معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند:

متأسفانه آمار دقیقی از میزان آسیب‌های اجتماعی در شهرستان دماوند موجود نیست/ ثبت طلاق در شهرستان دماوند با آمارهای ضد و نقیض همراه است/ نیروی انتظامی نسبت به طرد اتباع بیگانه در سطح شهرستان دماوند اقدام کند

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند با بیان اینکه متأسفانه آمار دقیقی از میزان آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان موجود نیست، گفت: ثبت طلاق در شهرستان دماوند با آمارهای ضد و نقیض همراه است و نیروی انتظامی نسبت به طرد اتباع بیگانه اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، شاهرخ جهانشاهی در نشست کمیسیون ارتقاء امنیت اجتماعی و اخلاقی در محل فرمانداری این شهرستان با بیان هدف اصلی تشکیل این کمیسیون تحت عنوان شناخت و برقراری امنیت پایدار اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در شهرستان دماوند نیز مانند سایر شهرستان‌ها وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که لازم است با در نظر گرفتن تمهیداتی از گسترش آن جلوگیری کنیم.

وی از اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی نام برد و افزود: متاسفانه روند افزایش استفاده از مواد مخدر به گونه‌ای بوده که امروزه شاهد گسترش آن در میان افراد تحصیل کرده و کاهش سن اعتیاد در جامعه نیز هستیم.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند از آموزش به عنوان راهکاری در جهت پیشگیری از گسترش اعتیاد نام برد و فعالیت‌های نیروی انتظامی و اجرای طرح‌های ضربتی را از اقدامات مهم برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی برشمرد.

جهانشاهی ادامه داد: متاسفانه آمار دقیقی از میزان آسیب‌های اجتماعی در شهرستان دماوند موجود نیست و بیشتر این آسیب‌ها ناشی از حضور مهاجران و افراد خوش‌نشین در این شهرستان است و در کنار این موضوع، حاشینه‌نشینی از دیگر عوامل به وجود آمدن این قبیل آسیب‌ها می‌باشد که باید مواردی چون خرید و فروش مواد مخدر در آنها واکاوی شود.

وی از فحشا و بی بند و باری به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی شایع در جامعه نام برد و تصریح کرد: ما در جامعه امروز شاهد شیوع فحشا و مواردی چون تن فروشی در بین آقایان نیز هستیم که این امر غالبا ناشی مشکلات اقتصادی و افزایش سن ازدواج است.

*ثبت طلاق در شهرستان دماوند با آمارهای ضد و نقیض همراه است/ نیروی انتظامی نسبت به طرد اتباع بیگانه در سطح شهرستان دماوند اقدام کند

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند در خصوص آمارهای ضد و نقیض در شهرستان دماوند در زمینه طلاق گفت: نبود دفتر ثبت طلاق یکی از مشکلاتی است که در این شهرستان شاهد آن هستیم و تنها یک دفتر در رودهن داشتیم؛ اما به دلیل بافت مذهبی و بومی بودن، افراد تمایلی به ثبت طلاق در این شهرستان ندارند و به همین دلیل آمار کافی در این خصوص در دست نداریم.

جهانشاهی بیان کرد: در کنار این مسائل مطرح شده گاها شاهد عملکرد ضعیف برخی دستگاه‌ها در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در شهرستان دماوند هستیم که از این میان می‌توان به وجود 9 دانشگاه در سطح این شهرستان اشاره کرد که عدم فعالیت تحقیقی و پژوهشی در زمینه آسیب‌های اجتماعی نوعی ضعف در این خصوص محسوب می‌شود.

وی از حضور اتباع بیگانه در سطح شهرستان دماوند به ویژه شهر آبسرد به عنوان یکی دیگر از معضلات موجود نام برد و گفت: شایسته است نیروی انتظامی اقدامات لازم نسبت به طرد آنها را مورد توجه قرار دهد.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: لازم است اقدامات لازم در خصوص شناسایی نقاط آلوده به بی‌بند و باری و آسیب‌پذیر در این شهرستان توسط عوامل نیروی انتظامی انجام شود تا به این ترتیب از برگزاری میهمانی‌های شبانه در ویلاهای اطراف دماوند جلوگیری گردد.

جهانشاهی گفت: به هر حال هرچند که به واسطه بافت مذهبی شهرستان دماوند آسیب‌های اجتماعی کمتری در آن وجود دارد اما رسیدگی به آن نباید مغفول مانده و باید از گسترش این آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

*شناسایی و انهدام باندهای برگزارکننده مهمانی‌‌های شبانه در شهرستان دماوند

همچنین در ادامه این نشست، محمدرضا شریفی نماینده پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان دماوند با بیان این مطلب که نیروی انتظامی در حوزه فرهنگ‌سازی امکانات زیادی ندارد، اظهار داشت: خوشبختانه در خصوص کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است که امیدواریم شاهد عملکرد بهتری نیز در آینده باشیم.

وی افزود: در زمان مسئولیت بنده در حوزه امنیت اجتماعی در رودهن تعدادی باند مهم برگزارکننده مهمانی‌‌‌های شبانه در شهرستان دماوند شناسایی و منهدم شد و روند فعالیت این افراد به این صورت بود که در فضای مجازی اقدام به انجام تبلیغات و ثبت‌نام کرده و با دعوت افراد در آن مکان حاضر می‌شدند.

*پلمب ۱۷ واحد صنفی مقابل دانشگاه آزاد رودهن به علت ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی

نماینده پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان دماوندادامه داد: همچنین در گذشته صنوفی در مناطق پرتردد مانند اطراف دانشگاه آزاد رودهن به اموری مانند صرف قلیان و بازی‌های نه‌چندان متعارف می‌پرداختند که با انجام شناسایی، این واحدها پلمب شد و در حال حاضر هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

*سفره‌خانه‌های فعال در بخش رودهن دارای مجوز 10 ساله هستند

وی در خصوص وضعیت سفره‌خانه‌های سنتی موجود در بخش رودهن تصریح کرد: در بخش رودهن تعدادی سفره‌خانه فعال داریم که مجوز آنها از سوی نیروی انتظامی صادر نشده و در گذشته از طریق اتحادیه به صورت 10 ساله اخذ مجوز شده بود.

نماینده پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان دماوند اضافه کرد: این اماکن محل بسیار مناسبی برای تجمع افراد غیر موجه و حتی ارازل و اوباش است.

*شناسایی و طرد اتباع بیگانه در شهرستان دماوند

شریفی اشاره‌ای نیز به موضوع شناسایی و طرد اتباع بیگانه در شهرستان دماوند داشت و بیان کرد: این موضوع مورد توجه نیروی انتظامی قرار دارد و اتباع فاقد مدرک اقامتی در ایران شناسایی و طرد می‌شوند اما لازم است که از صدور کارت آمایش برای افراد غیرموجه جلوگیری شود تا شاهد بروز مشکلات بعدی در خصوص آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

وی با تاکید به انجام کنترل بیشتر در مناطق حاشیه‌نشین این شهرستان تصریح کرد: با توجه به این که شهرستان دماوند در بین دو محور مواصلاتی به سمت شمال کشور قرار دارد فرهنگ‌های مختلفی به آن تزریق می‌شود.

شریفی خاطرنشان کرد: در بخش رودهن مباحث امنیت اخلاقی مورد توجه قرار دارد و در دماوند نیز حضور ارازل و اوباش، مواد مخدر و افراد حامل اسلحه غیر مجاز مطرح بود که خوشبختانه در طرح ذوالفقار با رویکرد بسیار خوب موفقیت‌های خوبی در زمینه خلع سلاح داشتیم.

*11 منطقه آسیب‌خیز و حاشیه‌نشین در شهرستان دماوند وجود دارد

در ادامه این نشست حسین بی‌نیاز رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند اظهار داشت: دو محور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در زمینه کنترل و کاهش و همچنین پیشگیری از آسیب‌ها مد نظر سازمان بهزیستی قرار دارد.

وی از اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، نقاط بحرانی شهر و فساد اخلاقی به عنوان پنج آسیب مطرح کشوری نام برد و افزود: در سطح کشور آماری بالغ بر 11 تا ۱۸ میلیون حاشیه‌نشینی وجود دارد که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با اشاره به موضوع اعتیاد در جامعه تاکید کرد: متاسفانه 40 تا 50 درصد از طلاق‌ها در کشور به دلیل ابتلا به اعتیاد صورت می‌گیرد به گونه‌ای که میزان اعتیاد در بین افراد 15 تا 60 سال از یک و نیم درصد به چهار و نیم درصد رسیده است.

بی نیاز با تاکید بر ضرورت شناسایی نقاط آسیب‌خیز در شهرستان دماوند گفت: بر اساس اطلاعات موجود تعداد 11 منطقه آسیب‌خیز و حاشیه‌نشین در این شهرستان وجود دارد که در صورت شناسایی و معرفی آنها توسط نیروی انتظامی مباحث آموزشی و ارائه خدمات در راستای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی توسط اداره بهزیستی در آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.

*برپایی پایگاه سلامت اجتماعی در نقاط آسیب‌خیز شهرستان دماوند/ شکل‌گیری پایگاه سیار اورژانس اجتماعی شهرستان دماوند در سال جاری

وی ادامه داد: ما آمادگی برپایی پایگاه سلامت اجتماعی در نقاط آسیب‌خیز شهرستان دماوند را داریم و در هر روستایی که نیاز به برگزاری کلاس آموزشی در جهت پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی داشته باشد به ارائه خدمت خواهیم پرداخت.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از انعقاد تفاهم‌نامه با اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند در راستای موضوع آسیب‌های اجتماعی خبر داد و عنوان کرد: در این خصوص کلاس‌های آموزشی مختلفی در سطح شهرستان برگزار می‌شود که به موضوع آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند.

بی‌نیاز اشاره‌ای به موضوع راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در این شهرستان کرد و اظهار داشت: پایگاه سیار اورژانس اجتماعی این شهرستان در سال 96 با هدف کمک به کاهش آسیبب‌های اجتماعی شکل گرفت و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص به بررسی موضوعاتی مانند کودک‌آزاری، معلول‌آزاری و موارد منجر به خودکشی می‌پردازد.

وی با اشاره به افزایش روند طلاق در شهرستان دماوند بیان کرد: افزایش میزان طلاق بر کسی پوشیده نیست و بر اساس قانون 16 حمایت از خانواده، طلاق‌های توافقی به اداره بهزیستی در این شهرستان ارجاع داده می‌شود، اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد میزان درصد ازدواج در مقایسه با طلاق در این شهرستان است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از عدم آگاهی خانواده‌ها و دوری از هنجارها و ارزش‌ها به عنوان عوامل ایجاد کننده آسیب‌های اجتماعی نام برد و تاکید کرد: هر چه سنت‌ها و هنجارها در جامعه حفظ شود میزان آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.

بی‌نیاز از ارائه آموزش‌ به عنوان عامل کاهش‌دهنده آسیب‌های اجتماعی نام برد و عنوان کرد: این موضوع در دماوند مورد توجه قرار گرفته است و در رودهن نیز انتظار داریم که آموزش مباحث پیش از ازدواج در مقاطع آخر تحصیلی مد نظر قرار گیرد.

*شکل‌گیری تیم تحقیقاتی و پژوهشی در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی/ بلاتکلیفی شهرک فاطمیه گیلاوند نتیجه بی‌توجهی ادارات و دستگاه‌های اجرایی است

همچنین در ادامه این نشست، غلامرضا ذبیحی رئیس شورای شهر دماوند به بیان اهمیت شکل‌گیری تیم تحقیقاتی و پژوهشی در راستای حل آسیب‌های اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: ما در ماه محرم، صفر و رمضان شاهد بروز آسیب‌های کمتری در جامعه هستیم و متاسفانه قبح بسیاری از مسائل اخلاقی در جامعه امروز از میان رفته است که نهایتا منجر به بروز برخی مفاسد اخلاقی می‌شود.

وی افزود: اگر در جامعه‌ای که‌ موضوع امر به معروف و نهی و از منکر و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در آخرین مرحله قرار بگیرد مسلما فساد اخلاقی در جامعه افزایش می‌یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر دماوند  در خصوص موضوع حاشیه‌نشینی در شهر دماوند گفت: ما حاشیه‌نشینی نداریم و مواردی همانند بلاتکلیفی شهرک فاطمیه گیلاوند محصول بی‌توجهی ادارات و دستگاه‌های اجرایی است.

ذبیحی با اشاره به موضوع منطقه قلعه سنگی اظهار داشت: در خصوص این منطقه نیز در سال 85 قرار بر واگذاری 50 واحد مسکونی از سوی اداره بنیاد مسکن به شهرداری و شورای شهر و در نهایت معرفی افراد آن منطقه برای سکونت بود که متاسفانه این امر اجرایی نشد.

وی تاکید کرد: نکته مهم در درجه اول شناسایی دردهای جامعه و در مرحله بعد درمان آنها می‌باشد.

گفتنی است که عدم پیگیری مصوبات، تشکیل ستاد دائمی کمیته ارتقای امنیت اجتماعی و انجام تبلیغات بصری برای جلوگیری از مفاسد اخلاقی از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا