رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند در پاسخ به تفکیک جنسیتی مدرسه‌ای در مشاء عنوان کرد؛

تفکیک جنسیتی مدارس با هدف جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد/ نگرانی برخی از اولیای دانش آموزان برای تردد فرزندان آنان است

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند در پاسخ به تفکیک جنسیتی کردن مدرسه‌ای در مشاء بعد از ۴۰ سال  گفت: تفکیک جنسیتی مدارس با هدف جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

به گزاش پایگاه خبری تارود دماوند، در روزهای گذشته خبری با موضوع «تفکیک جنسیتی کردن مدرسه‌ای بعد از ۴۰ سال در مشاء» در یکی از خبرگزاری‌های کشور منتشر شد که در پی این خبر روز گذشته در یکی از برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما این خبر با آب و تاب بیشتر انعکاس داده شد.

در این گزارش بدون کسب اطلاع کافی از اداره آموزش و پرورش شهرستان، تنها با تعدادی از اولیای دانش‌آموزانی که معتقد بودن به دلیل طولانی بودن مسیر مدرسه پیش‌بینی شده جهت جابه‌جایی دانش آموزان و نداشتن هزینه سرویس بهتر است فرزندانمان هم ترک تحصیل کنند؛ منتشر شده است.

اولیای دانش آموزان مناسب نبودن مدرسه پیش‌بینی شده به دلیل قدیمی بودن، شیفتی شدن مدرسه و یا وجود خانواده‌های محروم و کم توان به ویژه اتباع را از دیگر مطالبات خود دانستند.

مهرداد پورفتحی، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند در گفتگویی در خصوص موضوع تفکیک جنسیتی مدرسه‌ای در منطقه مشاء بعد از 40 سال اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و کاهش سن بلوغ، سن مواد مخدر و همچنین کاهش سن جنسیتی در بین پسران و دختران، برای جلوگیری از هرگونه آسیب اجتماعی در سطح مدارس و بین دانش آموزان، لازم است تفکیک جنسیتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: این طرح علاوه بر مصوبه شورای آموزش و پرورش شهرستان، در راستای سند تحول بنیادین با هدف جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، صورت می‌گیرد که البته اجرای سند تحول در اولویت کاری این نهاد است.

این مقام مسئول بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دو راهکار در نظر گرفته شده که یکی توجه بیشتر به تفاوت‌های فردی به ویژه هویت جنسی دانش‌آموزان و تفاوت‌های شهری و روستایی و دیگری متناسب سازی فضاهای فیزیکی، آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوت‌های جنسیتی دانش آموزان با تاکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینه‌سازی فرهنگ ایمانی، عفاف و حجاب و رعایت احکام محرمیت در محیط مدارس است.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند تصریح کرد: با دستور فرماندار شهرستان دماوند مقرر شد کلیه مدارس ابتدایی حتی در مناطق روستایی که تفکیک جنسیت صورت نگرفته، دانش آموزان دختر و پسر جدا تحصیل کنند که ما ابتدا از حوزه شهری آغاز کردیم که یکی از این مدارس در منطقه مشاء است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این مدرسه سابقه طولانی در منطقه مشاء دارد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در این مدرسه 266 دانش آموز تحصیل می‌کنند که در مقطع ابتدایی 111 پسر و 108 نفر دختر هستند که البته در این مدرسه 47 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه اول نیز در حال تحصیل هستند.

پورفتحی ادامه داد: از سوی دیگر حدود 80 درصد دانش آموزان این مدرسه اتباع خارجی هستند و متأسفانه شاهد هستیم که سن عقلی آنان با سن گذرنامه متفاوت است و عمدتاً سن دانش آموزان اتباع بیشتر نشان می‌دهد و ممکن است مشکلاتی را برای دانش آموزان دختر ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما پیشگیری از هرگونه اتفاق است، گفت: گرچه عده ایی از اولیای دانش آموزان به ویژه اتباع (به دلیل نداشتن درآمد کافی) مخالف این موضوع هستند اما حدود 70 درصد اولیای دانش آموزان دختر موافق تفکیک جنسیتی می‌باشند.

این مقام مسئول در ادامه به راهکاری‌های اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: تفکیک جنسیتی در مدارس موجود شهرستان به صلاح خانواده‌ها و منطقه است؛ در راستای رفاه حال اولیا و دانش آموزان مقرر شده مقطع اول، دوم و سوم ابتدایی مدرسه مشاء به دلیل سختی تردد به همین شکل باقی بماند و دانش آموزان پسر مقطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به نزدیک‌ترین مدرسه مشاء که منطقه اوره است منتقل شوند؛ البته چند سالی است که دانش آموزان پایه ششم مدرسه مشاء به مدرسه شهید اکبری در دماوند تحصیل می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش دماوند ادامه داد: مدرسه اوره نیز مختلط بوده و مقرر شده دانش آموزان پسر این مدرسه باقی بمانند و دانش آموزان دختر می توانند به منطقه مشا و یا در نزدیک ترین مدرسه داخل شهر دماوند تحصیل کنند و این ظرفیت نیز توسط آموزش و پرورش در دیگر مدارس ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان مدرسه مشاء و تراکم بالای دانش آموزان در کلاس‌ها، علاوه بر پیشگیری از آسیب‌های احتمالی، شاهد کاهش تراکم جمعیتی در کلاس‌های درس خواهیم بود و این موضوع موجب بالا رفتن بازدهی کیفیت کلاس‌ها می‌شود.

پورفتحی گفت: البته در نظر داریم بازدیدی از مدرسه قدیمی منطقه مشاء داشته باشیم تا در صورت داشتن امکان استفاده و مطلوب بودن کیفیت مدرسه، دانش آموزان پسر در خود مشاء تحصیل کنند و به مدرسه قدیمی انتقال یابند که این موضوع در هفته آینده مشخص و تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی در جواب به این سئوال که اولیای دانش آموزان از پایین بودن کیفیت مدرسه پیش‌بینی شده گله‌مند هستند، گفت: مدرسه اوره دماوند مشکلی از نظر کیفیت نداشته و هم‌اکنون در حال استفاده است و اگر مدرسه قدیمی مشاء کیفیت لازم را نداشته باشد، دانش آموزان به مدرسه قدیمی منتقل نمی‌شوند.

*تفکیک جنسیتی مدرسه‌ای در شهر کیلان و محله کوهان در دستور کار می‌باشد/ این اقدام تاکنون با مخالفت شورای شهر کیلان مواجه است

این مقام مسئول به دیگر مدرسه تفکیکی شهرستان اشاره کرد و گفت: دیگر مدرسه تفکیک جنسیتی حوزه مدیریتی آموزش و پرورش دماوند، شهر کیلان و منطقه کوهان است که در نظر داریم دانش آموزان پسر مدرسه کوهان به مدرسه کیلان و دانش آموزان دختر مدرسه کیلان به مدرسه کوهان منتقل شوند که البته تاکنون با مخالفت شورای شهر کیلان مواجه هستیم که با رفع این موضوع، تفکیک جنسیتی اتفاق می‌افتد.

پورفتحی گفت: هم‌اکنون در مدرسه بلال حبشی شهر کیلان 95 دانش‌آموز پسر و 58 دانش‌آموز دختر با مجموع 153 دانش‌آموز در حال تحصیل هستند.

وی با تأکید بر اینکه این نهاد طبق سیاست‌های طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش گام برمی‌دارد و هدفی جزو جلوگیری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مطرح نیست، گفت: نگرانی برخی از اولیای دانش آموزان برای تردد فرزندان آنان است که می‌توان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر و ایجاد سرویس مدرسه مناسب این نگرانی را رفع کرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند ضمن گلایه از یک خبرگزاری و رسانه تصویری در خصوص بازتاب بی‌اطلاع این خبر، گفت: بهتر است رسانه‌ها با اطلاع کافی خبرها را منتشر کنند؛ عموم مردم از مشکلاتی که گاها در این مدرسه پیش می‌آید و یا ممکن است در آینده اتفاق رخ دهد بی اطلاع هستند.

وی ادامه داد: با توجه به موضوعاتی که در برخی مدارس به ویژه در تهران شاهد بودیم، لازم است این موضوع با جدیت صورت گیرد و البته کارشناسی و برنامه‌ریزی شده انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است، منطقه مشاء در 6 کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در کنار جاده هراز قرار دارد. این منطقه جزو شهر دماوند محسوب می‌شود و تنها یک مدرسه ابتدایی دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا