کمبودهای قانونی مانع جدی تبدیل مدیریت شهری به نهاد اجتماعی/ افزایش مشارکت مردمی تکلیف شهردار آینده پایتخت

5534534سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که برای تبدیل مدیریت شهری به نهادی اجتماعی کمبودهای جدی در قوانین جاری داریم، اظهار کرد: امیدواریم شهردار بعدی مشارکت هر چه بیشتر مردم را در امور شهر را در چارچوب منسجم تری دنبال کند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که در 10 سال گذشته بر اثر فعالیت های مدیریت شهری شاهد اوج گرفتن فعالیت های عمرانی در پایتخت بوده ایم، اظهار کرد: در این سال ها زیرساخت ها تکمیل شد و پروژه های بزرگی همانند بزرگراه امام علی (ع) یا اتوبان صدر به بهره برداری رسید که شاید در سال های پیش از این به آمال و آروز شبیه بود.
وی ادامه داد: در سال های پیش از مدیریت قالیباف حتی نصب پل های هوایی به عنوان یک اتفاق بزرگ در مدیریت شهری تلقی می شد اما در دهه اخیر این نوع اقدامات جزئی از امور روزمره مدیریت شهری است.
سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر این که قطعا مدیران جدید در حوزه شهری نباید راه و روش گذشته را دنبال کنند، گفت: یکی از فلسفه تغییر مدیریت ها آمدن افکار و ایده های عملیاتی جدید به عرصه کار و خدمت است.
تقی پور ادامه داد: در دهه اخیر مدیریت شهری از سازمانی خدماتی صرف به نهادی تبدیل شد که به مسئولیت های اجتماعی خود و روان پایتخت نیز توجه داشته است.
وی خطاب به مدیران بعدی در حوزه شهری گفت: این افراد باید در ادامه تلاش های دهه اخیر در موضوعات عمرانی و تکمیل شبکه های زیرساخت های ارتباطی از جمله مترو به بهبود محیط زیست و نیز توسعه موضوعات نرم افزاری از جمله افزایش نشاط شهروندی در محلات، افزایش مشارکت مردمی در اداره امور شهر و این که نهایتا مدیریت شهری به عنوان نهادی اجتماعی بروز داشته باشد تا نهادی خدماتی توجه داشته باشند.
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران بر محدودیت های ناشی از قوانین و مقررات در حوزه شهری، تاکید کرد و گفت: قانون اساسی جایگاه بالایی برای شورای های شهر و مسئولیت های مرتبط با آن در نظر گرفته است اما در قوانین عادی برای تبدیل مدیریت شهری به نهادی اجتماعی کمبودهای جدی داریم.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها مدیریت شهری حتی امور مدنی همانند ازدواج و امور قضایی همانند رسیدگی به اختلافات در محله ها نیز رسیدگی می کند. اما در کشور ما مشارکت مردم در اداره امور زندگی خود که از وصایای امام (ره) بود آنچنان که باید مدنظر قرار نگرفته است.
سخنگوی شورای شهر تهران در پایان عنوان کرد: امید داریم شهردار بعدی در تهران این امور را در چهارچوب منسجمی تدوین و دنبال کند.

منبع: افکار نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا