توصیه‌های آیت الله سید مختار میرعظیمی درخصوص فضیلت و اعمال ماه مبارک رمضان

آیت الله سید مختار میرعظیمی استاد برجسته حوزه علمیه قم نکات ارزنده‌ای را در باب ماه مبارک رمضان و اعمال این ماه بیان داشتند.

آیت الله سید مختار میرعظیمی استاد برجسته حوزه علمیه قم در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تهران ۲۴ در خصوص فضیلت ماه مبارک رمضان و اعمال این ماه نکاتمهمی را بیان داشتند که در زیر آورده می‌شود.
خداوند در قرآن می‌فرماید: ماه رمضان بر ما واجب شد همان‌گونه که بر گذشتگان ما واجب بوده است. این نشان دهنده این است که روزه مخصوص ما و دوره مسلماناننیست؛ بلکه همه ادیان الهی به نوعی روزه داشته‌اند. از حضرت مریم سؤال شد اگر دوباره به دنیا بیایی چه کاری انجام می‌دهی؟ فرمودند: روزهای طولانی آن را روزه می‌گیرمو شب‌های آن را عبادت می‌کنم. این نشان دهنده کرامات خاصی است که در شرایط ویژه‌ای نصیب بندگان می‌شود. توجه به ماه رمضان و کسب توشه از آن را مؤمنین دراولویت قرار دهند و این فیوضات خاص را از دست ندهند و از کسالت که افت رمضان است دوری کنند و همواره در حق هم دعا کنند که به استجابت نزدیک‌تر است.

رسول خدا در آغاز ماه رمضان خطبه‌ای زیبا فرمودند که ماه رمضان و فضیلت آن در زیباترین جملات بیان شده است. گزیده‌ای از خطبه در بیان ایشان چنین است که: یا أیهاالناس، به درستی که ماه خدا به سوی شما با برکت و آمرزش و رحمت روی آورده، که بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعتهایشبهترین ساعت‌ها و به سوی ضیافت خود فراخوانده و اهل کرامت گردیده‌اید. نفس‌ها و خواب و عمل شما ثواب تسبیح و عبادت دارد. دعای شما مستجاب است پس به نیتدرست و دل پاکیزه از گناه از پروردگار خود سؤال کنید که توفیق دهد شما را برای روزه و تلاوت قرآن و شقی و بدبخت کسی است از آمرزش خدا در این ماه محروم باشد.

یاد کنید گرسنگی و تشنگی روز قیامت را و تصدق کنید بر فقیران و تعظیم کنید پیران را و رحم کنید کودکان را و نوازش کنید خویشان را و زبانهای خود را نگه دارید ودیده‌ها و گوش‌ها را از غیر حلال بپوشانید و با یتیمان مهربان باشید تا با یتیمان شما مهربانی کنند. از گناهان به سوی خدا بازگشت کنید و دستهای خود را در اوقات نماز به دعا بلند کنید که بهترین ساعت‌هاست و خداوند در ساعات نماز از روی رحمت خویش به بندگان نظر می‌کند و جواب می‌گوید.

هر مناجات کننده را و لبیک می‌گوید هر که او را ندا کند و مستجاب می‌گرداند هر گاه او را بخوانند. مردم، جان‌های شما در گرو گرده‌های شماست پس با طلب آمرزش از خدا از گرو در بیاورید. پشت‌های شما از گناهان گرانبار است پس آن را با طول دادن سجده سبک گردانید و بدانید که حق‌تعالی به عزت و جلال خود سوگند یاد کرده که نمازگزاران و سجده کنندگان در این ماه را عذاب نکند و نترساند ایشان را به آتش جهنم در روز قیامت. هر که مؤمنی را افطار دهد هرچند به نیمه خرمایی یا شربت آبی ثواب آزاد کردن بنده را در این ماه و آمرزش گناهان گذشته را دارد. خوش‌خلق در این ماه از پل صراط به‌راحتی بگذرد در حالیکه قدم‌ها لرزان است. هر که بر خدمه آسان بگیرد از غضب پروردگار دور است. صله و احسان باعث اتصال به رحمت پروردگار در قیامت می‌شود. هر نماز واجب ثواب هفتاد نماز دارد و صلوات ترازوی عمل را سنگین می‌گرداند دو روزی که ترازوهایاعمال سبک است. یک آیه ثواب یک ختم قرآن دارد، ایهاالناس درهای بهشت در این ماه‌ها باز است پس سؤال کنید از پروردگار خود که درهای بهشت را نبندد در حالی کهدرهای جهنم بسته است در این ماه و سؤال کنید از خدای خود که بر روی شما نگشاید و شیاطین را در این ماه غل و زنجیر کرده‌اند پس سؤال کنید از خدا که ایشان را بر شمامسلط نگرداند.)

اعمال ویژه شب اوّل ماه مبارک رمضان:
١. طلب استهلال ماه که برخی آن را واجب می‌دانند.
٢. خواندن دعاهای رؤیت هلال ماه که در مفاتیح آمده است.
٣. دعای ۴٨ و ۴۴ صحیفه کامله
۴. مجامعت با حلال خود که از ویژگی‌های اول این ماه است و در غیر این ماه کراهت دارد.
۵. غسل شب اول ماه که خارش بدن را طبق روایات تا رمضان آینده برطرف می‌کند.
۶. در نهر جاری غسل کند و ۳۰ کف آب بر سر بریزد تا به طهارت معنوی تا رمضان آینده برسد.
٧. زیارت امام حسین (علیه السلام) که باعث ریزش گناهان شده و ثواب حجاج و معتمرین را دارد.
٨. ابتدا کند به خواندن هزار رکعت نماز مخصوص این ماه.
٩. دو رکعت نماز که در رکعت اول حمد و سوره انعام بخواند و از حق تعالی سؤال کند که کفایت کند او را از آن چه می‌ترسد.
١٠. دعای مأثور از امام صادق (علیه السلام)
١١. استحباب خواندن جوشن کبیر در شب اول
١٢. دعای حج را بخواند.
١٣. قران بسیار تلاوت کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا