نظر فرمانده کل قوا درباره نشان فتح

image619866نشان فتح به نشانی گفته می‌شود که توسط فرمانده کل قوا به رزمندگان نبردهایی با پیروزی چشم‌گیر داده می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تارود به نقل از «تیتریک»؛ پیش از ظهر امروز (یکشنه) سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای امریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز امریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، به افتخار دریافت «نشان فتح» از دست حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا نائل شدند. از این رو در طلب ذیل به سابقه اعطای این نشان از سوی فرمانده کل قوا در ادوار گذشته اشاره می کنیم:

نشان فتح به نشانی گفته می‌شود که توسط فرمانده کل قوا به رزمندگان نبردهایی با پیروزی چشم‌گیر داده می‌شود. این نشان از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.
این نشان اولین بار در تاریخ 5 مهر ماه 1368 در هفته دفاع مقدس به 54 نفر از فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سال 1361 ایفاء کرده بودند، طی مراسمی توسط رهبر انقلاب اسلامی اهدا شد.

در این مراسم امیر صیاد شیرازی و محسن رضایی به همراه یکی از بستگان شهید حسین فهمیده نشان درجه یک فتح را دریافت نمودند.همچنین در این مراسم به 21 تن از فرماندهان سپاه و ارتش و یک تن ازجهادگران نشان درجه دو فتح و به 29 تن دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در علمیات پیروزمندانه بیت المقدس شرکت داشته اند نشان درجه سه فتح تعلق گرفت.

از جمله مشهورترین فرماندهانی که در این مراسم مفتخر به دریافت نشان فتح شدند، می توان به سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، امیر خلبان حبیب بقایی، امیر شهید مسعود منفرد نیاکی، برادر پاسدار علی شمخانی، برادر پاسدار سید رحیم صفوی، برادر پاسدار غلامعلی رشید، برادر پاسدار شهید غلامحسین افشردی، برادر پاسدار شهید مهدی باکری، برادر پاسدار شهید مهدی زین الدین، برادر پاسدار شهید حسین خرازی، برادر پاسدار شهید حاج ابراهیم همت، برادر پاسدارعزیز جعفری، برادر پاسدارقاسم سلیمانی و برادر پاسدار (شهید) احمد کاظمی اشاره کرد.
و همچنین شهید حسین همدانی دو بار این نشان را از رهبر دریافت کرد .

رهبر انقلاب در مراسم مذکور همچنین خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح تاکید کردند: « این نشان، اولاً نشان سپاسگزارى و قدردانى جمهورى اسلامى از شما عزیزانى است که خدمتى بزرگ و ارزنده را در جنگ تحمیلى، از خودتان نشان دادید. ثانیاً، یک یادگار ماندنى است تا در آینده همه بدانند که در یک فصل بسیار خطرناک و دشوارى از زندگى و تاریخ جمهورى اسلامى، صاحبان این نشانها، چه فداکارى‌یى نشان دادند و چه عظمت انسانى‌یى از خودشان بروز دادند. این نشان، یک کار سمبلیک است، والّا قدر کار شما بیش از اینهاست و امیدواریم که همه‌ ملت و کشور و مسؤولان، قدر شما و مجاهداتتان را بدانند و ان‌شاءاللَّه همیشه از شما قدردانى کنند.»

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا