رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند خبر داد؛

پیش‌بینی برداشت حدود 140 هزار تن سیب درختی از باغات دماوند/ کاهش 80 هزار تنی برداشت سیب با توجه به خسارت سرمازدگی فصل بهار

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از پیش‌بینی برداشت حدود 140 هزار تن محصول سیب درختی و کاهش 80 هزار تنی برداشت این محصول توجه به خسارت سرمازدگی در فصل بهار به باغات این شهرستان خبر داد.

هادی طهرانی‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: زمان برداشت سیب پاییزه در شهرستان دماوند از اوایل مهرماه سال جاری آغاز شده و تا اواسط آبان ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: پیش‌بینی تولید امسال محصول سیب درختی شهرستان دماوند با توجه به خسارت سرمازدگی حدود 140 هزار تن می‌باشد که این میزان برداشت در سنوات گذشته حدود 220 هزار تن بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه حدود ۱۴ رقم تجاری محصول سیب درختی در حال حاضر در شهرستان تولید می‌شود، گفت: با توجه به خسارت سرمازدگی وارده به باغات در ابتدای سال جاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با همکاری شورای اسلامی و دهیاری‌ها به بازدید از باغات و تکمیل فرم‌های خسارت اقدام کرد.

طهرانی‌پور ادامه داد: همچنین مراتب را به‌منظور پیگیری نهایی به فرمانداری شهرستان دماوند ارجاع داده‌ایم  تا گزارشات و مستندات مذکور را به استانداری تهران ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ابلاغیه‌ای در خصوص پرداخت غرامت یا وام کم بهره به خسارت دیدگان واصل نشده است، لیکن براساس مصوبه هیات وزیران سود، جریمه و دیر کرد تسهیلات بهره‌برداران خسارت دیده در سال ۹۷_۹۶ شامل بخشودگی سود وام و جرائم دیر کرد و استمهال می‌گردد.

به گفته این مقام مسئول اداره جهاد کشاورزی با همکاری شعب بانک کشاورزی شهرستان دماوند نسبت به احصاء اسامی باغداران و کشاورزان خسارت دیده و اعلام به شعب بانک عامل به‌منظور بهره‌مندی از تسهیلات مذکور اقداماتی را انجام داده است.

طهرانی‌پور ادامه داد: این در حالی است که حدود دو هزار و 700 هکتار از باغات شهرستان دماوند در سال زراعی 96-97 دارای بیمه بوده‌اند.

وی در ادامه گفت: صندوق بیمه کشاورزی استان تهران بلافاصله پس از سرمازدگی نسبت به بازدید از باغات و برآورد خسارت اقدام نموده وبر اساس اطلاعات واصله سهم غرامت بهره‌برداران توسط صندوق بیمه تأمین اعتبار شده و به محض واریز سهم دولت به صندوق کشاورزی غرامت بهره برداران خسارت دیده دارای بیمه نامه پرداخت خواهد گردید.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: در سنوات گذشته با توجه به قیمت مناسب صیفی‌جات از جمله خیار و کدو در بازار سطح زیر کشت سیب زمینی در شهرستان دماوند کاهش و جایگزین آن به سطح زیر کشت محصولات صیفی خیار و کدو اضافه شده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا