واردات ژلاتین خوکی در پی تعطیلی کارخانجات داخلی

image610973کاهش تولید ژلاتین در داخل کشور باعث واردات این محصول به کشور شد که در حال حاضر ژلاتین از 14 کشور وارد ایران می‌شود که عمدتاً به دلیل ساخته شدن از پوست خوک، حرام هستند!
به گزارش پایگاه خبری تارود، ژلاتین یکی از محصولاتی است که در صنایع غذایی همچون شیرینی، شکلات و پاستیل، در صنایع دارویی در تولید پوکه‌های کپسول، روکش قرص‌ها و تهیه ویتامین‌ها و در صنایع دیگری مانند کبریت‌سازی، تولید کاغذ و چسب استفاده می‌شود.

این محصول تنها در 25 کشور دنیا تولید می‌شود که ژلاتین در کشورهای غیراسلامی از پوست خوک تهیه می‌شود که سبب کاهش قیمت تمام شده محصول می‌شود از همین رو در سال 86 اولین کارخانه تولید ژلاتین در مشهد راه اندازی شد که این کارخانه وابسته به دولت بود.

این کارخانه اقدام به تولید ژلاتین حلال از حیوانات حلال گوشت می‌کرد که به خاطر عدم حمایت از این واحد تولیدی و سوءمدیریت در حال حاضر تعطیل شده است.

کارخانه دیگری برای تولید ژلاتین حلال در قزوین راه اندازی شد که این کارخانه نیز مصرف داخلی داشت اما با توجه به اینکه نیمه دولتی بود، به خاطر برخی از مشکلات دیگر قادر به ادامه تولید نیست و در حال حاضر به صورت نیمه تعطیل در آمده است.

کاهش تولید ژلاتین در داخل کشور باعث واردات این محصول به کشور شد که در حال حاضر ژلاتین از 14 کشور وارد ایران می‌شود که عمدتاً به دلیل ساخته شدن از پوست خوک، حرام هستند!

حکم مصرف ژلاتین خوکی
ژلاتین از فراوردههای حیوانی است و حلال یا حرام بودن آن بستگی به حلال یا حرام بودن آن اجزایی دارد که در تهیه ژلاتین از آن استفاده می شود. اگر از اجزای خوک و یا حیوانی بود که ذبح شرعی نشده بود؛ ژلاتین به دست آمده نجس و خوردن آن در قالب پاستیل، ژله و مانند آن حرام خواهد بود.
اگر ژلاتین را از اجزای حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده باشد تهیه کنند؛ ژلاتین به دست آمده پاک و خوردن آن در قالب محصولاتی مانند پاستیل و ژله حلال خواهد بود.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا