توقف غنی سازی 20 درصدی ایران+تصاویر

غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در تاسیسات نطنز در مرکز ایران روز دوشنبه 30 دی ماه با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، متوقف شد.

این در حالی است که پیش از این سخنگوی “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  گفته بود، اجرای بندهای توافقنامه ژنو بین ایران و کشورهای گروه 1+5 به صورت همزمان صورت می گیردغ یعنی همزمان با دسترسی بازرسان آژانس به نطنز و فردو، غنی سازی 20 درصد به حالت تعلیق در می آید.

محمد امیری روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو‌ با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد را در سایت‌های نطنز و فردو تعلیق کرد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: از این پس، دستگاه‌های سانتریفیوژی که برای تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد استفاده می‌شدند، برای غنی‌سازی ۵ درصد استفاده می‌شوند.

وی افزود: ‌‌در بازدید امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی «ماسیمو آپارو»، رئیس بخش B پادمانی آژانس، تولید اورانیوم ۲۰ درصد با ‌جداسازی سیلندرهای خوراک‌های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی در این تأسیسات متوقف شد.

‌از این پس سانتریفیوژ‌ها، اورانیوم ۵ درصد تولید می‌کنند

امیری در پاسخ به پرسشی در‌باره وضعیت سانتریفیوژهایی که اورانیوم ۲۰ درصدی انجام می‌دادند، گفت: از این پس، دستگاه‌های سانتریفیوژی که برای تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد استفاده می‌شدند، برای غنی‌سازی ۵ درصد استفاده می‌شوند.

مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران درباره فرایندهای اکسید ‌کردن و رقیق سازی نیز گفت: فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصدی که از امروز آغاز شده ‌در ‌شش ماه و هر ماه، ۱۵ کیلو گرم خواهد بود.

وی افزود: همچنین نیم دیگر ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد که قرار است بر پایه برنامه اقدام مشترک ژنو رقیق‌سازی شود، در ‌سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.

اجرای موفق تعهدات دو طرف، مقدمه توافق نهایی است‌

مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه اقدامات ایران و ۱+۵ همزمان است، تصریح کرد: در صورتی که ایران با اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل روبه‌رو شود، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را به سرعت به حالت اولیه بر‌می‌گرداند.

امیری اظهار داشت: اجرای موفق تعهدات دو طرف، مقدمه‌ای بر‌ توافق نهایی و جامع است.



















دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا