مسائل مربوط به این حیطه می‌باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران، ضمن ابراز گلایه از مسئولان اداره مسکن و شهرسازی و پروژه مسکن مهر تأکید کرد: متأسفانه شهرک تازه تأسیس مهر گیلاوند، با وجود تعداد زیاد ساکنان آن، فضای مناسبی را به‌منظور احداث مسجد در نظر نگرفته است و این میزان فضا، جوابگوی تعداد نفرات نمی‌باشد.

وی، نیاز به احداث مسجد در سطح شهرستان دماوند را فقط مربوط به شهرک‌های تازه تأسیس دانست و تصریح کرد: علاوه بر کمبود فضای مسجد در این شهرک، مشکلاتی از قبیل تأسیسات برق و هزینه حفر چاه نیز وجود دارد.

*احیای بخش تاریخی مسجد جامع دماوند به‌شدت مورد پیگیری امام‌جمعه دماوند است

هادیان این موضوع را فقط مربوط به مسکن مهر گیلاوند ندانسته و اشاره‌ای به این قبیل مشکلات در مساجد مسکن مهر پردیس و دشت ناصر فیروزکوه داشت.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران، با اشاره به لزوم احیای بخش تاریخی (زیرزمین) مسجد جامع دماوند گفت: در زمان امام‌جمعه وقت شهرستان، این موضوع به‌شدت مورد پیگیری قرار داشته و پس از شروع اقدامات اولیه، تصمیمات بعدی در خصوص استفاده از این مکان مقدس موردبررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا