افتتاح بزرگترین بوستان شهر دماوند + تصاویر

پارک 3.5 هکتاری خانواده در شهرک فرهنگیان گیلاوند، با حضور بیش از سه هزار نفری شهروندان و با حضور مسئولان شهرستان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند سید کمال سادات سرپرست شهرداری دماوند روز جمعه در آیین گشایش بوستان خانواده به اهمیت فضای سبز اشاره کرد و افزود: بالاترین هدف توسعه و مدیریت شهری، بهبود کیفیت زندگی شهروندان است، زیرا کیفیت زندگی مفهومی چندبعدی است و جنبه های مختلفی را در برمی گیرد.

سید ˈکمال ساداتˈ یکی از ابعاد کیفیت زندگی را بعد مادی دانست و ادامه داد: کیفیت نه تنها زندگی فقط مقوله هایی چون استانداردهای زندگی، امکانات زیربنایی، تولید اقتصادی، اشتغال، قانون و مانند اینها را در بر می گیرد، بلکه مواردی همچون سلامتی، سرگرمی، اوقات فراغت، فرهنگ و هنر و مانند اینها را در خود می گنجاند.

سرپرست شهرداری دماوند خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عوامل پایداری حیات طبیعی و انسانی در شهرنشینی که نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی افراد دارد، فضای سبز و پارک های شهری است که اگر به صورت صحیح برنامه ریزی شوند، در سالم سازی جسم و روح انسان، موثر است.

این مسوول بیان کرد: این فضاها به موازات رشد و متراکم شدن نواحی شهری در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته است، چراکه فضای سبز می تواند به آرامش و جوان سازی روحیه شهروندان کمک کند.

سادات ادامه داد: همچنین ارزش های زیبایی شناختی، تاریخی و تفرجی پارک های شهری باعث افزایش جذابیت شهر و ارزش گردشگری خواهد شد زیرا انسان در هر شرایطی، روزانه به چند ساعت سکوت و آرامش نیاز دارد.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و زندگی آپارتمان نشینی نیاز شهروندان به این مهم را بیشتر کرده است، گفت: فضاهای سبز شهری که انسان در آنها بتواند دست کم روزانه ساعتی را در آرامش و دور از هیاهو بگذراند، به صورت ضرورت واقعی در زندگی شهرنشینان خودنمایی می کند.

سرپرست شهرداری دماوند ایجاد پارک و توسعه فضاهای تفریحی در دماوند را یک نیاز و مطالبه عمده مردم شهر خواند و افزود: در این راستا، شهرداری دماوند احداث چندین پارک و مکان تفرجگاهی را در قالب بوستان های محلی، پارک های تفریحی، شهربازی و … در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود:پارک بزرگ جنگی ˈشبلیˈ، بوستان ˈدانش و پویشˈ، پارک ˈمشکیجهˈ، احداث چند پارک محله‏ای در شهرک های ˈسپاهˈ، ˈروح افزاˈ، ˈامامیهˈ و ˈولیعصر (عج)ˈ و همچنین توسعه پارک ˈکوثرˈ از جمله اقدامات در دستور کار این نهاد است.

کاشت ۲۰ گونه گیاهی در بوستان خانواده

سادات به بهره برداری پروژه بوستان ۵/۳ هکتاری خانواده در شهر دماوند اشاره کرد و گفت: این بوستان در سال ۸۷ کلنگ آن زده شد که فاز نخست به مساحت دو هزار متر مربع در سال ۸۸ به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: ۳/۱ هکتار از مساحت این پروژه در سال ۹۰ درختکاری و محوطه سازی شد و از همان سال تاکنون دو هکتار باقی مانده از این پروژه با اجرای عملیات عمرانی و فضای سبز به اتمام رسید.

این مقام مسوول بیان کرد: با توجه به شرایط زیست محیطی منطقه دماوند در این بوستان ۲۰ گونه گیاهی اعم از درخت، درختچه و بوته کاشته شده است.

سادات گفت:حفاظت از بوستان ها و پارک های شهری از جمله موضوعات مورد توجه در حفظ و حراست از فضای سبز شهر است که نقش شهروندان در نگهداری از این مکان های تفریحی با توجه به نیاز خویش در افزایش کیفیت زندگی، موثر می باشد.

۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای احداث بوستان خانواده

مدیر واحد فضای سبز شهرداری دماوند با اشاره به بهره برداری پارک خانواده به وسعت ۵/۳ هکتار به عنوان یکی از بزرگ ترین بوستان های شهر دماوند، افزود: کار اجرایی و عملیاتی این پروژه از سال ۸۷ آغاز شد که فاز نخست آن در سال ۸۸ با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

ˈآرمین براتیˈ با بیان اینکه برای ساخت و بهره برداری بوستان خانواده در مجموع ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: این میزان هزینه شامل هفت میلیارد ریال در بخش عمرانی و هشت میلیون ریال برای ایجاد فضای سبز هزینه شده است.

وی به امکانات موجود در این پارک تفریحی اشاره کرد و افزود: تمامی امکانات رفاهی همچون وسایل ورزشی، فضای سبز، آبنما، زمین فوتبال، وسایل بازی کودکان، زمین اسکیت، آلاچیق، سرویس بهداشتی و … در نظر گرفته شده است.

این مقام مسوول به اعتبارات بخش فضای سبز در این پروژه اشاره کرد و گفت: چهار میلیارد ریال از اعتبارات این پروژه به بخش فضای سبز و درختکاری، یک میلیارد ریال به بخش روشنایی، یک میلیارد ریال به احداث برکه و آبنما، ۸۰۰ میلیون ریال به وسایل بازی، ورزشی و کف پوش، ۲۰۰ میلیون ریال به نیمکت و سطل زباله و یک میلیارد ریال نیز احداث سرویس بهداشتی بوستان اختصاص داده شده است.

مدير واحد عمران شهرداري دماوند با اشاره به اقدامات عمراني صورت گرفته در اين بوستان، اظهار كرد: حجم عمليات عمراني بوستان خانواده كه از جمله بوستان هاي بزرگ شهر مي باشد، بسيار قابل توجه است.

“محسن اسماعيل زاده” ادامه داد: در اين پروژه عمليات زيرسازي، سنگ چيني، احداث ديوار حائل، اجراي عمليات جدول گذاري و كف پوش معابر داخلي بوستان از نوع سنگ، كريستال و تراورتن، انجام شده است.

وي به اجراي عمليات هم سطح سازي در پروژه بوستان خانواده اشاره و بيان كرد: اين بوستان با توجه به اينكه در شيب واقع شده، نياز به اجراي عمليات كنترل ارتفاع سطح داشت كه در برخي معابر مورد نياز بوستان به اجرا رسيد.

اين مقام مسئول همچنين به اجراي عمليات آسفالت زمين اسكيت و فوتبال پارك خانواده اشاره كرد و گفت: عمليات آسفالت اين دو مكان تفريحي نيز با اعتباري بالغ بر ۷۰۰ ميليون ريال در كمتر از يك هفته به اجرا مي رسد.

سعید افشارنادری در آیین افتتاح بوستان بزرگ خانواده واقع در شهرک فرهنگیان گیلاوند بیان داشت: طی بازدید اخیر خود در دو روز گذشته از این پروژه، نظاره‏گر زحمات بسیار زیاد همکاران شهرداری دماوند بودم.

وی ضمن تقدیر از شهرداری و شورای اسلامی شهر دماوند برای افتتاح این بوستان به مناسبت روز خانواده و بازنشستگان،  این تناسب را با کاربرد بوستان مورد نظر برای این دو قشر، دارای هم‏خوانی برشمرد.

افشارنادری خانواده را از ارکان اصلی جامعه دانست و افزود: درست است که خانوده کوچک‏ترین نهاد اجتماعی است، اما همین کوچک‏ترین نهاد، نقش بزرگی در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد.

این مسئول تلاش در ماندگاری بنیان خانواده را بسیار ضروری برشمرد و اضافه کرد: دغدغه تمام انسان‏ها، حفظ و تعالی خانواده است.

امام جمعه دماوند حجت الاسلام والمسلمین ˈمحمد علاءالدینیˈ نیز در حاشیه افتتاح این بوستان اظهارکرد: خانواده اگرچه کوچک ترین واحد اجتماعی است، ولی همین واحد کوچک نقش بسیار موثری در شکل گیری جامعه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ˈمحمد علاءالدینیˈ بیان کرد: امروز این کوچک ترین واحد اجتماعی به دغدغه ای برای کارشناسان و مسوولان تبدیل شده است زیرا خانواده نیازمند رفاه، امنیت، صفا و صمیمیت است.
وی خطاب به مردم شهر دماوند گفت: مردم دماوند یک خانواده بزرگ هستند که با همدلی، همفکری و همراهی برای توسعه شهر خود تلاش و مسوولان شهر را یاری می کنند.

فرماندار شهرستان دماوند سعید افشار نادری، ایجاد فضاهای مناسب برای خانواده‏ها را از وظایف مسئولان خواند و گفت: احداث بوستان‏ها و فضاهای فرهنگی و هنری در ایجاد روحیه شاد در انسان‏ها و تعالی خانواده‏ها و در نتیجه جامعه نقش به‏سزایی دارد.

وی همچنین به لزوم تکریم و بزرگداشت بازنشستگان اشاره کرد و افزود: بازنشستگان در دوران استراحت خود اغلب تمایل به آمدن به فضای بوستان‏ها و در برخی موراد انجام حرکات ورزشی در این مکان‏ها دارند.

افشارناردی وجود امکانات وسایل ورزشی در کنار زمین بازی و مسجدی که به زودی در مجاورت این بوستان به بهره‏برداری خواهد رسید را کامل کننده آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی، ورزشی و مذهبی خواند.

نماینده مردم دماوند-فیروزکوه حمیدرضا مشهدی‏عباسی، در آیین افتتاح پارک بزرگ خانواده با حضور جمع کثیری از شهروندان دماوند بیان کرد: بی‏شک یکی از راه‏های توسعه گردشگری در یک شهر، ایجاد فضای سبز و پارک‏های بزرگ و زیبایی مثل این پارک است.

وی ایجاد زیرساخت‏های گردشگری را منوط به یاری همه مسئولان شهرستان دماوند خواند و افزود: در این زمینه، شهرداری دماوند به خوبی عمل می‏کند و امیدورایم شاهد کارهای بزرگ‏تری در ایجاد فضای سبز و پارک‏ها در دماوند باشیم.

توسعه بخش کشاورزی جدی گرفته شود

مشهدی‏عباسی اولویت کاری دیگر خود را توسعه بخش کشاورزی برشمرد و ادامه داد: در این زمینه، نخستین کاری که انجام شد، راه‏اندازی دانشکده کشاورزی شهرستان دماوند بود.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد، در نظر داریم از سال آینده، تعداد 200 نفری دانشجویان این دانشگاه را به بیش از سه هزار نفر برسانیم.

نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی، دیگر اولویت کاری خود را توسعه دانشگاه‏های شهرستان خواند و افزود: فضاهای دانشگاهی به حد نیاز در شهرستان موجود است و باید برای افزایش رشته‏های تحصیلی نیز کار شود.

توسعه راه‏ها و جاده‏های شهری و روستایی

مشهدی‏عباسی توسعه راه‏ها و جاده‏های شهری و روستایی را از دیگر برنامه‏های خود اعلام و اظهار کرد: توسعه راه‏ها و جاده‏ها، تأثیر به‏سزایی در توسعه شهرستان دماوند دارد.

وی  در این خصوص به افتتاح تونل امام‏زاده هاشم (ع) در مشاء دماوند اشاره و بیان کرد: با توجه به ایجاد مسیری جدید با راه‏اندازی این تونل، درصدد طرح ادامه این مسیر از مشاء تا دماوند، وادان، آبسرد، کیلان و ایوانکی هستیم.

نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی همکاری و همگامی مدیران و مسئولان را عامل مهمی برای رسیدن به اهداف برنامه‏ریزی شده در جهت پیشرفت شهرستان خواند.

همه باید در ساختن شهرستانی آباد گام بردارند

نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با پشتیبانی‏ها و حمایت‏های مسئولان و همچنین مردم می‏توان به همه این اهداف رسید و در ساختن شهرستانی آباد گام برداشت.

 آیین افتتاحیه این بوستان که با برنامه‏های متنوعی از جمله تواشیح و تئاتر موزیکال و اجرای ترانه توسط مجید اخشابی، خواننده محبوب کشورمان همراه بود، فردا شب در شبکه سه سیما به نمایش در خواهد آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا