با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران؛

نشست بررسی مشکلات ICT در شهرستان دماوند برگزار شد

نشست بررسی مشکلات ICT در شهرستان دماوند با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند در نشست بررسی مشکلات ICT شهرستان دماوند اظهار کرد: موضوع ارتباطات و فناوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به دلیل موقعیت شهرستان دماوند باید در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در این خصوص تلاش کنیم.

وی افزود: متأسفانه هنوز نقاط کوری در استان تهران وجود دارد که مشکل آنها برطرف نشده است، امسال فرصت استثنایی برای ماست و باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم از آن برای فراهم کردن امکانات استفاده کنیم.

فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: ما شهرستان دماوند را در سال جاری تحت عنوان «سال برنامه» نام‌گذاری کردیم و همه ادارات باید برنامه‌های خود را اعلام کرده و امور بر اساس زمان‌بندی انجام شود.

صفری خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که برای رفع نواقص در بحث فناوری، پست و مخابرات با توجه به مقطع زمانی ما، تا پایان سال 97 اقدامات لازم انجام شود؛ ازجمله مشکلات ما موضوع فیبر نوری است، علی‌رغم اینکه شاید در شهرستان دماوند مشکلی از این لحاظ وجود نداشته باشد اما بسیاری از ادارات ما از جمله فرمانداری با این مشکل مواجه هستند.

* زیرساخت‌های ارائه خدمات ICT شهرستان دماوند با مشکلاتی مواجه است/ ابلاغ ارائه خدمات پست بانک به دهیاری‌ها در روستاهای شهرستان دماوند 

وی اذعان داشت: انتظار داریم شهرستان دماوند از لحاظ ارائه خدمات رتبه اول را در استان کسب کند، تمام تلاش ما این است که با ایجاد زیرساخت‌ها در شهرستان مشکلی نداشته باشیم و همه دستگاه‌هایی که از خدمات پست، مخابرات و اینترنت استفاده می‌کنند و با مشکل مواجه هستند باید طی زمان مشخص مورد را اعلام کرده و با حضور مسئولان شهرستانی بتوانیم آن را حل کنیم.

فرماندار شهرستان دماوند در خصوص خدمات پست‌بانک تصریح کرد: سیاست ما توسعه پست‌بانک به‌ویژه در روستاهاست، در این زمینه نشست‌های متعددی با دهیاری‌ها داشتیم و ابلاغ کردیم که دهیاری‌ها بتوانند شعبات پست‌بانک را دایر کنند و از خدمات آن استفاده نمایند.

صفری گفت: ثبت در سامانه کارا نیز نشست کمیته اشتغال در شهرستان دماوند برگزار شد که ثبت سامانه یکی از تصمیمات آن بود؛ در راستای استفاده از تسهیلات نیز شورای بانک باید فعال شود و مشکلات روند اداری در راستای سیاست دولت در جهت تسهیل امر اشتغال قدری مورد پیگیری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بنای ما بر توسعه فناوری در راستای اجرای سیاست‌های دولت است؛ ملاک ارزیابی ما نیز رضایت‌مندی مردم از خدمات دولت است که خوشبختانه ما در این حوزه کمترین شکایت را داریم و در راستای جلب رضایت مردم تلاش می‌کنیم.

*6 روستای بخش مرکزی دماوند فاقد سرویس ارتباطی هستند/ روستاهای بخش رودهن از سرویس ارتباطی بی‌بهره نیستند

همچنین در ادامه این نشست مرتضی رضایی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران اظهار داشت: امروزه فناوری ارتباطات یکی از نیازهای ضروری ما شده و فضای مجازی و توزیع فناوری اطلاعات از اهمیت خاصی برخوردار است، گسترش صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات تأثیر بالایی در اشتغال‌زایی داشته است.

وی افزود: حوزه فناوری اطلاعات نه‌تنها بستر ایجاد شغل است بلکه به سایر بخش‌ها برای ایجاد شغل کمک می‌کند، اینترنت اشیا تحولی در حوزه فناوری اطلاعات و یک انقلاب است؛ در پیدایش صنعت چهار مرحله انقلاب اعم از ماشین بخار، پیدایش برق و الکتریسیته، استفاده از الکترونیک و ابزار کامپیوتری و انقلاب پیدایش فناوری اطلاعات در حوزه فضای مجازی است وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران ادامه داد: موضوع فیلترینگ تبعات زیادی در کشور داشت و وزارت ارتباطات در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست، سیاست دولت و وزارت رفع انحصار است و ما قائل به فیلتر نیستیم؛ شورای کمیته تأمین مصادیق مجرمانه در حوزه فضای مجازی وجود دارد که تصمیم‌گیرنده است.

رضایی خاطرنشان کرد: تلگرام یک پیام‌رسان است، ما پیام‌رسان‌های داخلی خوبی داریم که بتوانند جوابگوی نیازهای داخلی باشند، مردم باید اعتماد کرده و از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی استفاده کنند.

وی بیان کرد: اینترنت شبکه‌ای جهانی است و با توجه به اینکه کشور ما همواره در حال تحریم است، وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات را طراحی کرد که باعث کاهش هزینه می‌شود، اما این به معنای قطع ارتباط با شبکه‌های جهانی نیست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران تصریح کرد: شورای عالی تحت عنوان شورای عالی فضای مجازی در بحث شبکه ملی اطلاعات یک تقسیم‌بندی انجام داده و در این خصوص لایه‌هایی در نظر گرفته شده که شامل زیرساخت شبکه و زیرساخت محتوا و خدمات است که دستگاه‌های دولت مکلف‌اند خدمات خود را در بستر این شبکه ارائه دهند؛ ما بیشتر در فضای مجازی مصرف‌کننده هستیم و باید بستری فراهم کرده و در جهت تولید محتوا اقدام کنیم تا فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را ترویج کنند.

رضایی بیان کرد: تعداد یک‌صد و 20 هزار اپلیکیشن فارسی در کشور وجود دارد و خوشبختانه در حوزه اشتغال تحول اساسی ایجاد شده، به‌گونه‌ای که در سال گذشته بالغ‌بر یک‌صد هزار شغل در بستر فضای مجازی ایجاد گردید.

وی تصریح کرد: استان تهران رتبه اول را در حوزه فناوری اطلاعات در سطح کشور در خصوص شاخص‌های فناوری اطلاعات کسب کرد و در سال گذشته وزارت ارتباطات موفق به تجهیز همه شهرهای کشور به اینترنت پرسرعت شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران عنوان کرد: در شهرستان دماوند حدود 100 روستا وجود دارد که تعداد 6 روستای از 71 روستای بخش مرکزی فاقد ارتباطات است؛ به‌طورکلی در استان تهران هفت روستا فاقد سرویس ارتباطی هستند که 6 روستا مربوط به شهرستان دماوند است که فاقد شاخصه‌های جمعیتی بودند.

رضایی گفت: برنامه وزارت ارتباطات تا پایان سال جاری پوشش سراسری همه روستاهای کشور به‌شرط داشتن سکنه و قابلیت‌های روستا در خصوص برخورداری از یک امتیاز است؛ توافقی با اپراتورها صورت گرفته که مکان‌های مورد تعهد آنها را پوشش داده شود و سایر محل‌ها توسط وزارت ارتباطات از محل منابع خود تأمین اعتبار شود تا پوششی سراسری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تا پایان برنامه ششم در نظر داریم که 90 درصد از روستاهای دارای حداقل جمعیت از مزیت‌های ارتباطی برخوردار شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران بیان کرد: در بخش رودهن هیچ روستایی بدون ارتباط نیست و وضعیت بهتری نسبت به روستاهای بخش مرکزی دارند.

رضایی در خصوص سامانه کارا اذعان داشت: دولت در نظر دارد از محل صندوق توسعه ملی ارزی تسهیلاتی در اختیار روستاییان قرار دهد، به‌این‌ترتیب طرح در سامانه کارا معرفی شده و در صورت تصویب از اعتبار چهار درصدی برخوردار می‌شوند.

*خدمت‌رسانی به 71 هزار مشترک تلفن ثابت در شهرستان دماوند/ بهره‌برداری از 206 مورد فناوری فیبر نوری FTTH در شهرستان دماوند

در ادامه این نشست علی کبیری، مدیرکل مخابرات منطقه هفت تهران اظهار داشت: ما بسترهای فیبر نوری خوبی در شهرستان دماوند ایجاد کردیم، بیشتر توسعه ما در راستای سنجش نیازهاست و پس‌ازآن طراحی، تأمین اعتبار و اجرای پروژه مدنظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سال جاری در شهرستان دماوند سعی داریم که در مراکز کم‌ظرفیت تعویض سوئیچ انجام دهیم و اینترنت را با کیفیت و سرعت خوب ارائه دهیم، همچنین در حال توسعه این امر در مسکن‌های مهر هستیم و درصد زیادی از آنها در سال جاری به پایان می‌رسد.

مدیرکل مخابرات منطقه هفت تهران ادامه داد: در شهرستان دماوند حدود 71 هزار مشترک تلفن ثابت و 291 دستگاه تلفن همگانی وجود دارد؛ همچنین در خصوص ADSL حدود 10 هزار و 500 مشترک داریم و هشت‌هزار و 200 مشترک مربوط به سایر شرکت‌هاست.

کبیری اضافه کرد: در بستر فیبر نوری و ایجاد شبکه نیز در خصوص سرویس FTTH ، تعداد 206 مورد در شهرستان دماوند به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه ما دائما با قطع ارتباط فیلد مواجه هستیم که اکثراً به دلیل حفاری سازمان‌هاست که منجر به قطع سرویس‌ها قطع می‌شود، لازم است که در این خصوص مکاتبات لازم صورت گرفته و همکاری صورت گیرد؛ با توجه به تعریض جاده مسیر برخی فیبرها مشخص نیست و لازم است در این خصوص هماهنگی صورت گیرد.

*مدت زمان سیر مرسولات پستی در شهرستان دماوند با تهران برابری می‌کند/ تبادل 500 هزار مرسوله پستی در شهرستان دماوند

کاوه قوچیان، مدیرکل منطقه پستی شمال شرق استان تهران نیز در این نشست اظهار کرد: موضوع مهم و موردتوجه این است که همه خدمات پستی در شهرستان‌های استان تهران برابر با کیفیت سطح شهر تهران ارائه شود؛ خوشبختانه وضعیت شهرستان‌های شرق استان تهران به‌مراتب بهتر از جنوب استان است و همه خدمات ما ازجمله ثبت‌نام کارت ملی هوشمند با همان کیفیتی که در تهران انجام می‌شود در شهرستان دماوند نیز ارائه می‌گردد.

وی افزود: برنامه ما از حیث مدت زمان سیر مرسولات پستی به صورت کامل اجرا شد و مدت زمان سیر مرسولات در دماوند با تهران برابری می‌کند.

مدیرکل منطقه پستی شمال شرق استان تهران ادامه داد: خانواده ارتباطات در سبد خانوارها هزینه‌های شهری را کاهش می‌دهند؛ درزمینه خدمات شهری خدمات پست از خدماتی است که به کاهش هزینه خانوارها و کاهش سفرهای درون‌شهری کمک می‌کند و به همین دلیل در شهرستان‌ها خدمات پایه پستی خود را دایر کردیم.

قوچیان بیان کرد: ازجمله اقدامات ما ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و برنامه‌های مورد نیاز تجارت الکترونیک به جهت نقش این سرویس در کاهش سفرهای درون‌شهری و درون استانی بود و شرکت دیجی‌کالا ازجمله مشتریان ما در این خصوص است.

وی در خصوص سرانه مرسولات در شهرستان دماوند تصریح کرد: در سال 96 حدود 400 هزار مرسوله وارده شهرستان دماوند و 100 هزار مرسوله ارسال‌کننده بودند و نشانگر این مطلب است که تقریباً با جمعیت یک‌صد هزار نفری شهرستان، سرانه‌ای بین چهار و پنج مرسوله وجود دارد که بیانگر پتانسیل خوب شهرستان دماوند در راستای فعالیت‌های پستی است.

*خدمت‌رسانی سه شعبه پست‌بانک به ۱۵ روستای شهرستان دماوند/ واگذاری 19 دستگاه ATM در صورت آماده‌سازی بستر اینترنت روستاها

در ادامه این نشست محمد رحمانی، معاون امور شعب پست‌بانک ایران اظهار کرد: در حوزه شهرستان دماوند سه شعبه پست‌بانک داریم در 15 روستا حضور فعال داریم؛ 19 دستگاه ATM فعال نیز وجود دارد و در هر روستایی که بستر اینترنتی آماده باشد ما آمادگی واگذاری ATM جدید را داریم.

وی افزود: هر روستایی که نیاز به خدمات بانکی داشته باشد ما آماده همکاری هستیم و حضور ما در روستاها برابر مذاکرات بانک مرکزی به‌صورت شناسنامه‌دار است تا دچار مشکلات صندوق‌های غیرمجاز نشویم.

معاون امور شعب پست‌بانک ایران ادامه داد: در کنار شبکه بانکی کشور و خانواده ارتباطات سعی می‌کنیم حضور فعال‌تری در شهرستان دماوند داشته باشیم و از سوی دیگر با قراردادی که با صندوق توسعه ملی داشتیم با تأیید شورای روستاها و دهیاری‌ها، افراد متقاضی تسهیلات می‌توانند با شعب ما در تماس باشند تا سهمی در راستای ایجاد اشتغال در روستاها داشته باشیم.

*وسعت شبکه مخابرات شهرستان دماوند به 2000 کیلومتر مربع می‌رسد/ کم‌توجهی نسبت به بسترها و مسیر فیبر نوری در شهرستان دماوند

حسن خلیلی، رئیس اداره مخابرات شهرستان دماوند نیز در این نشست اظهار داشت: مخابرات شهرستان دماوند دو هزار کیلو مترمربع وسعت دارد و ما موظف به نگهداری سیم‌ها و تأسیسات از داخل مرکز مخابرات تا منزل مشترکان هستیم.

وی افزود: در بحث مخابرات تعرفه‌ها کاهش یافته و خدمات ارزانی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بستر ارتباطی ما در همه روستاها فیبر نوری است و در سطح شهرستان دماوند 869 هزار و 919 متر فیبر ارتباطی داریم که جدا از مسیر رینگ است.

رئیس اداره مخابرات شهرستان دماوند بیان کرد: متأسفانه توجهی به بسترها و مسیر فیبر نوری نمی‌شود و شاهد قطعی مکرر فیبر هستیم؛ بستن فیبر بسیار سخت است و از طریق لیزر انجام شود و خواهشمندیم که به نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا