رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات خبر داد؛

راه‌اندازی کلینیک گیاه‌پزشکی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان دماوند

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات از راه‌اندازی کلینیک گیاه‌پزشکی در آینده‌­ای نزدیک خبر داد و گفت: تاسیس شرکت کشت و صنعت با هدف ورود به فرایند تولید، فرآوری و صادرات سیب تحت برند دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغی منطقه و همچنین تاسیس پژوهشکده تحقیقات تخصصی سیب از برنامه‌های آینده این مرکز محسوب می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، وحید زرین نیا، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات گفت: یکی از دلایل اصلی ایجاد و راه‌اندازی مرکز تحقیقات کشاورزی این واحد در شهرستان دماوند، ظرفیت بالای منابع طبیعی و کشاورزی این منطقه است. این شهرستان با 12 هزار و 409 هکتار اراضی کشاورزی دایر و بیش از 153 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی و تولید 364 هزار و 173 تن محصولات زراعی و باغی و بیش از 10 گلخانه مدرن و 40 گلخانه سنتی سبزی، صیفی و گل و گیاه و بیش از 32 هزار نفر جمعیت روستایی به نوعی، مرکز فعالیت‌های کشاورزی و باغی تهران به حساب می‌آید. همین امر فضای مساعدی برای فعالیت و کسب درآمد را مهیا کرده است.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات از سال 1395 رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: تا قبل از سال 1395 این مرکز تنها شامل دو ساختمان و زمینی تقریباً بایر بوده و فعالیت خاصی در آن صورت نمی‌گرفت. از سال 1395 با ارائه برنامه‌ای مدون و حمایت واحد علوم و تحقیقات توانستیم روند رشد و تکمیل این مرکز را به‌صورت چشمگیری افزایش دهیم.

زرین نیا تصریح کرد: در رابطه با اقدامات عمرانی فعالیت‌هایی نظیر محوطه‌سازی، ساخت دو استخر 600 متر مکعبی برای آبیاری 7 هکتار فضای سبز، احیا و کف شکنی چاه آب واقع در مرکز تحقیقات که از سال 91 خشکیده و عملاً غیر قابل استفاده بود، سکوبندی آزمایشگاه‌ها، تجهیز محل اسکان دانشجویان و … صورت گرفته است.

وی به تهیه و ارائه طرح توجیهی و برنامه 2 ساله درآمدزایی مرکز تحقیقات کشاورزی واحد علوم و تحقیقات برای کسب مجوز به سازمان مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: در بحث ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌ها که از اصلی‌ترین بخش‌های هر مرکز تحقیقاتی و پژوهشی است، پس از سکوبندی، در فاز اول اقدام به تجهیز و راه‌اندازی 5 آزمایشگاه با عناوین آزمایشگاه­های کشت بافت، میکروبیولوژی کشاورزی، نماتولوژی، بیوتکنولوژی و کلینیک گیاه‌پزشکی شده که هم‌اکنون آماده بهره‌برداری هستند.

زرین نیا با اشاره به بحث درآمدزایی و تنوع آن در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات، گفت: راه اندازی و ساخت گلخانه و اتاقک کشت بافت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید و پرورش گیاهچه های منتج از کشت بافت و تولید نهال و … از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای فاز اول است. البته بحث درآمدزایی مستلزم شناخت مرکز در منطقه توسط کشاورزان، سازمان‌ها و مراکز مرتبط است که این امر زمان بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی از جمله برنامه‌های مدنظر در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات است، گفت: مبنای برگزاری کارگاه‌ها، نیازهای آموزشی و ترویجی منطقه و در راستای افزایش دانش کشاورزان و باغداران منطقه است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات از برگزاری کارگاه‌های آشنایی با سیستم‌های نوین آبیاری، روش‌های مدیریت آفات مهم کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای، تکنولوژی کاربرد سموم شیمیایی و ترکیبات بیولوژیک به منظور آگاهی بخشیدن به کشاورزان و با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی در منطقه و همچنین کارگاه روش‌های نوین تکثیر گیاهان باغی در این مرکز تحقیقات خبر داد.

*کلینیک گیاه‌پزشکی واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی می‌شود

زرین نیا از راه‌اندازی کلینیک گیاه‌پزشکی در آینده‌ای نزدیک خبرداد و افزود: برای راه‌اندازی کلینیک گیاه‌پزشکی و فعالیت در بازار نهاده‌های کشاورزی با برند واحد علوم و تحقیقات، نیازمند راه‌اندازی یک شرکت فعال در زمینه کشاورزی هستیم که فرایند تأسیس آن در حال طی نمودن مراحل اداری است.

وی ادامه داد: چند طرح درآمدزا برای انجام در محل مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تاکنون در اختیار مرکز قرار گرفته که از جمله می‌توان به طرح پرورش و نگهداری زنبور عسل با ظرفیت 1000 کندو و طرح تولید نهال کشت بافتی بادام و گل محمدی اشاره کرد. البته پروژه تولید نهال‌های کشت بافتی پس از راه اندازی گلخانه و اتاقک‌های کشت بافت، عملیاتی خواهد شد.

دکتر زرین نیا از راه اندازی شرکت کشت و صنعت با هدف ورود به فرایند تولید، فراوری و صادرات سیب تحت برند دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغی منطقه و همچنین تأسیس پژوهشکده تحقیقات تخصصی سیب، به عنوان برنامه‌های آتی این مرکز خبر داد.

زرین نیا با اشاره به نیاز مبرم مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات به نیروی اجرایی، گفت: در زمینه تأمین نیروی اجرایی متخصص، جذب و به‌کارگیری دانش آموختگان واحد علوم و تحقیقات در اولویت قرار دارد.

به گفته وی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات به واسطه ظرفیت علمی، آزمایشگاهی و بعد تحقیقاتی آن، آمادگی همکاری با اکثر نهادهای خارج از دانشگاه در حوزه فعالیتی خود را دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا