40 حادثه در پیست آبعلی تنها در یک روز

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند گفت: تنها در یک روز تعطیل، 40 حادثه منجر به آسیب و مصدومیت در پیست آبعلی اتفاق افتاد.

به گزارش تارود، حمید فرهادی اظهار کرد: تمام این حوادث در روز جمعه این هفته و همزمان با روز بازگشایی رسمی پیست آبعلی اتفاق افتاده است.

وی همچنین به وقوع 25 حادثه در همین پیست در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: بیشتر این حوادث آسیب و خونریزی سطحی در ناحیه سر و صورت و بینی و دست و پا بود که مصدومان با مراجعه به درمانگاه پایگاه امداد و نجات شهید لالی در روبه‎روی پیست، مورد درمان سرپایی قرار گرفتند.

فرهادی ادامه داد:‌ خوشبختانه در این حوادث تنها یک مورد اعزام به بیمارستان آبعلی وجود داشت که مصدوم از ناحیه پا دچار شکستگی همراه با خون‎ریزی شدید شده بود.

وی تصریح کرد: تنها یک یا دو مورد از این مصدومیت‌ها که پیچ‌خوردگی و دررفتگی در ساق پا بود در اثر ورزش اسکی ایجاد شده بود و بقیه مصدومیت‌ها در اثر حرکت پرمخاطره تیوپ‎سواری اتفاق افتاد.

فرهادی با ذکر اینکه امسال طبق اعلام چندین باره قبلی خدمات مستقیم به پیست ‌‌آبعلی نخواهیم داد، افزود: بیشتر این مراجعان خودشان به پایگاه ما در روبه‎روی پیست مراجعه کردند و مورد اعزام نیز بر اساس وظیفه انسانی نیروهای امداد و نجات انجام شده است.

وی در دو ماه اخیر بارها و بارها اعلام کرده بود که پیست اسکی آبعلی توان نیروهای امدادی پایگاه شهید لالی را می‌گیرد و این توان باید صرف خدمات‎رسانی به حوادث و سوانح جاده‌ای شود.

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند طی مکاتباتی از گردانندگان پیست آبعلی خواسته است که خودشان نسبت به برقراری پایگاه اورژانس طی قرارداد با اداره بهداشت و درمان اقدام کنند.

استقرار یک تیم اورژانس و آمبولانس در پیست آبعلی

به گزارش فارس، تنها سه روز از بازگشایی این پیست گذشته است، اما همچنان که اعلام شد، تنها در روز اول بازگشایی 40 حادثه و در هفته گذشته نیز 25 حادثه منجر به مصدومیت وجود داشته است.

البته این آمار تنها مربوط به آمار مراجعان به پایگاه امداد و نجات آبعلی است و شاید حوادث کوچک دیگری وجود داشته که مراجعه‌ای صورت نگرفته است.

بخشدار و رئیس شورای شهر رودهن نیز ، از اقدام برای استقرار یک تیم اورژانس و آمبولانس در این پیست خبر دادند که هنوز به نتیجه نرسیده ‌است.

در هر حال، رفع موانع موجود بر سر راه استقرار نیروهای امداد و نجات در این پیست ضروری به نظر می‌رسد و حتی در روزهای تعطیل، شاید یک آمبولانس نیز پاسخ‎گو نباشد و باید طوری برنامه‎ریزی شود که در زمان اعزام یک آمبولانس، تیم دیگری در محل پیست آماده به خدمت باشد.

هر چند چنانچه ممنوعیت استفاده از تیوپ چه در حاشیه و چه در محوطه پیست عملی شود و با متخلفان از عرضه‎کننده تا استفاده‎کننده، برخورد جدی شود،‌ استقرار یک تیم نیز کافی خواهد بود.

البته این امر نیز مشروط بر استقرار گروه امداد و نجات است، چراکه طبق اعلام مراجعان به پیست در سال‎های گذشته این امر به صورت صحیح انجام نشده و آمبولانس تنها با تماس به محل اعزام می‌شد که این امر نیز با وجود بعد مسیر، ممکن است ضایعات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

قدیمی‎ترین پیست‌ اسکی کشور؛ فاقد امکانات امدادی

به گزارش فارس،‌ پیست آبعلی اولین و قدیمی‎ترین پیست‌ اسکی کشور است در شهرستان دماوند و شهر آبعلی واقع شده است که روز جمعه به صورت رسمی بازگشایی شد.

ممنوعیت استفاده از تیوپ و حتی چوب اسکی‌های قدیمی و غیراستاندارد از دو سال گذشته بارها و بارها اعلام شده است، اما متأسفانه برخی از افراد تنها شادی و هیجان لحظه‌ای را در نظر گرفته و اقدام به چنین تفریح خطرناکی می‌کنند.

پیست آبعلی دارای شیب زیادی است که با توجه وجود برخی سنگ‌هایی که در زیر برف مخفی شده‌اند و قابل رؤیت نیستند و با توجه به سرعت غیرقابل کنترل تیوپ در مسیر شیب‌دار، ممکن است تیوپ به سنگ گیر کرده و همراه با افراد سوار بر آن به هوا پرتاب شود و در صورت برخورد سر با سنگ، حتی خطر خونریزی داخلی و ضربه مغزی وجود دارد.

 منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا