نیویورک‌تایمز:‌ نشست ناتو عرصه شکست ترامپ بود

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به حضور پر حاشیه رئیس‌جمهور این کشور در نشست کشورهای عضو ناتو، عملکرد وی را نامطلوب توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به بروکسل برای شرکت در نشست ناتو را مورد بررسی قرار داده است و آنچه رخ داد را نوعی شکست برای ترامپ دانسته‌ است.

در این گزارش آمده است که نخستین حضور ترامپ در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، زمانی برای نشان دادن این بود که وی هم می‌خواهد مانند خلف خود، گروهی متحد و قدرتمند را رهبری کند که مانند لنگری برای امنیت غرب است. اما ترامپ در این مورد موفقیت‌آمیز عمل نکرد.

در واقع ترامپ به جای اینکه در چنین موقعیتی به مسایل مشترک دفاعی بپردازد، از کشورهای عضو به دلیل کوتاهی کردن در اختصاص 2 درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش نظامی انتقاد کرد و حتی بیشتر از دوران مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری خود به این موضوع پرداخت. علاوه بر اینها نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در مواضع ترامپ و هم‌پیمانانش درباره روسیه اختلاف وجود دارد.

ترامپ در اعلام اینکه هم‌پیمانان باید بودجه‌های نظامی خود را افزایش دهند، از دیگران پیشی گرفته است و آنهم در شرایطی که کشورهای عضو ناتو افزایش بودجه‌های نظامی خود را عملا در واکنش به بحران شرق اوکراین و پیوستن کریمه به روسیه آغاز کرده‌اند. این رویکرد وی چنین تصوری را تقویت می‌کند که ناتو در واقع از نظر او پیمانی است که بر مبنای معامله استوار است نه اینکه اتحادی محکم که 70 سال است همچنان موجودیت دارد و ارزش‌های آن با دلار و سنت ارزیابی نمی‌شوند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که آنچه ترامپ را وادار می‌کند تا با هم‌پیمانان خود اینطور بد رفتار باشد چیست؟ بیشتر کشورهای عضو ناتو، کشورهای دموکراتیکی هستند که از بازار آزاد تبعیت می‌کنند که همین سیاست به کنترل دشمنان آمریکا از جمله در افغانستان کمک هم کرده است اما رویکرد ترامپ در برابر برخی مانند «ولادیمیر پوتین» و «ملک سلمان» پادشاه عربستان برای دیگر اعضا سوال‌ برانگیز است. به خصوص که ترامپ در جریان سفر اخیر و با وجود گزارش موراد متعددی از نقض حقوق‌بشر در عربستان به پادشاه سعودی گفت که فقط برای صحبت کردن به این کشور نیامده است و به این کشور وعده‌هایی داد.

ترامپ در مواجهه با طرف‌های روسی هم بسیار راحت است اما در عین حال در دیدار با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از دست دادن با وی خودداری می‌کند. موارد مشابهی هم در جریان نشست روز گذشته در بروکسل دیده شد وقتی که او نخست‌وزیر مونته‌نگرو را هل داد تا به صف اول مقامات برسد. این مقام مونته‌نگرویی پیش از این، سخنانی را علیه مسکو گفته بود.

این روزنامه آمریکایی اینطور نتیجه‌گیری می‌کند که تداوم سیاست‌های ترامپ به این شیوه، هیچ‌ طرفی مگر روسیه و شخص پوتین را خوشحال نخواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا