زنجانی: مدارک ثبت SCT بنکرز و افزایش سرمایه FIIB به دادگاه ارائه شد/زنجانی: زمانی به کشور خدمت کردم اکنون گرفتار ماده و تبصره شدم/ یوروی غیرقابل انتقال می‌گرفتم، قابل انتقال تحویل می‌دادم

image470603همچون ۱۲ جلسه گذشته بابک زنجانی را به دادگاه انقلاب آوردند و با حضور قاضی صلواتی دادگاه رسماً آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، قاضی صلواتی در سیزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی خواستار توضیح حواله‌های صادر شده توسط مؤسسات وابسته به متهم برای سایر بانک‌ها شد اما متهم درخواست کرد تا در خصوص موضوع ملک ایران زمین که در جلسه گذشته بررسی شد توضیحاتی ارائه کند.

زنجانی در خصوص ملک ایران زمین گفت: من در جایگاه سختی هستم و در هنگام سؤالات حضور ذهن ندارم به همین سبب گاهی موضوعات پس از جلسه دادگاه به ذهنم می‌رسد و در اینجا می‌گویم هنگامی که وزارت نفت این ملک را 16 هزار و 800 متر زمین و 9 هزار متر تراکم ارزش‌گذاری کرد من اعتراض کردم و گفتم که این ملک 170 هزار متر تراکم دارد.

زنجانی تصریح کرد: در ماجرای سند زدن به من گفته شد که شما سند بزنید تا جواب کارشناسی مجدد این ملک ارائه شود اما تا زمان ارائه نظر کارشناسی دوم این کار صورت نگرفت.

متهم پرونده فساد نفتی در خصوص قیمت ثبت شده برای این ملک در دفترخانه نیست گفت: در دفترخانه‌ها عرفی به نام قیمت شاهنشاهی یا چیزی شبیه این وجود دارد.

زنجانی در خصوص وجود نداشتن شرکت SCT بنکرز نیز گفت: این شرکت قطعاً وجود دارد چرا که اگر وجود نداشت چگونه می‌شود بدون وجود مجموعه سوئیفت وجود داشته باشد ضمن اینکه این شرکت تحریم شده است بنابراین وجود داشته است.

متهم نفتی افزود: در خصوص افزایش اعتبار 104 میلیون دلاری FIIB نیز مدارکی را خدمت شما ارائه کردم ضمن اینکه لایسنس SCT بنکرز را نیز به شما ارائه کردم.

وی در خصوص نحوه حواله‌ها نیز گفت: تمام مجموعه‌های بانکی بخشی به عنوان IT دارند تا ارتباطشان با مشتریان تسهیل شود و بر همین اساس من سیستم I1 to I1 را در برخی بانک‌ها مانند تجارت، ملت، مسکن، انصار و صنعت و معدن و همچنین صادرات راه‌اندازی کردم و نحوه کار به این شکل بود که بانک‌ها برای حواله کردن پول برای مشتریان باید اعتبار خریداری می‌کردند.

این متهم افزود: بانک‌ها باید این اعتبار را از من به شکل یک کارت خریداری می‌کردند و با ارائه این کارت به یک دستگاه کارت‌خوان برای آنها اعتباری در سیستم ایجاد می‌شد تا پولی به همان مقدار به مشتری وی که امکان پرداخت پول به وی به شکل عادی نبود پرداخت شود.

زنجانی افزود: این سیستم از آنجا در بانک‌ها به کار گرفته شد که حساب‌های خودشان قابلیت انتقال به خارج از کشور را نداشت بنابراین دستور پرداخت را در سیستم آی‌وان تو آی‌وان می‌گذاشتند و منابع آنها به این شکل به شرکت SCT بنکرز منتقل می‌شد و در عوض آن مقدار وجه مشخص به مشتریان پرداخت می‌شد.

وی با اشاره به انتقال حدود 3 هزار و 600 حواله از طریق سیستم آی‌وان تو آی‌وان گفت: این سیستم تاکنون شاکی نداشته است چرا که بانکها از این طریق می‌توانستند پول‌های غیرقابل انتقال را به مشتریان خود برسانند.

زنجانی در پاسخ به این سؤال قاضی که آیا این سیستم از نظر بین‌المللی نیز ارتباطی داشته است، گفت: سیستم آی‌وان تو آی‌وان از آبشن‌های سوئیس بوده است بنابراین هر شرکتی همچون SCT بنکرز که به سوئیفت متصل باشد از این سیستم نیز استفاده می‌کند اما سیستم آی‌وان تو آی‌وان که به بانک‌ها ارائه کردند چیزی مجزا از آی‌وان تو آی‌وان بین‌المللی است.

زنجانی با اشاره به صادر شدن نزدیک به 2 میلیارد یورو کارت اعتباری برای سیستم آی‌وان تو آی‌وان ارائه شده به شرکت‌ها گفت: در این سیستم ابتدا وجه ارائه می‌شد و سپس کارت ارائه می‌شد همچون چیزی که در مورد سیم‌ کارت‌های اعتباری تلفن همراه وجود دارد.

زنجانی: زمانی به کشور خدمت کردم اکنون گرفتار ماده و تبصره شدم/ یوروی غیرقابل انتقال می‌گرفتم، قابل انتقال تحویل می‌دادم
زنجانی در ادامه سیزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در پاسخ به این سؤال قاضی که آیا برای این جابجایی منابع از طریق بانک‌ها مجوزی از بانک مرکزی داشتید یا خیر؟ گفت: نیازی به مجوز نیست و مانند این است که شما از کارت اعتباری یکی از بانک‌های داخل کشور در دوبی و یا امارات استفاده کنید.

متهم در پاسخ به سؤال دیگر قاضی که آیا ارز را از خارج کشور دریافت می‌کردید، پاسخ داد: بله یوروی غیرقابل انتقال را دریافت می‌کردیم و یوروی قابل انتقال تحویل می‌دادیم.

وی در پاسخ به این سؤال قاضی که از طریق سیستم I1 to I1 چه مقدار حواله کردید، گفت: مبالغ دقیقاً خاطرم نیست اما به خاطر دارم که حدود 500 میلیون یورو برای بانک ملت، صد میلیون یورو برای بانک مسکن و 300 میلیون یورو برای بانک تجارت انتقال دادیم.

زنجانی تأکید کرد: زمانی به کشور خدمت کردم و پول‌های غیرقابل انتقال را در آن هنگام انتقال دادم ولی اکنون با ماده و تبصره و گرفتن مجوز گیر افتاده‌ام. من عملاً در سیستم بین‌المللی پول‌شویی کرده‌ام.

متهم نفتی خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای در بانک مرکزی به تصویب رسیده است که می‌گوید با FIIB همکاری مالی داشته، پول بدهید و پول بگیرید که در این مصوبه دست کم امضای دو وزیر وجود دارد.

زنجانی تأکید کرد: بانک‌ها به من پول غیرقابل انتقال می‌دادند و من پول قابل انتقال به آنها تحویل می‌دادم و من حواله‌ها را به بیش از 800 بانک اروپایی و حتی بانک‌های آمریکایی ارسال می‌کردم.

وی تصریح کرد: من پولی در خارج از کشور داشتم و می‌توانستم برای سرمایه‌گذاری آن را وارد کشور کنم اما به جای این کار در داخل کشور پول دریافت می‌کردم و در خارج از کشور پول را ارائه می‌دادم تا مشکل پول‌های غیرقابل انتقال را حل کنم.

متهم نفتی در پاسخ به سؤال قاضی که «س.م» برنامه‌نویس نرم‌افزار آی‌وان تو آی‌وان قابلیت اتصال به شبکه‌های ارتباطی بین‌المللی را نداشته است گفت: «س.م» فقط یک برنامه‌نویس ساده است و اینکه یک نرم‌افزار به کجا وصل می‌شود و نحوه انتقال چگونه است را به وی توضیح نمی‌دادم چرا که ایشان صد میلیون گرفته، برنامه‌ای را نوشته و رفته است بنابراین به ایشان توضیح ندادیم که این شبکه به کجا متصل می‌شود چرا که ایشان برنامه قشم ایر را نوشته است، دلیلی ندارد که از زمان پرواز هواپیماها مطلع باشد.

زنجانی ادامه داد: در اینجا نماینده دادستان اظهارات «س.م» به عنوان یکی از برنامه‌نویسان حرفه‌ای را قرائت کرد که عنوان کرده است اواخر سال 89 آقای زنجانی پیشنهاد برنامه آی‌وان تو آی‌وان را به من داد که بر اساس آن مشتریان بتوانند خودشان دستور پرداخت صادر کنند و سپس اپراتورها در SCT بنکرز حواله را پرینت کرده و خودشان سوئیفت ایجاد می‌کردند و به مشتریان خارجی ارائه می‌کردند.

نماینده دادستان افزود: این اظهارات نشان می‌دهد که سیستم مذکور ارتباط بین‌المللی نداشته چرا که اگر داشت در همان لحظه دستور پرداخت تأیید نهایی نیز صورت می‌گرفت بنابراین هدف این کار انجام حواله‌های ارزی و دریافت کارمزد از آنها بوده است.

۱.۵ میلیارد یورو از طریق حواله‌های I1 to I1 منتقل شده است/ حساب بانک ملت و زنجانی تسویه شده است

نماینده دادستان در ادامه سیزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی، گفت: در کل این سیستم I1 to I1 حدود 16 مشتری داشته است که بانک‌های انصار، مسکن، تجارت، ملت، پست‌بانک، صادرات، صنعت و معدن و شرکت‌های ایران ایر و صدرا از جمله ‌آنها بوده‌اند.

وی تصریح کرد: از این 16 مشتری 5 مشتری هیچ گونه کارکردی در این سیستم نداشته‌اند و بانک‌های انصار، مسکن، تجارت، دوبی یونیک، ملت، پست‌بانک، صادرات و صرافی ذاکری هر کدام به ترتیب 21 میلیون یورو، 61 میلیون یورو، 260 میلیون یورو، 2 میلیون و 80 هزار یورو، 395 میلیون یورو، 2 میلیون و 450 هزار یورو، 5 میلیون یورو و 15 میلیون یورو است و رقم کلی نقل و انتقالات حدود یک میلیارد و 500 میلیون یورو است.

نماینده دادستان گفت: این عمل صرافی است و بر اساس قوانین پولی و بانکی، بانک مرکزی ناظر بر تمام صرافی‌هاست و بدون نظارت بانک مرکزی امکان ارائه خدمات صرافی وجود ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات سیستم I1 to I1 را ضوابط استفاده از هر نوع کارت الکترونیکی و همچنین مالزیایی بودن برخی کارت‌ها عنوان کرد.

نماینده دادستان افزود: 328 هزار و 136 یورو از طریق سیستم I1 to I1 انجام شد که به دلیل عدم رضایت از این سیستم مابقی وجه از طریق سنتی و بانکی انجام شده است و بسیاری از پیمانکاران نیز از این سیستم ناراضی هستند.

قاضی صلواتی از نماینده بانک ملت سؤال کرد که چه مقدار ارز از طریق سیستم مذکور حواله شده است و ارزش هر کدام از این کارت‌ها چقدر بوده است؟ که وی گفت: 419 میلیون یورو از این کارت‌ها خریداری شد که 395 میلیون توسط بانک ملت کارسازی شد. نحوه کار این گونه بود که ایشان ابتدا چند حواله آزمایشی انجام داد و سپس وجه دریافت کردند اما در ادامه ابتدا وجه را دریافت می‌کردند و سپس حواله ارائه می‌دادند.

نماینده بانک ملت افزود: مبلغ این کارت‌ها نیز از 50 هزار تا یک و نیم میلیون یورو است که در ادامه استفاده از شماری کارت‌ها به مبلغ 11 میلیون و 500 هزار یورو قابل استفاده نبود بنابراین تسویه شد چرا که در پایان کار فاصله پرداخت‌ها زیاد شده بود که نشان می‌دهد سیستم آنلاین نبوده است.

در اینجا وکیل بابک زنجانی از نماینده بانک ملت پرسید که در آن برهه چه نیازی به استفاده از این سیستم و اقدامات زنجانی داشت که وی پاسخ داد: به سبب تحریم‌ها امکان نقل و انتقال پول در حساب‌ها وجود نداشت.

کوهپایه‌زاده افزود: ما باید دقت داشته باشیم که در خصوص شرایط عادی صحبت نمی‌کنیم و تمام اتهامات وارد شده به موکل من مربوط به زمانی است که بانک مرکزی از پرداخت‌ها عاجز بوده است.

وی در ادامه سندی از بانک مرکزی که در آن مجوز بانک مرکزی برای شرکت SCT بنکرز صادر شده است را ارائه داد.

در ادامه نماینده بانک ملت اعلام کرد که تمامی کارت‌های عودت داده شده به اندازه مبلغ‌شان پول دریافت کردند و حساب بانک ملت با آقای زنجانی تسویه شده است.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا