هیلی: دنبال بهانه‌جویی برای لغو «برجام» نیستیم/ تصمیمی درباره گام بعدی نگرفته‌ایم

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در آستانه سفرش به وین گفت که رئیس‌جمهور این کشور به دنبال بهانه‌ای برای لغو توافق هسته‌ای با ایران نیست.
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه گفت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز درباره گام بعدی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران تصمیمی نگرفته است.

وی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست همچنین تصریح کرد که دولت ترامپ به دنبال بهانه‌ای برای باطل کردن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) نیست.

دیپلمات آمریکایی گفت: «هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم. رئیس‌جمهور تصمیمی نگرفته است. کاری که ما انجام می‌دهیم تلاش برای یافتن بیشترین مقدار اطلاعات ممکن است.»

هیلی این اظهارات را قبل از سفر به وین، پایتخت اتریش برای دیدار و رایزنی با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام مطرح کرد.

او گفت که در این سفر قرار است مقام‌های آژانس به سوالات آمریکا درباره اثربخشی و گستردگی بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهند.

هیلی گفت این موضوع به معنی آن نیست که ایالات متحده درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به مفاد توافق، پیش‌قضاوتی انجام داده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: «فکر می‌کنم آنچه برای این دولت اهمیت وافری دارد، حقایق است.» وی اضافه کرد که سفر او به دولت برای ارزیابی گزینه‌هایش جهت رسیدگی به مسائل ایران کمک خواهد کرد.

این مقام دولت ترامپ با متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم، گفت: «ایران، کشوری نیست که بتوان به آن اعتماد کرد. این کشور کشوری نیست که دلیلی برایمان باقی گذاشته باشد که به آن اعتماد کنیم. بنابراین من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور کاملاً حق دارد که به ایران مشکوک باشد.»

واشنگتن‌پست نوشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سفر نیکی هیلی به وین اعتراض کرده است.

مطابق این گزارش، در نامه ظریف به آمانو آمده است: «حتی قبل از انجام این سفر، نحوه برنامه‌ریزی و تبلیغات درباره آن و علامتی که مخابره می‌کند، تبعات مخرب قابل توجهی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام دارد.»

نیکی هیلی در واکنش به نامه ظریف گفت: «برای من خیلی جالب است که ایران نگران سفر من به وین است. اگر حساب آنها پاک است نباید نگران سوالاتی باشند که از آژانس می‌پرسم.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا