تنظیم قراردادهای نفتی برای دوران پسابرجام در لندن طی دو ماه آینده/بعد از تحریم‌ها اتفاق خاصی در قیمت جهانی نفت نخواهد افتاد

image295772 (1)تحریم نفتی ایران به منظور جلوگیری از برنامه هستی ایران توسط کشورهای بزرگ جهان به رهبری آمریکا، با هدف محدود کردن ایران از سال 2012 شروع شد. از سوی دیگر می توان گفت هدف این تحریم همکاری جمهوری اسلامی ایران با مجامع بین اللمل بود تا مشکلات و ابهامات برنامه هسته ای ایران بر طرف شود.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، تحریم نفتی ایران به منظور جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران توسط کشورهای بزرگ جهان به رهبری آمریکا، با هدف محدود کردن ایران از سال 2012 شروع شد. از سوی دیگر می توان گفت هدف این تحریم همکاری جمهوری اسلامی ایران با مجامع بین الملل بود تا مشکلات و ابهامات برنامه هسته ای ایران بر طرف شود.

با درخواست کشور های غربی در اوایل سال 2012 کشورهای بزرگ در حوره تولید نفت، تولید خود را در سه ماهه نخست افزایش دادند که به این ترتیب با اعلام رییس جمهور ایالات متحده آمریکا به دلیل وجود کافی نفت در بازار جهانی، تحریم نفتی ایران شروع شد و بر اساس پیش بینی جهانی تا ژوئن 2012 تولید ایران 1 میلیون بشکه کاهش یافت.

تولید نفتی ایران قبل از تحریم ها به 2میلیون و سیصد هزار بشکه در روز می رسید که با فشارهای کشورهای غربی در محدود کردن خرید و فروش ایران تولیدات نفتی ایران به 1میلیون و 300 هزار بشکه رسید.

در ماه های گذشته مذاکرات 1+5 تنها راه گریز از تحریم های نفتی علیه ایران بود که سرانجام طبق توافق نامه لوزان سویس این امر مهم انجام یافت. می توان مهمترین بخش توافق های نمایندگان ایران و گروه 1+ 5در نشست ژنو، رفع تخریم های پیشین مربوط به تمامی بخش های پتروشیمی و بیمه خطوط کشتیرانی و همچنین تصویب نشدن تحریم جدید علیه ایران مخصوصا در حوزه نفت و گاز، دانست.

با توجه به لغو تحریم ها و برنامه اقدام جامع مشترک بعد از مدت کوتاهی، جمهوری اسلامی ایران می تواند با افزایش صادرات نفت و فرآورده های نفتی به جذب سرمایه گزاران خارجی نیز بپردازد.

به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت نخستین دستاورد آن هم افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خواهد بود. در این خصوص زنگنه پس از امضای توافق هسته‌ای ایران با 6قدرت جهانی گفت: آمادگی برای افزایش صادرات، نخستین قدم بعد از توافق ایران و 1+5 است. به گفته وزیر نفت ایران چند ماه پس از لغو تحریم‌ها قادر به افزایش صادرات نفت به میزان پیش از تحریم خواهیم بود.

در همین رابطه نرسی قربان کارشناس برجسته حوزه انرژی در گفتگو با راه دانا، با اشاره یه وضعیت نفت ایران در پسا تحریم، اظهار کرد: اگر به زمانی برگردیم که تحریم ها به شکل کامل برطرف شود و ایران بتواند با دنیای خارج تعامل داشته باشد، بدون شک شبکه های گاز، نفت و پتروشیمی در ایران مورد علاقه بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد بود.

وی در ادامه این مطلب با اشاره به اهمیت بستر سازی در فضای کسب و کار کشور، گفت: در این شرایط سرمایه گذاران بسیار داخلی و خارجی در این حوزه ها مانند شبکه های گاز، نفت و پتروشیمی کشور سرمایه گذاری خواهند کرد و سرمایه ها جذب این حوزه ها می شود.

قردادهای وزات نفت دو ماه دیگر در لندن ارائه می شود

این کارشناس ارشد انرژی با تأکید بر اینکه ترسیم آینده نفتی ایران بستگی به قراردادهایی دارد که وزارت نفت تدوین کرده است، افزود: قراردادهای تدوین شده از سوی وزارت نفت به شرکت های معتبر و بزرگ خارجی هنوز ارائه نشده است.

قربان با بیان اینکه قرار براین است که این قراردادها ظرف دوماه آینده در پی برگزاری کنفرانسی در لندن ارائه شود، ادامه داد: حوزه های جدید نفت و گاز ایران، برمبنای این قراردادهای تنظیم شده توسط وزارت نفت، به سرمایه گذاران خارجی نشان داده می‌شود.

وی اظهار کرد: باید دید آنها چه برداشتی از طرح های پیشنهادی وزارت نفت داشته باشند و در آن زمان قیمت نفت و گاز به شکلی باشد که علاقه مندی برای سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز و در مجموع این صنعت در این سرمایه گذاران ایجادشود.

ظرف پنج سال آینده از ظرفیت کلی پارس جنوبی بهره برداری خواهیم کرد

این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به وضعیت پارس جنوبی با بیان اینکه 10 فاز پارس جنوبی در حال تولید است، گفت: چندین فاز دیگر پارس جنوبی روبه اتمام است و یا تمام شده است.

وی با بیان اینکه 10 فاز دیگر پارس جنوبی که در مراحل مختلف شکل گیری است احتمالا با سرمایه گذاری خارجی و یا سرمایه گذاری دولت به پایان برسد، ادامه داد:به این ترتیب ظرف نزدیک به پنج سال آینده میتوان تمام فازهای پارس جنوبی را به طور کامل به سرانجام رساند .

انتقاد از عدم بهره برداری از مخزن مشترک نفتی ایران و قطر

کارشناس ارشد انرژی با انتقاد از عدم بهره برداری ایران در این حوزه، بیان کرد: قطری ها 500 هزار بشکه در روز از بستر مشترک نفتی پارس جنوبی و بخش های دیگر بهره برداری می کنند ولی ما هنوز نتوانستیم بهره برداری از این مخزن مشترک داشته باشیم.

قربان در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از پسا تحریم اقتصاد کشور نفتی می ماند، ابراز داشت: به نظر من اقتصاد کشور به طور کلی به جهت اینکه نفت سهم کمتری داشته باشد در اقتصاد، چندین سال است که پیش رفته و احتمالا ادامه خواهد داشت و با برطرف شدن تحریم ها شاید تشدید هم شود.

کارشناس ارشد انرژی با بیان اینکه رشد اقتصاد کشور تنها نباید در حوزه نفت و گاز دیده شود، تصریح کرد: احتمال دارد با برطرف شدن کامل تحریم ها سرمایه گذاری در دیگر بخش های غیر نفتی هم توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی انجام شود

ممکن است سهم نفت وگاز در رونق اقتصاد کشور کمتر از گذشته شود

قربان با تاکید براینکه پس از برداشته شدن تحریم ها حوزه گردشگری از بخش های غیر نفتی است که سرمایه گذار جذب می کند، بیان کرد: این اتفاق هم اشتغال ایجاد می کند و هم آبادانی کشور را به همراه خود خواهد داشت .

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید براینکه ممکن است که سهم نفت وگاز در رونق اقتصاد کشور کمتر از گذشته شود، اظهار کرد: تنها آینده می تواند این پیش بینی ها را با لغو تحریم ها و رونق فضای کسب و کار نشان دهد.

همچنین محمد علی خطیبی دیگر کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار دانا گفت: بعد از تحریم ها مطمنا اتفاق خاصی در قیمت جهانی نفت نخواهد افتاد چرا که اوپک با برنامه ریزی دقیق نفت ایران را به بازار تزریق خواهد کرد بدون اینکه با نوسان قیمتی روبرو شود.

خطیبی با اشاره به برنامه دولت در خصوص وابستگی اقتصادی ایران به نفت گفت: دولتمردان باید در آینده با یک برنامه ریزی مناسب به سمت تولیدات و صادارت غیر نفتی بروند اما نمی توان مشخص کرد که در آینده اقتصاد کشور به چه سمتی خواهد رفت. مطمنا تصمیم اصلی وابستگی اقتصاد در اختیار دولت است و به مرور زمان با عملی شدن اهداف دولت می توان مشخص کرد که سمت اقتصاد نقتی خواهد بود یا نه.

کارشناس بین الملل نفت در خصوص صادرات بعد از لغو تحریم ها افزود: با توجه به توافقات و اقدام مشترک جامع، بعد از لغو تحریم ها نیم میلیون بشکه به صادرات نفت اضافه خواهد شد که بعد از گذشت 6 ماه این مقدار به یک میلیون بشکه خواهد رسید.

گزارش از سعید پیرزاده

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا