ساخت ماکت بنای قدیمی محله قاضی شهر دماوند با ضایعات چوبی

هنرمند دماوندی توانست با استفاده از ضایعات چوبی ماکت بنای قدیمی محله قاضی شهر دماوند را بسازد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، شهر دماوند یکی از با قدمتی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود که فرهنگ، هنر و ادب بسیاری را در خود جای داده است.

وجود محل‌های قدیمی با قدمت تاریخی و معماری خاص در شهر دماوند خود یکی از عواملی بوده که در کنار جاذبه‌های گردشگری باعث شده است تا این شهر به‌عنوان یازدهمین شهر گردشگری معرفی شود.

در این میان، تاریخ و سبک سنتی محل‌های شهر دماوند که امروز بسیاری از آنها بافت قدیمی خود را از دست داده‌اند، یکی از هنرمندان این شهر را بر آن داشته است تا برای به‌جا ماندن خاطرت و گذشته بخش‌های از محله زندگی و شهر خود را به همان سبک در ماکتی کوچک بازسازی کند.

*بازسازی محله قاضی دماوند در قالب ماکت چوبی

مرتضی رضایی‌فر، سازنده ماکت چوبی شهر دماوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران با اشاره به چگونگی این ماکت اظهار داشت: برای آن‌که به عنوان یادگاری، قسمتی از خاطرات و دوران بچگی خود را در محله قدیمی شهر دماوند را به‌جا بگذارم، تصمیم به ساخت این ماکت چوبی گرفتم.

وی ادامه داد: دوران کودکی و زندگی خود را در محله قاضی گذرنده‌ام که بخشی اعظمی از آن در سبک سنتی و قدیمی شهر خلاصه می‌شده که امروز بخشی از آن بافت قدیمی خود را از دست داده است.

سازنده ماکت چوبی شهر دماوند گفت: در ابتدا تصمیم داشتم که تنها خانه قدیمی خودمان را بسازم و آن را به عنوان یادگاری نگه دارم، اما به دلیل علاقه‌ای که به ساخت ماکت چوبی پیدا کرده بودم، من را بر آن داشت تا بخش‌های دیگری از محله قاضی را در قالب ماکت چوبی بازسازی کنم.

رضایی‌فر افزود: وجود حمام قدیمی، خانه‌های چوبی و خشتی قدیمی، حضور همسایگان و تمام آنچه به محله زندگی‌ام مربوط شده بود، امروز در قالب ماکت چوبی ساخته شده است.

13950626000645_photol

*محله قاضی؛ آمیخته با معماری شهر دماوند

محله قاضی یکی از محل‌های قدیمی با تاریخی و آمیخته با معماری شهر دماوند است که در گذشته علت نام‌گذاری آن این بوده است که محله قاضی چون افراد متمکن و صاحب نفوذی در آن محله سکونت داشتند و از این جهت آنجا را محله قاضی نامیدند.

محله قاضی از چهار منطقه قاضی محله، محله لنگر، محله خطیب و محله جار تشکیل می‌شود.

محله قاضی مربوط به همان گذر اربابی‌ها و محله لنگر حدود بازارچه و سرقلعه و محله خطیب از پل مختار سلطنت تا ابتدای فرامه و محله جار زیر مسجد جامع تا پشت ساختمان دبیرستان معصومیه فعلی است.

علت نام‌گذاری محله لنگر این است که از ابتدای پل گچی سابق تا انتهای بازارچه، سه کاروانسرای بزرگ به نام کاروانسرای حاج‌آقا بزرگ اکبری و کاروانسرای کدخدای ولی و کاروانسرای حاجی جلیل شاه‌محمدی وجود داشت و از ورامین و خوار و تمام منطقه تا عباس‌آباد و تا پل مود، تمام میوه‌ها و خواروبار این مناطق در این سه کاروانسرا پیاده می‌شد.

13950626000649_photol

*ماکتی جذاب با ذوق و قریحه هنری

ماکت چوبی شهر دماوند که توسط یکی از شهروندان دماوندی بخشی از محله قدیمی قاضی بازسازی شده به وسیله وسایل و ابزارها دور ریختنی و بی‌استفاده‌ای بوده است که با ذوق و قریحه هنری شهروند دماوندی مورد استفاده قرار گرفته و ماکتی جذاب را پدیدآورده است.

رضایی‌فر با اشاره به چگونگی ساخت این ماکت چوبی بیان کرد: با استفاده از چوب و تخته، قسمت‌های اصلی ماکت و با استفاده از خمیربازی افراد قدیمی محله را ساخته‌ام.

سازنده ماکت چوبی شهر دماوند افزود: تنها ابزاری که در ساخت ماکت چوبی استفاده کرده‌ام، تیغ اره بوده است و بیشتر با استفاده از وسایل و ضایعات چوبی و دورریختنی ماکت چوبی را ساخته‌ام.

رضایی‌فر با اشاره به اینکه ساخت ماکت تنها دو ماه زمان برده است، تصریح کرد: به علت آن که محل کار و زندگی‌ام یکی بوده است و بعد از پایان کار اوقات بیکاری داشته‌ام، خود را مشغول به ساخت این ماکت چوبی کرده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: هدف از ساخت این ماکت چوبی داشتن یادگاری از بخش‌های قدیمی شهر و محله قاضی که دوران بچگی خود را در آن گذرانده بودم است و اینکه فرهنگ معماری آن زمان را که با معماری کنونی بسیار متفاوت را یادآوری کنم.

سازنده ماکت چوبی شهر دماوند اضافه کرد: بسیار مشتاق هستم تا مردم آن را بازدید کنند و هرکسی که آمادگی دارد، می‌تواند در راستای تکمیل کردن این ماکت همکاری کند.

لازم به ذکر است ماکت چوبی شهر دماوند، بخش‌های از معماری قدیم و سنت و فرهنگی قدمی مردم شهر دماوند را در محله‌های آن به خصوص محله قاضی شهر دماوند نشان می‌دهد.

این ماکت چوبی با استفاده از ضایعات چوبی و تخته ساخته شده است و در آن به جزئی‌ترین بخش‌های معماری و خانه‌های قدیمی و همچنین افراد ساکن در آن توجه شده است.

از سوی دیگر بخش‌های از بازارهای قدیم شهر دماوند که مرتضی رضایی‌فر سازنده ماکت چوبی شهر دماوند از آنها خاطراتی دارد در کنار بخش بزرگی از این ماکت به نمایش درآمده است.

در این ماکت چوبی که بخش‌های قدیمی محل قاضی شهر دماوند را نشان می‌دهد افراد و ساکنان به وسیله خمیربازی در کار مشخص شده‌اند و با استفاده از پمپ آب نیز بخشی از یک حوض قدیمی نیز به نمایش درآمده است.
13950626000646_photol 13950626000647_photol 13950626000648_photol 13950626000651_photol

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا