درد دل کشاورزان زحمت‌کش شهرستان دماوند به گوش هیچ یک از مسئولان نرسیده است/ مشکلات بخش کشاورزی در دماوند باعث می‌شود، فرزند هیچ کشاورزی به سراغ این شغل نرود

photo_2016-07-23_07-48-38رییس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان دماوند با بیان اینکه درد دل کشاورزان زحمت‌کش این شهرستان به گوش هیچ یک از مسئولان نرسیده است، گفت: مشکلات بخش کشاورزی در شهرستان دماوند سبب می‌شود که فرزند هیچ کشاورزی به سراغ این شغل نرود و این تهدیدی جدی برای تمام اقشار جامعه به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مجتبی شادلو با اشاره به بحث کیفیت محصول سیب درختی شهرستان دماوند، اظهار کرد: شهرستان دماوند براساس اقلیم و آب و خاک مناسب، جزو مناطق مطرح در کشور می‌باشد؛ بحث کیفیت محصولات دماوند به صورت عمده به خصوص محصول سیب درختی دماوند، واقعا زبانزد دنیاست؛ چرا که در سال گذشته، فروش سیب گلدن، در حدود 30 سنت از سیب آمریکا بالاتر بود.

وی نگاهی به صادرات باغی و سیب درختی در دهه‌های گذشته داشت و گفت: در دهه‌های 60 و 70، مبالغ قابل توجهی از ارز آوری و تبادلات اقتصادی ما در سطح بین الملل، مربوط به محصولات کشاورزی و مخصوصا محصولات باغی و سیب درختی بود؛ اما امروزه با وجود رشد قابل توجه تولید نسبت به گذشته، صادرات ما کاهش یافته اسست.

رییس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان دماوند افزود: درد دل کشاورزان زحمت‌کش ما به گونه ای بوده که صدایشان به مسئولان نرسیده است و بدون اعتراض جدی، فعالیت می‌کردند؛ این سکوت از رضایت نبوده و فقط از روی معرفت بوده است.

شادلو خاطر نشان کرد: درست است که کشور ما همیشه تحت فشار بوده و نگاه دنیا به ما مثبت نبوده است، اما این موارد، عاملی در جهت رشد می‌باشد؛ چرا که با وجود اینکه کشوری صنعتی نبوده‌ایم، اما فعالیت‌های اخیر نشان دهنده توانایی‌های ماست.

وی به مشکلات عمده در بحث تسهیلات و وام‌های بانکی پرداخت و تاکید کرد: نگاه کشاورزان بر اساس دیدگاه آرمانی و اعتقادی به کل نظام است و تمام مجموعه‌ها، باید در کنار کشاورزی قرار گرفته تا به شرایط تولید علمی و اقتصادی برسیم.

رییس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان دماوند تصریح کرد: اقتصاد شهرستان دماوند بسیار درگیر کشاورزی منطقه است، در واقع اگر کشاورزی دچار چالش شود، تمام موضوعات تعریف شده اقتصادی ما درگیر آن می‌شود.

شادلو گفت: در بحث تغییر الگوی کشت، اگر چه مسایلی مورد تایید علم است، اما باید بنا بر تجربه ببینیم که چه شرایطی با مسایل ما سازگار است.

وی در خصوص توسعه باغ‌ها تاکید کرد: این موضوع، برحسب محدودیت‌های منابع پایه، به صلاح‌دید منطقه ما نیست و بهتر است که در همین باغ‌ها موجود، بهره وری را مد نظر قرار دهیم.

رییس هئیت مدیره تعاونی باغداران شهرستان دماوند افزود: مسئولان باید دیگاه مثبتی داشته و با برگزاری کلاس‌های آموزشی و اعطای امتیازاتی به کشاورزان و باغداران، باعث افزایش تولید شوند.

شادلو در مورد موانع صادرات گفت: اقتصاد ما همیشه چسبندگی جدی با سیاست دارد؛ ما در قبال تفاهم نامه بین دولت‌ها، با تعریف امکانات خود، می‌توانیم با تولیدات کشاورزی، اهرمی مطمئن در اختیار دولت باشیم؛ ولی متاسفانه هنوز دولت مردان ما به باور قلبی در این مورد نرسیده اند.

وی تصریح کرد: تنوع محصولات ما به گونه‌ای شده که برخی فکر می‌کنند این محصولات خارجی است؛ در حالی این تولیدات در ایران انجام شده و باید اطلاع رسانی درست انجام شود.

رییس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان دماوند از مشکل حمل و نقل سخن گفت و اظهار داشت: در حال حاضر، همه کشورها با وجود مواجهه با رکود اقتصادی، شرایطی ایجاد کرده اند تا با کاهش قیمت، کمکی در راستای تولید باشند؛ در حالی که این میزان در کشور ما افزایش یافته است و این مشکلی است که کشاورزان درگیر آن هستند.

شادلو از بیمه کشاورزی، رسیدگی به اوضاع سردخانه‌ها، استانداردها و بسته‌بندی‌های مناسب برای صادرات، به عنوان مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان و باغداران نام برد.

وی در این راستا افزود: مشکلات کشاورزان سبب می‌شود که فرزند هیچ کشاورزی به سراغ فعالیت کشاورزی نرود و این تهدیدی جدی برای تمام اقشار جامعه به شمار می‌رود.

رییس هیئت مدیره تعاونی باغداران شهرستان دماوند، به بررسی کلیت مشکلات کشاورزی این شهرستان نسبت سایر استان‌ها گفت: در سایر مناطق، امتیاز مثبتی به شهرستان دماوند وجود دارد و آن هم بومی بودن مسئولان است؛ اما در دماوند بیشتر مسئولان مهاجر و غیر بومی هستند.

شادلو در ادامه گفت: دوم اینکه شهرستان دماوند به دلیل شرایط ییلاقی و آب و هوایی، قطب ساخت و سازها و ورود همه اقشار شده است و نگاه همه به این منطقه عوض شده است. شاید این موضوع دلیل کمرنگ شدن توجه به کشاورزان باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا