بالاخره گلزار شهداء کوهان ساماندهی شد

با پا درمیانی امام جمعه دماوند و اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان کش ‌و قوس‌های بین شهرداری کیلان و هیئت امنای محله کوهان برای ساماندهی قبور این شهدا به پایان رسید.

گلزار 12 شهید کوهان کیلان

به گزارش تارود، در جوار امام‌زاده زین‌العابدین ابن عقیل (ع) کوهان، 12 شهید گلگون‌کفن هشت سال دفاع مقدس به خاک سپرده شده‌اند که شاخص‌ترین آن‌ها، سردار شهید «احمد عظیمی» یکی از سه سردار شهید شهرستان دماوند است.

در این بین، با وجود اینکه همه مقبره‌های شهدای شهر کیلان ساماندهی شده‌اند و برای آن‌ها گلزار شهدا ساخته شده است؛ اما هم‌چنان قبور این 12 شهید در غریبی به سر می‌برند.

12 شهید کوهان و وادان که نماد رشادت‌ها و دلاوری‌های مردم این منطقه هستند، بدون هیچ ‌گلزاری در امام‌زاده زین‌العابدین(ع) جای گرفته‌اند.

کش ‌و قوس‌های فراوانی بین شهرداری کیلان و هیئت امنای محله کوهان برای ساماندهی قبور این شهدا وجود داشت.

اما با پا درمیانی امام جمعه دماوند و اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان در این موضوع، اکنون این مسائل تا حدی رفع شده و هیئت امنای محله کوهان بالأخره رضایت دادند که این محل توسط شهرداری کیلان ساماندهی شود.

جای خوش‌حالی است که وضع نابه‌سامان این امام‌زاده(ع‌)، بالأخره به پایان می‌رسد و مقبره‌ای در شأن این 12 شهید گلگون‌کفن نیز ‌احداث می‌شود.

گلزار 12 شهید کوهان کیلان

امام جمعه دماوند نیز در این زمینه در گفت‌وگو  اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، یکی از زیرساخت‌های تحقق شعار سال، یعنی فرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی و عزم ملی، توجه به قبور شهدا و صالحین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علاءالدینی با بیان اینکه ‌تعمیر قبر‌ها به جز قبور شهدا و ائمه اطهار (ع) مکروه است، افزود: یکی از مناطقی که هر دو دلیل این موضوع در آن جمع شده، گورستان محله کوهان است.

وی تصریح کرد: در آن محل، امام‌زاده زین‌العابدین فرزند ابن عقیل (ع) و در کنار ایشان، شهدایی از جمله سردار شهید «احمد عظیمی» حضور دارند.

امام جمعه دماوند با بیان اینکه توسعه گورستان کوهان از دیرباز مطرح بود ولی موانعی وجود داشت، گفت: این موضوع نیاز به طرح جامعی داشت که امامزاده و قبور شهدا در یک سطح قرار گیرند و در راستای هم تعمیرات انجام شود.

علاءالدینی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی نهاد نماز جمعه شهرستان دماوند صورت گرفت، نشستی با حضور نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند، شهردار و اعضای شورای اسلامی کیلان و هیئت امنای محله کوهان تشکیل شد.

وی افزود: با هماهنگی مهندسان اوقاف به خاطر وجود امام‌زاده و مهندسان بنیاد شهید به خاطر وجود شهدا، طرح جامع اولیه‌ای به تصویب رسید و مرحله نخست این طرح، با عنایت خداوند متعال در آینده نزدیک به اجرا می‌رسد.

گلزار 12 شهید کوهان کیلان

توجه به قبور شهدا و امام‌زادگان؛ یک نیاز اساسی

امام جمعه دماوند اضافه کرد: امیدواریم با هم‌فکری حاضران آن نشست، شاهد حرکت بسیار مناسبی در بحث توجه به قبور شهدا و امام‌زادگان اتفاق بیفتد.

علاءالدینی با بیان اینکه دو گورستان کوهان و وادان در مسیر مواصلاتی به استان سمنان و ایوانکی قرار گرفته است، اظهار داشت: امیدواریم در آینده شاهد زائران بسیاری در آن محل باشیم؛ چون حسینیه و دو گورستان در این منطقه وجود دارد، می‌تواند یک منطقه راهبردی خوب در منطقه کیلان باشد و آینده درخشانی را برای منطقه از جهت برکات معنوی رقم بزند.

گورستان‌ها تحت نظر شهرداری است

شهردار کیلان نیز  با بیان اینکه طبق ضوابط گورستان‌ها تحت نظر شهرداری‌ است، اظهار کرد: کارهای عمرانی گورستان‌ها بر عهده شهرداری است و تدفین باید بر اساس مجوز شهرداری انجام شود.

سیدجلیل چوبداری افزود: این ضوابط با توجه به بحث بومی بودن محلات مختلف و وجود هیئت امنا در شهر کیلان که بافت محلی دارد، شکل نگرفته است؛ گورستان‌های فاجان، کیلان و ساران سازماندهی انجام شده، ولی در محله کوهان هم‌چنان در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه با هیئت امنایی که بر گورستان کوهان نظارت می‌کردند، مشکل داشتیم، گفت: تنها دو راه برای حل موضوع وجود داشت؛ شهرداری طبق ضوابط هیئت امنا را حذف کند یا شهرداری با هیئت امنا به تعامل برسد که راه دوم را با توجه به زحمات هیئت امنای محله کوهان در پیش گرفتیم.

گلزار 12 شهید کوهان کیلان

تعامل برای ساماندهی

شهردار کیلان ضمن تقدیر از امام جمعه دماوند، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دماوند و رئیس اوقاف و امور خیریه این شهرستان تصریح کرد: نشست مشترکی با حضور مسئولان و هیئت امنای محله کوهان برگزار شد و به تعامل خوبی برای ترمیم و ساخت مقبره شهدا رسیدیم.

چوبداری با بیان اینکه برای آماده‌سازی گورستان کوهان چند دلیل وجود دارد، اضافه کرد: نخست، وجود امامزاده زین‌العابدین(ع) در آن محل است؛ باید شرایطی فراهم شود تا زائران بیشتری بتوانند از فیض زیارت این امام‌زاده برخوردار شوند.

وی ادامه داد: دلیل دوم، تدفین پیکر مطهر شهدا در آنجاست؛ تمام مزار شهدا در شهر کیلان با مشارکت بنیاد شهید و شهرداری کیلان بازسازی شده‌اند و مزار شهدای کوهان نیز باید در شأن و منزلت آن‌ها باشد.

وجود گلزار شهدا در ورودی شهر و پیگیری جدی شهرداری

شهردار کیلان با بیان اینکه این گورستان در ورودی شهر قرار دارد، گفت: این موضوع پیگیری شهرداری را جدی‌تر می‌کند تا پیرامون سازماندهی این گورستان اقدام کند.

چوبداری با بیان اینکه این موضوع را با امام جمعه دماوند در میان گذاشتیم، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی خوبی که وی انجام داد، تصمیم‌ نهایی گرفته و صورت‌جلسه‌ای با حضور رئیس اوقاف و امور خیریه دماوند، اعضای هیئت امنای محله کوهان و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دماوند تنظیم شد.

وی گفت: مقرر شد تا طراحی و بررسی‌های لازم در خصوص ساماندهی این گورستان صورت گیرد تا در نخستین فرصت، ترمیم و بازسازی را انجام دهیم.

توجه به شهدا؛ نیاز جامعه امروز

به هر تقدیر، تردیدی وجود ندارد که امروز توجه به شهدا و ترویج سیره و راه و روش زندگی آنها یکی از نیازهای اساسی جامعه ایرانی و اسلامی محسوب می‌شود که باید بدان توجه داشت و اهتمام به بازسازی، زیباسازی و جذابیت مزار مطهر شهدا یکی از راه‌های جلب نسل جدید به سوی این اسطوره‌های بی‌بدیل ایثار و جان‌بازی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا