کلاف سردرگم اوقات فراغت تابستانه

21321321ورزش و تفریح را نمی توان محدود به ایام خاصی در سال کرد اما در فصل تابستان ، اوقات فراغت کودکان نوجوانان بیشتر می شود در حالی که روند کاری والدین ثابت است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند به نقل افکار نیوز، هر سال با اتمام سال تحصیلی،مراکز آموزشی، تفریحی و ورزشی متعددی در سطح شهرها تبلیغات گسترده‌ای کرده و خانواده‌ها را برای ثبت نام فرزندانشان در این کلاس‌ها ترغیب می کنند.

انواع کلاس های ورزشی مانند والیبال، بسکتبال، فوتبال، مینی‌گلف، شنا، شطرنج، بدمینتون، اسکیت، کاراته، فوتسال، بولینگ، تنیس، اسکواش، ژیمناستیک ،کلاس آموزشی و درسی و علمی و هنری و … در ماه های گرم تابستان رونق می یابند و پذیرای تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان می شوند.

البته نباید از یاد برد که بسیاری از این کلاس ها و آموزش ها با اتمام دوره و تا تابستان سال آینده به دست فراموشی سپرده می شوند و دوباره روز از نو.

اکنون 2 ماه به پایان تابستان و آغاز سال تحصیلی مانده و والدین در حال بررسی راه های پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان هستند البته از نظر برخی از والدین، اوقات فراغت دوره رائدی است و با چنین ذهنیتی این دسته نمی توانند نسبت به پرکردن روزهای خالی و تعطیلات تابستانی کودکان برنامه ریزی مناسب انجام دهند به همین دلیل این دسته از والدین برای اتمام تابستان روزشماری می‌کنند .

برای داشتن تعطیلات تابستانی پربار؛ والدین بهتر است به نکات مهمی توجه کنند. (  راه های ساماندهی اوقات فراغت تابستانه ؛ اینجا)

در سال های اخیر بازیهای رایانه ‌ای به یکی از سرگرمی های مهم کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان تبدیل شده و این بازی‌های مهیج ساعتها و بدون وقفه فرزندانمان را مقابل صفحه نمایشگر می نشانند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره علل گرایش کودکان و نوجوانان به بازی های رایانه ای گفت: امکانات تفریحی ارزان و مناسب برای همه اقشار جامعه وجود ندارد و بسیاری از خانواده ها نیز توان اقتصادی پرداخت هزینه های کلاس های تفریحی و ورزشی را ندارند بنابراین ترجیح می دهند با تهیه یک رایانه و ی گوشی فرزند خود را در خانه سرگرم کنند.

دکتر مصطفی اقلیما با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه خانواده ها از اینکه فرزندانشان در محیط خانه با بازی های رایانه ای سرگرم می شوند احساس رضایت و خشنودی می کنند زیرا  این بچه ها دائم در خانه بوده و والدین می پندارند هیچ خطر و آسیب اجتماعی نمی تواند آنها را تهدید کند بنابراین رایانه را جایگزین تفریحات سالم و فعالیت های بدنی مود نیاز کودکان می کنند. (کم رنگ شدن بازی های کودکانه در جامعه ؛ اینجا)

در روزگان نه چندان دور بازی های متنوع و پرهیجان مانند هفت ‌سنگ، اسم فامیل، شطرنج ، فوتبال، والیبال، وسطی و … جزو تفریحات مهم خانواده ها محسوب می شد و کوچک و بزرگ به آنها علاقه داشتند اما در یک دهه گذشته این بازی ها تقریبا فراموش دشه و کودکان و نوجوانان هیجانات و انرژی خود را در دنیای بازی‌ های رایانه‌ ای و مجازی تخلیه می‌کنند و عجب انکه والدین از این که فرزندانشان ساعت ها در این بازی ها غوطه ور باشند و تحرک فیزیکی نداشته باشند، راضی هستند؛ در حالی که این وضعیت موجب آسیب هایی مانند مشکلات بینایی و اسکلتی، افزایش وزن، آسیب های روحی و روانی ، افت تحصیلی و… می شود. (تاثیرات بازی های رایانه ای بر سلامت کودکان ؛ اینجا)

در نهایت باید گفت که گذراندن تابستان هدفمند نیازمند صرف وقت و هزینه است در حالی که برخی از خانواده ها قادر به پرداخت حداقل هزینه و شهریه کلاس ها نیستند اما در مقابل عده ای برای فرزندان خود هزینه های میلیونی می کنند.

در شرایط نامناسب اقتصادی فعلی ، خانواده ها مجبورند برای اوقات فراغت فرزندان خود حداقل ماهانه 30 هزار تومان و حداکثر بین 2 تا 3 میلیون تومان برای تابستان هزینه در نظر بگیرند. (شهریه های میلیونی اوقات فراغت تابستانی؛ اینجا)

منبع: افکار نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا