رابطه بین دانشگاه وصنعت دراستان، وصله پینه است/وعده استاندارپس از 2سال هنوزعملی نشده/ امیدوار:از حضورم درجلسات استانداری جلوگیری می شود

جمعی از صنعتگران نیمه فعال و ورشکسته سیستان و بلوچستان و کارشناسان اقتصادی در نشست همفکری که به منظور بررسی موانع و مشکلات و ارائه راهکارهای موثر اقتصاد مقاومتی برگزار شده بود در دفتر عصر هامون حضور یافتند.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، جمعی از صنعتگران نیمه فعال و ورشکسته سیستان و بلوچستان و کارشناسان اقتصادی در نشست همفکری که به منظور بررسی موانع و مشکلات و ارائه راهکارهای موثر اقتصاد مقاومتی برگزار شده بود در دفتر عصر هامون حضور یافتند، علی رغم اینکه جهت حضور در این نشست دعوتنامه ای به میرشکاری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ارسال شده بود وی در حضور در این جلسه امتناع کرد که در اولین فرصت بار دیگر این پایگاه خبری از ایشان جهت حضور در دفتر عصر هامون دعوت خواهد کرد.
در این نشست در ابتدا صنعتگران نیمه فعال و ورشکسته استان به بیان مشکلات خود در حوزه اقتصادی استان پرداختند که در ذیل می خوانید:

4 واحد تعطیلی سهم سرمایه گذاری ام در سیستان و بلوچستان است
وحید امیدوار مدیر عامل شرکت پلاستیک بینالود زاهدان با بیان اینکه حضور مدیر کل صنعت و معدن در این نشست الزامی ست، عنوان کرد: سال 68 فعالیت اقتصادی خود را در استان شروع کردم که پس از سال ها فعالیت در این استان اکنون تنها 4 واحد تولیدی تعطیل در شهرک صنعتی میرجاوه دارم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که اکثر تولید کننده های صنایع شیمیایی استان با آن درگیر هستند تامین مواد اولیه می باشد که پیش از این، مواد اولیه در حد ظرفیت کارخانه را پتروشیمی تحویل می داد و سپس تولید کننده اقدام به تولید می کرد اما از سه سال قبل خرید صنایع شیمیایی از بورس شد که در یکی دو ماه اول این طرح تولید کننده همان مقداری که ما در پتروشیمی خرید می کردیم را در بورس انجام می دادیم.
امیدوار ادامه داد: اما یک باره طرحی در بورس اجرایی شد که برای خرید صنایع شیمیایی سقف خرید گذاشتند و هر کسی که مواد اولیه می خواست به شرط ورود به بورس و خرید؛ اولویت با کسی بود که بیشترین خرید را انجام می داد خوب به طبع تمام واحد های تولیدی پتروشیمی استان سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و خراسان جنوبی هم جمع می شدند نمی توانستند در بورس با آن قدرت شرکت کنند و عملا زود کل جنس ها را یک یا دو نفر خریداری می کردند و واحد های تولیدی دیگر به دلال های دست سه و چهار هدایت شدند.

طرح خرید بورسی صنایع شیمیایی باعث نیمه فعال شدن کارخانه جات این عرصه شد
مدیر عامل شرکت پلاستیک بینالود زاهدان افزود: واحد های صنعتی برای دریافت تسهیلات بانکی احتیاج به پیش فاکتور دارند دلال های سه و چهار هم که پیش فاکتور نمی دهند که بتوانیم به بانک ارائه و تسهیلات دریافت نماییم و از سوی دیگر ارزش افزوده ای که من از مواد اولیه ای دلالان تهیه کرده ام برای اداره مالیات قابل قبول نیست لذا سود چندانی برای بنده در این طرح باقی نمی ماند.
وی با بیان اینکه پیش از این تسهیلات بانکی به گونه ای بود که نه تنها احتیاج به پیش فاکتور نبود بلکه خود بانک عامل کالا را پیش خرید می کرد تا در آینده بنده به آن تحویل دهم، تصریح کرد: آن زمان نرخ صنف بیشترین سود را داشت لذا همه واحد ها به سمت صنف هدایت می شدند اما امروز به بهانه اینکه نرخ صنف به دلیل اینکه کمتر از نرخ مصوب تسهیلات است به تولید کننده پرداخت نمی کنند با این وجود بنده پیشنهاد دادم که نرخ صنف را یک قرارداد محضری تنظیم نماییم و با همان نرخ سود تسهیلات بانکی که بانک دارد از من دریافت می کند بگیرند.
امیدوار با بیان اینکه 27 اردیبهشت 68 نفر نیرو رو به دلیل عدم حمایت از سوی مسئولین از کار تعدیل کردم، گفت: در حال حاضر تنها 7 نگهبان دارم که درب کارخانه ام بسته نشود.

عربستان به دنبال ضربه اقتصادی به صنایع تولیدی کشور است
وی با بیان اینکه عربستان پیش از این با ارزان فروشی نفت خام سعی در ضربه به اقتصاد کشور بود، اضافه کرد: در حال حاضر عربستان برای ضربه به اقتصاد ایران، صنایع داخلی ایران را تحت تاثیر قرار داده لذا با تولید فرآورده های تولیدی صنایع کشور و ارزان فروشی در بازار های خارجی و داخلی بازار فروش را از تولید کننده داخلی گرفته است.
وی با بیان اینکه پیش از این بازار عراق و افغانستان و برخی شهرستان های کشور در اختیار بنده بود، ادامه داد: تریلی هایی که خارج از کشور وارد ایران می شوند بازرسی نمی شوند اما من تولید کننده داخلی وقتی جنسی را بخواهم از کشور خارج کنم بازرسی نصرت آباد جنس بنده را باز می کند و 11 میلیون و پانصد به من ضرر وارد می کنند چرا باید در کشور ما به این شکل با یک تولید کننده برخورد شود.
وی اضافه کرد: بنده بارها با مراجعه به ادارات مختلف و استانداری عنوان کردم که یک دوربین در کارخانه نصب کنید و یا یک مامور بدهید که قبل از بسته بندی در کارخانه نظارت و پلمپ کند که بعد از اینکه استاندار موافقت کرد با مراجعه ای که به ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشتم عنوان کردند که مگر کالا شما کالای قاچاق که نیست بخواهم مامور بدهم استاندار هم حواسش نبوده و شما درست توجیهشان نکردید.

سنگ اندازی مسئولین نشان از سوء مدیریت بنده نیست
امیدوار گفت: سنگ اندازی مسئولین نشان از سوء مدیریت بنده نیست چه کسی باید جوابگوی تولید کننده داخلی باشد اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ یعنی اینکه مسئولین بیایند موانع رو از سر راه مراکز تولیدی رفع کنند تا بهتر بتوانند فعالیت نمایند لذا به دلیل کم کاری مسئولین بنده الان 4 واحد تولیدی تعطیل دارم.

اداره دارایی تنها متولی دریافت مالیات نیست
وی با بیان اینکه دارایی استان در کشور رتبه دوم را دارد، گفت: اداره دارایی به عنوان یک ارگان اقتصادی تنها وظیفه اش دریافت مالیات نیست بلکه رونق هم باید ایجاد نماید بعد دارایی دریافت کند اما متاسفانه نه تنها در استان رونق ایجاد نمی کنند بلکه فقط مالیات می گیرند.
مدیر عامل شرکت بینالود زاهدان اضافه کرد: ادارات دولتی به عنوان متولیان اقتصاد مقاومتی چه کارهایی انجام دادند، بنده ماشینم را نصف قیمت فروختم تا جواب کارگر را بدهم هیچ چارچوبی برای سرمایه گذار در استان سیستان و بلوچستان نیست در حالی که در استان های دیگر ما شرکت های حسابرسی داریم که بر واحد های تولیدی نظارت دارند.

دولت به کارخانه داران دلار حمایتی دهد
اسحاق کیخایی یکی از کارخانه داران سیستانی و مدیر عامل کارخانه چاپ و نشر جنوب شرق کشور افزود: علی رغم اینکه در استان چاپخانه نداریم تمام سرمایه ام را در اینجا هزینه کردم و در نهایت در سایه عدم حمایت مسئولین تمام سرمایه ام را از دست دادم.
وی ادامه داد: دولت باید تدبیری بیندیشد و به کارخانه داران دلار حمایتی و وام 7 درصدی دهد تا بدین شکل از تولید کننده حمایت نماید.

از ابتدای سال مسئولین دارند پول زور می گیرند
تیموری مدیر عامل شرکت آریا شیمی تولید کننده سموم شیمیایی و کشاورزی، افزود: کارخانه آریا شیمی یک کارخانه مطرح در سطح کشور است که حدود 180 کارگر فعال و 260 پرسنل درآن مشغول به کارند با این وجود مشکلاتی در تهیه مواد اولیه داریم چرا که شرکت ما مواد اولیه را از چین وارد می کند لذا تعرفه واردات در مقایسه با مواد اولیه کمتر است به طوری که برای ورود یک قلم مواد اولیه از ابتدای سال دارند از شرکت پول زور می گیرند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر نرخ سود بانکی بسیار بالا و 24 درصد است که گردش سرمایه شرکت 9 ماه است یعنی ما 4 ماه مواد اولیه جذب و تا زمانی که به کارخانه می رسد یک ماه و تا تولید 4 ماه طول می کشد تا سرمایه خریدار جمع شود ما تقریبا 9 ماه 18 درصد سود باید به بانک پرداخت کنیم و در نهایت خود شرکت هیچ سودی نمی کند و تا کنون یک کارشناس از بانک برای بررسی به ما مراجعه نکرده است.

دولت باید قبل از اعمال قانون کار، کارشناسی انجام دهد تا تولید کننده ضرر نکند
مدیر عامل شرکت آریا شیمی با بیان اینکه قوانین متغیر یکی دیگر از مشکلات تولید کنندگان است، افزود: متاسفانه از اسفند سال 93 وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که صادرات پودر ممنوع است در حالی که شرکت آریا شیمی یک هزینه بسیار زیادی بابت بازاریابی و ثبت شرکت انجام داد و خط تولید پودر را راه اندازی کرد که اکنون ما نمی توانیم صادرات داشته باشیم لذا مسئولین باید قبل از اعلام قوانین کار کارشناسی انجام دهند تا تولید کننده متحمل ضرر نشود.

 

مسئولین تنها جبهه می گیرند
عباسعلی صبح خیزی مدیر عامل شرکت تولید کننده کابینت های فلزی، چوبی و اداری بیان کرد: از سال 81 جهت فعالیت اقتصادی از مشهد به سیستان و بلوچستان آمدم اما اکنون تنها یک شرکت نیمه فعال دارم.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات خود تا کنون به استانداری، دارایی، شهرداری مراجعه کردم اما تنها یک جبهه بر علیه من تشکیل شد افزود: متاسفانه کار در سیستان و بلوچستان رابطه ای است اگر کسی رابطه ای در ادارات داشته باشد کار برای آن فراهم می شود.
مدیر عامل شرکت تولید کننده کابینت ها اداری افزود: اداره نوسازی مدارس استان سالیانه ده میلیارد تومن گردش مالی برای تعمیر اقلام مدارس دارد که اگر همین مبلغ را در استان خرید کند حداقل 500 کارگاه ام دی اف سازی در استان فعال خواهند شد و افراد زیادی مشغول به کار می شوند و کارگاه هم می تواند کارش را وسعت دهد اما متاسفانه این مبلغ همیشه از استان خارج شده است.
صبح خیزی ادامه داد: با فنی و حرفه ای گفت و گوهایی در خصوص آموزش به آموزشیاران شده تا ما آموزش دهیم و حتی قول جذب آموزشیار را هم داده ایم اما تا کنون پیگیری صورت نگرفته است.

 ظرفیت های دولتی و مردمی در استان مغفول مانده است
سرهنگ علی اکبر جعفری مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با اشاره به 12 اصل فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: متاسفانه تا کنون هیچ کدام از این اصل ها عملی نشده چرا که اگر عملی می شد اکنون این مشکلات در استان وجود نداشت.
وی با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد و تکیه بر مردم از فرمایشات مقام معظم رهبری است، بیان کرد: شما به عنوان مردم کارتان را اقتصادی کردید اما با یک بخشنامه دولت و بالا پایین کردن دلار به اقتصاد شما ضربه وارد شده است.
وی با بیان اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت های دولتی و مردمی در استان مغفول مانده ،ادامه داد: هیچ حمایتی از تولید ملی و مصرف کالای داخلی از سوی ادارت نشده و حتی در زمینه وابستگی به فروش ذخایر خام کاهشی مشاهده نشده است.
سرهنگ جعفری با بیان اینکه بسیج سازندگی کار اقتصاد مقاومتی را از خانه ها آغاز کرده است، بیان کرد: شما مدیر عامل های شرکت ها این امر را در سطح کلان دارید انجام می دهید و وابسته به تصمیمات خلق الساعه هستید اما بسیج سازندگی این امر را در اقتصاد خرد انجام می دهد.
وی با بیان اینکه ما در اقتصاد خرد به دنبال کیفیت نیستیم، بیان کرد: ما به دنبال ماندگاری افراد در روستاها هستیم لذا بارها شده بدترین جنس را خریداری و جلوی گاو و گوسفندان ریخته ایم.

بانک ها خوب مدیریت نشده اند
مسئول بسیج سازندگی سپاه سیستان و بلوچستان افزود: متاسفانه بانک ها خوب مدیریت نشده اند، افزود: کدام بانک منابع ارزی را به درستی مدیریت کرده است.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های تولید کننده استان تولید و فروش محصولات است که این ضربه بزرگی به اقتصاد مقاومتی وارد کرده است تصریح کرد: سال گذشته 40 هزار تن محصول خرمای استان را به اکراین، روسیه و برخی کشور ها صادر کردیم که کشور روسیه با وجود تحریم ها و سردسیری بودن مصرف کننده خرما است لذا یک تیم کارشناسی یک هفته به روسیه اعزام و بازاریابی کرد که اکنون 4 هزار تولید کننده خرمای استان شناسنامه برایشان صادر شده است.
سرهنگ جعفری تصریح کرد: باید زیر ساخت ها را آماده کنیم اگر در کشور کسی طالب تولیدات شما نیست سایر کشور ها نیاز دارند لذا باید مدیریت شود نه اینکه ریشه تولید کننده در کشور خشک شود که همان محصولات شیمیایی شما قطعا سایر کشور ها خریدار آن هستند اما مغفول مانده است.

99 درصد شهرک صنعتی استان تعطیل است
امیدوار با بیان اینکه 99 درصد شهرک صنعتی استان تعطیل است، اضافه کرد: 362 واحد تولیدی در خواست پروانه بهره برداری کردند که 161 واحد موفق به اخذ شد و اکنون 44 واحد به ظاهر فعال، 24 واحد تبدیل به انبار شدند و  21 درصد غیر فعال هستند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل بحث امنیتی در استان به تمام واحدهای صنعتی اعلام شده که در شعاع 30 کیلومتری احداث شوند و از سوی دیگر در قوانین مالیاتی تنها واحد های تولیدی می توانند از معافیت مالی استفاده کنند که خارج از شعاع 30 کیلومتری باشند لذا تمام واحد های تولیدی ما نتوانستند از معافیت مالی استفاده کنند.

از حضور من در جلسات استانداری جلوگیری شده و دعوت نمی شوم
مدیر عامل شرکت پلاستیک بینالود زاهدان تصریح کرد: در جلساتی که در استانداری برگزار شد تنها حرف میزنند و عملی در کار نیست در ابتدای ورود استاندار به سیستان و بلوچستان وی وعده دادند در اتاق وزیر برای واحد های تولیدی مصوبه می گیرند اما تا کنون هیچ خبری نشده است این مسائل را باید استاندار پیگیری کند وظیفه من نیست؛ تنها کاری که صورت گرفته از حضور من در جلسات جلوگیری شده و دعوت نمی شوم.

مشکلات صنعتگران به نمایندگان انعکاس داده می شود
سرهنگ جعفری با بیان اینکه در نشست های دوره ای که با نمایندگان استان داریم این موضوع را مطرح می کنم، خطاب به مدیر عامل شرکت بینالود اظهار داشت: مواردی که در خصوص مشکلات کل تولید کننده های استان اطلاع دارید را آماده تا به نمایندگان استان ارائه و بتوانیم از سمت آن ها این مشکلات را در مجلس رفع کنیم.
وی اضافه کرد: ظرفیت دیگر برای کمک به تولید کننده های استان رسانه ها و فضای مجازی است که رسانه ها باید رسالت خود در انعکاس مشکلات صنعتگران و تولید کننده های استان به درستی پوشش دهند.
مسئول بسیج سازندگی سپاه استان با بیان اینکه ظرفیت بعدی بسیج سازندگی کشور است، افزود: بسیج سازندگی استان عضو ثابت اتاق بازرگانی است که بنده این موارد را در آن جلسه نیز انعکاس خواهم داد.

شهرک صنعتی استان شهرک خفتگان است
نظر دهمرده کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به نامه 4 وزیر و وضعیت بد اقتصادی کشور، گفت: تورم وقتی قابل کنترل است که در یک فضای اقتصاد بالنده باشد در اقتصاد رکودی تورم را نمی توان مهار کرد.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب 8 سال است که خواستار اقتصاد مقاومتی در کشور هستند، تصریح کرد: متاسفانه وقتی اقتصاد و سیاست در کنار هم قرار می گیرند کسی حاضر به از دست دادن منافع خود نیست یکی از مسائلی که من همیشه مطرح کرده ام این است که شهرک صنعتی سیستان وبلوچستان شهرک خفتگان و ارواح است که اگر همه صنایع استان را جمع کنیم یک صنعت اصفهان نخواهد شد.

دولت از ظرفیت بسیج در رفع مشکلات اقتصادی استفاده کند
وی ادامه داد: ما باید با فرهنگ بومی استان پیش برویم تنها مدیریت جهادی جبهه و جنگ می تواند ما از از مشکلات اقتصادی رها کند.
دهمرده با بیان اینکه باید قانونی خاص شرایط استان ساخته شود، افزود: سیستان و بلوچستان کشش خصوصی سازی را ندارد چرا که زیر ساخت ها آماده نیست و هزینه تولید سنگین است لذا دولت باید دخالت کند از سوی دیگر خزانه دولت هم خالی است بنابر این باید از طریق توانایی بسیج در عرصه مالی و نیرو وارد شویم تا این امر در استان محقق می شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که صنعت تابع کشور است لذا به صنعت در استان نمی شود زیاد امیدوار شد چرا که معافیت مالی که برای استان داشتیم عملی نشد باید نقدینگی را با نظارت به بخش شهرک صنعتی دهیم تا واحد های تولیدی غیر فعال و نیمه فعال در استان فعال شوند.

نقدینگی به همراه نظارت باید به واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیرفعال تعلق گیرد
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید فرمایشات مقام معظم رهبری را به عنوان یک سند به استاندار تفهیم کنیم وقتی خود ما داریم در استان تولید می کنیم نباید از خارج استان موادی تهیه کنیم مثل همان کارگاه های کابینت سازی ادارات که اکنون کارگاه های بسیاری در استان غیر فعال هستند و یا بحث چاپخانه که رانت های عجیبی به جیب چاپخانه های مشهد واریز می شود.
دهمرده با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط تولید نیست و تولید وابسته به تکنولوژی جدید است، اظهار داشت: باید دولت بیشتر در مناطق محروم دخالت کند و زیر ساخت ها را برای بخش های تولیدی آن فراهم نماید.
وی ادامه داد: متاسفانه رابطه صنعت، دانشگاه و مدیر در استان ضعیف است باید این ها در کنار هم قرار گیرند.

 رسانه ها باید فرهنگ سازی نمایند
سرهنگ جعفری با بیان اینکه دو گیر اساسی در استان داریم، گفت: متاسفانه الگوی استان سنتی است ما صنایع تولیدی را هم وارد کردیم اما تولید کننده رغبتی نشان نمی دهد و با دید سنتی کار انجام می دهد لذا باید رسانه ها فرهنگ سازی کنند و ریسک پذیری را در مردم افزایش دهند.
وی ادامه داد: نکته بعدی معرفی الگو است الزام اولیه اقتصاد مقاومتی مردمی بودنش است لذا با یک پروژه دانشگاهی می شود این مشکلات را رفع کرد.

 

روی بخش کشاورزی دولت بیشتر کار کند
شهرکی مدیر عامل شرکت نگار نصر زاهدان با بیان اینکه از سال 81 پس از افتتاح بنیان تعاون بسیج شرکت نگار نصر جهت خدمات دهی به بسیجیان ایجاد شد، گفت: به دلیل بعد مسافت موفقیت در یک کار صنعتی در استان کم است و همواره با مشکل روبرو خواهد بود لذا باید فرهنگ کار آفرینی ایجاد شود.
وی ادامه داد: بخش کشاورزی تنها بخشی است که تحریم و نوسانات پولی روی آن تاثیری ندارد لذا باید روی آن کار جدی شود.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا