مردم اهداء خون را به تاسوعا و عاشورا موکول نکنند / هر ایرانی 2 روز در سال خون اهدا نماید

دکتر حاجی بیگی گفت: مردم ایران باید اهداء خون را به عنوان یک فرهنگ انسانی-اسلامی بپذیرند و در تقویم زندگی روزانه خود حداقل 2 روز در سال را برای اهداء خون یادداشت نمایند.

به گزارش تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، دکتر بشیر حاجی بیگی مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون، در گفتگو با خبرنگار فرهنگ نیوز، با اشاره به روحیه ایثارگری در بین مردم کشورمان و استقبال از اهداء خون گفت: همه ساله با شروع فصل سرما طبیعی است که میزان مراجعه جهت اهداء خون کم شود؛ اما در کشور ما به دلیل نهادینه شدن فرهنگ اهداء خون از زمان دفاع مقدس در بین مردم، با اعلام فراخوان های سازمان انتقال خون، همواره مردم حضور پیدا کرده و به کمک ما می آیند و در این زمینه بسیار از مردم متشکریم.

* مردم اهداء خون را به تاسوعا و عاشورا موکول نکنند

وی با اشاره به آغاز ما محرم و استقبال بیش از پیش مردم در این ایام برای اهداء خون، از مردم تقاضا نمود تا این امر خداپسندانه را در تمام طول این ایام گرانقدر انجام دهند تا سازمان انتقال خون نیز بتواند به خوبی خدمت کرده و به بهترین نحو از عهده تکریم اهدا کنندگان براید.

حاجی بیگی افزود: هر سال در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) شاهد استقبال بی نظیر مردم برای اهداء خون هستیم و این حجم عظیم اهداء کنندگان ممکن است با توجه به امکانات این سازمان، موجب صف های طویل و ناراحتی مراجعان گرامی گردد؛ لذا از عزیزان درخواست می نماییم از روز اول ماه محرم جهت اهداء خون به پایگاه های این سازمان مراجعه نمایند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون، با اشاره به 24 ساعته بودن خدمات این سازمان افزود: در ایام محرم و تاسوعا و عاشورا علاوه بر فعالیت پایگاه های انتقال خون، روزانه چندین گروه سیار مراجعه کننده به هیات های عزاداری با توجه به درخواست هیات های مذهبی به فعالیت می پردازند و مساجد و هیات ها می توانند با اعلام درخواست خود به این سازمان، از خدمات گروه های سیار این سازمان بهره مند گردند.

* کاهش ذخایر خون در برخی استان ها به دلیل مصرف بیشتر است

دکتر حاجی بیگی در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگ نیوز، که آیا ذخایر بانک خون کاهش یافته است گفت: در برخی استان ها مانند تهران، آذربایجان شرقی، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان، گیلان و مازندران مصرف خون بسیار زیاد است؛ زیرا در این استان ها علاوه بر بیشتر بودن حوادث و وجود عمل های جراحی بیشتر، دارا بودن بیماران خاص مانند تالاسمی موجب مصرف بیشتر خون می گردد و به همین سبب کاهش ذخایر خون در این استان ها اتفاق می افتد.

به عنوان مثال استان تهران که بیشترین کاهش ذخایر خون را دارد، 170 بیمارستان و مرکز درمانی دارد و بسیاری از عمل های جراحی محتلف مانند جراحی قلب باز نیز که بیشترین مصرف خون در عمل های جراحی را دارد، به وفور در تهران صورت می گیرد. همچنین به خاطر گسترش مراکز خون و آنکولوژی در این استان مصرف پلاکت نیز در این استان زیاد است.

وی با اشاره به مصرف بیشتر خون در این استان ها گفت: طبیعتا انتظار درستی است که در استان هایی که مصرف خون بیشتر است بیشتر شاهد اهداء کنندگان باشیم.

حاجی بیگی افزود: از امروز با آغاز ماه محرم شاهد استقبال خوب شهروندان تهرانی جهت اهداء خون در پایگاه های استان تهران هستیم و جا دارد از مردم عزیز قدردانی نماییم.

* بیشترین گروه خونی مورد نیاز O منفی است

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه 90 درصد از مردم کشورما دارای گروه خونی مثبت هستند و فقط ده درصد دارای گروه های خونی منفی هستند گفت: بیشتر گروه خونی مورد نیاز، گروه خونی O منفی است و از عزیزانی که دارای این گروه خونی هستند خواهشمندیم برای اهداء خون به پایگاه ها و مراکز سازمان انتقال خون مراجعه نمایند.

* هر ایرانی 2 روز در تقویم را برای اهداء خون تعیین نماید

حاجی بیگی در پایان به اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای اهداء خون گفت: مردم ایران باید اهداء خون را به عنوان یک فرهنگ انسانی-اسلامی بپذیرند و در تقویم زندگی روزانه خود حداقل 2 روز در سال را برای اهداء خون یادداشت نمایند.

لازم به ذکر است حداکثر میزان اهدای خون در افراد سالم، برای آقایان 4 مرتبه و برای بانوان 3 مرتبه در سال می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا