همایش تجیل از خادمان عرصه کتابخوانی در دماوند

همایش گرامیداشت هفته کتاب در مجتمع فرهنگی و هنری کوثر شهر دماوند برگزار شد.

ketab4

به گزارش تارود، مجید صفری معاون برنامه‌ ریزی و اداری مالی فرماندار شهرستان دماوند صبح امروز در همایش گرامیداشت هفته کتاب در مجتمع فرهنگی و هنری کوثر دماوند با بیان اینکه نامگذاری بر روی دولت نوپا به عنوان «تدبیر و امید» بی‌علت نبوده است، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین ضروریاتی که در این شرایط وجود دارد، تدبیر و تفکر در کارها قبل از عملیاتی شدن است.

وی با بیان اینکه نیاز به برنامه‌ریزی در کارها یک ضرورت است، افزود: امروز برای اجرای بهتر کارها چاره‌ای جز تغییر نگرش در کارها نداریم و دیگر وقتی برای آزمون و خطای کارها وجود ندارد؛ همچنین منابعی برای جبران ضررها نیز وجود ندارد.

ketab1

معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی فرماندار شهرستان دماوند فرهنگ مطالعه و تدبیر در فرهنگ را از ضروری‌‌ترین موضوعات مهم کنونی کشور دانست و گفت: ما در کارها فرصتی برای جبران نداریم و به همین خاطر این موضوع بسیار مهم است.

صفری با بیان اینکه در برنامه‌ ریزی‌ها، تخصیص اعتبارات و ساماندهی مسائل مختلف سعی کردیم این موضوع را رعایت کنیم، تصریح کرد: تلاش کردیم تا در کارها بدون زمینه تفکر و برنامه‌ریزی حرکت نکنیم و با همکاری مسئولان شهرستان دماوند آنها را پیش ببریم.

13930828000812_PhotoL

وی با بیان اینکه در نشست‌ های فرمانداری سعی شده تا برنامه‌ریزی و تدبیر در کارها در اولویت قرار گیرد، بیان کرد: کارها و برنامه‌ها بدون تفکر، مطالعه و دقت به خوبی پیش نمی‌رود و تلاش کردیم تا زمینه کارشناسی برنامه‌ها را ایجاد کنیم؛ امیدواریم در این موضوع موفق باشیم و بتوانیم از منابعی که در اختیار داریم به خوبی استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ ریزی و اداری مالی فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه در این شهرستان چهار کتابخانه فعال وجود دارد، افزود: با توجه به جمعیت شهرستان دماوند این میزان کتابخانه‌های عمومی بسیار اندک است و اینک برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم کتابخانه‌های دیگری را به این تعداد اضافه کنیم.

صفری با بیان اینکه یکی از این کتابخانه‌ها در حال تکمیل و تعداد دیگری نیز در حال تخصیص اعتبار است، گفت: مجموعه فضای کتابخانه‌های شهرستان دماوند یک‏هزار و 600 مترمربع به حساب می‌آید و این در صورتی است که ما بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید این میزان را به 8 هزار و 640 مترمربع برسانیم.

وی با بیان اینکه هم‌ اکنون 3 هزار و 250 نفر عضو فعال این چهار کتابخانه شهرستان دماوند هستند، تصریح کرد: این تعداد اعضای فعال باید به 37 هزار و 700 نفر برسد؛ همچنین در چهار کتابخانه شهرستان دماوند 54 هزار جلد کتاب وجود دارد و باید این تعداد را به 420 هزار جلد کتاب برسانیم.

معاون برنامه‌ ریزی و اداری مالی فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب شرق استان تهران در شهرستان دماوند افزود: در نمایشگاه کتاب شهرستان دماوند 16 هزار عنوان کتاب آموزشی، کمک آموزشی، دانشگاهی و عمومی وجود دارد که این عنوان‌ها توسط 40 ناشر کشوری به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود.

*تبلیغات و معرفی کتاب‏های مختلف به مردم برای افزایش سرانه کتابخوانی

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی تبلیغات و معرفی کتاب‏های مختلف به مردم برای افزایش سرانه کتابخوانی در جامعه را خواستار شد.

کامران فانی پیش از ظهر امروز در همایش گرامیداشت هفته کتاب شهرستان دماوند در مجتمع فرهنگی و هنری کوثر دماوند، با بیان اینکه اگر کتاب اختراع نشده بود، اکنون در این نسل پیشرفته قرار نداشتیم، اظهار کرد: انسان‏ها پیشرفت‌های خود را مدیون کتاب هستند.

وی با بیان اینکه انسان اگر نتواند تجربه چندساله خود را به نسل‌های بعدی منتقل کند، پیشرفت‌های بشری از بین می‌رود، افزود: آن وسیله‌ای که تجربه انسان‌ها را حفظ کرد و نسل به نسل انتقال داد، وجود کتاب بوده است و وجود کتاب را باید میدون امر مهم اختراع «خط» باشیم.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه «خط» برای نخستین بار در حوزه غرب زاگرس و جنوب عراق فعلی اختراع شد، تصریح کرد: این اختراع را مدیون تاجرانی می‌دانیم که از آن برای مبادلات کالا‌های خود استفاده می‌کردند.

13930828000814_PhotoL

فانی ادامه داد: آنها برای اینکه بتوانند اجناس داخل سفال‌های خود را مشخص کنند، بر روی ظروف خود عکس اجناس داخش را می‌کشیدند و نخستین خط، تصویری نام داشته است.

وی با بیان اینکه کم‏کم خط تصویری پیشرفت کرد و تبدیل به خط نوشتاری امروزی شده است، بیان کرد: خط علامتی است که می‌تواند اندیشه‌های ما را تبدیل به علائم قابل دیدن کند و در پی آن کتاب به وجود آمد تا بسیاری از اطلاعات گستردگی پیدا کند.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در این زمینه اختراع کاغذ بسیار تأثیرگذار بوده است، افزود: قبل از کاغذ بسیاری از خط‌ها بر روی پاپیروس و پوست حیوانات نوشته می‌شد و پس از چند دوره با اختراع خط توسعه جدیدی آغاز شد و کار نوشتن را آسان‌تر کرد.

فانی با بیان اینکه اختراع چاپ در قرن 15 تحول عظیمی را در صنعت‌ کاغدها به وجود آورد، گفت: امروز عمر کتاب به پایان نرسیده است و هر اطلاعاتی که بر روی وسیله‌ای به ثبت رسیده باشد، آن وسیله نوعی کتاب محسوب می‌شود؛ اکنون رایانه‌ها خود نیز یک کتاب به حساب می‌آیند و به طور یقین پیشرفت‌های الکترونیکی تحول عظیمی در فرهنگ بشری ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه در گذشته حفظ کتاب بسیار مشکل بود، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کاغذها دور ریخته می‌شد و نگه‌داری آن بسیار سخت و دشوار بوده است؛ اسلام متکی به کتاب آسمانی است و این کتاب تمدن اسلامی را ساخت و این موضوع نشان از اهمیت زیاد کتاب‌ها می‌دهد.

ketab3

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه وجود چهار کتابخانه برای شهرستان دماوند بسیار اندک است، گفت: باید افزایش فضای سرانه کتابخانه‌های دماوند به عنوان معیار اصلی کارها قرار گیرد و فرهنگ کتاب‌خوانی را در مدارس ترویج داد و از آن استفاده کرد.

فانی با بیان اینکه به طور قطع، امروز جامعه بشری بدون استفاده کتاب، از بسیاری پیشرفت‌ و توسعه‌های علمی عقب می‌ماند، گفت: امروز باید به پیشرفت دانش کمک کنیم و در حفظ آن دانش کوشا باشیم؛ امروز باید بتوانیم تولید علم داشته باشیم و متأسفانه در این زمینه زیاد کار نشده است.

وی با بیان اینکه هفته کتاب در یک سال آن‌طور که باید موفق نبوده است، تصریح کرد: هفته کتاب هر ساله در تهران برگزار می‌شد و آن جلوه زیادی نداشت؛ نمایشگاه کتاب بهترین فرصت برای مردم است که توسط ناشران بتوانند به کتاب‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه بزرگترین مشکلی که در بخش کتابخوانی وجود دارد، این است که تبلیغات زیادی برای کتاب‌ها نمی‌شود، اظهار داشت: قطعأ باید بعد از تولید کتاب آن‌ را تبلیغ کنیم و به اطلاع مردم برسانیم.

*توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی لازمه ارتقای سطح علمی

نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ارتقای سطح علمی اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به عنوان آینده سازان کشور، تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی و توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه است.

81393999-6089041

‘حمیدرضا مشهدی عباسی’ روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت هفته کتاب و تجلیل از پدید آورندگان، خادمان و پیشکسوتان عرصه کتاب و کتابخوانی شهرستان دماوند در فرهنگسرای کوثر، با اشاره به اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه اظهار کرد: برداشتی که می توان از جایگاه کتاب و کتابخوانی داشت، توجه به مقوله مدیریت است.

وی با تقدیر از تلاش فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی و نهادهای فرهنگی شهرستان در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه، افزود: آنچه می تواند یک منطقه را در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پیشتاز کرد، بهره مندی از مدیریت صحیح در حوزه های مختلف است.

مشهدی عباسی بر نقش مهم مدیریت صحیح در رشد و توسعه همه جانبه و پایدار تاکید کرد و گفت: برای تحقق اهداق سند چشم انداز 1404 نیازمند یک افق توسعه ای در شهرستان دماوند هستیم که لازمه آن نیز برنامه ریزی صحیح و هدفمند با استفاده از توانمندی و ظرفیت های مدیریتی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی است.

نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بعضی از شاخص ها در کشور فرامنطقه ای عمل کرده ایم، گفت: موضوع اساسی که ریشه بسیاری از بحث‏ های فرهنگی و ارتقای علمی جوان کشور به حساب می آید، کتاب و کتاب خوانی است که شایسته است مدارس در این زمینه پیشتاز باشند.

لازم به ذکر است؛ در این آیین از نمایشگاه بزرگ کتاب شرق استان تهران در دماوند و کار زیبای جوانان دماوندی در وصف ایام محرم پخش و از مؤلفان و عضوهای فعال کتابخانه‌ های دماوند تجلیل شد؛ در این آیین از 20 نفر نویسنده شهرستان دماوند تقدیر به عمل آمد.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده مردم شهرستان‌ های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون فرماندار دماوند، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند، جمعی از اصحاب شعر و ادب شهرستان دماوند و … در این آیین حضور داشتند.

13930828000817_PhotoL 13930828000818_PhotoL 13930828000819_PhotoL

منبع: فارس

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا