توهم خروج از رکود اقتصادی؛ خالی کردن جیب مردم با وعده های تو خالی دولت تدبیر

قرار بود یارانه انرژی به مردم داده شود ولی امروز در پی گران شدن های پی در پی آب و برق و گاز عملا چه بسا بیشتر از یارانه پرداختی دولت به مردم از جیب مردم کسر می شود.

image433961

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، هنوز بیش از دوسال از وعده های ریز و درشت دولت روحانی نمی گذرد و بسیاری از مردم از تحقق وعده های توخالی که رئیس جمهور با خوشبینی به رفع تحریم ها و حل شدن ۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی داد ، گله دارند .

در ایام تبلیغات ریاست جمهوری ۹۲ ؛ «بهبود معیشت، بازگشت رونق اقتصادی، بهبود شاخص فضای کسب و کار، مبارزه با اقتصاد دستوری، اصلاح هدفمندی یارانه‌ها و جذب سرمایه گذاری خارجی و ایرانیان خارج از کشور» بعنوان مهمترین محورهای وعده‌های اقتصادی روحانی به مردم بود وی ضعف اقتصاد را به مسئله هسته ای و تحریم ها ربط داد و راه برون رفت از مشکلات را تعامل با دنیا معرفی کرد.

هرچند که از ابتدا مقام معظم رهبری نقشه راه را بارها و بارها به دولتمردان نشان دادند اما آنها با تناقض گویی ها ،در عمل راه دیگری را رفتند و تصورشان بر این بود که مسیر تعامل با دنیا آنها را زودتر به سر منزل مقصودخواهند رساند اما بررسی دوسال تعامل با دنیا نشان داد که این مسیر نه تنها راه برون رفت از رکود اقتصاد کشور نبود بلکه مسیری جهت سردرگم کردن اقتصاد و تند کردن شیب رکود اقتصادی کشور نیز شد .

اکنون پس از گذشت دو سال نه تنها از تحقق وعده بهبود شرایط اقتصاد و معیشت مردم خبری نیست بلکه دولت یازدهم همچنان با مشکلات و رکود اقتصادی دسته و پنجه نرم می کند و روزی با چنگ زدن به ریسمان آمارهای دور از واقعیت در خصوص کاهش نرخ تورم وشیب ملایم افزایش قیمت ها و روزی دیگر به ادامه وعده و وعید به مردم جهت بهبود شرایط اقتصادی پس از توافق هسته ای و … در راستای فرافکنی اذهان ملت گام بر میدارد.

51513_683

در نگاه اول به عملکرد دولت روحانی مطابق اعلام دولتمردان ، دولت یازدهم فقط در آمارها توانسته تا حدودی به وعده کاهش تورم نزدیک شود اما اگر ملاک وضعیت موجود در بازار و جیب مردم باشد باید بگوییم جیب مردم خالی تر از همیشه است و شیب ملایم افزایش قیمت ها نیز ، توهمی است که دولت با بیان آن سعی در قانع کردن مردم دارد.

برخلاف اظهارات روحانی که گفته بود چرخ سانتریفیوژ و چرخ زندگی مردم باید با هم بچرخد حالا نه چرخ سانتیفیوژها می چرخد و نه چرخ زندگی مردم ، گویی همه معادلات روحانی و وعده های بهبود شرایط پس از تعامل با دنیا برهم خورده که اکنون مردم باید تاوان وعده های انجام نشدنی انتخاباتی وی را بدهند.

روحانی وعده داده بود وضعیت معیشت مردم بهبود پیدا کند اما از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم مردم بارها با افزایش یک‌باره برق، گاز و حتی آب در قبوض خود مواجه شدند ، قرار بود یارانه انرژی به مردم داده شود ولی امروز در پی گران شدن های پی در پی آب و برق و گاز عملا چه بسا بیشتر از یارانه پرداختی دولت به مردم از جیب مردم کسر می شود.

در پی شیب تند گرانی آب و برق ودیگر حامل های انرژی خواه ناخواه دولت بازار کشور را دچار تحولاتی خواهد کرد اما یکی از مهم‌ترین نکات افزایش دوباره بهای آب و برق فشار به بخش تولید و صنعت است که این روزها با رکود بزرگی مواجه هستند با افزایش قیمت انرژی راهی جز گرانی محصولات خود را نخواهند داشت و همین امر باعث خواهد شد بزودی شاهد موج دیگری از گرانی کالاهای مصرفی مردم باشیم تا آنجا که دیگر این جمله دولتمردان در خصوص تورم که “کاهش تورم به معنای ارزانی نیست بلکه به معنای کاهش رشد قیمت‌هاست”میان اذهان عمومی خنده دار به نظر خواهد آمد.

قبض آب

اما از عدم تحقق وعده های دولت که بگذریم این سیاست افزایش چندین باره خدمات دولت به مردم و حامل های انرژی به نحوی فدا کردن معیشت مردم عادی در قبال تامین کسری های دولت در زمینه پرداخت یارانه خواهد بود ،دولت به دنبال این گرانی ها یارانه های نقدی را افزایش نخواهد داد و این به زیان قشر کم درآمد است که هزینه های زندگی اش بالا رفته است و کمکی هم از سوی دولت به آنها نمی شود.

محمدی شهروند اهوازی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص افزایش بهای آب و برق گفت : متاسفانه قرار بود یارانه ،نانی باشد که بی منت بر سفره ایرانیان قرار بگیرد اما امروز با افزایش قیمت انرژی ما هر ماه مجبور به پرداخت مجموع قبض هایی هستیم که بیشتر از یارانه دریافتی از دولت است.

حسینی نیا دیگر شهروند اهوازی که در شغل نجاری مشغول به کار است می گوید : یارانه ای که قرار بود کمک حال مردم باشد امروز تبدیل به چماقی بر سر مردم است جهت افزایش قیمت های پی در پی .با افزایش قیمت برق دولت چگونه می خواهد به وعده حمایت از تولید داخل عمل کند؟ قبض برق ماه گذشته بنده ۱۲۰ هزار تومان شد آیا می شود در این هوای گرم از کولر استفاده نکرد ؟ مجبور شدیم تمام یارانه بعلاوه از جیب هم بگذاریم قبض را پرداخت کنیم ،اکنون نیز می شنویم بهای آب نیز ۱۰ تا ۳۰درصد افزایش یافته است.

13920119152958747352064

این بی برنامگی و تناقض‎‎های بیانی و عملی دولت در زمینه اقتصاد پس از دوسال اصلا قابل توجیه نیست چه بسا این بی برنامگی ها خود رئیس جمهور را نیز مستاصل کرده تا آنجا که روحانی در سفر استانی به مشهد مقدس در حرم رضوی می گوید که ما از رکود عبور کردیم ولی در سخنرانی دیگر اشاره می کند که باید در این کشور توسعه را به وجود آوریم و از رکود عبور کنیم .

حال باید دید که طی دو سال باقی مانده از عمر دولت یازدهم چه وقایعی برای مردم و اقتصاد ایران رقم خواهد خورد؟ آیا بازاری ها باردیگر رونق را در کسب و کار خود لمس خواهند کرد؟ آیا فعالان اقتصادی از مشکلات رهایی خواهند یافت؟

تمام این موارد وقتی قابل انجام خواهند بود که دولت یازدهم دست از خوش بینی های کاذب در خصوص برون رفت از مشکلات اقتصادی در پی اجرای توافق بردارد و تا اقتصاد کشور بیش از این ضربه نخورده است برنامه های خود را برای خروج از رکود ارائه دهد و در کنار آن نیز به اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بارها به آن تاکید کرده اند اقدام کند.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا