فارس پیشتاز تصحیح انحراف قبله مساجد شود

امام جمعه موقت شیراز گفت: فارس می‌تواند در بحث تصحیح انحراف قبله مساجد و امامزادگان پیشگام کشور باشد.

خبرگزاری فارس: فارس پیشتاز تصحیح انحراف قبله مساجد شود

حجت الاسلام و المسلمین رضوی اردکانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: باید دعوتی از ائمه جماعت مساجد، هیات امناء و معتمدین انجام و به این مسئله رسیدگی کامل شود.

وی با تاکید بر این که روحانیت شیراز باید پیگیر این قضیه باشد و حداقل قبله‌های استان فارس تصحیح شود، افزود: سالی دوبار خورشید بر روی کعبه قرار می‌گیرد و می‌توان دقیق‌ترین قبله را مشخص کرد.

اردکانی قبله بعضی از مساجد را دارای درجاتی از انحراف و غیر دقیق دانست و ادامه داد: ائمه جماعات در این زمینه وظیفه اصلی را بر عهده دارند و لازم است به طور جدی پیگیر این مطلب باشند.

وی تصریح کرد: انحراف قبله در کل کشور مشکلی عام است و خیلی از مساجد معروف حتی آنهایی که در زمان صفاریان ساخته شده و صدها سال از ساخت آنان می‌گذرد؛ دارای انحراف قبله هستند.

رضوی خاطرنشان کرد: در یکی از شهرستان‌های استان فارس با هیئتی از جانب آیت الله ایمانی این مسئله را بررسی کردیم و از 19 مسجد مورد بررسی 17 مورد انحراف قبله داشتند.

وی بیان کرد: حتی مسجد جامع قدیمی آن شهر که در شمار آثار باستانی محسوب می‌شود انحراف قبله دارد و همچنین بعضی از حرم‌های مطهر امامزادگان نیز این مشکل را دارند.

امام جمعه موقت شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مسئولان عزم خود را برای تحقق پروژه 57 هکتاری توسعه حرم‌های مطهر جزم کنند.

عضو جامعه روحانیت شیراز به کمبود فضا در حرم مطهر حضرت سیدعلاء الدین حسین(ع) اشاره کرد و گفت: در مناسبت‌ها صحن این حرم مطهر جوابگوی خیل عظیم زائران نیست و مسئولان باید برای تحقق پروژه 57 هکتاری عزم خود را جزم کنند و حداقل یک صحن وسیع به منظور پاسخگویی به زائران این آستان مقدس ساخته شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با تغییر مدیریت در آستان مقدس احمدی و محمدی شاهد تحرک بیشتری باشیم و این حرم مطهر تبدیل به یک پایگاه مهم فرهنگی در سطح منطقه شود.

امام جمعه موقت شیراز در ادامه سخنان خود به توسعه فرهنگی شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: پایگاه اصلی روحانیت در حال حاضر مساجد است و اقامه نماز بهترین راهکار توسعه فرهنگی محسوب می‌شود.

عضو جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد: نباید اینگونه باشد که مساجد فاقد امام جماعت بوده و در بعضی از روستاها حتی کسی که بتواند نماز میت بخواند، پیدا نشود.

وی ادامه داد: تقویت گروه‌های تبلیغی باید در اولویت کار حوزه‌ها قرار گیرد که اگر روحانیون فعال، خوش‌فکر و برنامه‌ریز شناسایی و بکارگیری شوند، می‌توانیم برنامه‌های موثر فرهنگی را اجرایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا