چرا شورای نگهبان باید صلاحیت هاشمی را مجددا بررسی کند؟

image622706هر چند که برخی ها از ابتدا معتقد بودند که هاشمی به دلیل مواضع ساختار شکنانه اش نباید تایید صلاحیت می شد ولی هم اکنون به نظر می رسد که هاشمی خودش حجت را برای شورای نگهبان تمام کرده، برهمین اساس شورای محترم نگهبان می تواند با طرح مجدد بررسی صلاحیت هاشمی در تایید صلاحیتش تجدید نظر کند.
به گزارش پایگاه خبری تارود، هاشمی رفسنجانی که این روزها در کسوت یک کاندید مجلس خبرگان رهبری شناخته می شود امروز و همزمان با سالگرد ورود تاریخی حضرت امام خمینی ( ره ) به کشور سخنان ساختار شکنانه و اتهمات عجیبی را در مورد شورای نگهبان بیان کرد.

هاشمی رفسنجانی که چند روزی است از فیلتر نظارتی شورای نگهبان برای حضور در انتخابات خبرگان عبور کرده در سخنانش مدعی شده که شورای نگهبان بابت عدم تایید صلاحیت سید حسن خمینی باید عذرخواهی کند.

وی با حمله به شورای نگهبان و در حالی که وانمود می کند که حامی سید حسن خمینی است با لحنی طلبکارانه گفته که عده‌ای صلاحیت شخصیتی که جدش امام است را قبول نمی‌کنند، باید از آنها پرسید پس شماها خودتان صلاحیت خودتان را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما صلاحیت داده است، چه کسی به شما اجازه قضاوت داده است، چه کسی به شما اختیارات، اسلحه، تریبون، تریبون نماز جمعه و صداوسیما داده است؟ اگر امام نبود، اگر آن نهضت نبود، اگر آن اراده مردمی نبود شماها هم نبودید؛ به بیت امام بد کردید و زمانی که باید در این دوران به بیت امام تبریک می‌گفتید تبریک بدی گفتید خداوند از سر تقصیرتان بگذرد و باید عذرخواهی کنید.

البته سخنان عجیب و غریب هاشمی در آستانه برگزاری انتخابات برای مردم تازگی ندارد و هنوز خاطره نامه بدون سلام هاشمی به رهبر انقلاب در خاطره ها مانده است.

بر همین اساس سخنان امروز وی را باید به نوعی در جهت تکمیل پازلی دانست که وی پیش از این نیز بارها مثل ان را بر زبان جاری کرده بود.

البته هاشمی که خود را یار دیرینه امام و انقلاب می داند قطعا بهتر از هر کسی بر پاسخ سوالاتی که مطرح کرد واقف است ولی جای تعجب دارد که چطور چنین شخصیتی که مدعی حضور در نهضت امام خمینی است فرمایشات قاطع پیر جماران را در مورد شورای نگهبان از یاد برده است.

قطعا آقای هاشمی به یاد دارد که امام خمینی در 25 اردیبهشت ماه سال 63 چگونه از شورای نگهبان حمایت کردند و فرمودند: من به این آقایان هشدار می‏ دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‏ شود و در آخر، رژیمی را ساقط می ‏نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصی‏مان باشد، احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت‏ها و ابرقدرت‏هاست، وفادار باشیم. در خاتمه باید بگویم که حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم می‏ دانم و امید آن دارم که این نحو امور تکرار نشود و به شورای نگهبان تذکر می‏ دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خدای متعال اتکال کنید.

به نظر می رسد آقای هاشمی احساس طلبکاری نسبت به انقلاب دارد و فکر می کند که با بیان مطالب ساختار شکنانه می تواند به هدف خود برسد حال آنکه اگر بحث طلبکاری و بدهکاری در میان باشد قطعا هاشمی و خانواده اش هستند که مدیون و بدهکار نظام و انقلاب اند.

به هر صورت با سخنانی که هاشمی بیان کرده روشن است که وی قصد ندارد از مواضعش کوتاه بیاید و قطعا در آینده نیز ممکن است طرح برخی مسائل از سوی وی باعث هتک حرمت دستگاه ها و نهاد های انقلاب و نظام شود.

هر چند که برخی ها از ابتدا معتقد بودند که هاشمی به دلیل مواضع ساختار شکنانه اش نباید تایید صلاحیت می شد ولی هم اکنون به نظر می رسد که هاشمی خودش حجت را برای شورای نگهبان تمام کرده، برهمین اساس شورای محترم نگهبان می تواند با طرح مجدد بررسی صلاحیت هاشمی در تایید صلاحیتش تجدید نظر کند.

البته این موضوع مسبوق به سابقه است و در برخی انتخابات گذشته نیز شورای نگهبان نسبت به بررسی صلاحیت برخی افراد حتی در زمان تبلیغات انتخاباتی تجدیدنظر کرد.

لذا به نظر می رسد که شورای نگهبان باید با استناد بر قاعده نظارت استصوابی باردیگر در مورد هاشمی نظرش را اعلام کند و با تکیه بر این اصل است که ناظر می تواند در مورد صلاحیت افراد و نیز صحت و سقم انتخابات نظر قطعی و نهایی را بدهد چرا که در غیر اینصوترت ممکن است این شبهه پیش آید که برخی افراد خود را فراتر از قانون می دانند و شورای نگهبان هم این موضوع را پذیرفته است.

در پایان لازم است که به آقای هاشمی یادآوری کنیم که حضور در انتخابات مستلزم تمکین به قانون است و اگر کسی به هر نحو قانون را نادیده بگیرد و هر آنچه که می خواهد بر زبان جاری کند صلاحیت حضور در یک انتخابات قانونی را ندارد.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا