فارغ التحصیلانی که امیدی به اشتغال ندارد/ از چرخه نامناسب استخدام تا مشکلات متعدد ناظران بهداشت جامعه

image416430 (1)یکی از حرفه هایی که در ایران به آن بی توجهی می شود، بهداشت محیط است که به علت ناآگاهی به این رشته، امکانات کمی هم برای آن در نظر گرفته شده است.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند،  رشته بهداشت محیط از جمله رشته های دانشگاهی است که به مطالعه مسائل زیست محیطی از قبیل آب، فاضلاب، زباله، تهیه و توزیع مواد غذایی، کنترل آن و همچنین کنترل مواد آرایشی و بهداشتی می پردازد.

بهداشت محیط یکی از حرفه هایی است که برای هر جامعه ای لازم است و از آنجا که انسان با محیط اطراف رابطه مستقیم دارد، لذا برای حفظ سلامت، لازم است که این محیط از نظر آلودگی کنترل شود که این کار توسط کارشناسان بهداشت محیط صورت می گیرد.

با توجه به این موضوع و اهمیت این رشته تحصیلی متاسفانه جایگاه رشته بهداشت محیط در داخل کشور به درستی معرفی نشده است و همین مسئله باعث بیکاری در میان فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی شده است.

از طرفی نبود سیکل مناسب برای به کار گیری فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی موجب شده است که سازمان هایی که نیازمند این رشته تحصیلی هستند نتوانند از فارغ التحصیلان جوان استفاده کنند.

در ایران به حرفه بهداشت محیط، بی توجهی می شود

بهمن خدادادیان مسول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار شهد شفا در مورد مشکلات رشته بهداشت محیط اظهار داشت: بزرگترین مشکل بهداشت محیط، کمبود نیروی انسانی است که در این چند سال اخیر، کسانی که بازنشسته شده اند، جایگزینی نداشته اند.

وی افزود: یکی دیگر از کمبودها برای کارکنان بهداشت محیط، بحث امکانات و تجهیزات است که باید در اختیار این گروه قرار گیرد که به روز شوند، هر چند برنامه هایی وجود دازد که این تجهیزات خریداری شوند.

خدادادیان بیان کرد: امکانات مورد نیاز انجام کارهای مربوط به بهداشت محیط از قبیل، لوازم آزمایش آب، لوازم آزمایش مواد غذایی و تشخیص های اولیه از نظر دما، اصلاح مواد غذایی و همچنین تجهیزاتی مانند خودرو و تجهیز به سامانه است.

این مسئول ادامه داد: در مرکز بهداشت محیط، پرونده ای وجود ندارد و همه کارها از طریق سامانه صورت می گیرد و اسامی و مشخصات مراکز بهبودی در آن سامانه که سامانه جامع بازرسی بهداشت سلامت محیط حرفه ای است، ثبت می شود.

فرصت های کم شغلی برای فارغ التحصیلان بهداشت محیط

سحر احمدی کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار شهد شفا اظهار داشت: فعالیت های بهداشت محیط متنوع است ولی مهمترین برنامه بهداشت محیط ، کنترل آلودگی های هوا و محیط و در موارد اضطراری، پیشگیری از بروز حوادث و سوانح است.

وی افزود: نظارت بهداشتی بر تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی، لوازم آرایشی، کنترل بیماری های ناشی از مواد غذایی و مسمومیت ها، حفظ سلامتی در محیط های بسته از دیگر فعالیت های این گروه است.

این کارشناس بیان داشت: بهداشت اماکن عمومی، بهداشت مسکن، کنترل مواد زاید خطرناک و بهسازی اماکن و فعالیت های تفریحی و تصفیه و دفع فاضلاب و …از برنامه های کاری این کارشناسان است که هر کدام از این مهندسان با توجه به گرایش تحصیلی خود، وظایفی را بر عهده دارند.

احمدی ادامه داد: هر جایی که انسان وجود داشته باشد، برای اینکه سلامت او حفظ شود باید متخصصان این رشته وجود داشته باشند و خدمات ارائه دهند.

این کارشناس بیان کرد: در کشور ایران از آنجاییکه به توانایی های متخصصان آگاهی کمی دارند، برای فارغ التحصیلان این رشته، فرصت های شغلی کم است.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا