اختصاص بودجه 100 میلیارد دلاری علیه ایران/ آتش‌افروزی‌های عربستان برای پوشش شکست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است

image632172وزیر سابق امور خارجه کشورمان با اشاره به افراطی‌گری‌های آل سعود در منطقه، گفت: آتش‌افروزی‌های عربستان برای پوشش شکست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.
به گزارش پایگاه خبری تارود، منوچهر متکی در گفتگو با خبرنگار سایت قم فردا، با اشاره به اقدامات اخیر عربستان در منطقه، اظهار داشت: حرکت‌های سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی پادشاهی سعودی در عربستان قبل از اینکه نشانی از یک حرکت مقتدرانه و قدرتمندانه باشد، به اعتقاد من حرکتی است برای پوشش ضعف‌ها و شکست‌هایی که این رژیم در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است، می‌باشد.

وی ادامه داد: ما فراموش نمی‌کنیم که آقای سعودالفیصل در حاشیه مذاکرات برجام در پایتخت‌های مسکو و وین به دنبال ملاقات با وزرای کشورهای مختلف بود که آن‌ها را از توافق با ایران منصرف کند.

متکی به شکست دیگر عربستان در جنگ یمن اشاره کرد و گفت: ما نگاه می‌کنیم عربستان چگونه به آمریکایی گفت در مدت بسیار کوتاه به تعبیر آقای کالین پاول وزیر خارجه سابق امریکا در 10 روز، قادر خواهد بود صنعا پایتخت یمن را تصرف کند.

وی افزود: ما شاهد بودیم که چگونه میلیاردها دلار هزینه شد برای اینکه نقشه سیاسی در فلان کشور عربی به‌دلخواه عربستان و با دخالت آمریکایی‌ها و بعضی از کشورهای منطقه‌ای تغییر بکند یعنی نقشه تغییر حکومت‌ها بر اساس خاص خودشان عملیاتی شود اما حاصل همه این تلاش‌ها در واقع یک نتیجه عکس داد و به انزوای بیشتر عربستان منجر شد.

متکی بابیان این‌که عربستان دقیقاً از یک موضع ضعف وارد مواضعی شده است که هر جا متوقف بشود به نفع او می‌باشد، تصریح کرد: عربستان در این حرکتی که انجام می‌دهد، همین توطئه سعودی‌ها در بحث قیمت نفت دارند، ضررهای جبران‌ناپذیری را بر خود این کشور وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: سعودی‌های بودجه سنگین 100 میلیارد دلاری را برای پایین نگه‌داشتن قیمت نفت اختصاص داده که به نظر خودشان به ایران و روسیه لطمه بزنند.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان افزود: حاکمان عربستان به این موضوع توجه نمی‌کنند که این تجربه را درگذشته انجام داده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند درگذشته عربستان بارها عامل رکود در حوزه قیمت‌گذاری نفت شده است چه نتیجه‌ای گرفته است و آزموده را آزمودن خطاست.

وی خاطرنشان کرد: با این حال سعودی کشوری در این منطقه است، اگر عقلای حجاز و عربستان سعودی بنشینند یک مروری بکنند و نه به تاریخچه 35 ساله خود بلکه به سیاست‌های 5 ساله گذشته خود نگاه کنند، خیلی زود درمی‌یابند که به خاصه‌هایی که می‌خواستند، نرسیده‌اند.

متکی تصریح کرد: من فکر می‌کنم سعودی‌ها در یک سراشیبی قرارگرفته‌اند که اصرار آن‌ها بر این روند آخرین اندوخته‌های عربستان سعودی نه در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه فرهنگ و اعتقادات اسلامی و نقشی که در کشورهای مسلمان ایفا می‌کرده‌اند، در سال‌های گذشته را به مرور از دست خواهد داد و ما امیدواریم هستیم که بر سر عقل بیاید.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا