رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند:

متأسفانه بحث گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان دماوند رونق ندارد/ معرفی 12 نفر از هنرمندان و صنعتگران شهرستان دماوند جهت دریافت تسهیلات بانکی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با بیان اینکه متأسفانه بحث گردشگری و صنایع‌دستی در این شهرستان رونق ندارد، گفت: 12 نفر از هنرمندان و صنعتگران شهرستان دماوند جهت دریافت تسهیلات بانکی معرفی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، شهرام شریفی در نشست اشتغال و افزایش مشاغل خانگی بانوان شهرستان دماوند اظهار داشت: متاسفانه با توجه به پتانسیل این شهرستان، بحث گردشگری و صنایع‌دستی آنچنان که باید در این شهرستان رونق نداشته است.

وی افزود: شهردماوند در حوزه گردشگری جزو چهارده شهر نمونه گردشگری است و در سطح شهرستان دماوند تعداد هفت منطقه نمونه گردشگری موجود می‌باشد با توجه با ساماندهی‌های صورت‌گرفته در دولت جدید، دارای مصوبه هیئت وزیران است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند از وجود بیش از هزار نفر هنرمند و صنعتگر در این شهرستان خبر داد و گفت: از این تعداد 500 هنرمند در حال فعالیت هستند که متاسفانه با مشکلات عدیده‌ای در خصوص توسعه و رونق مواجه می‌باشند.

شریفی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد 12 نفر از هنرمندان و صنعتگران شهرستان دماوند به جهت دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد 11 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در حوزه صنایع‌دستی پتانسیل زیادی در شهرستان دماوند وجود دارد و این افراد می‌توانند با سرمایه اندک و دریافت آموزش به فعالیت پرداخته و به ارائه کار ممتاز بپردازد، بنابراین می‌توان گفت که صنایع‌دستی در بحث اشتغال زودبازده پتانسیل بالایی دارد.

*50 رشته مربوط به حوزه صنایع‌دستی در شهرستان دماوند وجود دارد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به وجود بیش از 260 رشته در حوزه صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 50 رشته مربوط به حوزه صنایع‌دستی در شهرستان دماوند وجود دارد که در صورت استقبال افراد، اقدام به معرفی اساتید از سایر مناطق خواهیم نمود.

شریفی بیان کرد: خوشبختانه در حوزه گلیم و فرش بازار بزرگی در کشور وجود دارد که در صورت حل مشکلات این هنرمندان، شهرستان دماوند نیز می‌تواند قطب تولید این محصولات در سال‌های آتی باشد.

وی عنوان کرد: بیشتر هنرمندان توان ایجاد کارگاه گسترده را ندارند و در منزل به این امر می‌پردازند، اما تجربه سایر کشورها ثابت کرده که برای رونق صنایع دستی باید به حمایت از این افراد بپردازیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند از لزوم ایجاد کارگاه‌هایی در این شهرستان برای تولیدات کارگاهی سخن گفت و اظهار داشت: کشورهایی مانند چین اقدام به تولید صنایع دستی می‌کنند که تولیدات آنها در اکثر مغازه‌ها دیده می‌شود و اداره صنعت، معدن و تجارت نیز با آن برخورد می کند، اما نکته قابل توجه این است که که این افراد در کارگاه‌های بزرگ به فعالیت می‌پردازند.

شریفی تصریح کرد: هنرمندی که جایی برای عرضه و فروش محصول خود ندارد کارت خود را صرفا برای بیمه تمدید می‌کند و این اولین انحراف در این حوزه است که ما نمی‌توانیم آنچنان که باید به آنها کمک کنیم.

وی عنوان کرد: در بحث عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی نیز باید مکانی در شهرستان دماوند در نظر گرفته شود که با هزینه اندک در اختیار هنرمندان قرار گیرد؛ همچنین لازم است که بسیج بانوان نیز نگاه ویژه‌تری به حوزه صنایع‌دستی داشته باشد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند تاکید کرد: صنایع‌دستی ارزش‌افزوده بالایی دارد و در ابتدا با هزینه کمی می‌توان ارزش‌افزوده خوبی ایجاد کرد، بسیاری از هنرمندان این عرصه در فضای مختلف مجازی و شبکه‌های اجتماعی کار خود را ارائه می‌کنند و گردش مالی خوبی به ویژه در حوزه زیورآلات، کار روی شیشه، گلیم و فرش در پی خواهد داشت.

شریفی با اشاره به موضوع گردشگری در شهرستان دماوند گفت: در حوزه گردشگری بحث حوزه روستایی مطرح است و ما بیش از 100 روستای توانمند در شهرستان دماوند داریم.

وی اضافه کرد: مجموعه اقامتی دماوند اسکان در هشت‌ماه اخیر حدود ۳۰۰ نفر به صورت ماهانه پذیرش داشته است و بنابراین می‌توان از ظرفیت خانه‌های قدیمی، باغ‌ویلا و بافت‌های سنتی در حوزه گردشگری استفاده کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: در حوزه سوغات شهرستان دماوند نیز مانند حلوا لوز، توتک و سایر محصولات می‌توان با خلاقیت وارد عمل شده و فعالیت کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا