برگزاری محفل انس با قرآن کریم در رودهن

13940609000724_PhotoAمحفل انس با قرآن کریم همزمان با واگذاری مجتمع فرهنگی هنری وصال شهر رودهن به بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، محفل انس با قرآن کریم با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند همزمان با واگذاری مجتمع فرهنگی ـ هنری وصال شهر رودهن به بخش خصوصی برگزار شد.

امام جمعه رودهن در این مراسم با اشاره به اینکه قرآن کریم یکی از مهم‌ترین معجزات پیامبر اکرم(ص) است، اظهار داشت: قرآن کریم معجزه جاوید رسول اکرم(ص) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مدیح ادامه داد: قرآن کریم در دو بعد معجزه‌اش قابل تصور است؛ یکی اینکه اصل و فیزیک قرآن می‌ماند و دیگری برتری آن همیشه حفظ می‌شود و ماندگار می‌ماند.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «یکی از اسامی قرآن ذکر است و ذکر را نازل کردیم و با تأکید مکرر فرموده است که حتما آن را حفظ خواهیم کرد».

امام جمعه رودهن گفت: بزرگان گفته‌‌اند اصل قرآن باقی می‌ماند و بعد دیگر آن برتری قرآن است که بر هر نوشته، نثری، گفته‌ای و مقوله‌ای برتری دارد و آن را در اوج حفظ می‌کنیم.

مدیح بیان کرد: اعجاز قرآن کریم هم در لفظ و معنی وجود دارد و هیچ نثری را به غنای نثر قرآن پیدا نمی‌کنید و ادیب‌ترین ادبا روزگار نیز نمی‌توانند مثل قرآن را بنویسند.

وی تأکید کرد: کلمات قرآن کریم به گونه‌ای در حد معجزه تنظیم شده است؛ بزرگان گفته‌اند که قرآن کریم بدون تشبیه همچون ساختمان دقیق و تمیزی است که قابلیت جابه‌جایی و خلق کردن آن وجود ندارد.

امام جمعه رودهن تصریح کرد: در این میان، حتی نهج‌البلاغه با قرآن کریم از زمین تا آسمان متفاوت و صحیفه سجادیه نیز این‌گونه است.

مدیح افزود: مهم‌ترین کتب فلسفی با قرآن قابل مقایسه نیست و آنچه از لحاظ محتوا در قرآن آمده، بالاترین محتواست و باید از خداوند متعال بخواهیم که افتخار خدمت به قرآن را در دنیا به ما اعطا کند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش رودهن به همت اداره‌های مربوطه فعالیت‌های قرآنی خوبی انجام شده و شورای فرهنگ عمومی، کانون‌های قرآنی و شورای عالی نیز در سطح بخش تشکیل شده است.

*محافل قرآنی در تمام ایام سال توسعه یابد

برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در این مراسم اظهار داشت: برگزاری محفل انس با قرآن نخستین برنامه‌ای است که در فضای غیردولتی در یک مجتمع فرهنگی و هنری صورت می‌گیرد و آن را به فال نیک می‌گیریم که به برکت قرآن نخستین کار این مجتمع فرهنگی با فعالیت قرآنی آغاز شده است.

وی افزود: به برکت قرآن کریم، امیدواریم چراغ مجموعه فرهنگی هنری وصال شهر رودهن روشن باشد و شهروندان بخش رودهن بتوانند از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، قرآنی که در این مجتمع برگزار می‌شود، استفاده کافی را ببرند و ما نیز بتوانیم وظیفه خطیر خود را در حوزه فرهنگ انجام دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ادامه داد: در جمعی که حاضر هستیم، بسیار خرسندیم که تعداد بسیاری از خواهران، کودکان، جوانان و نوجوانان حضور دارند و امیدواریم فضای قرآنی با روح این افراد آمیخته شود و بتواند روح، جسم و جان خود را در معرض نسیم قرآن قرار دهند.

ضرغامی با اشاره به نقش محافل قرآنی بیان کرد: در دیداری که جامعه قاریان و حافظان قرآنی با رهبری داشتند، مقام معظم رهبری نسبت به برگزاری محافل قرآنی که هر ساله در کشور برگزار می‌شوند، ابراز خوشحالی و اشاره کردند که بسیاری از مسائلی که در جوامع غرب می‌بینیم به خاطر دوری از قرآن است.

وی گفت: امیدواریم ما به سبب انسی که با قرآن داریم، بتوانیم روز‌به‌روز جامعه خود را قرآنی‌تر، اسلامی‌تر، آرمانی‌تر و فرهنگی‌تر کنیم و ایده‌آل‌های یک جامعه اسلامی را که مورد نظر ائمه اطهار (ع) است در جامعه پیدا کنیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به نقش و تأثیر محافل قرآنی در جامعه اضافه کرد: محافل انس با قرآن تأثیرات بسیاری را می‌تواند داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آن تربیت قرآنی است.

ضرغامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این زمینه نیز نقش محافل قرآنی را به بنای زیبایی مثال می‌زنند که با قرائت قرآن می‌توانید زیباتر وارد این ساختمان شوید و نیز اشاره شده بود که در آیات و احادیث که زمانی امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) تلاوت قرآن می‌کردند و افرادی که از آن مکان عبور می‌کردند، مجذوب این تلاوت‌ها می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم به قرآن نزدیک‌تر شویم و بتوانیم محافل قرآنی را در تمام طول سال توسعه دهیم و البته قرآن را نباید وابسته به مناسبت‌های خاصی کنیم؛ زیرا که قرآن کتاب زندگی ماست و می‌توانیم جامعه خود را به درستی با این کتاب بسازیم.

*برگزاری ویژه‌برنامه‌های قرآنی ماه رمضان در استان تهران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از برگزاری ویژه‌برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان در استان خبر داد و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به انجمن‌ها واگذار می‌شود.

ضرغامی بیان کرد: با توجه به ماه مبارک رمضان و اجرای برنامه‌های طراحی شده با سازمان تبلیغات اسلامی در این ماه مبارک، شاهد برگزاری برنامه‌های متنوعی در استان تهران هستیم.

وی ادامه داد: برگزاری محفل انس با قرآن کریم همزمان با واگذاری مجتمع فرهنگی هنری وصال شهر رودهن یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده با سازمان تبلیغات اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: در ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه ماهی قرآنی و فضای حاکم در جامعه قرآنی است، سلسله برنامه‌های قرآنی را با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی در تمام شهرستان‌های استان تهران در نظر گرفته‌ایم؛ برگزاری نمایشگاه قرآن، محافل قرآن، تجلیل از خادمان قرآن و … از جمله این برنامه‌هاست.

ضرغامی اضافه کرد: وظیفه داریم در این راستا در ماه مبارک رمضان در حوزه‌های فرهنگی فعالیت‌های خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت فرهنگی در استان تهران و شهرستان‌ها تصریح کرد: فعالیت دستگاه‌های فرهنگی در تهران نسبت به شهرستان‌ها بسیار بالاتر است، اما در این راستا در نظر داریم تا برخی از برنامه‌های فرهنگی را در شهرستان‌ها به اجرا دربیاوریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ادامه داد: با توجه به تقویت حوزه فرهنگی در شهرستان دماوند و تمام شهرستان‌ها در تلاش هستیم تا انجمن‌های فرهنگی هنری شهرستان‌ها را فعال کنیم و در این راستا نیز آنها را تقویت کرده و مورد حمایت خود قرار دهیم.

ضرغامی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام خواهیم داد و از انجمن‌های فرهنگی هنری حمایت‌های لازم را خواهیم داشت، گفت: سیاست‌گذاری‌ها از سوی ما انجام خواهد شود و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری به انجمن‌ها واگذار می‌شود تا بتوانند این گونه فعالیت‌های فرهنگی هنری را در شهرستان‌ها برگزار کنند.

لازم به ذکر است این مراسم با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، فرماندار شهرستان دماوند، امام جمعه رودهن، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ دماوند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پردیس، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند و سایر مسؤولان برگزار شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا