رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند:

عدم همکاری اداره ثبت‌احوال در تشکیل بانک اطلاعات سالمندان شهرستان دماوند/ 1305 نفر سالمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شهرستان دماوند هستند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از عدم همکاری اداره ثبت‌احوال در تشکیل بانک اطلاعات سالمندان این شهرستان خبر داد و گفت: یک هزار و 305 نفر سالمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره بهزیستی در شهرستان دماوند هستند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حسین بی‌نیاز در نخستین نشست هماهنگی شورای سالمندان شهرستان دماوند در سال جاری اظهار کرد: سال گذشته نشستی با محوریت سالمندان در این شهرستان برگزار شد و اینک به بررسی مصوبات آن نشست می‌پردازیم.

وی افزود: بنا به مصوبه سال ۹۵، تشکیل بانک اطلاعاتی در خصوص سالمندان مورد بررسی قرار گرفت؛ اما متأسفانه به دلایل معین، اداره ثبت‌احوال شهرستان دماوند اطلاعاتی در این زمینه در اختیار ما قرار نداده است و این امر، پیگیری مجدد را می‌طلبد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: از دیگر مصوبات نشست هماهنگی در سال گذشته، تجلیل و بزرگداشت سالمندان بازنشسته در ادارات شهرستان دماوند بوده است که در این راستا، برنامه‌ریزی مناسبی در به مناسبت روز جهانی سالمند در مهرماه سال جاری صورت گرفته است.

بی‌نیاز با اشاره به تعیین سن ۶۰ سال به‌عنوان معیار سالمندی تأکید کرد: در حال حاضر تعداد ۹۲۷ نفر در شهرستان دماوند به‌عنوان سالمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۳۷۸ نفر تحت پوشش بهزیستی شهرستان دماوند می‌باشند که از این تعداد، ۲۷۶ نفر در حوزه اجتماعی و ۱۰۲ نفر در حوزه توان‌بخشی هستند.

*مناسب‌سازی معابر و اماکن تفریحی برای معلولان، جانبازان و سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن شهرستان دماوند، مناسب‌سازی معابر شهری ویژه معلولان، جانبازان و سالمندان از اهمیت خاصی برخوردار است و به دلیل اینکه جامعه به سمت‌وسوی سالمندی پیش می‌رود، ایجاد پارک و یا محل تفریحی ویژه سالمندان از ضروریات است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: از سال ۸۷ تاکنون، شیب جمعیتی ایران به سمت سالمندی در حال حرکت است و بر اساس مطالعات انجام‌شده، استان‌های گیلان و سیستان و بلوچستان به ترتیب، پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور را تشکیل می‌دهند؛ لذا در نظر گرفتن تمهیدات کاربردی و مناسب برای این قشر از اهمیت خاصی برخوردار است.

بی‌نیاز در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مصوبات سال گذشته در شهرستان دماوند، تکریم سالمندان در ادارات بوده است و نهادها و ادارات این شهرستان باید هرچه بیشتر در این خصوص بکوشند.

وی با اشاره به اهمیت امور مربوط به سالمندان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در راستای راهنمایی و مساعدت سالمندان در اموری مانند پزشکی، سلامت و اطلاعات موردنیاز افراد سالمند، طرح خط زندگی سالمند در هفت استان از کشور ازجمله تهران به‌صورت پایلوت راه‌اندازی شده است و سالمندان می‌توانند با شماره‌گیری ۴۳۲۷، از امکانات آن استفاده نمایند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند تأکید کرد: این طرح به‌صورت غیردولتی در برخی استان‌ها در حال اجراست و پاسخگوی نیازها و سؤالات سالمندان است؛ ازاین‌رو اجرایی نمودن آن در سطح شهرستان دماوند نیز امری مهم و مفید می‌باشد.

*تشکیل تیم پزشکی در راستای ارائه خدمات به سالمندان در سطح شهرستان دماوند

بی‌نیاز تصریح کرد: به‌منظور ارائه خدمات پزشکی ویژه سالمندان، تشکیل گروه پزشکی در سطح شهرستان دماوند و سرکشی به سالمندان در منزل به‌صورت ماهانه، یکی از پیشنهادهای مهم و کاربردی است که امیدواریم در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در نظر گرفتن محلی به‌عنوان مرکز روزانه سلامت در سطح شهرستان، از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه در این اماکن، نیازهای فرهنگی، آموزشی، تفریحی، پزشکی و سلامت سالمندان مدنظر قرار می‌گیرد.

گفتنی است که در پایان این نشست، روسای ادارات حاضر در جلسه، آمادگی خود را برای همکاری در این خصوص اعلام کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا