با حضور معاون دادستان کل کشور؛

هشتمین نشست کارگروه حفاظت اراضی کشاورزی در شهرستان دماوند برگزار شد

هشتمین نشست کارگروه حفاظت اراضی کشاورزی در شهرستان دماوند با حضور معاون دادستان کل کشور در دادگستری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند در هشتمین نشست کارگروه حفاظت اراضی کشاورزی شهرستان دماوند اظهار کرد: ما در راستای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز نشست‌ها، بازدیدها و گشت‌های متعددی داشتیم و با ایجاد ستاد ساخت‌وساز متمرکز در فرمانداری و بخشداری‌ها سعی کردیم امکانات بیشتری به این موضوع اختصاص دهیم.
وی افزود: در این خصوص دستگاه‌های متولی باید موضوع جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز را در صدر کار خود قرار دهند و دستگاه قضایی برخورد با افراد متخلف را اولویت بداند.
فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: ما نمی‌توانیم درخواست مردم در رابطه با محلی برای تفریح و آسایش را نادیده بگیریم؛ بار ترافیکی شهرستان دماوند از آغاز سال جاری تاکنون سه برابر شده است و این امر بیانگر آن است که این شهرستان مستعد پذیرش میهمان می‌باشد و باید فکری در این خصوص کنیم.
صفری بیان کرد: ما در شهرستان دماوند به دنبال ساماندهی ساخت‌وساز هستیم؛ سیاست ما در این گونه نشست‌ها عدم اجازه ساخت‌وساز توسط دستگاه‌های متولی بود که این امر اجرایی شده است؛ همچنین ساخت‌وسازهای انجام‌شده باید موردبررسی قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این املاکی که هنوز مورد ساخت‌وساز واقع نشده باید مورد مراقبت قرار گیرند تا افراد در این خصوص به دستگاه‌های متولی مراجعه کنند.
فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: ما در این شهرستان بر اساس اجرای دستور دولت در راستای رعایت حقوق شهروندی به دنبال توسعه مراکز گردشگری هستیم که در صورت توسعه این مراکز افراد می‌توانند در چهارچوب قوانین از آنها استفاده کنند که نمونه آن پروژه آویشن است.
صفری خاطرنشان کرد: علاوه بر این ایجاد چند هتل در سطح شهرستان دماوند در دستور کار قرار دارد؛ همچنین 30 نقطه گردشگری در کمیته مشترک برنامه‌ریزی استان مصوب شده است که مصمم به پیگیری آنها در سال جاری هستیم.
وی گفت: مسلماً وقتی ما اجازه ساخت‌وساز در شهرستان دماوند را به افراد نمی‌دهیم باید محلی برای تفریحات سالم برای آنها در نظر داشته باشیم؛ چراکه حفظ امنیت ساخت‌وسازهای غیرمجاز، خود به‌عنوان معضلی است.

*تخریب و قع‌وقمع 1500 مورد بنای غیرمجاز در شهرستان دماوند

همچنین محمدجواد حشمتی، معاون دادستان کل کشور اظهار داشت: شهرستان دماوند به دلیل جاذبه‌ها، آب‌وهوا و نزدیکی به پایتخت مورد هجوم بیش‌ازحد و اندازه برای ساخت‌وساز و تکلیف قرار می‌گیرد.
وی افزود: 15 هزار بنای غیرمجاز در اطراف و حوزه شهرستان دماوند بدون رعایت و ضوابط مقررات احداث شده است که در این زمینه اقدامات دادستان و رئیس دادگستری این شهرستان در جهت مقابله با این موضوع قابل‌تقدیر است.
معاون دادستان کل کشور ادامه داد: در سال گذشته بالغ‌بر هزار و 500 مورد بنای غیرمجاز در شهرستان دماوند تخریب و قلع‌وقمع شده است؛ در این خصوص باید توجه و تمرکز در مراحل ابتدای کار انجام شود و با اولین کلنگ جلوگیری صورت گیرد، اما شاهد این موضوع هستیم که بنا احداث و تخریب می‌شود که این امر هزینه‌بر است.

حشمتی خاطرنشان کرد: تقاضای ما در بحث ابنیه غیرمجاز این است که باید از ظرفیت ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی باغی و زراعی، از ابتدای ساخت بنا تجهیزات جمع‌آوری شود و در غیر این صورت با ورود نیروی انتظامی اعمال قانون صورت گیرد.
وی بیان کرد: بهترین راهکار اجرای دقیق قانون است و مواجهه ما با سیل تقاضا و ساخت‌وساز به دلیل عدم توجه به قانون است؛ انجام ساخت‌وساز در همه جای کشور صورت می‌گیرد ولی مکان‌های خوش آب‌وهوا به دلیل وجود جذابیت موجب می‌شود تا مردم اشتیاق بیشتری برای احداث بنا داشته باشند.
معاون دادستان کل کشور گفت: اراضی برای جلوگیری از خروج کاربری نیاز به حفاظت دارند و با اجرای قانون این امر میسر می‌شود؛ کنار گذاشتن قانون عاقبت خوبی نخواهد داشت اما متأسفانه در همه کشور دور زدن قانون بیشتر از قانون مشاهده می‌شود.
حشمتی با تأکید بر نقش مطبوعات در این خصوص عنوان کرد: امکانات کشور متعلق به همه مردم است و تنها مختص عده‌ای معدود نیست؛ ما نیز بر اساس ماده ۲۹۰ قانون آیین دادسرا کشوری اختیار را به دادستان دادیم تا با این موضوع برخورد جدی شود.

وی اذعان داشت: عده‌ای معدود از مردم حقوق دیگران را ضایع می‌کنند؛ در این خصوص برخی از مسئولان نیز مقصرند چراکه باید در خصوص حفظ اراضی نظارت کنند، البته با در این زمینه با مسئولان متخلف برخورد شده و هزاران پرونده تخلف از مقامات در حال رسیدگی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا