واکنش نمایندگان مجلس نسبت به سهل انگاری دستگاه دیپلماسی در پیگیری فاجعه منا و ضرورت استیضاح ظریف

image427551به نظر می رسد وقت آن رسیده که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به واسطه سهل انگاری و ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در قبال پیگیری موثر فاجعه منا، در خانه ملت به پیشگاه مردم پاسخی در خور توجه داشته باشد. اما این سهل انگاری به حدی برای کشور گران آمده که حتی می تواند آقای وزیر را تا پای استیضاح در مجلس بکشاند.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، فاجعه منا به دهمین روز خود رسید و ابعاد گسترده این اتفاق تلخ در کشور ادامه دارد. ابدان مطهر جانباختگان این حادثه پس از گذشت 10 روز به کشور بازگشت؛ این در شرایطی است که در طول این 10 روز در فعالیت های دولت رنگ و بویی برای پایان دادن به این بلاتکلیفی دیده نشد.

اما این روزها در پی فاجعه منا و حوادث ناگوار حج تمتع، هر کس به نوعی در پی ایفای وظیفه در قبال این ماجراست و ملت با همدردی خود عزادار حاجیانی شد که با لباس احرام پرگشودند. در این مسیر اما امروز نمی توان از نقش تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی در قبال پاسخگویی به افکار عمومی به سادگی گذشت. در این باره به نظر می رسد وقت آن رسیده که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به واسطه سهل انگاری و ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در قبال پیگیری موثر فاجعه منا، در خانه ملت به پیشگاه مردم پاسخی در خور توجه داشته باشد. اما این سهل انگاری به حدی برای کشور گران آمده که حتی می تواند آقای وزیر را تا پای استیضاح در مجلس بکشاند. در این باره نمایندگان مجلس نظرات مختلفی دارند که در ادامه این نظرات را می خوانید.

دیپلماسی لبخند همیشه جوابگو نیست

دکتر احمد آریایی نژاد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج جامعه پزشکی، درباره ارزیابی اقدامات وزارت خارجه در ارتباط با فاجعه منا گفت: وقتی دولت سعودی چنین برخورد ناپسندی با حجاج ما داشته است دولتمردان ما باید متناسب با خصوصیات و خطایی که از دولت سعودی سرزده است یک برخورد توأم با اقتدار اسلامی داشته باشند.

وی به سخنان ثاثیرگذار مقام معظم رهبری اشاره کرد و از دولتمردان خواست که به سادگی از این ماجرا عبور نکنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این رابطه با سخنرانی‌های اخیری که داشته‌اند راهگشا شدند و همین موضع هم نیز باید در دولتمردان ما به خصوص وزارت امور خارجه دیده شود و باید تصریح کرد که دیپلماسی لبخند همه جا جوابگو نیست، البته منظور ما این نست که دولتمردان هجومی و زیان بار برخورد کنند بلکه با پیگیری عدالت منشانه و اخلاق اسلامی، فاجعه خونبار منا را پیگیری کنند و به سادگی از این فاجعه بزرگ عبور نکنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از وزارت امور خارجه خواست تا با قاطعیت بیشتری نسبت به فاجعه منا برخورد کنند و خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه باید محکم‌تر و با قاطعیت بیشتری برای احقاق حقوق حجاج گام بردارد، جان هزاران حجاج از بین رفته است، بنابراین وزارت خارجه که جز مهم بدنه این نظام است وظیفه دارد که این گونه فاجعه‌ها را محکم و قاطعانه‌‌تر پیگیری کند.

وی ادامه داد: ریاست جمهور هم در سخنرانی اخیر خود از بیانات رهبری مبنی بر حادثه منا قدردانی کرده‌اند اما دولتمردان نگذارند این اتفاقات به بیانات رهبری کشیده شود و انتظارات رهبری را زودتر برآورده کنند.

ضرورت اتحاد و همصدایی با دیپلمات‌های کشور‌های دیگر
آریایی‌نژاد، به اتحاد و همصدا بودن دیپلمات‌های کشور‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در رابطه با حادثه منا اعتقاد و پیشنهاد من این است که وزارت امور خارجه با کشور‌های دیگر ارتباط بیشتری بگیرد و با دیپلماسی فعال، همصدا با دیپلمات‌های کشور‌های دیگر در راستای احقاق حقوق مسلمانان جهان گام بردارند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در عرصه دیپلماسی باید از علوم روانشناسی بهره برد و طبق مبانی اخلاقی و فرهنگی نباید با هر شخصیت حقیقی و حقوقی برخورد مناسب داشت و باید در این زمینه موقعیت‌ها سنجیده شود و طبق دستور دینی با مستکبر و مغرور باید مثل خود آن برخورد کرد، مواضع عربستان و عملکرد دولتمردان بسیار توأم با نخوت و مستکبرانه بوده است و این مسئله باید متوجه دستگاه دیپلماسی کشور باشد.

دستگاه دیپلماسی در بحث واقعه منا باید جدی تر وارد عمل می شد

نماینده مردم شهرستان نطنز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نطنزنا ضمن تبریک عید غدیرخم اظهار کرد: حوادث اخیر در مسجدالحرام و به دنبال آن در مکه همگی حاکی از نابسامانی موجود در دربار حکام آل سعود است و این از هم گسستگی و نابسامانی ناشی از اجرای نقش یک نوکر حلقه به گوش استکبار و رژیم صهیونیستی بوده و حکام آل سعود به زودی نتیجه تلخ این فرمانبرداری را خواهند چشید.

محمد فیروزی با بیان اینکه همه مردم ایران از این فاجعه غم بار ناراحت شده و عید غدیر نیز برای آنها تبدیل به عزا شد، افزود: لازم بود تا دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان بسیار جدی تر از این وارد شده و نسبت به این فاجعه غم بار عکس العمل شدید تری نشان می داد.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه چندین بار کاردار عربستان را در این مورد احضار کرد و در اینباره نیز تذکر داد ولی چیزی که انتظار میرفت عکس العمل جدی تر از این احضار کردن بود که باید از سوی مسئولان اتفاق می افتاد.

فیروزی خاطر نشان کرد: بعد از هشدار جدی رهبر انقلاب به حکام آل سعود درباره ابعاد این واقعه، سعودی ها احساس خطر کردند و بلا فاصله از رهبر انقلاب و ملت ایران در اینباره عذرخواهی کردند.

واکنش نمایندگان اردبیل نسبت به استیضاح ظریف

فاجعه منا و عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در پیگیری حقوق خانواده های جان باختگان، این روزها در صدر موضوعات انتقادی رسانه های گروهی و مطالبات افکار عمومی قرار دارد؛ حادثه دلخراشی که بازهم بی کفایتی و بی لیاقتی حکام سعودی در اداره حرمین شرفین را نمایان کرد.

در این میان ملت ایران و علی الخصوص خانواده های داغدار انتظار پیگیری جدی موضوع از سوی دستگاه دیپلماسی ایرانی را داشتند، که شاید این انتظارها از سوی مسئولان کشور و به ویژه جواد ظریف بر آورده نشده است و همین مسئله باعث مطرح شدن مسائلی در خصوص احتمال استیضاح وزیر امور خارجه کشورمان را به میان آورده است.

بسیاری بر این عقیده اند وزارت امور خارجه در قبال پیگیری جان باختن 500 ایرانی و بی اعتنایی سعودی ها نسبت به تعیین تکلیف اجساد کشته شدگان و باز گرداندن آن به ایران، سهل انگاری و ضعف داشته است؛ به طوری که برخی نمایندگان می گویند لازم است در این شرایط، وزیر امور خارجه به دلیل عملکردش مورد استیضاح قرار گیرد.

نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص مطرح شدن احتمال استیضاح وزیر خارجه دولت یازدهم در پی سهل انگاری از پیگیری فاجعه منا، اظهار نظرهای متفاتی داشتند.

حقیقت پور: هشدارهای رهبری تمام گره ها را باز کرد

منصور حقیقت پور عضو کمسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار سبلانه در رابطه با عملکرد وزیر امور خارجه کشورمان در قبال فاجعه مصیبت بار منا گفت: تقاطع حادثه دلخراش منا با نشست سازمان ملل شائبه هایی در خصوص عملکرد دولت در این زمینه ایحاد کرد ولی باید اذعان داشت که در این رابطه تنها شخصی که می توانست گره ها را باز کند مقام معظم رهبری بود.

وی با بیان اینکه هشدار رهبری در خصوص احترام به حجاج ایرانی تمام گره ها را باز کرد گفت: قصور حکام عربستانی در اتفاقات رخ داده در منا مبرهن است و دولت و وزارت خارجه کشورمان باید برای احقاق حقوق جانباختگان در تلاش باشند.

حقیقت پور تصریح کرد: البته تسویه حساب با دولت عربستان در خصوص حوادث رخ داده هنوز پا برجاست و دولت عربستان باید پاسخگو باشد.

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اتفاقات اخیر در عربستان گفت: دولت عربستان باید ضمان بدهد که دیگر شاهد اتفاقات چنینی نخواهیم بود.

برومند: ظریف را سهل‌انگار یا اهل مسامحه‌گری نمی‌دانم

حجت الاسلام حبیب برومند نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در رابطه با عملکرد وزیر امور خارجه در قبال فاجعه مصیبت بار منا گفت: مجموعه دولت پیگیری خوبی داشتند و من ظریف را اصلا سهل انگار یا اهل مسامحه گری نمی دانم.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان وزیری فعال، اندیشمند و سیاستمداری کارکشته و توانمند است افزود: تعجب میکنم از مخالفین دولت چرا این پیگیریهای مجدانه را نادیده می انگارند و ناچیز می دانند در حالیکه دولت کوچکترین تسامح در این رابطه نداشته است، مگر ناتمام گذاشتن مسافرت نیویورک توسط رئیس جمهور فقط بخاطر فاجعه منا کافی نیست؟

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص فاجعه منا گفت: دو حادثه تلخ موسم حج امسال به خوبی نشان داد که مدیریت نالایق آل‌سعود زمینه‌ساز این فاجعه عظیم بوده و بهتر است کشورهای اسلامی به دنبال راه چاره‌ای باشند تا در این ماجراجویی‌ها به ناشایستی رژیم آل‌سعود به شکل واقعی صحه گذاشته و اصل این حادثه را محکوم کنند.

فاطمه رهبر: استیضاح ظریف در دستور کار نمایندگان

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمع آوری امضا توسط تعدادی از نمایندگان جهت طرح استیضاح وزیر امور خارجه خبرداد و گفت: در مواجه با مواضع غربی ها و سیاست هایی که آنان طراحی می کنند نباید از موضع ضعف و زبونی برخورد کنیم.

فاطمه رهبر، نایب رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز؛ با واکنش نسبت به دیپلماسی خنده در رابطه با فاجعه منا، گفت: دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی ایران چهارچوب و خطوط قرمز دارد که توسط رهبر انقلاب مشخص می شود از این رو در سخنان ایشان چگونگی برخورد با کشور ها بویژه کشورهای غربی تاکید داشته اند که اگر گامی را به عقب برگردیم( به عبارتی با دیپلماسی خنده) برخورد کنیم قطعا آنان گستاخ تر می شوند و تهاجمی تر برخورد می کنند.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ نمونه های متعددی از این نوع رفتار را مشاهده کرده ایم، چنانچه هر وقت با دیپلماسی دور از ماهیت واقعی و خوش بینانه برخورد کرده ایم از طرف مقابل برخوردهای تند و جدی دیده ایم، اظهار کرد: برخورد قاطعانه و دندانشکن مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نسبت به کارشکنی سعودی ها در حادثه منا نتیجه بخش بود و در کمتر از چند ساعت انعکاس سخنان ایشان در نحوه عملکرد و برخود سعودی ها با گروه ایرانی را شاهد بودیم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از ۳۷ سال از انقلاب اسلامی باید درک شده باشد که قطعا دشمن به مواضع کشورمان خوش بین نیست و ما هم نباید نسبت به عملکردشان خوش بین باشیم، تصریح کرد: در مواجه با مواضع غربی ها و سیاست هایی که آنان طراحی می کنند نباید از موضع ضعف و زبونی برخورد کنیم.
رهبر با اشاره به اینکه طی هفته گذشته و در صحن علنی مجلس نمایندگان نسبت به عملکرد وزیر امور خارجه کشومان برخورد تند و صریح داشتند و تذکراتی هم در این رابطه دادند، افزود: قطعا با حضور آقای ظریف در مجلس شورای اسلامی، وی شاهد این برخوردها خواهد بود.
نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه بعد از گذشت این چند روز برخورد با وزیر امور خارجه از تذکر فراتر رفته و تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: تعدادی از نمایندگان اقدام به جمع آوری امضا کرده اند از این رو باید دید این موضوع فردا در صحن علنی مجلس اعلام وصول می شود یا خیر و نسبت به نتیجه آن اعلام رسمی میشود.

زاکانی: ظریف مستحق برخورد جدی است

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تهران نیوز؛ اظهار داشت: آنچه در نیویورک اتفاق افتاد از دو حال خارج نیست یا تلاش عامدانه برای عادی‌سازی ارتباط با آمریکاست که پشت پا زدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی است یا ناتوانی در پیش‌بینی حرکت دشمن و اتخاذ اقدام مناسب در برابر آن که خلاف هوش دیپلماتیک است.

وی با بیان اینکه دست دادن آقای ظریف با اوباما مصداق بارزی از زمینه سازی عامدانه یا جاهلانه برای نفوذ سیاسی دشمن در شرایط پسابرجام و خطایی نابخشودنی است، تصریح کرد: مایه تأسف است که وزیرخارجه ما که باید نخستین سنگر در برابر نفوذ سیاسی استکبار جهانی باشد خود دست به تابوشکنی بزند و دست شیطان بزرگ را بفشارد.

زاکانی گفت: ظریف مستحق برخورد جدی است و مجلس قطعا در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ادعای اتفاقی بودن ماجرا گفت: این ادعا در عرف بین‌الملل پذیرفتنی نیست و معمولاً چنین کارهایی با هماهنگی‌های دلالان سیاسی پشت پرده صورت می‌گیرد؛ «دیپلماسی اتفاقی» خود وهن همان دولتی است که با شعار تدبیر رأی مردم را کسب کرده و مدعی صداقت با مردم است.

اگر دستگاه دیپلماسی کشور فعال تر عمل می کند به دلیل فرمایشات اخیر رهبری است

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی علی ایرانپور در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری با اشاره به فاجعه منا گفت: شاهده تغییرات رفتاری در دولت عربستان نسبت به برخود بوده ایم که این تغییرات از فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی اضافه کرد: به نوعی رهبری اتمام حجت کردند با با آل سعود که هرگونه بی توجهی و کم توجهی نسبت به اجساد جانباختگان پاسخ کوبنده ای خواهند دریافت کرد.

ایرانپور افزود: اگر امروز شاهد این هستیم که دستگاه دیپلماسی کشور فعال تر عمل می کند به دلیل فرمایشات و سخنرانی های اخیر مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: سه شنبه در مجلس وزیر را خواسته ایم و پاسخ گوی سوالات نمایندگان هستند که اهم این سوالات از کارهای انجام شده و انجام نشده است.

واکنش وزارت خارجه به فاجعه منا با نظر رهبری زاویه دارد

محمد ابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اراک امروز گفت: انتظار مردم و توقع ملت از دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی در مورد حوادث اخیر منا بیش از چیزی بود که انجام شد؛ انتظار ما این بود که عکس العمل ها به موقع، جدی و قوی‌تر از این باشد.

رضایی اظهار کرد: در مقابل زیاده خواهی ها، تندگویی ها و حرف های بی حساب، مشی مشاهده می کنیم که با لبخند و کوتاهی و ادبیات محترمانه و نرم همراه است در حالی که سیاستی که رهبری به دولت گوشزد کرد برخورد متقابل و محکم است.

وی افزود: وقتی زبان طرف مقابل زبان تند گویی و درشت گویی است، زبان و برخورد نرم موجب استمرار زیادی خواهی ها می شود. انتظار می رود واکنشی در شأن این ملت و مردم انقلابی انجام شود.

نماینده مردم خمین تصریح کرد: پس از حادثه منا اتفاقی نیفتاد چون روحیه انقلابی کنار گذاشته شد. کل رژیم و مسئولان سعودی در پیشگاه مردم ایران پشیزی به حساب نمی آیند وقتی می بینیم دارند درشت گویی می کنند حتما کوتاهی صورت گرفته است.

رضایی با اشاره به اینکه مسئولان سعودی به دلیل اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، با نهیب مقام معظم رهبری عقب نشینی کردند، خاطرنشان کرد: اما نباید همیشه منتظر ورود مقام معظم رهبری به صحنه باشیم.

حضور وزیر امور خارجه ایران در سازمان ملل ارجحیت داشت

عباس رجایی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، گفت: وزارت خارجه فقط کارش این نیست که در تهران یکسری از کارها را انجام دهد بلکه باید در برنامه های عمومی و کلی خود در هرجای دنیا اقدامات دیپلماسی انجام دهد.
رجایی اظهار کرد: حضور وزیر خارجه ایران در سازمان ملل که محلی برای حضور تمام کشورهاست، و برقراری ارتباط با کشورها و پیگیری کنفرانس اسلامی در خصوص فاجعه منا بر حضور وزیر امور خارجه در ایران و پیگیری امور با تماس تلفنی ارحجیت دارد.
وی با اشاره به اینکه در خصوص فاجعه منا کم کاری از سوی وزارات امور خارجه کشور صورت نگرفته است، بیان کرد: وزارت امور خارجه نقش خود را به خوبی ایفا داده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسائل دیپلماسی، مسئله فعال برخورد کردن در عرصه بین المللی است، ادامه داد: هر کدام برد خودش را دارد در زمانی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تاریخی خودشان در نوشهر بلافاصله عربستان مجبور می شود تحت تاثیر این سخنان گردش استراتژیک در رفتار خودش داشته باشد.
رجایی اضافه کرد: امروز تمام کشورهای اسلامی علیه عربستان بسیج شده اند و این صحبت عمومی را مطرح می کنند که حج باید توسط کشورهای اسلامی اداره شود و عربستان لیاقت اداره را نداردکه این نتیجه کار دیپلماسی بوده است.
وی با مخالفت در خصوص استیضاح وزیر امور خارجه گفت: وقتی این دیپلماسی در حال به ثمر رسیدن است اشتباه تاریخی است که بخواهیم بحث استیضاح وزیر امور خارجه را مطرح کنیم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچ دلیلی را برای استیضاح وزیر امور خارجه در خصوص استتیضاح وزیر امور خارجه نمی بینیم اظهار کرد: فاجعه منا حادثه غم باری بود که بی کفایتی آل سعود را به عیان نشان می دهد و صلاحیت را برای اداره حرمین شریف را ندارد.

وزیر امور خارجه این مساله را جبران کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به دشمنی چندین ساله آمریکا با انقلاب اسلامی گفت: آمریکا با لاوی صهیونیسم از دشمنی خود بر علیه انقلاب اسلامی ایران کوتاه نخواهد آمد و اگر فکر کنیم که با لبخند و دست دادن با دشمن، آنها با ما رفیق خواهندد شد، فریب دشمنان را خورده ایم.

حجت الاسلام احمد سالک اظهار کرد: آمریکا دشمن سرسخت جمهوری اسلامی ایران است و در این رابطه هر چه ما کوتاه بیاییم و دشمنان قدمشان را به طرف ما نزدیک تر کنند، فاجعه ای بزرگتر برای ما به بار خواهد آمد.

وی با بیان این مطلب که هیچ اطمینانی به آمریکا نخواهیم داشت، افزود: این واقعیت را با صدای بلند اعلام خواهیم کرد که به آمریکا، صهیونیسم و دشمنان اسلام، هیچ اعتمادی نیست و اگر قدرتی به دستشان آید، مسلمین را از پا در می آورند.

رئیس کمسیون فرهنگ مجلس با اشاره به وجود برخی گروه های تروریسم و کشتارهای عظیمشان در منطقه، بیان کرد: داعش و تکفیری ها به دست آمریکا و عربستان ساماندهی می شود و امروز همین گروه ها، گلویشان را گرفته است.

وی هرگونه استقبال از دشمن را به ضرر جمهوری اسلامی عنوان و گفت: استقبال از دشمن و دست دادن اتفاقی اقای ظریف با اوباما به هیچ وجه قابل قبول نیست و این مساله از دستورات اسلام است که وقتی به دشمن میرسید با غیظ به آنها نگاه و با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:شدت با کفار روبه رو شوید و همچنین با دشمنان برخورد کنید نه اینکه به آنها دست بدهیم.

سالک با توجه به دست دادن محمد جواد ظریف با رئیس جمهور آمریکا، خاطرنشان کرد: رفتار اخیر وزیر امور خارجه به هیچ وجه قابل بخشش نیست و باید این مساله را جبران کند زیرا این واقعیتی است که ما به آن رسیده و میبینیم.

وی با اشاره به صحبت های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و اعلام برخورد خشن و سخت جهوری اسلامی ایران در صورت عدم همکاری عربستان در خصوص حادثه منا، گفت: در خصوص حادثه منا توطئه بزرگی پشت پرده است و قرائن بسیاری این امر را نشان می دهد و در این خصوص اگر سخنان قدرتمندانه رهبر فرزانه انقلاب نبود، عربستان همکاری لازم را انجام نمی داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان خرسندی در خصوص اظهار مواضع امام خامنه ای مدظله العالی، اذعان کرد: قدرت در وجود ولایت است ولی چه کنیم که متاسفانه برخی از دولتمردان ما برای اداره کشور فکر سازش با غرب و آمریکا را در سر می پرورانند.

وی تصریح کرد: دشمنان دلشان برای ناموس اسلام نسوخته و اگر با آمریکا سازشی صورت گیرد، روزگار ما به عنوان مسلمانان جهان، سیاه می شود.

سالک در ادامه مطالب ذکر شده و بیان توقع بیشتر از مسئولان، تاکید کرد: این مساله را به صورت روشن بیان می کنم که توقع ما از دولتمردان به مراتب در برخورد با حوادث اخیر مکه بیشتر است.

وی عنوان کرد: بنده و اقای اشتیانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام وزیر امور خارجه تذکر کتبی داده ایم.

مردم ایران در فاجعه منا اقتدار رهبری را به جای نرمش دیپلماسی پسندیدند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به حادثه ناگوار منا و جان باختن تعداد زیادی از زائران خانه خدا، با محکوم خواندن این فاجعه گفت: این مساله که رژیم ال سعود در رمی جمرات از یک طرف با بستن دو در مانع رفتن حجاج شده و از طرف دیگر مصدومین را با بدترین وضعیت در تشنگی و گرمی هوا رها کردند، جای تدبیر و بررسی بیشتر دارد.

نیره اخوان با تاکید بر یافتن علت بسته شدن راه حجاج در رمی جمرات، اظهار کرد: بازگو کردن صحنه حوادث منا توسط شاهدین و چیدمان گفته های انها، اقدام رژیم ال سعود را از بحث سهل انگاری خارج کرده و پای عناد و غیظ این رژیم را به میان می آورد.

وی افزود: با وجود برخی امکانات و همچنین دوربین های بسیار در اطراف وقوع حادثه، متاسفانه اقدامی در خصوص نجات حال حادثه دیدگان انجام نشد و این نشان از بی لیاقتی رژیم آل سعود در اداره خانه خدا را می رساند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: رفتار رژیم ال سعود به عنوان صاحب خانه با میهمانان حرم امن الهی به گونه ای بود که دشمنی، کینه و خصومت را می توان به وضوح از این صحنه ها برداشت کرد.

*رسیدگی به حوادث اخیر حج را مطالبه کنیم
وی با توجه به مشهود بودن تفاوت رویه ها در کشور، پس از پیام رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: دیپلماسی کشور رویه بخصوصی را در خصوص پیگیری وضع مفقودین و حادثه دیدگان داشتند که با صحبت رهبری تفاوت رویه ها کاملا مشخص شد و در این راستا رهبر به درستی و از در قدرت و صلابت به دشمن اخطار دادند و پس از آن تسریع در همکاری این رژیم با ایران انجام شد.

اخوان اظهار کرد: برخلاف نظر برخی دولتمردان در خصوص رفتار با دشمن به شیوه نرم و تعامل، باید گفت که هرچه بیشتر با دشمن از در نرمی وارد شویم، دشمن بیشتر شانه خالی می کند.

وی با بررسی ابعاد حوادث اخیر در حج، گفت: اولین مساله پذیرش اعراب در خصوص حوادث اخیر حج است ولی آنچه که از آل سعود شاهد بودیم، رفتاری متفاوت و انداختن این حادثه به گردن دیگران بود.

طبق گفته نماینده مردم اصفهان درمجلس، رفتار مطالبه گرانه در خصوص حوادث اخیر، توسط کشورهای اسلامی و همچنین ایران اسلامی باید انجام گیرد و این مساله مد نظر باشد که از موضع نرم نمی توان عزت مردم را به بار اورد.

*صحبت های اخیر رهبری جان دوباره ای به مردم داد
وی افزود: بعد از صحبت های آقا، مردم جان گرفته و معلوم شد که خط مردم و رهبری یکی است.

اخوان با بیان رفتارهای صورت گرفته در قبال دشمنان انقلاب اسلامی گفت: اگر در دلها خصومت دشمنان ایران را داشته باشیم مسلما تحمل برخورد مستقیم با دشمن را نداریم و این در صورتی است که اگر حرف اصلی بر تعامل با دشمنان باشد، سلام کردن و دست دادن امری معمولی جلوه می کند که در حد توقع مردم همیشه در صحنه نیست.

* راهی را دنبال کنیم که مورد پسند خداوند است
وی با تاکید بر قرار گرفتن در راه مستقیم و ولایت فقیه، خاطرنشان کرد: مردم ذلت را نمی پسندند بلکه هر کس راهی که خداوند دستور حرکت در آن را داده است، انتخاب کند، به سعادت رسیده و از غفلت فاصله می گیرد.

اخوان در پایان با توجه به پیوند مردم و رهبری گفت: راه مردم و رهبری یکی است و این دو پیوند کاملا محسوس را در بر دارند که عزت و سربلندی کشور را به همراه خواهد آورد.

دیپلماسی کشور در برابر فاجعه منا جبران مافات کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به فاجعه منا و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز، گفت: حادثه منا به اعتقاد من، عمدی بوده زیرا زمانی که تعداد بسیاری از ایرانیان برای رمی جمرات حاضر شدند، این حادثه به شکل فجیع رخ داد و تعداد بسیاری از خانواده ها را عزادار کرد.

حسن کامران دستجردی با توجه به پس لرزه های حادثه منا، اظهار کرد: رژیم ال سعود در برابر این حادثه، خباثت و خیانت خود را نشان داد زیرا حادثه دیدگان بسیاری به واسطه تشنگی و گرمی هوا جان دادند و این در حالی است که با سرعت عمل می توانستند، مصدومین را جابه جا و از جان دادن تعداد بسیاری جلوگیری کنند.

وی در پاسخ به نحوه عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص حادثه منا افزود: وزارت خارجه ایران باید پیش بینی برخی رفتارها را داشته و همچنین پس از حوادث اخیر در مکه، با آنها برخورد می کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با ذکر سفر اخیر مسئولان به سازمان ملل، متذکر شد: مسئولان می توانستند از فرصت حضور در نیویورک و شرکت در جلسه سازمان ملل استفاده و هیئت و کمیته حقیقت یابی به سمت این حادثه روانه کنند.

وی با محکوم خواندن حادثه منا، خاطرنشان کرد: خانه خدا باید توسط هیئت عالی رتبه مسلمانان اداره شود نه اینکه به دست رژیم بی دین آل سعود باشد.

کامران در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح وزیر امور خارجه در صحن مجلس صورت میگیرد، اذعان کرد: فعلا استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی بعد از مدت چند ماه در دست بررسی است و به دلیل اینکه پایان عمر مجلس است، استیضاح اقای ظریف فعلا مطرح نیست.

وی با اشاره به اقدام اخیر وزیر امور خارجه تاکید کرد: امیدواریم دستگاه دیپلماسی کشور در برابر برخی رفتارها در وقوع حادثه منا و همچنین رفتار وزیر امور خارجه در نیویورک، جبران مافات کند.

دستگاه دیپلماسی ما در برابر آل سعود خوب عمل نکرد

ماموستا محمد امین راستی امام جمعه موقت سنندج در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل اظهار کرد: کشته شدن بیش از 4 هزار نفر از مسلمانن و 500 مسلمان ایرانی نشان از بی خردی، بی لیاقتی و بی کفایتی عربستان سعودی است که دل همه ی مسلمانان را نگران و خدشه دار کرد لذا دیپلماسی خنده دل بازماندگان فاجعه ی منا را آرام نمی کند .
وی گفت: بی‌کفایتی آل سعود سال‌هاست که اثبات شده است اما متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما در برابر آل سعود خوب عمل نکرد.
وی ادامه داد: خنده دشمن از سر دوستی نیست لذا نباید جواب خنده ی آنها هم با شوخی و خنده داده شود زیرا عربستان دشمن سرسخت ایران هستند و می خواهند فکر وهابیت را بر مردم قالب کنند لذا نباید سرسختی ها و بی کفایتی های آنها با خنده جواب داده شود .
ماموستای اهل سنت کردستان با بیان اینکه حادثه منا و ریختن خون های پاک حجاج ، بی کفایتی و بی تدبیری دولت آل سعود را به جهانیان ثابت کرد : رژیم عربستان سعودی موظف است ضمن پذیرش کوتاهی و بی کفایتی و بی تدبیری خود در اتفاقات اخیر در جهت جبران کلیه حقوق مادی و معنوی کشته شدگان و بازماندگان برآید.
وی در پایان گفت: کشته شدن حجاج ناشی از تصمیم اشتباه دولت سعودی است لذا نباید جواب آنها با خنده داده شود.

حسین طلا: دیپلماسی خنده و زانو زدن بدون اقتدار رهبری کاری از پیش نبرد

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: خنده ها، زانو زدن ها و دست دادن هیچکدام نتوانست کاری از پیش ببرد و با حرکات و اتفاقاتی که از سوی دولت و وزیر خارجه صورت گرفت هیچ کار مثبتی انجام نشد و در نهایت روحیه عزتمندانه و بیانات مقتدرانه مقام معظم رهبری موضوع را جمع کرد و حکام عربستان را وادار به همکاری کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین طلا نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار پارلمانی تهران نیوز با اشاره به فاجعه غمبار منا اظهار کرد: بنده حدود ۲یا۳ ساعت است که از زیارت خانه خدا به ایران بازگشتم و درمحل حادثه حضور داشتم، شاهد بودم هزاران نفر ازحاجیان مرده و زنده به هم گره خورده و درحالیکه فریاد کمک خواهی سرمی دادند آرام آرام و مظلومانه در کمال ناباوری خاموش شدند در حالی که ماموران سعودی نیز هیچ کمک رسانی نکردند.

طلا با بیان این که بدلیل گرمای زیاد و فشار ناشی از روی هم افتادن مردم هر لحظه کشته ها بدلیل خفگی در حال افزایش بود گفت: حدودا از ساعت ۸/۴۵ دقیقه این اتفاق افتاد اما نیروهای سعودی تا ساعت ۱۱ واکنش جدی نداشته و هیچ همکاری در امداد رسانی نکردند ودر گرمای زیاد و فشار ناشی از روی هم افتادن مردم فاجعه هر لحظه عظیم تر میشد.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: آنچه که مشاهده کردم قابل بیان نیست و باور کردن آن مشکل است و فقط این به نظر می رسد که دولت عربستان باید امنیت حاجیان را در سرزمین امن الهی فراهم کند که با بی کفایتی در حج امسال نشان داد که بسیار ناکارآمد و نالایق است.

وی ادامه داد: عمال دولت سعودی با تعصبات و سوابقی که در دوران تاریخ اسلام از خود بر جای گذاشتند نشان دهنده بی رحمی و قساوت این رژیم دربرخورد با مسلمین است.

طلا با اشاره به عبارتی که در شبکه های مجازی در بین عموم پخش شده بود عنوان کرد: در این فضا شاهد متنی بودم با این عبارت که پشت پاسپورت های آمریکایی نوشته شده دارنده این گذرنامه از حمایت ارتش امریکا برخوردار است و در پشت پاسپورت ایرانی نوشته شده هرگونه سواستفاده از گذرنامه پیگرد قانونی دارد، غبطه خوردم.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس به بیان قاطعانه رهبر معظم انقلاب و ورود دلگرم کننده ایشان به مسائل اشاره کرد و گفت: ورود محکم رهبری در این موضوع موجب شد به نوشته پشت پاسپورت ایرانی و امریکایی از این منظر نگاه کنم که حضور رهبر عزیزمان در مسائل از هر ارتشی موثرتر و مقتدرانه تر است و باعث افتخار میهن اسلامیمان است و از طرفی نیز مردمی که در حج حضور داشتند بسیار دلگرم شدند.

طلا در پاسخ به این سئوال که آیا استیضاح ظریف در دستور کار مجلس است یا خیر، گفت: بنده تازه رسیده ام و از این موضوع خبری ندارم.

وی ادامه داد: مسئولین عربستان با پیام قاطعانه رهبری خودشان را جمع و جور کردند و وزیر بهداشت عربستان از هیئت ایرانی تقاضای ملاقات کرد و عملا دستور به همکاری و انتقال ابدان شهدا انجام شد و اعلام همه گونه همکاری از سوی دولت عربستان صورت گرفت.

طلا بیان کرد: اعزام آقای جنتی با نظر سازمان حج صورت گرفت چرا که وزیر مرتبط بودند و این زیاد جای بحث ندارد که البته جنتی نیزباید پاسخگو بوده و باشد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها اشاره به کینه دشمن داشتند بیان کرد: ما هر چقدر به دشمن لبخند بزنیم، عقب نشینی کنیم و تعارف کنیم به این معنا نیست که دشمن نسبت ما دلرحم تر و یا دوست می شود زیرا آنها با ماهیت انقلاب اسلامی مشکل دارند.

طلا عنوان کرد: ماهیت دولت عربستان و استکبار جهانی دشمنی با جمهوری اسلامی است و اگر آقایان فکر کنند این دو خط را با دیپلماسی خنده و ضعف نشان دادن می توانند به هم نزدیک کنند سخت در اشتباهند چون ما و دشمن در دو خط موازی هستیم که هیچگاه به هم نخواهیم رسید مگر این که یکی از مسیر خود کوتاه بیاید.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: ما در خوی دشمن این کوتاه آمدن را نمی بینیم پس لازم است دوباره به دولتمردان گوشزد کنیم استکبار با نگاه ملاطفت امیز و لبخند و همراهی مسئولین ما غره شده و درنده تر خواهد شد.

وی افزود: به نظر بنده تعامل خوب است اما تنازل اشتباه محض است و اگر کوتاهی از طرف دولتمردان ما انجام شود چندین سال مقاومت و پایداری و ثمره خون شهدا را از دست خواهیم داد که نه ملت ما را خواهند بخشید و نه آیندگان از این اهمال کاری مسئولان می گذرند.

طلا تصریح کرد: خنده ها و دست دادن ها و زانو زدن ها هیچکدام نتوانست کاری از پیش ببرد و در جایی که به حضور بیش از پیش دولتمردان نیاز داشتیم تا به وظایف خود عمل کنند و با حرکات و اتفاقاتی که از سوی دولت و وزیر خارجه صورت گرفت نتوانستند هیچ کار مثبتی انجام دهند و در نهایت روحیه عزتمندانه و بیانات مقتدرانه مقام معظم رهبری که نشان از استقامت ایران اسلامی داشت موضوع را جمع کرد و حکام عربستان را وادار به همکاری کرد.

وی گفت: عربستان حتی حاضر نشد به وزیر ما اجازه ورود به آن کشور را بدهد که این واقعا برای ما خجالت آور است که مجموعه ای که باید اقدام می کرد اجازه حضور نداشت در حالی که قرار بود به عزت پاسپورت ایرانی برسیم و شان و شئون ایرانی در جهان حفظ شود.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان یادآور شد: امیدواریم مسئولین در عین نرمش قهرمانانه جسورتر و مقتدرانه تر وارد عمل شوند و نگذارند حق پایمال شود زیرا در هیچ جای تاریخ نداشته ایم که ظالمی بادست خود حق مظلوم را بدهد، حق گرفتنی است و گرفتن آن با تعارف و لبخند و دست به دشمن دادن میسر نمی شود.

کوچک زاده:معاون ظریف خواهان سکوت مجلس در حادثه منا بود

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: وقتی فاجعه منا اتفاق افتاد آقایانی مانند معاون وزیر خارجه به مجلس آمده و توصیه می کردند در گفتارتان مراقب باشید تا سعودی ها ناراحت نشوند چون ما نزدیک به ۶۰ هزار حاجی در عربستان داریم و از این قبیل صحبت ها که نشان دهنده نرمش و ملایمت بود.

مهدی کوچک‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز با اشاره به این که دیدگاه وزارت خارجه در مسائل و موضوعات کشور برخورد نرم است بیان کرد: وزیر خارجه و مجریان سیاسی خارجی کشور ما بر این اعتقادند که باید در مقابل زورگویی و قلدری دشمن نرمش به خرج داده و با زبان نرم سخن گفت.

وی با بیان این که این هم در هر حال یک نظریه است عنوان کرد: به همین منظور وقتی فاجعه منا اتفاق افتاد آقایانی مانند معاون وزیر خارجه به مجلس آمده و توصیه می کردند در گفتارتان مراقب باشید تا سعودی ها ناراحت نشوند چون ما نزدیک به ۶۰ هزار حاجی در عربستان داریم و از این قبیل صحبت ها که نشان دهنده نرمش و ملایمت بود.

کوچک زاده یادآور شد: این در حالی بود که رهبری در مراسم دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر، ضمن این که یادآوری کردند ما به وظایف خود در برابر موضوعاتی مانند قوت اسلامی عمل کردیم اما مسئولان عربستان به وظایف خودشان عمل نمی کنند و درمواردی عکس آن عمل می کنند و موذیگری می کنند که اگر حرمت این کشته شدگان ایرانی رعایت نشود برخورد سختی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا استیضاح ظریف در دستور کار مجلس است یا خیر، گفت: از طرح استیضاح ظریف در مجلس خبر ندارم و فعلا صحبتی از آن مطرح نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: زانو زدن ظریف مقابل امیر کویت و دست دادن و لبخند زدن او ناشی از همان دیدگاهی است که فکر می کند قلدرها و گردن کلفت ها با این حرکات به خود می آیند و حقوق ملت ها را ایفا می کنند در حالی که شخصی مانند آقای ظریف بعد از این همه اتفاقات باید بهتر با عملکرد دشمن آشنا باشد.

دولت کوچکترین تسامح در مورد فاجعه منا نداشته است

حجت الاسلام حبیب برومند داشقاپو دقایقی پیش در گفتگو با خبرنگار ارس تبار در رابطه با عملکرد وزیر امور خارجه در قبال فاجعه مصیبت بار منا گفت:مجموعه دولت پیگیری خوبی داشتند و من ظریف را اصلا سهل انگار یا اهل مسامحه گری نمی دانم.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان وزیری فعال، اندیشمند و سیاستمداری کارکشته و توانمند است افزود:تعجب میکنم از مخالفین دولت چرا این پیگیریهای مجدانه را نادیده می انگارند و ناچیز می دانند در حالیکه دولت کوچکترین تسامح در این رابطه نداشته است.مگر ناتمام گذاشتن مسافرت نیویورک توسط رئیس جمهور فقط بخاطر فاجعه منا کافی نیست؟

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص فاجعه منا گفت:دو حادثه تلخ موسم حج امسال به خوبی نشان داد که مدیریت نالایق آل‌سعود زمینه‌ساز این فاجعه عظیم بوده و بهتر است کشورهای اسلامی به دنبال راه چاره‌ای باشند تا در این ماجراجویی‌ها به ناشایستی رژیم آل‌سعود به شکل واقعی صحه گذاشته و اصل این حادثه را محکوم کنند.

ظریف باید استیضاح شود/منتظر گزارش دستگاه دیپلماسی در خصوص «فاجعه منا» هستیم
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حرکت غیر انقلابی وزیر امور خارجه کشورمان در برابر رئیس جمهور آمریکا، افزود: ظریف باید استیضاح شود و خودم نیز یکی از موافقان این استیضاح هستم.
محمد اسماعیل کوثری در گفتگو با تابان تربت، اظهار داشت: با توجه به حرکت غیر انقلابی وزیر امور خارجه، نمایندگان ملت به دنبال استیضاح وزیر امور خارجه هستند و خودم نیز یکی از موافقان این استیضاح هستم.
وی ارزیابی دستگاه دیپلماسی را در خصوص فاجعه منا ضعیف دانست و افزود: صلاح براین بود و انتظارهم می رفت تا وزیر امور خارجه سفر خود را رها کند، اما آنها معتقد بودند از طریق سازمان ملل بهتر نتیجه می گیرند که به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست.
عضو کمیسیون برجام مجلس تاکید کرد: همدردی با داغدیده دگان و بازماندگان فاجعه منا مسئله بسیار مهمی بود و همیشه کار به جائی می رسد که رهبر معظم انقلاب شخصاٌ به موضوع ورود پیدا کرده و مشکلات را حل می کنند.
کوثری عملکرد مسئولان سیاسی عربستان را بسیار بد توصیف کرد و بیان داشت: مسئولان سیاسی عربستان بسیار بد عمل کردند و لذا با تهدید قاطعانه رهبری نظام به کارها سرعت بخشیده و متعهد شدند علاوه بر اینکه ابدان مطهر جانباختگان را تحویل می دهند با مجروحین و سایر حجاج برخورد مناسبی داشته باشند.
وی تصریح کرد: نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی منتظر گزارش دستگاه دیپلماسی در خصوص فاجعه منا هستند تا بررسی های لازم انجام گیرد.

ظریف باید نسبت به پیگیری نکردن حادثه منا پاسخگو باشد

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا امیری کهنوج در گفتگو با ناب نیوز با بیان اینکه شکل گیری روابط وسیاست های داخلی و خارجی کشور باید براساس سیاست های تبیین شده توسط مقام معظم رهبری باشد، گفت: این امر هم به نفع دولت و مدیران اجرایی کشور و هم به سود مردم ایران است.

محکوم کردن حادثه منا وظیفه عقلی و شرعی همه کسانی است که نان خور انقلابند

نماینده شهرستان های جنوبی استان کرمان در مجلس با تاکید براینکه از دوقطبی شدن جامعه بپرهیزیم، تصریح کرد: اگر همه مردم و مدیران اجرایی در کشور دین را به عنوان اصل و بنیان اساسی برای توسعه کشور در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بدانند، برگ برنده ای برای کشور است، بنابراین حرکت خلاف جهت سیاست های رهبر جمهوری اسلامی به نفع جامعه نخواهد بود.

وی دررابطه با حادثه منا و لزوم واکنش تمام مسئولین به این اتفاق عنوان کرد: در منا فاجعه ی عظیمی رخ داد و محکوم کردن این واقعه وظیفه عقلی، شرعی و انسانی همه کسانی است که نان خور سفره انقلاب هستند.

دولت سعودی مقصر اصلی حادثه منا است

حجت الاسلام والمسلمین امیری بیان کرد: در فاجعه منا بیش از ۴۰۰۰ نفر به رحمت ایزدی پیوستند در حالیکه دولت سعودی عربستان مقصر اصلی این فاجعه است، مقامات سعودی می توانستند مانع از رخ دادن این حادثه شوند و همگان باید این حرکت را محکوم کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: بهرحال دولت سعودی به زائران ویزا داده و باید امنیت انها را تامین می کرد اما نه تنها این امنیت ایجاد نشد بلکه بعد از وقوع حادثه نیز از امدادرسانی به آسیب دیدگان کوتاهی کرده و با سهل انگاری از کنار آن رد شدند، وحتی ممکن است مشخص شود سازمان های جاسوسی در این واقعه دست داشته اند.

ظریف باید نسبت به واکنش های ضعیف امور خارجه پاسخگو باشد

حجت الاسلام والمسلمین امیری بااشاره به واکنش های ضعیف وزیر امور خارجه نسبت به این امر انتقاد کرده و گفت: ظریف از وزرای با سابقه و مطلع کشور است و نمیدانم چرا در پیگیری این امر ضعیف عمل کرده است و باید در این رابطه به مجلس پاسخگو باشد.

وی ابراز کرد: انتظار جامعه و مردم این است که مسئولین ما از واقعیات از جمله فاجعه منا فاصله نگیرند و با آن برخورد جدی وقاطع داشته باشند.

همه دولتمردان باید هماهنگ با سیاست های رهبری موضع گیری داشته باشند

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: دولتمردان کشور باید هماهنگ با سیاست های رهبری و در راستای بیانات ایشان موضع گیری داشته باشند.

نماینده شهرستان های جنوبی استان کرمان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر سعودی ها به بی احترامی های خود ادامه دهند با انها برخورد سختی خواهیم داشت، لذا موضع گیری مسئولین کشور نیز باید دراین راستا باشد، خاطرنشان کرد: حتی در برخی موارد دولتمردان و وزرای کشور بایدمحکم تر و اجرایی تر ورود پیدا کنند تا حقی از مردم ضایع نشود و در غیر این صورت باید به کمیسیون مربوطه یا صحن علنی مجلس توضیحات لازم را ارائه نمایند.

واکنش نمایندگان استان به سهل انگاری ظریف

با وجود گذشت چندین روز از حادثه منا هنوز دلهره در بین خانواده های ایرانی موج می زند دولت سعودی قبل از سخنان معظم له در پایین ترین سطح ممکن با مقامات ایرانی همکاری می کرد اما هشدار قاطع آیت الله خامنه ای مانع کارشکنی سعودی ها شد، اما در این حادثه ضعف دستگاه دیپلماسی بسیار مشهود بود بنابراین نمی توان نمره قبولی به دولت در مورد حادثه منا داد، ناگفته نماند این فاجعه در حالی رخ داد که رئیس جمهوری به همراه وزیر امور خارجه در نیویورک به سر می بردند، سفری که انتقادات زیادی را در پی داشت در همین خصوص نظر چندتن از نمایندگان استان را در خصوص عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی را در مورد حادثه منا جویا شدیم، برخی از نمایندگان ضمن انتقاد از مواضع اخیر ظریف خواستار پاسخگویی وی شدند و البته عده ای هم هیچ قصوری را متوجه وزیر امور خارجه نمی دانستند.

شهریاری: اهمال دولتمردان در خصوص گستاخی های سران سعودی باعث ورود رهبر انقلاب شد
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در گفتگو با خبرنگار سیاسی عصرهامون اظهار داشت: مقامات دولت سعودی همکاری مناسبی در خصوص حضور مقامات ایرانی در این کشور نداشتند.
وی به سخنان کوبنده رهبر انقلاب در جمع دانشجویان ارتش اشاره کرد و گفت: بعد از هشدارهای قاطع رهبری شاهد چرخش سیاست های دولت سعودی بودیم.
نماینده مردم زاهدان ضمن انتقاد از مواضع ملایم دولتمردان در خصوص گستاخی های متعدد سعودی ها گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنان قاطعانه خود جلوی گزافه گویی سران سعودی را گرفتند و پاسخی دندان شکن به آنها دادند.

جدگال: ظریف برای تسلی خانواده قربانبان باید در روز اول نیویورک را ترک می کرد
یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار نیز در گفتگو با خبرنگار سیاسی عصرهامون و با تسلیت به خانواده قربانیان حادثه منا گفت: امیدواریم هر چه سریعتر ابدان جانباختگان این حادثه وارد کشور شود و تسلی خاطری برای خانواده داغدار این عزیزان باشد.
وی ضمن انتقاد از وزیر امور خارجه در خصوص حضور وی در آمریکا و عدم لغو سفرش همزمان با فاجعه منا گفت: طبق وظیفه شرعی و اسلامی باید ظریف سفر خود را نیمه کار رها و حادثه منا را به صورت جدی پیگیری می کرد.
جدگال ادامه داد: به دلیل بی تدبیری مقامات سعودی بسیاری از مسلمان در دو حادثه امسال مناسک حج جان خود را از دست دادند این حوادث و اهمال سعودی ها پذیرفتی نیست.
وی افزود: وزیر امور خارجه باید براساس وظیفه ای که داشت و هم برای تسلی خانواده جانباختگان در روز نخست نیویورک را ترک و حادثه منا را به صورت جدی پیگیری می کرد.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر امور خارجه اگر خود را پایبند به اصول و ارزش انقلاب می دانست نباید به سفر خود در نیویورک ادامه می داد در حالی که بسیاری از خانواده های ایرانی داغدار بودند.

اربابی: ظریف باید در خصوص رفتار اشتباهش پاسخگو باشند
محمد سعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر با بیان اینکه قطعا بی تدبیری دولت عربستان منجر به شهادت جمع کثیری از مسلمانان شد نشان از بی لیاقتی حکومت عربستان در بحث تامین امنیت حجاج است گفت: قطعا دولت وظایفی در این خصوص دارد که پس از تقسیم کارهایی که انجام شده وزیر بهداشت به عنوان نماینده عالی دولت به عربستان سفر کردند و قطعا کاری که اکنون وزیر بهداشت می توانند در عربستان انجام دهد اثر گذاری بیشتری دارد تا اگر وزیر امور خارجه کشور می رفت چرا که در حال حاضر وضعیت حجاج ایرانی در اولویت است.
وی ادامه داد: قطعا پس از حضور مجروحین، جان باختگان و وضعیت مفقودین وزیر امور خارجه باید از دولت عربستان شکایت و پیگیر وضعیت و حق و حقوق حجاج باشد.
اربابی با اشاره به دست دادن ظریف با اوباما تصریح کرد: ایشان اشتباهی کردند و باید در این خصوص به مسئولین پاسخ دهند ولی اینکه بخواهیم با یک دست دادن ایشان را کافر فرض و سایر کارهای ایشان را فراموش کنیم بی انصافی است.

حسینی: مماشات دستگاه دیپلماسی با آل سعود آنها را گستاخ کرده است
سید باقر حسینی در گفتگو با سرویس سیاسی عصرهامون بیان داشت: هشدارهای قاطعانه رهبر انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر باعث شد رفتار و عملکرد سعودی با تیم اعزامی جمهوری اسلامی تغییر کند.
وی بیان داشت: هر زمان جمهوری اسلامی ایران با اقتدار سخن گفته است باعث تغییر مواضع گزافه گویان شده است.
حسینی با بیان اینکه مسئولین باید در سخنانشان همان اقتداری رهبری را داشته باشند افزود: باید با صلابت در مقابل توطئه گران و افرادی که منافع ملی را تهدید می کنند ایستادگی کرد.
نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی ها فکر می کنند مواضع دوستانه ایران باعث ارتباط گسترده با دیگر کشورها می شود، اما برخی ها جز زبان زور چیزی نمی فهمند جمهوری اسلامی ایران باید با اقتدار مدعیان را ملزم به رعایت قوانین بین الملل کند.
وی با بیان اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب مانع هرگونه مماشت و اتخاذ مواضع منفعلانه از سوی مسئولین است بیان داشت: برخورد عزتمندانه و با صلابت از وظایف دستگاه دیپلماسی است و باید در شرایط حساس لبخندهای سیاسی کنار گذاشته شود.

پشنگ ریگی: در این خصوص صحبتی نمی کنم
حمید رضا پشنگ ریگی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار عصر هامون در خصوص حادثه منا و پیگیری های وزارت امور خارجه کشور ضمن اینکه در این خصوص مصاحبه نمی کند، گفت: در حال حاضر باید منتظر تصمیمات کلان کشوری، فراکسیون و ورود حجاج ایرانی به سلامت به کشور باشیم.
وی مانع ادامه پرسش خبرنگار عصر هامون شد و افزود: صحبتی در این خصوص نمی کند و تلفن را قطع کرد.

کاشانی: وزیر امور خارجه مجبور بود در نیویورک بمانند
ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی عصر هامون با بیان اینکه آقای ظریف بر اساس وظیفه خود در این سفر حاضر شدند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشور با توجه به وظایف خود جهت پیگیری مسئله برجام به همراه رییس جمهور به آمریکا سفر کردند و با توجه به شرایط مجبور بودند در این سفر بمانند و همراه رییس جمهور باشند چرا که این سخنرانی تمام سران کشور های دنیا شرکت داشتند.

سلیمی: دیپلماسی لبخند همه جا کار ساز نیست

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، گفت: در خصوص فاجعه منا انتظار این بود که وزیر امور خارجه کشور رفتار مقتدرانه تری را از خودش نشان دهد.
سلیمی با اشاره به اینکه دیپلماسی لبخند همه جا کارساز نیست اظهار کرد: در برابر برخی از کشورهای موزی که ظرفیت برخورد برادرانه و کریمانه ندارند باید به نحوه دیگری برخورد شود.
وی حفظ اقتدار، عزت ملی را یکی از اصول سیاست های خارجی عنوان کرد و افزود: سیاست های خارجی کشور برمبنای حمکت، مصلحت و عزت ملی مهندسی شده است.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید به نحوی مسائل ملی را مورد توجه قرار دهیم که به آن ها خدشه ای وارد نشود چرا که این مورد تایید ملت نخواهد بود.
سلیمی اظهار کرد: در خصوص فاجعه منا کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب خود به میدان آمده و کشورهای موزی را بر سر جای خود نشاندند.
وی ادامه داد: ای کاش در خصوص فاجعه منا وزارت امور خارجه ایران با رفتار مقتدرانه همراه با رعایت حمکت در جهت حفظ عزت تلاش می کردند.

وزارت خارجه در موضوع منا می توانست رایزنی های بیشتری انجام دهد

عباس صلاحی نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب گفت: وزیر امور خارجه می توانست با حضور در کشور عربستان و انجام اقدامات دیپلماتیک، رایزنی های بهتری انجام دهد.

صلاحی اضافه کرد: رایزنی های بین المللی زمان و مکان نمی شناسد و اقدامات و رایزنی هایی هم در ایران انجام گرفت همچنین رئیس جمهور نیز در سازمان ملل در خصوص این موضوع صحبت کرد.

وی در خصوص اعزام وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران به عربستان و عدم اعزام وزیر امور خارجه نیز گفت: قرار بر این بود وزیر ارشاد اسلامی به عنوان متولی حج و وزیر بهداشت برای شناسایی مجروحین و انتقال اجساد به این کشور اعزم شوند که با اعزام وزیر ارشاد مخالفت شد.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان اعزام وزیر بهداشت را به دلیل تخصص در زمینه شرایط زخمی ها و انتقال اجساد دانسته و ادامه داد: در نشست اضطراری هیأت دولت تصمیم بر اعزام وزیر بهداشت گرفته شد.

صلاحی در خصوص موضوع دست دادن وزیر امور خارجه با رئیس جمهور امریکا در سفر نیویورک گفت: دست دادن با رئیس جمهور امریکا جرم نیست و بنا به موضوعات دیپلماتیک انجام شده است.

وی واکنش به جزئیات دیپلماتیک را صحیح ندانسته و اظهار کرد: چون دست دادن با رئیس جمهور آمریکا در مذاکره نبوده و تنها یک حرکت دیپلماتیک بوده، موضوع مهمی نیست.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان ادامه داد: نفس مسئله آن است که همانطور که رهبر انقلاب فرمودند ما با آمریکا هیچ مذاکره ای نداریم و تنها مذاکراتی که در این رابطه انجام شد در مسئله هسته ای بوده است.

صلاحی در خصوص استیضاح دکتر ظریف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مصافحه با رئیس جمهور امریکا آنقدر موضوع مهمی نیست که دلیلی برای این کار باشد و با استیضاح وی موافق نیستم.

حضور ظریف در نیویورک به دنبال حل و فصل برجام جایز نیست

“سیداحسن علوی” رییس مجمع نمایندگان کُردستان در مجلس شوراس اسلامی در گفتگوی اختصاصی با نوای آبیدر ضمن ابراز تاسف بابت جان باختن بیش از 450 زائر ایرانی در حادثه ناگوار منا، گفت: بدون شک بی تدبیری و بی کفایتی دولت عربستان عامل اصلی این حادثه بود و دولت آل سعود باید در این خصوص پاسخگو باشند.

وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید نیز باید به صورت جدی پیگیر این قضیه باشد و تا روشن شدن ابعاد و دلایل این حادثه دست بردار نباشد.

رییس مجمع نمایندگان کُردستان با اشاره به سفر وزیر بهداشت به عربستان، افزود: در حال حاضر جایز نیست که وزیر امور خارجه در نیویورک بوده و به دنبال حل و فصل برجام باشد.

علوی تصریح کرد: در حقیقت دیپلماسی خارجی دولت روحانی در این قضیه فعال نبود و می بایستی وزیر امور خارجه بیشتر در این قضیه تلاش می کرد.

وی ادامه داد: هرچند رییس جمهور برای پیگیری این فاجعه پیش از موعد به ایران بازگشت اما بازگشت وی در روزهای پایانی اجلاس نیویورک بود و آنچنان فوری نبود.

رییس مجمع نمایندگان کُردستان همچنین در خصوص درخواست 43 میلیارد دلاری غرامت آمریکایی ها از ایران، گفت: تصویب این مسئله توسط جمهوری خواهان در کنگره آمریکا ناشی از نفوذ لابی صهیونیست ها در آمریکا و نقش مهم آنها در تصمیم گیری کلان این کشور است.

وی با بیان اینکه اوباما اعلام کرده است که این تصمیم را وتو خواهد کرد، افزود: آنها می خواهند با تصویب چنین تصمیماتی اجرای برجام را با خلل مواجه کنند و این خود نوعی شانتاژ سیاسی از سوی آمریکایی ها است.

واکنش نمایندگان استان ایلام

فاجعه ای که در منا رخ داد از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ عملکرد ضعیف سعودی ها در جریان این ماجرا چه از جهت مدیریت خود مراسم حج و چه از جهت مدیریت حواشی حادثه ناگوار مزبور به کرات مورد بررسی قرار گرفته و لازم است که این نقدها ادامه یابند.

در ایران نیز بسیاری به تلاش برای تعیین تکلیف حادثه دیدگان مبادرت ورزیدند و تلاش کردند در حد توان آلام خانواده های داغ دیده و دیگر هموطنان را کاهش دهند.

معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه از جمله نهادهایی بود که در مسیر تلاش زیادی کرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حج و زیارت نیز به نوبه خود تلاش هایی را صورت دادند.

این فاجعه در حالی رخ داد که رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه در سفر نیویورک به سر می بردند.

همچون بار قبلی شرکت تیم روحانی در اجلاس مجمع عمومی که تماس تلفنی باراک اوباما ، رئیس دولت امریکا انتقادهایی جدی را در تهران برانگیخته بود، این بار نیز برخی محافل در تهران و بالاخص در مجلس شورای اسلامی از دست دادن ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی روحانی با رئیس جمهور ایالات متحده به تندی انتقاد کردند.

برخی از نمایندگان مجلس غیرت وزیر خارجه را کمتر از “جوجه خروس” دانستند و برخی دیگر اذعان کردند که غیرت ظریف از آنها کمتر نیست.

در شبکه های اجتماعی هم این مساله بازتاب بسیار گسترده ای داشت.

با به وجود آمدن این اتفاقات جمعی از نمایندگان مجلس در تلاش هستند که طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را به صحن علنی مجلس بکشانند؛ همین موضوع باعث شد تا به سراغ نمایندگان استان در مجلس برویم و نظر آنان را در خصوص استیضاح ظریف جویا شویم.

ظریف باید پاسخگوی اقدامات خود باشد

“عمران علیمحمدی”، نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به انفعال دستگاه دیپلماسی کشورمان در فاجعه منا و نیز دست دادن ظریف با اوباما در گفتگو به خبرنگار ایلام بیدار گفت: بنا بر اظهارت اولیه اعلام شده که این دیدار اتفاقی بوده اما باید بررسی کرد که آیا صحت دارد یا خیر.
وی اظهار کرد: در این رابطه بایستی وزیر امور خارجه به مجلس آید و توضیحات لازم را در این خصوص اعلام کند.
این نماینده مجلس افزود: با این وجود واقعیات و زوایای این اتفاق هنوز مشخص نیست و در ابتدا باید واقعیات روشن و سپس تصمیم گیری کرد.
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: بایستی در بررسی ها به این مهم پی برد که وی آیا به اوباما دست داده یا خیر و چنانچه قضیه روشن شود وزیر خارجه باید پاسخگو باشد.
علیمحمدی تأکید کرد: از آنجا که ایران هیچ گونه روابط دیپلماتیکی با امریکا ندارد، در صورت اثبات این دیدار ظریف باید پاسخگوی اقدام خود باشد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: نمایندگان مجلس از این موضوع ناراحت هستند و وی باید توضیحات لازم را ازئه دهد.
در حال نتیجه گیری برای تصمیم نهایی هستم
“علیمحمد احمدی”، نماینده مردم دهلران در مجلس نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه هنوز صحت و یا رد دقیق این موضوع صورت نگرفته و با توجه نیاز توضیحات وزیر امور خارجه در این خصوص بنا داریم تا با دوستان مورد را مورد بررسی قرار دهیم که تا روز یکشنبه این تصمیم گرفته خواهد شد و نظر نهایی را آن روز اعلام خواهم کرد.
عدم پاسخگویی
علیرغم تماس های مکرر ما با احمد شوهانی دیگر نماینده مردم استان در مجلس وی پاسخگو نبود.

استیضاح آخرین راه حل است

حسین آذین در گفت و گو با “خانه خشتی“، در زمینه ضرورت استیضاح وزیر امور خارجه به دلیل سهل انگاری در پیگیری فاجعه منا، آخرین راه حل را استیضاح دانست و بیان داشت: در زمان فعلی استیضاح وزیر خارجه به مصلحت نظام نیست و می توان با آرامش طی جلساتی از وزیر سوال کرد و وی پاسخ این کم کاری را بدهند ، پیرو فرمایش رهبر فرزانه انقلاب باید از دوقطبی سازی جامعه خودداری کنیم و مصلحت نظام را در نظر بگیرند.

وی دیپلماسی کشور در مقابل کشورهای منطقه به خصوص عربستان را منفعلانه و مصامحه کارانه دانست و اظهار داشت: دولت باید مسیر اقتدار و عزت نظام را طی کند و وزارت امور خارجه کشور موضع اساسی و سختی را راجع به حادثه منا و جان باختن نزدیک به ۸ هزار زائر بیت الله الحرام اتخاذ کند.

نماینده مردم رفسنجان ادامه داد: در ابتدا موضع گیری دولت اندک بود که با فشار مردم و رسانه ها دولت مجبور شد سفرش را در نیویورک نیمه تمام بگذارد اما این موضع گیری از خیلی قبل از این باید گرفته میشد تا نیاز نباشد که رهبر فرزانه انقلاب با کلام نافذشان ورود پیدا کنند .

آذین تصریح کرد: با توجه به اینکه ریاست سازمان کنفرانس اسلامی بر عهده ی ایران است باید کشورهای اسلامی را هم جهت کرد و جلوی رفتار اختلاف افکنانه عربستان در منطقه گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: هدف از این رفتارهای عربستان تحقیر و منفعل نمودن ایران است، ایران و عربستان یک زمانی دوپایه حمایت از نظام سلطه در منطقه بودند که بعد از انقلاب نظام سلطه تنها بر روی عربستان سرمایه گذاری کرد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان داشت: در حمله به یمن و کشتار ظالمانه مردم هیچ صدایی از سازمان های بشر دوستانه بلند نمی شود و در حادثه منا که یک فاجعه انسانی رخ داد بدون عکس العمل هستند ، این رفتارهای دوگانه بیانگر این است که نظامات بین المللی در مسیر خود حرکت نمی کنند و خود فروخته و تابع نظام سلطه هستند.

دیپلماسی خارجی دولت باید کمیته حقیقت یاب برای ریشه یابی حادثه منا تشکیل دهد

امید کریمیان نماینده مردم مریوان و سروآباد با تسلیت به خانواده های جانباخته حادثه منا، در خصوص بی تدبیری دولت آل سعود در مدیریت مناسک حج، گفت: حادثه منا از نظر هر انسان آزاده و با وجدانی می تواند ناگوارترین حادثه عصر حاضر نام بگیرد، حجاجی که در راه عمل به واجبات شرعی به شهادت رسیدند یک افتخار برای دین اسلام است ولی از هر جهت این حادثه ناشی از ضعف مدیریت آل سعود بوده و گناه جانشان به گردن آنهاست و در این دنیا و هم در آخرت باید پاسخگو باشند.

وی افزود: قوای سه گانه باید به عنوان ارکان نظام جمهوری اسلامی خواستار استیفای حقوق جانباختگان و مصدومین این حادثه باشند. دولت و دستگاه دیپلماسی خارجی به عنوان مجری قانون تاکنون اقداماتی را به عمل آورده است و در آینده هم ضمن طی نمودن فرایند قانونی از باب مذاکره و گفت وگو با یک کمیته حقیقت یاب برای ریشه یابی علت حادثه و مجازات عاملان و ثبت در تاریخ، ضعف دولت آل سعود و نهایتا تدابیر اساسی برای سالهای آتی حجاج اقدامی اساسی باید اساسی صورت گیرد.

حضور ظریف در نیویورک به دنبال حل و فصل برجام جایز نیست

“سیداحسن علوی” رییس مجمع نمایندگان کُردستان در مجلس شوراس اسلامی در گفتگوی اختصاصی با نوای آبیدر ضمن ابراز تاسف بابت جان باختن بیش از 450 زائر ایرانی در حادثه ناگوار منا، گفت: بدون شک بی تدبیری و بی کفایتی دولت عربستان عامل اصلی این حادثه بود و دولت آل سعود باید در این خصوص پاسخگو باشند.

وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید نیز باید به صورت جدی پیگیر این قضیه باشد و تا روشن شدن ابعاد و دلایل این حادثه دست بردار نباشد.

رییس مجمع نمایندگان کُردستان با اشاره به سفر وزیر بهداشت به عربستان، افزود: در حال حاضر جایز نیست که وزیر امور خارجه در نیویورک بوده و به دنبال حل و فصل برجام باشد.

علوی تصریح کرد: در حقیقت دیپلماسی خارجی دولت روحانی در این قضیه فعال نبود و می بایستی وزیر امور خارجه بیشتر در این قضیه تلاش می کرد.

وی ادامه داد: هرچند رییس جمهور برای پیگیری این فاجعه پیش از موعد به ایران بازگشت اما بازگشت وی در روزهای پایانی اجلاس نیویورک بود و آنچنان فوری نبود.

رییس مجمع نمایندگان کُردستان همچنین در خصوص درخواست 43 میلیارد دلاری غرامت آمریکایی ها از ایران، گفت: تصویب این مسئله توسط جمهوری خواهان در کنگره آمریکا ناشی از نفوذ لابی صهیونیست ها در آمریکا و نقش مهم آنها در تصمیم گیری کلان این کشور است.

وی با بیان اینکه اوباما اعلام کرده است که این تصمیم را وتو خواهد کرد، افزود: آنها می خواهند با تصویب چنین تصمیماتی اجرای برجام را با خلل مواجه کنند و این خود نوعی شانتاژ سیاسی از سوی آمریکایی ها است.

فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب، پوشش کم کاری دستگاه دیپلماسی بود

سید محمد بیاتیان در گفت و گو با خبرنگار بام ایران ضمن تبریک عید سعید غدیر و محکوم کردن کشته شدن تعداد کثیری از حاجیان در حادثه منا بر اثر بی کفایتی رژیم منحوس آل سعود، با اشاره به واقعه رخ داده در مکه و منا و مصاحفه رییس دیپلماسی کشورمان با رییس جمهور آمریکا، اظهار داشت: با توجه به وقایع رخ داده اقتدار دستگاه دیپلماسی کشورمان زیر سوال رفت.

وی با تاکید بر اینکه اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه اصل حکمت،عزت و مصلحت است، گفت: کشته شدن تعداد کثیری از حاجیان در حادثه منا و اتفاقات رخ داده در حاشیه سازمان ملل و برخورد کشورهای دیگر با این موضوع نشانه ضعف دستگاه دیپلماسی ما است.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه اگر یک هواپیما مسافربری در دیگر کشورهای دنیا سقوط کند، سایر کشورها به اظهار همدری با این موضوع می پردازند، اما دیپلماسی کشورمان متاسفانه نتوانست با بررسی ابعاد واقعه برخوردی با مسببان این فاجعه هولناک داشته باشد.

بیاتیان با تاکید بر اینکه دیپلماسی کشور ما در حال حاضر دیپلماسی اتفاقی است،اظهار داشت: دیپلماسی کشور ما باید بر مبنای اقتدار و اساس مباحث و فرمایشات مقام معظم رهبری دارای نرمش قهرمانانه باشد، اما متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما با توجه به وقایع رخ داده از این اصول دور شده است.

وی گفت: اگر چه دست دادن وزیر خارجه ما با اوباما هم به صورت اتفاقی رخ داده باشد، در این برهه از زمان به صلاح دستگاه دیپلماسی ما نبود و این موضوع قابل قبول نیست.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به فجایع مکه و منا، اقتدار دستگاه دیپلماسی ما به این بود که در کوتاهترین زمان ممکن سازمان، کنفرانس اسلامی در سطح وزرای خارجه را برگزار می کرد و نسبت به بررسی وقایع و آینده مناسک حج تصمیم گیری می نمود.

بیاتیان تاکید کرد:ضعف دستگاه دیپلماسی ما در وقایع اخیر کاملا مشهود است و وزیر امور خارجه باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور جهت شرکت در کنفراس سازمان ملل، گفت: از رییس جمهور انتظار می رفت به عنوان شخص دوم این مملکت با توجه به کشته شدن تعداد کثیری از حاجیان در منا و اطلاع وی از این فاجعه سفر خود را لغو می نمودند و تمامی هم و غم خود را برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده بکار می بردند، کما اینکه اگر این اتفاق برای یکی از کشورهای اروپایی رخ می داد سفر خود را لغو می نمودند.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی،بیان داشت: رییس جمهور مشاوران خوبی ندارد و منشا اتفاق های اخیر هم وزیر خارجه است که امیدواریم در آینده هیچوقت تکرار نشود.

بیاتیان همچنین با اشاره به سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان افسری گفت: مقام معظم رهبری با فرمایشات خود و اولتیماتوم به رژیم عربستان کم کاری دستگاه دیپلماسی ما را جبران نمودند و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را یکبار دیگر به منصه ظهور رساند.

وی تاکید کرد:فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب به نوعی پوشش کم کاری دستگاه دیپلماسی و دولتمردان ما بود که موجب شد بلافاصله مواضع عربستان تغییر نماید و مجبور به صدور پیام تسلیت و عذر خواهی شدند.

وزیر امور خارجه در خصوص پیگیری فاجعه مِنا به مجلس دعوت می‌شود

داود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با فاجعه منا اظهار کرد: در ارتباط با واقعه عربستان چند عملکرد را باید باهم مورد پیگیری قرار دهیم.
وی در ادامه افزود: اول اینکه این فاجعه به واسطه نگاه بین المللی یک چارچوب‌هایی دارد که همه کشورها باید نسبت به آن مقید باشند.
این نماینده مجلس اذعان کرد: ما براساس کنفوانسیون‌های بین المللی با عربستان توافقنامه داریم که این توافقنامه در سطح کشوری و دستگاه دیپلماسی ما است و سران این کشور در چارچوب آن باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر عربستان به مفاد این توافقنامه پایبند نباشند به لحاظ حقوقی قابلیت پیگیری دارد؛ فلذا وزارت خارجه باید با همه ظرفیت خود این موضوع را از مجاری حقوقی و با جلب نظر کارشناسان حقوق و صاحب نظران پیگیری کند.
محمدی با بیان اینکه نکته دوم فاجعه منا حقوق خصوصی افراد حاضر در این حادثه است تصریح کرد: در فاجعه منا یک حقوقی هم افراد خصوصی دارند که شامل دیه جانباختگان و مجروحین و جبران خسارات وارده است.
وی در ادامه اضافه کرد: این بخش را باید دستگاه دیپلماسی و هم دستگاه قضایی وارد شده و حقوق افراد آسیب دیده در حج امسال، ضرر و زیان‌های مادی و معنوی آنها پیگیری و جبران شود.
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: همچنین فاجعه منا یک حیثیت عمومی هم دارد، این جنبه عمومی باید از لحاظ قضایی پیگیری شود و دولت عربستان باید همه این خسارات را تامین و جبران کند.
وی با تاکید بر اینکه نکته سوم فاجعه منا بحث سیاسی این حادثه است ابراز کرد: در این بُعد سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای منویات رهبری همواره بر تنش زدایی و دوری از خشونت، فرقه گرایی و پرهیز از اختلاف بین مذاهب استوار است و همین موضوع را مبنا حرکات خود را قرار می‌دهد.
نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: همه پرونده نظام ایران بعد از پیروزی انقلاب مبین این نگاه بوده است.
وی ادامه داد: قطعا اگر طرف مقابل قصد سوءاستفاده از عطوفت و رأفت اسلامی و سیاست مدارای نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد پاسخش باید همان موضعی باشد که رهبری در چند روز گذشته بیان کردند و فرمودند: موضع ما در این گونه موارد سخت و خشن خواهد بود.
محمدی گفت: دولت عربستان هم باید بهترین عملکرد را در این خصوص داشته باشد و دستگاه دیپلماسی ایران هم نگاهش معطوف بر این موضوع قرار دهد و تلاش کند همه حقوق جانباختگان و آسیب دیدگان و حقوق ایران در این موضوع رعایت شود.
وی در خصوص نظارت مجلس بر عملکرد وزیرامور خارجه در حادثه منا تصریح کرد: معمولا در اینگونه مواقع مجلس وزیر امور خارجه را دعوت به پاسخگویی در خصوص موضوع رخ داده می‌کند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: ما در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نیز چندین نوبت از آقای ظریف دعوت کردیم و نقطه نظرات نمایندگان به وی منتقل شد.
وی با بیان اینکه در خصوص فاجعه منا از وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به مجلس دعوت می‌شود تاکید کرد: در این جلسه نظرات نمایندگان با آقای ظریف مطرح می‌شود و وی گزارشی از روند پیگیری این اتفاق برای مجلس ارائه خواهد داد.
محمدی در پایان اذعان کرد: در جلسه روز یکشنبه مجلس درخواست دعوت از وزیر امور خارجه از هیئت رئیسه مجلس درخواست می‌شود.

هنوز نامه استیضاح وزیر امور خارجه را امضا نکرده‌ام

روح‌اله عباسپور، نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس در مصاحبه با خبرنگار سیاسی صبح قزوین اظهار کرد: عربستان سعوی نسبت به حج امسال سوء مدیریت داشته و با حجاج ایرانی بسیار بد رفتار کرد که همین امر منجر به جانباختن 465 نفر از هموطنانمان شد.
وی در خصوص رفتار اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: بخشی از عکس العمل وزیر خارجه در خصوص فاجعه منا تعمدی است در حالی که عربستان حتی اجازه شناسایی جنازه‌های جانباختگان این مصیبت را نداد و از ورود دیپلمات‌های ما ممانعت کرد.
عباسپور افزود: محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه خیلی انفعالی برخورد کرد و تنها پاسخش این بود که ویزا نمی‌دهند، همکاری نمی‌کنند و …. . وزیر خارجه برخوردهایی داشت که این دیپلماسی از این فرد جای تامل دارد.
وی در خصوص عکسی از ظریف که در کنار امیر کویت نشسته و متواضعانه روی صندلی از او خواهش می‌کند که واسطه شده تا عربستان به وزرای ما اجازه ورود بدهد گفت: سیاست خارجه ایران با عزت، کرامت و اقتدار باید در قبال خیانت، جنایت، کوتاهی و سوء مدیریت عربستان مقابله کند اما این امر برخلاف عکس العملی بود که ظریف از خود نشان داد.

نماینده مردم آوج در مجلس خاطرنشان کرد: خط مشی کلی نظام توسط مقام معظم رهبری مشخص می‌شود؛ رهبری فرمودند: مراکز نظامی ما نباید دیده و بازرسی شود و فقط در حوزه هسته‌ای اجازه مذاکره دارید، در صورتی‌که آمانو به دقت از پارچین بازدید و سپس آمریکا نسبت به بازدید آمانو اظهار رضایت کرد.
وی تصریح کرد: با این اعمال، نسبت به سخنان رهبری بی‌توجهی صورت گرفت و با وجود تاکید بر مذاکره فقط در حوزه هسته‌ای، ظریف با اوباما به عنوان سمبل شیطان بزرگ و استکبار دست داده و به گپ و گفت پرداخت که این امر متناسب با خط مشی رهبری نبوده و صلابت و هیبت نظام را زیر سوال برد.
عباسپور در ادامه گفت: دلسوزان نظام نسبت به این موضوع نگران هستند و جمع زیادی در جلوی مجلس در اعتراض به این عمل تحصن و نمایندگان مجلس نیز اعتراض خود را اعلام کردند.
وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود تاکیدات کوبنده رهبری، هیچ حرکتی از سوی وزارت خارجه در رابطه با فاجعه منا صورت نگرفت، تشریح کرد: با توجه به اقتدار رهبری در مورد سخنرانی خود و عنوان کردن اینکه اگر عربستان بخواهد با رفتار موذیانه خود به حجاج ما بی‌حرمتی کند، عکس‌العمل ما خشن خواهد بود، وزارت خارجه با مشی انفعالی خود که پیش رو گرفته بود، نتوانست کاری از پیش ببرد در نتیجه آن ها سریع رویکرد خود را تغییر داده و تسلیم نشدند.
این مسئول در مورد اینکه بعد از حادثه منا چرا ظریف در کشور حضور ندارد گفت: ظریف در حال حاضر در نیویورک آمریکا بسر می‌برد. وقتی کشور در مسائل برون مرزی دچار مشکل شده و مسئله حاد می‌شود، انتظار می‌رود وزیر در کشور حضور پیدا کرده و عکس العمل نشان دهد اما متاسفانه این امر محقق نشد.
عباسپور ابراز کرد: ظریف در حال حاضر در برنامه سازمان ملل حضور دارد و چون وزارت خارجه همه کشورها در آنجا حضور دارند در حال مذاکره است اما پیگیری وضعیت حجاج مهم‌تر بود.
وی در خصوص امکان استیضاح وزیر امور خارجه گفت: روز چهارشنبه تعدادی در مجلس به دنبال جمع‌آوری امضا برای استیضاح ایشان بودند. ما با رفتار ایشان مخالف هستیم اما تا به امروز نامه استیضاح را امضا نکردیم.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا