در نشست شورای بهداشت و درمان شهرستان دماوند مطرح شد؛

یک‌چهارم جمعیت شهرستان دماوند را جامعه دانش‌آموزی تشکیل می‌دهد/ بهداشت، سلامت و بهبود وضع جسمی دانش‌آموزان باید در اولویت باشد

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه یک‌چهارم جمعیت این شهرستان را جامعه دانش‌آموزی تشکیل می‌دهد، گفت: بهداشت، سلامت و بهبود وضع جسمی دانش‌آموزان باید اولویت باشد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند مجید صفری در نخستین نشست شورای بهداشت و درمان شهرستان دماوند در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان اظهار کرد: تشکیل شورای بهداشت به معنای مدنظر قرار دادن برنامه‌های بهداشتی اعم از سلامت، محیط و کار است و تنها مربوط به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نیست.

وی افزود: سیاست‌گذاری‌های بهداشتی و درمانی شهر باید در این شورا مطرح شود و از این رو همه دستگاه‌ها باید به سهم خود آمادگی لازم را داشته باشند تا سطح بهداشت عمومی ما در شهرستان دماوند ارزیابی و ضعف امور شناسایی و تقویت شود.

فرماندار دماوند ادامه داد: بازیافت زباله و مسائل مربوط به بهداشت آب موضوعاتی بهداشتی است که می‌تواند به طبیعت و منطقه آسیب برساند و همه این موارد در زمره سیاست‌های کلان بهداشت و درمان است.

صفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 6 شورای اصلی در شهرستان دماوند داریم که سیاست‌گذاری کاری در آنها مطرح می‌شود و از این رو اهمیت آنها بسیار زیاد است؛ امسال سال پرکاری پیش‌رو داریم و باید با برنامه پیش برویم چرا که زمانی برای آزمون و خطا نداریم.

وی تصریح کرد: با وجود اعتبارات، وضعیت اقتصاد و همچنین اتافاقات جهانی باید قدری هوشیارتر بوده و مصمم‌تر با موضوعات برخورد کنیم؛ باید ببینیم که مردم با چه بیماری‌هایی دست به گریبانند.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: به عنوان مثال موضوعاتی مانند وجود سگ‌های ولگرد مربوط به شهر و محل خاصی نیست و ممکن است نیاز به سیاست‌گذاری‌های کلان داشته باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

صفری بیان کرد: یک‌چهارم جمعیت ما در شهرستان دماوند جامعه دانش‌آموزی است و بر این اساس در حوزه بهداشتی باید در مورد آنها برنامه‌ریزی شود؛ همچنین تعداد بیماری‌ در کارمندان نیز باید ببرسی شده و با انجام مطالعه سیاست‌گذاری کنیم.

وی اذعان داشت: تاکید ما بر بومی‌سازی مسائل در شهرستان دماوند است؛ در زمینه مشکلات وجود زباله نیز می‌توان از انجمن رفتگران طبیعت نیز استفاده کنیم.

*بهداشت، سلامت و بهبود وضع جسمی دانش آموزان در اولویت است

در ادامه این نشست شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند اظهار کرد: این نشست در خصوص مسائل بهداشتی و درمانی برگزار شد تا سیاست‌های کلی در آن تبیین شود.

وی افزود: کارگروه‌های مشخص شده اعم از بهداشت و امنیت غذایی همچنان به قوت خود باقیست و شورای بهداشت و درمان در راس آن قرار دارد که سیاست‌های کلی موارد بهداشتی را تدوین کند.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند از سلامتی به عنوان حق هر شهروند نام برد که در منشور حقوق شهروندی به آن اشاره شده است و در مباحث دینی قرآن نیز به آن تاکید شده است.

جهانشاهی عنوان کرد: در شهرستان دماوند به ویژه شهر دماوند کنترل‌ها و نظارت کامل در زمینه بهداشت انجام می‌شود، اما باید ارتقا یافته و در بخش روستایی با اتخاذ تصمیماتی مشکلات مرتفع شود.

وی با اشاره به اهمیت بهداشت در میان دانش‌آموزان گفت: حدود 16 هزار دانش‌آموز بومی در حوزه دماوند و 8 هزار دانش‌آموز در رودهن وجود دارد که بهداشت، سلامت و بهبود وضعیت جسمی آنها باید در اولویت کاری قرار گیرد.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: بحث کشتارگاه‌ها و سگ‌های ولگرد نیز از مباحثی است که بارها مطرح شده است؛ اما نکته قابل توجه، داشتن پیوست زیست‌محیطی طرح‌های اجرایی است.

*یک‌درصد از افراد در شهرستان دماوند به سرطان روده بزرگ مبتلا هستند

همچنین در ادامه سعید آسیایی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند اظهار کرد: مسائل و مشکلات بهداشت و درمان شهرستان جز با همکاری برون‌بخشی انجام نمی‌شود و این ضرورت تشکیل این نشست را بیان می‌کند.

وی افزود: چندین واحد اعم از بهداشت محیط، سلامت آب، غذا و محیط زیست نیاز به کار برون‌بخشی دارند؛ در بخش بهداشت حرفه‌ای باید به کارخانه‌های موجود در شهرستان دماوند کمک شود تا به نحو مطلوب بهداشت و درمان آنها تامین شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند ادامه داد: واحد مبارزه با بیماری‌ها نیز در دو بخش بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مشغول فعالیت است؛ در خصوص بیماری‌های واگیر دائما مشغول رصد کردن جامعه هستیم اما موفقیت بیشتر در گرو همکاری سایر نهادها است.

آسیایی اضافه کرد: در خصوص بیماری‌های غیرواگیر اعم از بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها باید برای دراز مدت برنامه‌ای داشته باشیم و در بحث آموزش به افراد کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بهداشت خانواده، تنظیم خانواده، سیاست‌های دولت و مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت نیز بدون همکاری با بسیاری از ارگان‌ها امکان‌پذیر نیست؛ بهداشت روان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که امیدواریم با تشکیل شورای شواری بهداشت، شهرستانی نمونه در زمینه بهداشت و درمان داشته باشیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در خصوص ارزیابی وضعیت سرطان در شهرستان دماوند گفت: با توجه به انجام یک طرح، چندین بیماری غیرواگیر از جمله سرطان مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس آن حدود یک‌درصد از افراد در شهرستان دماوند به سرطان روده بزرگ مبتلا هستند.

آسیایی تصریح کرد: در این راستا سایر بیماری‌ها اعم از عفونی و غیرفراگیر در حال بررسی است.

*تخریب و بازسازی بافتهای فرسوده در رفع مشکلات موثر است

محمود نقیبی، رئیس شورای اسلامی شهر آبسرد در نشست شورای بهداشت شهرستان دماوند اظهار کرد: از جمله مشکلاتی که گریبانگیر منطقه آبسرد است، بحث شیوع شپش در میان دانش‌آموزان در مدارس است که شاید به وجود اتباع نیز مرتبط باشد.
وی از توزیع مواذ غذایی تاریخ گذشته در برخی مغازه‌ها، لزوم نظارت بیشتر در خصوص مصرف جوش شیرین در برخی نانوایی‌ها، آلودگی حمام‌های عمومی و استفاده کلر بیش از حد در آب به عنوان دیگر مشکلات شهر آبسرد نام برد و بیان کرد: تخریب و بازسازی بافت‌های فرسوده می تواند در رفع بسیاری از مشکلات، آلودگی محیط زیست و فاضلاب موثر باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر آبسرد از وجود سگ‌های بلاصاحب به عنوان معضل شهرداری‌ها نام برد و گفت: متاسفانه وجود سگ‌های ولگرد یکی از معضلات شهرداری‌ها شده و از سایر شهرستان‌ها سگ‌ها را به شهرستان دماوند منتقل می‌کنند؛ با وجود گرانی دلار و داروهایی که برای عقیم‌سازی و نگهداری آنها استفاده می‌شود مشکلاتی وجود دارد.
نقیبی ادامه داد: علاوه بر این موضوعات، شهرستان دماوند به نوعی با پنج استان همجوار است، اما مسافران پلاستیک زیادی در حاشیه شهرها رها می‌کنند که این چهره بسیار بدی ایجاد کرده و این پلاستیک‌ها با گردباد به شهرها و روستاهای اطراف پخش می‌شود.
وی از فشار خون، قند، گوارش، بیماری‌های دهان و دندان، غلظت خون، بیماری‌های کبدی و کلیه به عنوان بیماری‌های شایع در منطقه آبسرد نام برد.
رئیس شورای اسلامی شهر آبسرد از انتقاد شهروندان ایرانی به دلیل وجود اتباع در پارک‌ها خبر داد و بیان کرد: متاسفانه مدارس آبسرد در کوتاه‌مدت تخلیه شده و دانش‌آموزان به دماوند، رودهن و تهران مهاجرت می‌کنند که این امر باید ساماندهی و رسیدگی شود.

*تولید یک‌کیلو و 200 گرم زباله به ازای هر نفر 

در ادامه عباس صفری، شهردار دماوند اظهار داشت: زمانی میتوان گفت شهری پویاست که روحی سرحال داشته باشد، یکی از قوی‌ترین مبانی طراحی شهری در کنار رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی، حفظ محیط زیست است.
وی افزود: آنچه که در این میان بسیار حایز اهمیت است، بحث پیشگیری می‌باشد که ارزان‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود، لذا باید تاکید ما بر روی بحث پیشگیری باشد و رسانه‌ها در این خصوص بسیار موثرند.
شهردار دماوند خاطرنشان کرد: استاندارد تولید زباله به ازای هر نفر حدود 600 گرم است در حالی که در شهر حدود یک کیلو و 200 گرم شاهد تولید زباله به ازای هر نفر هستیم.
صفری تاکید کرد: ورزش جزو سبک‌های زندگی است که با تغییر رویه زندگی بسیاری از مشکلات افراد برطرف می‌شود؛ سبک زندگی و اصلاح آن از جمله موضوعات حایز اهمیت است.
وی عنوان کرد: در خصوص جداسازی زباله اولین اقدام ما استفاده از فضاهایی مانند مساجد و فضاهای عمومی بود و در این راستا گروه‌هایی آموزش دیدند و پلاستیک‌هایی جهت تفکیک زباله تر و خشک در اختیار آنها قرار گرفت.
شهردار دماوند ادامه داد: استقرار دو کانکس در میدان جهاد و 17 شهریور از دیگر اقدامات شهرداری دماوند بود که افراد به ازای تحویل زباله خشک مواد بهداشتی و شوینده دریافت کنند.
صفری گفت: پیش از این شاهد دپوی زباله و انباشت آن به صورت سالیان سال بودیم در حالی که هم‌اکنون می‌توان در آن واحد بارگیری و به گندک انتقال دهیم؛ منطقه گندک ارزیابی زیست محیطی دارد و به این جهت سوله‌ای در آن مکان احداث شده و به جداسازی زباله می‌پردازد.
وی با اشاره به موضوع کشتارگاه دماوند تصریح کرد: در حال حاضر پیش‌سردکن آماده شده و در مراحل انتهایی است که با ظرفیت بالایی مشغول فعالیت خواهد شد؛ اگر کشتارگاه به صنعتی نیز تبدیل شود باز هم پیش سرد کن اجازه این کار را به ما خواهد داد و تا یک ماه آینده تحویل داده می‌شود.
شهردار دماوند بیان کرد: تبدیل آب از کشتارگاه به آب کشاورزی برای اولین بار در دماوند انجام می‌شود و در این خصوص با دانشگاه شریف قرارداد بسته و موضوع در حال اجراست، ساختمان جلوی دانشگاه آزاد نیز در راستای تبدیل فاضلاب به حوزه شهر مورد نظر قرار گرفته است.
صفری اذعان داشت: در خصوص جمع‌آوری و سامان‌دهی سگ‌های ولگرد در حال انجام کار علمی هستیم، زمینی در منطقه گندک در نظر گرفتیم که محصور شده و در حال امور منقدماتی هستیم؛ اعتبار این موضوع دریافت و طرح در دست تهیه است.
وی در خصوص میزان نامتعارف جمع‌آوری سگهای ولگرد از جمع‌آوری یک‌هزار و 200 قلاده سگ در طول یک سال گذشته خبر داد.

*کنترل کلر آب به صورت آنلاین در سیستم تله‌متری

در ادامه این نشست مراد فرحت، رئیس اداره آب شهرستان دماوند اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین و مهمترین مقوله بهداشت فردی و اجتماعی مربوط به بحث آب است؛ در حال حاضر شهر دماوند از نظر وضعیت آبی در حد مطلوب است و همه پارامترهای کیفی را داراست، از نظر کیفی نیز مناسب نیاز شهروندان می‌باشد.
وی از کنترل کیفیت آب، رصد روزانه و ماهانه توسط شرکت آب و فاضلاب و عوامل بهداشت محیط خبر داد و بیان کرد: میزان کلر موجود در آب توسط بهداشت به صورت روزانه کنترل می‌شود و میزان تزریق کلر مطابق با استاندارد اداره بهداشت به صورت اتوماتیک بررسی می‌شود؛ بحث کنترل آن به صورت آنلاین در سیستم تله‌متری مورد توجه قرار می‌گیرد.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهر دماوند از حفاظت از منابع آب به عنوان موضوعی مهم نام برد و گفت: حفاظت از منابع آب برای آینده بسیار مهم است، بیشتر منابع آبی ما از منابع آب سطحی و آبرفتی تامین می‌شود، آبرفت‌ها تحت تاثیر منابع آلوده‌کننده قرار دارند و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حوزه های آبریز می‌توانند تهدیدی جدی برای آینده باشد.
فرحت خاطرنشان کرد: همچنین حفاظت از آبریزها در حوزه جهاد کشاورزی اهمیت بسیاری دارد، اگر در آبریزهای آب سطحی از سموم کشاورزی غیر استاندارد و بیش از اندازه استفاده شود می‌تواند تبعات بدی در آینده برای آب شرب به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: میزان بارش در سال آبی جاری تا روز گذشته 45 درصد نسبت به مشابه سال قبل و 43 درصد نسبت به مشابه 49 سال گذشته در کشور و به تبع آن در شهرستان دماوند کاهش داشت؛ از این رو کمیت آب برای بهداشت شهر می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهر دماوند ضمن تاکید بر همکاری اداراتی مانند برق گفت: اگر میزان آب کم شود ذخیره‌سازی در مخازن نیز معنایی ندارد و بلافاصله با قطع برق شاهد قطعی آب نیز خواهیم بود.
فرحت عنوان کرد: متاسفانه در برخی مناطق دماوند از آب شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند که باید راهکاری در خصوص برخورد با مشترکان پرمصرف داشته باشیم تا با مشکل کمبود آب مواجه نشویم.
وی اذعان داشت: شهرداری و شورای شهر دماوند مساعدت خوبی در راستای جلوگیری از هدر رفت آب و اصلاح شکستگی‌ها دارند؛ اما خواهشمندیم که در زمان بروز حوادث انشعاب منتظر مجوز شهرداری نباشیم و در اسرع وقت به آن بپردازیم.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهر دماوند تاکید کرد: شکستگی علاوه بر اینکه موجب ورود آلودگی به شبکه و مشکلات بهداشتی می‌شود، هدر رفت آب، تخریب معابر و خسارت به شهرداری را نیز به همراه خواهد داشت.

*عدم استقبال از مراکز مشاوره بهزیستی در شهرستان دماوند

حسین بی‌نیاز، رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در نشست شورای بهداشت این شهرستان اظهار کرد: 50 درصد از اختلالات روانی زیر 14 سال و 75 درصد زیر 24 سال انجام می‌شود، در حال حاضر 25 درصد از افراد جامعه نیز به نوعی درگیر مشکلات روحی و روانی هستند.
وی افزود: اگر روان سالم باشد جسم نیز به تبع کار خود را انجام می‌دهد؛ عوامل مختلفی در این زمینه موثر است و یکی از موارد بهداشت روان در محیط کار می‌باشد که در افزایش بهره‌وری و کارآیی کارکنان در دستگاه‌های اجرایی موثر است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: متاسفانه با توجه به وجود چهار مرکز مشاوره بهزیستی در این شهرستان، استقبال چندانی از این مراکز نمی‌شود؛ مردم همانطور که برای بیماری‌های ساده به پزشک مراجعه می‌کنند برای سلامت روان نیز نیاز به مشاوره دارند.
بی‌نیاز از فعالیت خط 1480 در زمینه مشاوره در سطح کشور و فعالیت اورژانس اجتماعی در مواقع اضطراری و آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

همچنین در ادامه لیلا زعفرانی، مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان دماوند اظهار داشت: یکی از علل سرطان‌های شایع و سرطان پستان در بین بانوان کم‌تحرکی است که بیشتر در میان بانوان شاغل دیده می‌شود، پیشنهاد می‌شود که غربالگری سرطان در بین بانوان شاغل در شهرستان دماوند صورت گیرد و تخفیفی برای ادارات نیز در نظر گرفته شود.
وی افزود: یکی از مشکلات حوزه بانوان کم‌تحرکی، چاقی، دیابت و فشار خون است و به نظر می‌رسد که ورزشگاه‌ها باید زمان بیشتری در این خصوص به بانوان اختصاص دهند.
مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان دماوند ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بانوان در حوزه این شهرستان اعتیاد، افسردگی و اضطراب شدید است؛ ایجاد تیم ویژه برای ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه بانوان با حضور اورژانس اجتماعی، شبکه بهداشت و درمان و خانه سلامت در شهرداری‌ها می‌تواند دراین خصوص کمک کند.
زعفرانی از وجود 12 واحد ستادی در راستای اجرای برنامه‌های بهداشتی اعم از بهداشت خانواده، آموزش، بهداشت محیط، بیماری‌های واگیر، غیرواگیر، سلامت روان ،اعتیاد و … در شهرستان دماوند خبر داد.

*نبود تکنیسین در جهت استقرار آمبولانس در شهر رودهن

در ادامه این نشست عباسعلی عاشقی رئیس شورای شهر رودهن اظهار کرد: وجود یک بیمارستان و یا درمانگاه مجهز بهتر از دو بیمارستان و سه درمانگاه ناقص است، متاسفانه بیماران برای بستری باید به سه جا مراجعه کنند تا تشخیص بیماری داده و بستری شوند.
وی در خصوص مشکلات آمبولانس در شهر رودهن بیان کرد: جای تعجب دارد که با توجه به اشباع برخی رشته‌های درسی، حتی دو تکنیسین نداشته باشیم که در بتوانیم یک آمبولانس در شهر رودهن مستقر کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر رودهن با اشاره به وجود متکدیان در این شهر تصریح کرد: وجود متکدیان در این شهر معضل است و در مورد مسائل بهداشتی تاثیر منفی دارد.
عاشقی عنوان کرد: خوشبختانه در بحث تعزیرات و بهداشت صنوف اقداماتی خوبی در رودهن انجام شد و یک هزار و 300 تن مواد غذایی فاسد در ایام عید معدوم گردید اما باید کنترل بیشتری صورت گیرد؛ در خصوص وضعیت نانوایی‌ها نیز باید نظارت بیشتری انجام شود زیرا برخی نانوایی‌ها کیفیت بالایی ندارند.
وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه دفع زباله و نخاله گفت: متاسفانه برخی افراد زباله خود را در نزدیکی سطل زباله رها می‌کنند و یا در سراشیبی کوچه‌ها آن را در جوی‌ها رها کرده و این امر موجب گرفتگی در زمان بارش و آلودگی فضای خیابان‌ها می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر رودهن از پاک‌سازی محیط توسط بانوان به صورت سه ماه یک‌بار در رودهن خبر داد.

*ضرورت استفاده از مشاوران قوی در استفاده از رنگ‌ها و المان شهری

در انتهای این نشست ابوذر نادری، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند بهترین راهکار در زمینه بهداشت را در تشکیل کارگروه‌های فرعی دانست و اظهار کرد: ضمانت اجرایی این امور مربوط به پشتیبانی فرماندار شهرستان دماوند است.
وی افزود: باید گستردگی مسائل اساسی بهداشت روان مورد مطالعه قرار گیرد؛ این امر در خصوص مسائل تفریحی و ترافیکی به صورت بصری و سمعی نهفته است که مربوط به شهرداری‌هاست.
رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند از خط کشی معابر و خیابان‌های منظم به عنوان موضوعات مهم در ایجاد نشاط افراد نام برد و گفت: در زمینه استفاده از رنگ‌ها و المان شهری نیاز به استفاده از مشاوران قوی و متخصص است.
نادری تاکید کرد: در درجه اول نیازسنجی و آسیب‌شناسی شهرهای مختلف باید مدنظر قرار گیرد و پس از انجام آسیب‌شناسی باید راهکاری عملیاتی در این خصوص در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا