تناقض گویی دولتی‌ها برای 2 جاسوس در کردستان/ تقاضای برای اعلام عنصر نامطلوب و اخراج

234234در حالی که 2 دیپلمات فرانسوی و انگلیسی با سفر به کردستان در حالی جاسوسی بودند که خودروی آنها توسط سپاه متوقف و دوربین فیلمبرداری آنها ضبط شد، مسئولین دولتی در این باره دچاره تناقض گویی شدند ولی دیگر مسئولین خواستار اخراج این 2 جاسوس از کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند به نقل از افکار نیوز، روز یکشنبه 24 مرداد «سباستین سورن» رایزن سفارت فرانسه و «چارلوت لوپز وارنه والر» دبیر دوم سفارت انگلیس به بهانه گردشگری وارد استان کردستان می شوند.
به گزارش افکارنیوز، آنها که دارای یک دستگاه خودرو پاجیرو با پلاک سیاسی بودند، فقط مجوز اقامت در هتل آذربایجان و هتل شادی سنندج را داشتند.اما آنها به نوار مرزی استان رفته و مخفیانه و غیر قانونی از مجموعه های نظامی ارتش و سپاه و رودخانه های مرزی و اماکن حساس فیلمبرداری کردند.
نیروهای اطلاعات سپاه کردستان در شهرستان سقز به رفتار آنها مشکوک می شود و هنگامی که دستور ایست به خودرو را دادند، از محل فیلم برداری متواری شدند.
در طول مسیر این خودرو سه ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد که در نهایت در نزدیکی روستای ایرانخواه سقز در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار شد و سرنشینان مجبور به متوقف کردن خودرو شدند.
پس از متوقف کردن خودرو، دوربین آنها نیز ضبط گردید.
بعد از این ماجرا، خبر بازداشت این 2 جاسوس رسانه ای و تناقض گویی های دولتی ها آغاز شد.
ابتدا فردی از وزارت امور خارجه تحت عنوان یک مقام آگاه با رسانه های حامی دولت مصاحبه کرد و ضمن تکذیب بازداشت این 2 جاسوس گفت: دو دیپلمات مورد اشاره هرگز بازداشت نشده‌اند و سفر و دیدار آنها با اطلاع قبلی صورت گرفته است.
وی افزود: خودرو این دو دیپلمات صرفا جهت بررسی مدارک توسط نیروی انتظامی متوقف و پس از شناسایی ، نامبردگان به مسیرشان ادامه دادند.
اظهارات مقام وزارت خارجه در حالی صورت گرفت که بنا به گفته یک مقام امنیتی سپاه استان کردستان، خودروی این افراد در تور اطلاعاتی سپاه گرفتار و مجبور به توقف شد.
از طرف دیگر علیرضا آشناگر معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان در این باره گفت: این افراد متوقف و مدارک آن‌ها مطالبه شد که البته پس از مطالبه مدارک آن‌ها متواری شدند و سپس خودروی آن‌ها در روستای «ایرانخواه» متوقف شد.
اما معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان تردد رایزن فرانسه و نماینده سفارت انگلیس در کردستان را بدون مجوز و غیر مجاز دانست و تائید کرد که حضور این افراد در آن مناطق بدون اجازه بوده و این افراد در حال فیلم‌برداری از حاشیه مناطق حساس و مراکز نظامی بودند.
هر چند که علیرضا آشناگر بازداشت این افراد در سقز استان کردستان را تکذیب کرد اما در عین حال توضیح داد که به آنها تذکر داده شد که مجاز به این کار نیستند.
وی در عین حال گفت: باید هماهنگی‌های لازم برای محل اسکان آن‌ها انجام می‌شد. برای مثال آن‌ها باید در هتل شادی سنندج مستقر می‌شدند ولی در مناطق مرزی حین عکسبرداری از اماکن مختلف دیده شدند که توجیه آن‌ها صورت گرفت و بعد از مدتی از محل رفتند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان تاکید کرد: مسیر تردد آن‌ها مشخص بوده و در مجوز آن‌ها مسیر‌های مجاز نوشته شده و مسیری که آن‌ها حضور داشته‌اند خارج از محدوده مجاز بوده است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان گفت: این افراد از اماکن نظامی عکس‌برداری می‌کردند، آنها باید مدارک خود را ارائه می‌دادند و مدارکی ارائه ندادند.
سه روز بعد از این اتفاق و تائید و تکذیب ها، یعنی در صبح روز سه شنبه 27 مرداد حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری نسبت به اقدام این 2 جاسوس واکنش نشان داد و گفت: عناصر سیاسی و دیپلمات‌های غربی چرا در غرب کشور در حال فیلمبرداری بودند. ما نمی دانیم این سفرا و عناصر سیاسی کشورهای دیگر در غرب کشور چه ماموریتی داشتند،‌ از وزارت امور خارجه و مقامات سیاسی به شدت می خواهیم با این مسئله برخورد جدی کند و این عناصر را به عنوان عناصر نامطلوب هر چه زودتر از کشور بیرون کند.
اما نمایندگان مجلس هم به این موضوع ورود کرده و از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این زمینه توضیح خواستند.
اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر و جواد کریمی قدوسی نمایندگان مردم مشهد و کلات، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌‌کریم و هاچر چنارانی نماینده مردم نیشابور هفت نماینده ای هستند که از ظریف سوال کردند تا وی با حضور در مجلس در این زمینه پاسخگو باشد.
موضوع این سوال علت حمایت از دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی که در سفر به مرزهای غرب کشور در حال جاسوسی و عکسبرداری از مراکز نظامی بوده‌اند، تحت عنوان هماهنگ بودن با وزارت خارجه، است.
در شرح سوال خود از محمدجواد ظریف تصریح کردند:
«جناب آقای وزیر خارجه روز 24 مرداد 95 رایزن فرهنگی سفارت فرانسه و کاردار دوم دولت خبیث انگلیس بدون هیچ گونه توجیهی به مرزهای امنیتی جمهوری اسلامی در غرب کشور سفر می‌کنند و با دوربین‌های خود از استحکامات نظامی و پادگان‌های سپاه و ارتش عکسبرداری می‌کنند و فرماندهان و مسئولین اطلاعات سپاه، آنها را متوقف و دوربین‌های آنها را که از مراکز امنیتی جمهوری اسلامی عکس گرفته‌اند، ضبط می‌نمایند.
* چرا اجازه سفر به دو دیپلمات به نقطه‌ای که دشمن می‌کوشد عناصر داعش را از آن به داخل نفوذ دهد، می‌دهید؟ *
جناب آقای ظریف صریحاً به ملت ایران توضیح دهید که چرا به دو دیپلمات از دو کشوری که بیشترین دشمنی را بعد از شیطان بزرگ آمریکا با ملت ایران داشته‌اند، وزارت خارجه اجازه سفر به یک نقطه حساس و امنیتی که دشمن تلاش می‌کند عناصر داعش را از این نقاط به داخل کشور نفوذ دهد، اجازه سفر می‌دهید و در رسانه‌ها زمانی که به اطلاع عموم، برخورد با این دو دیپلمات را می‌دهند، وزارت خارجه بلافاصله عکس‌العمل انجام می‌دهد و می‌گوید این سفر با حمایت و هماهنگی ما بوده است».

منبع: افکار نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا