سکوت خبری دماوند در روز خبرنگار برای دومین سال

«روز خبرنگار» پس از گذشت دو روز برای دومین سال متوالی در شهرستان دماوند در سکوت محض سپری شد که نشان‌دهنده بی‌اهمیتی مسئولان این شهرستان نسبت به واژه‌های «خبر» و «خبرنگار» است.

دو روزی از «روز خبرنگار» می‌گذرد و در بیشتر استان‌ها و شهرهای کشور، آیین‌های مختلف تجلیل از خبرنگاران برتر برگزار شده است و رسانه‌ای‌ها تقدیر و تجلیل شده‌اند.

روز خبرنگار فرصتی است تا از زحمات خبرنگاران تقدیر شود و شاید این موضوع ایجاد انگیزه و انرژی مضاعفی برای خبرنگاران را به وجود آورد و نشان دهد که زحمات آنان توسط مدیران ارزش‌گذاری می‌شود، اما خبرنگاران دماوندی حسرت یک تقدیر ساده را در «روز خبرنگار» خوردند.

در این بین، در شهرستان دماوند که به بام ایران در جمهوری اسلامی معروف بوده و در شرق استان تهران بین دو شهرستان پردیس و فیروزکوه جای گرفته است، روز خبرنگار همچون سال گذشته در سکوت کامل سپری شد.

البته برخی از روابط عمومی‌های ادارات شهرستان دماوند پیام تبریک برای خبرنگاران ارسال کردند و این جای خرسندی وجود دارد که هنوز ارزش و معنای «خبر» در شهرستان دماوند زنده است و می‌دانند که خبرنگارانی هم در شهرستان فعالیت می‌کنند.

* فعالیت دو خبر گزاری در دماوند

در این بین، هم‌اکنون دو خبرگزاری فارس و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شهرستان دماوند فعالیت می‌کنند و به دلیل برخی مشکلات پیش ‌آمده برای خبرگزاری ایرنا و جمع‌آوری دفتر مرکزی آن در دماوند، این خبرگزاری به حالت نیمه فعال درآمده است.

از این رو، انتظار می‌رفت با تغییر و تحولات صورت گرفته در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند در سال 93، نگاه ویژه‌تری به اصحاب رسانه شهرستان شود و مسئولان امتیازات خوبی برای آن‌ها در نظر گیرند.

این امر نه تنها در پنج ماه نخست سال «فرهنگ» محقق نشد، بلکه تاکنون هیچ تجمع و نشست رسانه‌ای در شهرستان دماوند برای اصحاب رسانه وجود نداشته است و این موضوع آگاهی از مظلومیت قشر خبرنگاران در این شهرستان دارد که حتی انجمن کوچک رسانه‌ای هم ندارند.

* خبرنگار؛ کارمند رایگان در دماوند

با وجود اجرای برنامه‌های مختلف از جمله پخش‌های زنده تلویزیونی که در این شهرستان برگزار شده و پرداخت هزینه‌های هنگفتی که برای پخش‌های زنده آن صورت می‌گیرد، انتظارات بیشتری وجود دارد که اهمیت بیشتری به خبرنگاران داده شود.

متاسفانه بعضی از مدیران فکر می‌کنند که یک خبرنگار وظیفه دارد تا به طور کامل فعالیت‌های اداره‌اش را پوشش دهد و خبرنگار را به نوعی کارمند رایگان خود می‌ دانند و ارزشی برای شغل و حرفه‌ آنها قائل نیستند.

یکی دیگر از مشکلاتی که اصحاب رسانه دماوند با آن مواجه شده‌اند، این است که روابط عمومی‌های ادارات و نهادها تنها به درج اخبار روی درگاه‌های وبلاگ یا وب‌سایت‌ها خود بسنده کردند و اهمیت خبرگزاری‌های بین‌المللی نادیده گرفته شده است.

پایگاه‌های خبری که از جمله فعالان رسانه‌های محلی شهرستان دماوند محسوب می‌شوند و اکثر اخبار خود را از خروجی‌های خبرگزاری‌های فارس و ایرنا برمی‌دارند و بر روی وب‌سایت‌های خود قرار می‌دهند، نیز در شهرستان فعال هستند.

همچنین در این بین، هفته‌ نامه‌ها هم از جمله نشریات کاغذی شهرستان دماوند هستند که هر کدام از آن‌ ها نیز با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌ کنند.

به گزارش تارود هفته نامه فرهنگی اجتماعی ره آورد  شرق استان تهران، بصرت جوانان شرق استان تهران و وبسایت پایگاه خبری تحلیلی تارود از فعالین شهرستان دماوند در عرصه تولید و پوشش اخبار می باشند.

* وعده‌هایی که هیچ‌ گاه عملی نشد

با این وجود، بی‌ اهمیتی به رسانه‌ها گویا در اولویت ادارات و نهادهای شهرستان دماوند قرار دارد که در این بین، همکاری و ارتباط برخی از آن‌ها همچون جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند بسیار قابل تقدیر است که آن ‌هم به دلیل سابقه رسانه‌ای روابط عمومی‌ این نهاد است که ارزش «خبر» را درک می‌کند.

به هر تقدیر، امیدواریم مسئولان شهرستان دماوند هر چه زودتر نسبت به رفع مشکلات اصحاب رسانه شهرستان دماوند اقدام کنند و زمینه فعالیت بیش از پیش آن‌ها را در سطح شهرستان دماوند فراهم سازند.

در این بین، وعده‌های زیادی به رسانه‌ای‌ها داده شده بود که تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها محقق نشده است ولی جای دارد از حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علاءالدینی و حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد میرشریفی، دو امام جمعه رسانه‌‌ ای شهرهای دماوند و آبسرد قدردانی کرد که ارتباط‌ خوبی با خبرنگاران داشته‌ اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا