لزوم همایش دائمی و بزرگداشت امام زاده هاشم(ع) دماوند

تارود- جمال نامبردار:: در بالای کوهی شگرف و مشرف بر دماوند گنبدی طلایی می درخشد که ریشه در خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد. حریم سبزش به سرسرایی می ماند از جنس بلور. این شاهراه معرفت در کناره های منتهی به قله سترگ دماوند، ستیغ آفرینش را نگینی است بی همتا. بقعه امامزاده هاشم(ع) که در گردنه مشاء و در راه اصلی شمال کشور واقع گردیده یکی از چندین اماکن مقدسی است که بوسیله سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده. ایام مدیدی است که در طول سال، به ویژه مناسبتهای مذهبی علاقمندان و شیفتگان از این دیار و سایر نقاط کشور به حریم امن آن بزرگوار مشرف می شوند. از آنجا که ایشان از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) می باشند دماوند هرگز ادوار 28 صفر (چهل و هشتم) مصادف با سالروز رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، که مردم این خطه با پای پیاده به زیارت بارگاه مقدس امامزاده هاشم(ع) مشرف می شدند را فراموش نخواهد کرد.

نظر به اینکه ایشان بواسطه چند نسل منسوب به امام حسن مجتبی(ع) بوده و با مجاهدت و مبارزه علیه حکام ستمکار دوران خویش به درجه رفیع شهادت نایل گردیدند؛ تکریم، گرامیداشت و آشنایی مردم با سیره و زندگی این بزرگوار ضروری  و لازم الاجرا می نمود. از اینروی از سال 1384 توسط مدیریت وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند (آقای محمد مشهدی آقایی) طرح اجرایی همایش بزرگداشت امامزاده هاشم(ع) تهیه و بارها در محافل رسمی فرهنگی شهرستان و ادارات مرتبط به ویژه اداره اوقاف و امور خیریه مطرح گردید، بسی جای تعجب و تاسف است که این مهم پس از چند سال پیگیری به سرانجام نرسید.

بر این باوریم که نظر به شاخصه ها و محوریت بارگاه ملکوتی امام زاده هاشم(ع)، عنایت به آستان مبارک سایر امامزاده های واقع در شهرستان نیز شایسته و بایسته خواهد بود. لذا نشر، اشاعه فرهنگی، تبلیغاتی و تهیه و تولید آثاری که به هر نحو موجب تکریم و شناخت بیشتر مردم از امامزادگان و اماکن مقدسه موجود در این منطقه گردد از ضروریات اولیه و وظایف ارزشی ارگانهای ذیربط و اشخاص دغدغه مند این شهرستان می باشد. بدین سبب با پیشنهاد راه اندازی دبیرخانه دایمی همایش فرهنگی و بزرگداشت امام زاده هاشم(ع) در شهرستان دماوند و اعتنا به عبارت « بارگاه امام زاده هاشم(ع) باید یک پرچم برای نشر اسلام باشد» کلیات طرح اجرایی به شرح ذیل ارایه می گردد.

اهداف و ضرورتهای اجرای طرح

– تکریم و بزرگداشت نوادگان اهل بیت(ع)

– آشنایی مردم با سیره و زندگی منسوبین به خاندان عصمت و طهارت(ع)

– جمع آوری و تدوین اسناد و مدارک مرتبط با امام زاده هاشم(ع) و پیشینه آن در دماوند

– ایجاد بستری جهت تهیه و تدوین، نگهداری و ارایه نمایشگاهی اسناد و مدارک  و آثار مرتبط با سبقه فرهنگی و تاریخی شهرستان در داشته های میراث فرهنگی و مذهبی به منظور تثبیت و بازشناسی این ارزشها به نسلهای آتی، اعم از امامزادگان، بقاع متبرکه، آثار تاریخی و …

– برخورداری از حداکثر ظرفیت های در اختیار و استعدادهای بالقوه شهرستان برای هم افزایی هر چه بیشتر در اجرا و هدایت برنامه های فرهنگی

– بروز قابلیت ها و خلاقیت های بالقوه در عرصه فعالیتهای فرهنگی شهرستان

بخشهای اجرایی:

الف) بخش شناسايي و جمع آوري آثار مکتوب پیشینه، تاریخچه، اسناد و مدارک

در این بخش با جمع آوری و تدوین اسناد و مدارک مرتبط با امام زاده هاشم(ع) نسبت به فراخوان مقاله و انجام فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی نیز اقدام و نتیجه نهایی هر دوره به صورت برگزاری کارگاههای پژوهشی و آموزشی و همچنین انتشار مقالات برتر، کتاب، ویژه نامه و زندگینامه منعکس خواهد شد.

ب) بخش فرهنگی و هنری

در این بخش با عنایت به کلیات مطالب و موارد جمع آوری شده در بخش مکتوبات، و با اتکا بر سایر اندوخته های ارزشمند میراث فرهنگی شهرستان نسبت به انجام موارد ذیل اقدام خواهد شد.

– برپایی نمایشگاه آثار، اسناد مدارک مرتبط با شخصیت و فعالیتهای صورت گرفته برای بقعه امام زاده هاشم(ع)

– تهیه و تولید فیلم زندگینامه، شخصیت شناسی و … امام زاده هاشم(ع)

– برگزاری مسابقه فرهنگی و هنری (حریم سبز) با موضوعات مرتبط با امام زاده هاشم (ع) در رشته های شعر، قطعات ادبی، داستان کوتاه، فیلم و عکس، و تقدیر از نفرات برتر هر دوره در همایش و مراسم بزرگداشت سالانه امام زاده هاشم(ع)

ج) برگزاری همایش سالانه و بزرگداشت امامزاده هاشم(ع)

در این بخش شایسته است با راه اندازی دبیرخانه دایمی همایش و بزرگداشت امامزاده هاشم(ع) در شهرستان دماوند با مشارکت جدی اداره اوقاف و امور خیریه و نهادهای فرهنگی ذیربط هر ساله نسبت به برگزاری مراسم ویژه بزرگداشت و تقدیر از آثار تولیدی و نمایشگاهی بخشهای پیشین اقدام گردد.

همایش به صورت یک روزه و با حضور علما و فضلای منطقه، مسئولین، مداحان و فرهنگیان و عاشقان خاندان اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد که اهم فعالیتهای آن به قرار ذیل است:

– ارایه گزارش اجمالی از وضعیت کلی بزرگداشت و فعالیتهای صورت گرفته در بقعه امامزاده هاشم(ع) توسط دبیر همایش

– ایراد برخی مقالات تحقیقی برتر مربوط به هر دوره در روز بزرگداشت

– ارایه شعر خوانی و قطعات ادبی برتر هر دوره در روز بزرگداشت

– سخنرانی ویژه در خصوص زندگینامه، مکارم اخلاقی و … امامزاده هاشم(ع) توسط یکی از شخصیتهای   شاخص شهرستان یا استان

– ساخت و پخش فیلم ویژه همایش

– تقدیر و اهدای جوایز به نفرات برتر مسابقه فرهنگی و هنری در هر دوره

– دیدار و زیارت بقعه دو برادر (برادران امامزاده هاشم(ع) واقع در مشاء)

– دیدار و زیارت بقعه امامزاده هاشم(ع) و غبار روبی مرقد مطهر آن حضرت

– اهداء لوح ویژه شجرنامه و بزرگداشت سالانه از سوی ستاد به آستان امامزاده هاشم(ع)

دستیابی به دبیرخانه دایمی منسجم و مطلوب، بی شک نیازمند برنامه ریزی و در اختیار داشتن عوامل اجرایی قوی و موثر است که می بایست بر اساس تقسیم بندی زیر طرح ریزی گردد.

چارت تشكيلات اجرايي بزرگداشت

* دبير بزرگداشت

* جانشین دبیر بزرگداشت

* دبير اجرایي

* كميته علمي

* كميته هنري

* كميته تداركات و پشتيباني

* كميته تبليغات و اطلاع رساني

* كميته نمايشگاهي و بخش جنبي

* كميته آمار، اطلاعات و مستندسازي

* كميته ملاقات و مدعوين

* امور دبيرخانه همایش و بزرگداشت

پیشنهاد جانبی

در کنار راه اندازی دبیرخانه دایمی همایش و بزرگداشت امامزاده هاشم(ع) پیشنهاد می گردد تا با مشارکت ارگانهای فرهنگی، خیرین و مسئولین شهرستان نسبت به احداث یک مرکز فرهنگی در جوار بارگاه ملکوتی امامزاده هاشم(ع) شامل سالن همایش، کتابخانه عمومی، گالری نمایشگاهی، و مرکز عرضه محصولات فرهنگی و کتابفروشی اقدامات لازم انجام پذیرد تا این حریم سبز آنچنانکه حریمی امن برای زائرین و مسافرین می باشد، پایگاهی فاخر و ارزشمند جهت اشاعه و ارایه آثار شاخص برخاسته از غنای بی بدیل فرهنگ ایران اسلامی نیز باشد. امید که با همدلی، پیگیری و همکاری مجدانه دستگاههای دولتی، نهادها و اصحاب فرهنگی این مهم به انجام رسد. انشاا…

اخبار مرتبط:

پیشینه تاریخی گردنه امامزاده هاشم (ع) یا بژم موشا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا