سه موقعیت وحشتناک آدمی از زبان امام رضا(ع)

امام رضا(ع) وحشتناک‌ترین حالتی را که آدمی دارد، با استناد به قرآن کریم سه موقع می‌دانند؛ نخستین آن‌ها زمانی است که انسان از شکم مادر بیرون می‌آید و دنیا را می‌بیند.

13921117000076_PhotoA

به گزارش تارود به نقل از باشگاه خبرنگاران خبری ها، امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) از لحاظ علمی منزلت بالایی داشت و از بیست و چند سالگی در مدینه به فتوا می‌نشست (ذهبی، ۱۴۰۹ – ۱۴۰۱ق، ج۹، ص ۳۸۸-۳۸۷). آن حضرت در حرم پیامبر(ص) می‌نشست و هرگاه کسی از علمای مدینه در مسئله‌ای در می‌ماند،‌ همگی به امام اشاره می‌کردند و مسائل خود را از ایشان می‌پرسیدند و امام هم به آن‌ها پاسخ می‌گفت (طبرسی، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۶۴). امام رضا(ع) در هر شهری از مدینه تا مرو که اقامت می‌کرد، مردم پیش او می‌رفتند و درباره مسایل دینی خود سؤال می‌کردند (ابن بابویه، ۱۴۰۴ ق، ج۲، ص۱۹۶).

امام رضا(ع) پیوسته با قرآن مأنوس بود، آن را به دقت می‌خواند و در آیات آن تدبر می‌کرد و می‌اندیشید که درباره چه چیز و در چه وقت نازل شده است. گفتار، ‌پاسخ و مثال‌های آن حضرت همه برگرفته از قرآن کریم بود (ابن بابویه، ۱۴۰۴ ق، ج۲، ص۱۹۳).

khabariha

در ادامه به نمونه‌ای از این روایات اشاره می‌شود:

ـ وحشتناک‌ترین حالتی که آدمی دارد سه موقع است: روزی که متولد می‌شود و از شکم مادر بیرون می‌آید و دنیا را می‌بیند، روزی که می‌میرد و آخرت و اهل آن را می‌بیند و روزی که مبعوث می‌شود و احکامی را مشاهده می‌کند که در سرای دنیا ندیده است و به درستی که خداوند عزّوجل در این سه موقع بر یحیی(ع) سلام فرستاده و ترس او را ایمنی بخشیده است و فرمود: «و سلام علیه یوم وُلد و یوم یَموت و یوم یُبعث حیّاً» [مریم، ۱۵] نیز در این سه موقع بر خویش سلام کرده است و فرمود: «والسلام علی یوم وُلدت و یوم اَموت و یوم اُبعث حیّاً» [مریم، ۳۳] (ابن بابویه، ۱۳۷۸ق، ج۱، ص۲۵۷؛ مجلسی، ۱۴۰۴ق، ج۶، ص۱۵۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا