مصادف با روز هفتم ماه محرم صورت گرفت؛

آیین علم‌گردانی روستای سربندان دماوند+تصاویر

مراسم علمداری و حمل علم روستای سربندان بخش مرکزی دماوند مصادف با روز هفتم ماه محرم با حضور پرشور عزاداران حسینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، علم گرداندن روستای سربندان شهرستان دماوند یکی از آیین‌های عزاداری این روستا محسوب می‌شود که به واسطه قدمت ۵۰۰ ساله آن به ثبت معنوی رسیده است.

محرم که می‌شود حال عجیبی به عاشقان اهل‌بیت دست می‌دهد. خواهی‌نخواهی دلت پر می‌کشد برای تکیه‌ها و حسینیه‌ها؛ هم‌صدا با دیگران زمزمه و همپای آنان در کوچه پس کوچه‌های شهر در مراسم عزاداری شرکت کنی.

گاهی هم به دلت اجازه رها شدن و به اشک‌هایت فرصت جاری شدن می‌دهی تا با زهرای مرضیه در عزای سید شهیدان هم ناله شوی. در بین این همه هیاهو دلت که گرفته باشد، حسابی دعا می‌کنی و آرام می‌شوی…

صدای طبل، سنج و مرثیه‌سرایی همه شهر را فرامی‌گیرد و بوی خوراک نذری کوچه پس کوچه‌های شهر را پر می‌کند و تو نمی‌دانی راز عطر ملکوتی غذای نذری چیست که اینگونه دلت را می‌برد.

پارچه‌های سیاه عزا بر در و دیوار با ذکر یا حسین (ع)، یا قمر بنی هاشم، یا ثارالله و … نصب می‌شود و انعکاس صدای طبل و سنج‌ها و نوحه‌خوانی مداحان که ناله عشق سر می‌دهند با نم نم باران پاییزی حال و هوای محرمت را صد چندان می‌کند.

همه ساله آیین‌ها و مراسم باشکوهی در ایام عزاداری محرم و صفر برگزار می‌شود و اینگونه مراسم‌ها که اجرای بیشتر آنها در هر شهری گاها متفاوت است، مراسم خاص و بومی همان منطقه به حساب می‌آید.

نمی‌توانی تحلیل کنی که چگونه است که نام اباعبدالله (ع) با گذشت زمان در میان قلوب مسلمین عمق و عشق روزافزونی دارد و در می‌یابی که حرکت صادقانه در مسیر الی الله و گذشتن از امور دنیوی و همه علایق است که همیشه جاودان تاریخ خواهد ماند.

عمده این آیین‌ها در شهرستان دماوند دارای قدمت بسیاری است و با گذشت نسل‌ها این آیین‌های شاخص حفظ و ماندگار شده است که می‌توان نمونه آن را آیین علم گرداندن روستای سربندان دماوند عنوان کرد.

در سال ۹۱ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در اقدام قابل توجهی این آیین‌های قدیمی و بومی منطقه را که قدمتی گاه بیش از ۵۰۰ سال دارد به ثبت معنوی رسانده که سهم شهرستان دماوند در این ثبت معنوی ˈجامعه پوشاندن به علم محله درویش دماوندˈ و مراسم ˈعلم گرداندن روستای سربندان دماوندˈ است.

این آیین‌ها در حالی به ثبت معنوی رسیده که قرار است به همان منوال به سبک سنتی اجرا شود.

آیین علم گرداندن روستای سربندان دماوندˈ از سنت‌های دیرینه مردم روستای سربندان شهر دماوند محسوب می‌شود که از زمان‌های بسیار دور نسل به نسل گذشته تا به امروز رسیده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا