رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای دماوند؛

نیمه‌کاره بودن مرکز آموزش هتل‌داری و آموزش بانوان در دماوند به دلیل نبود اعتبار کافی/ آموزش 442 نفر هنرآموز در مرکز فنی و حرفه ای دماوند از ابتدای سال جاری

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دماوند از نیمه‌کاره بودن مرکز آموزش هتل‌داری و آموزش بانوان به دلیل نبود اعتبار کافی خبر داد و گفت: تاکنون 442 هنرآموز در مرکز فنی و حرفه ای دماوند از ابتدای سال جاری آموزش دیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، داود کبریا پاشا در گفتگویی به اقدامات صورت گرفته در حوزه فنی و حرفه ای شهرستان دماوند از ابتدای سال جاری تاکنون، اظهار کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دماوند دارای 14 حرفه آموزشی است که از جمله این حرفه ها ؛ می توان بنای سفت کار درجه یک و دو، برق صنعتی، تعمیر لوازم خانگی، طراحی سیستم های خورشیدی، تعمیر ماشین های الکتریکی، plc، لوله کشی گاز خانگی، تعمیر پکیج، جوشکاری برق، جوشکاری سازه و مخازن، برق ساختمان، مکانیک خودرو، تعمیر موتور و گیربکس و برق خودرو دانست.

این مقام مسئول تصریح کرد : برخی از کارآموزان به منظور فعالیت های درسی و برخی دیگر برای مشغول شدن در حرفه ای به این مرکز مراجعه کرده و آموزش های مد نظر را فرا می گیرند.

وی با بیان اینکه در طول سال 8 آزمون در این مرکز برگزار می شود، گفت: این آزمون ها به صورت هماهنگ با استان برگزار شده که شامل بخش دولتی و آموزشگاه های آزاد است و در سال جاری در 4 نوع آزمون مرکز دولتی، آموزشگاه های آزاد، صنعت ساختمان و تعهدات مربوط به اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

کبریا پاشا اظهار کرد : در بخش آقایان از 820 کارآموزی که در آزمون ها شرکت کردند، 607 نفر در آزمون قبول شدند و در بخش بانوان از بین 787 نفر شرکت کننده در آزمون، 694 نفر قبول شدند.

وی در خصوص مشاوره و هدایت شغلی به افراد در دو بخش دولتی و آموزشگاه های آزاد اضافه کرد: از ابتدای سال جاری در خصوص هدایت شغلی و مشاوره در بخش دولتی به 650 نفر و در آموزشگاه های آزاد حدود 2 هزار نفر را مشاوره دادیم.

رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان دماوند خاطر نشان کرد: در بخش تعهدات اقتصاد مقاومتی 10 هزار نفر ساعت در روستای بیدک و در بخش روستایی در خصوص آموزش های قالی بافی، معرق و منبت کاری 17 هزار نفر ساعت آموزش داده شد.

وی با بیان اینکه مرکز فنی و حرفه ایی شهرستان دماوند آمادگی افزایش میزان رشته و حرفه های آموزشی را در منطقه دارد، گفت: با توجه به محدودیت هایی که در خصوص اعتبارات وجود دارد امکان برقراری حرفه های جدید نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه این مرکز فنی هفت کارگاه آموزشی دارد که در دو شیفت فعال است، بیان کرد: نبود تجهیزات لازم در کارگاه ها مشکل رشته های فنی این مرکز است؛ هم اکنون21 آموزشگاه در قسمت آموزشگاه های آزاد که شامل آموزش های خیاطی، کامپیوتر، صنایع ساختمان، شیرینی پزی و دیگر مشاغل خدماتی است، فعال می باشد ولی با توجه به استیجاری بودن ساختمان های آموزشگاه، توان پرداخت توسط مدیران مربوطه نیست.

وی با بیان اینکه از سال 92 به بعد تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشد، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم بخش خصوصی را فعال کنیم نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار هستیم تا به آموزشگاه های آزاد با هماهنگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسهیلات پرداخت کنیم.

کبریا پاشا با اشاره به اینکه دو مرکز دیگر زیر نظر این بخش در حال فعالیت است، گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه ای بانوان دماوند و یک مرکز در شهرستان فیروزکوه دو مرکزی هستند که به دلیل حرفه های کمی که آموزش می دهند زیر نظر مرکز دماوند در حال فعالیت هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین شعبه فیروزکوه فقط یک حرفه مکانیک و زیر شاخه های مربوط به آن را آموزش می دهد و دیگر حرفه ها به دلیل نبود مربی تخصصی آموزشی داده نمی شود و مرکز بانوان دماوند حرفه هایی نظیر منبت و معرق کاری، گلیم بافی، نقاشی مقدماتی بر بروی چوب، گلساز عمومی، سفره آرایی و طراح و محوطه ساز آموزش می دهند.
رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان دماوند با بیان اینکه این مرکز دو پروژه نیمه کاره دارد اضافه کرد : مرکز آموزش هتل داری و آموزش بانوان به دلیل اینکه هیچ اعتباری در این خصوص اختصاص نیافته است به صورت نیمه کاره قرار دارد و تکمیل این دو پروژه نیازمند 2 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با تاکید بر اینکه مرکز فنی و حرفه ای به عنوان متولی آموزش های غیر رسمی در کشور در حال فعالیت است، افزود: با توجه به اینکه هم اکنون 700 مرکز فنی و حرفه ایی در سراسر کشور فعال است، در صورت تخصیص اعتبار کافی و تجهیزات و مربیان متخصص، معضل بیکاری در عرض چند سال حل خواهد شد و این مهم نیازمند حمایت دولت است.

کبریا پاشا با تاکید بر اینکه باید جوانان را به سمت کارهای مهارتی سوق دهیم، گفت: آموزش باید بر اساس استاندارد های مشخص آموزش فنی و حرفه ای باشد و خروجی کارآموزان باید بر اساس معیارهای آموزشی و از یک مرکز صورت گیرد که نقش مرکز فنی و حرفه ایی در این زمینه، مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا