تدبیر دولت امید برای بی‌خانه‌ها/ فحاشی به مسکن مهر و دیگر هیچ!

ماه‌های پایانی دولت تدبیر و امید در حالی رو به پایان است که با آن همه سروصدا و هیاهو،یک کار ساده و عملیاتی در این دولت به پایان نرسید و همه چیز در حد حرف باقی ماند!
به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، یکی از مهم‌ترین دغدغه های مردم و البته کوتاهی ها و ناتوانی های دولت تدبیر و امید، غصه تمام نشدنی مسکن مهر بود.
جمعیت جوان کشور، نیازهای دائمی زوج‌های جوان و… جمع کثیری از مردم را در زمره مستاجر‌ها و بی خانه ها قرار داده و یکی از وظایف هر دولتی، تلاش برای خانه‌دار شدن آنهاست.
در دولت قبل طرح مسکن مهر با همه محاسن و معایبش، بارقه امیدی در دل میلیون ها ایرانی روشن کرد و باعث شد بیش از دو میلیون خانوار صاحب خانه شوند.
یک محاسبه ساده و سرانگشتی نشان می‌دهد با این طرح بین هشت تا ده میلیون نفر از جمعیت کشور در خانه های خود سکنی گزیده‌اند. یعنی در دولت قبل،طرحی اجرا شده که در مستقیم ترین شکل آن،حداقل یک دهم جمعیت کشور را منتفع راضی کرده است. این اقدامی ارزشمند و بسیار امیدوار کننده بود و سبب ایجاد رضایتمندی زیادی در جامعه شد.
اما این همه ماجرا نبود و نباید موضوع را به همان جمعیت بهره مند محدود کرد. پروژه‌های مسکن مهر بیش از 160 شغل در حوزه ساختمان را فعال کرد و میلیونها ایرانی و صد‌ها هزار کارگاه و کارخانه تمام وقت مشغول کار شدند. هزاران مهندس جوان و تحصیل کرده و جندین برابر آن جمعیت ماهر زیاد دیگر بصورت مستقیم در اجرای این پروژه‌ها نقش داشتند و همین موضوع باعث تحرک و پویایی گسترده در اقتصاد و تولید شده بود.
چند سال قبل و هنگامی که در کوبه ژاپن زلزله آمد، دولت وقت این کشور اعلام کرد بازسازی مناطق زلزله زده، موتور محرک اقتصاد ما خواهد شد و واقعا هم چنین شد.
این اتفاق در ایران هم بدون رخداد فاجعه زلزله پدید آمد و صنعت ساختمان‌، همه اجزا تولیدی کشور را درگیر کرد.
رضایتمندی مردم و تاثیر این اقدام عظیم به حدی بود که مقامات دولت یازدهم در اوایل کار،یارای مخالفت با آن را نداشتند و حتی بر سر تصاحب امتیاز این طرح با دیگران رقابت هم می‌کردند!
رئیس جمهور در هنگامه تبلیغات انتخاباتی با صراحت به مردم وعده ادامه مسکن مهر را داد و در روز رای اعتماد به وزرا هم این وعده را تکرار کرد.
اما از این جالب‌تر‌، عباس آخوندی بود که اولا خود را طراح مسکن مهر معرفی کرد(!) و بعد هم سوگند خورد که این طرح را ادامه دهد. اما به محض رسیدن به وزارت، همه‌چیز تغییر کرد!
وی حداقل سه مرتبه این طرح را مزخرف نامید! هدر‌دهنده منابع و خلاف منطق اقتصادی! در نگاه دولت یازدهم، تامین مسکن مردم به‌عهده دولت نیست و مردم باید برای آن فکری کنند!
این رفتار آخوندی و دولت یازدهم در عمل به قطع ورودی منابع بانکی و حتی اقساط برگشتی از مسکن مهر برای ادامه و تکمیل موارد پیشین شد و همین امر اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت.
وعده‌ای بر روی کاغذ!
همزمان با اوجگیری اعتراضات مردمی و محافل علمی و کارشناسی، وزارت مسکن که در چنبره برخی افراد سود‌جو و کاسب مسلک گرفتار آمده،کوشید برنامه جایگزینی برای مسکن مهر معرفی کند و بعد از مدتها‌، نام آن را مسکن اجتماعی نامید.
رونمایی از این طرح فعلا سه سال و نیم است که ادامه دارد!
بارها و بارها مسئولان وزارت راه و مسکن وعده ماه آینده و فصل آتی را داده‌اند اما هنوز هیچ خبری نشده و بعید است خبری هم بشود.
این همه در حالی است که پروژه های مسکن مهر، معطل و نیمه تمام تشنه تزریق منابع و گوشه چشم مدیران دولتی است‌. آن هم هنگامی که صدای اعتراض مردم، بی‌خانمان‌ها و ..و از هر سو بلند است.
به‌عنوان نمونه در نمایشکاه مطبوعات امسال، وقتی ولی‌الله سیف‌، رئیس بانک مرکزی به نمایشگاه پا گذاشت، انبوه معترضان چنان به سوی او هجوم آوردند که وی چاره ای جز ترک نمایشگاه و فرار از روبرو شدن با مردم ندید‌!
راه حل نواقص‌؛ تخریب یا تعطیل!؟
کسی نمی‌تواند انکار کند که ساختمان‌های مسکن مهر، از لحاظ برخی تسهیلات یا امکانات دارای ضعف‌ها و نواقصی بود. این موضوعی آشکار و بی نیاز از توضیح است. همه آن چند میلیون نفری که در این ساختمان‌ها ساکن هستند، حتما با درجاتی از این مشکلات روبرو شده‌اند. اما نمی‌توان از نظر دور داشت که همین وضع از مستاجری و خانه بدوشی بهتر است .
اما آیا ممکن و منطقی است که بخاطر این نواقص، اصل پروژه را تعطیل کنیم و مزخرف بنامیم!؟ رئیس جمهور محترم در آخرین گفتگوی خود در سیمای جمهوری اسلامی ایران،مدعی شد مسکن مهر کلانتری ندارد، مسجد ندارد، راه ندارد(!) مدرسه ندارد و …
خب اگر چنین است،چرا آستین بالا نمی‌زنید و یک مدرسه برای آنجا نمی‌سازید!؟ چرا کلانتری و پاسگاه پلیس احداث نمی‌کنید!؟ آیا باید به خاطر نبود برخی امکانات، اصل موضوع را تعطیل کنیم!؟ این با کدام منطق عقلی و اقتصادی و اجتماعی سازگار است!؟
سیاه نمایی چاره کار نیست
اما وابستگان و ریزه‌خواران دولتمردان که هیچ هنری در خانه دار کردن مردم نداشتند، دست به سیاه نمایی زدند تا بلکه قد کوتاه و تدبیر نارسای خود را پنهان کنند! آنها یک بار تصویر یکم ساختمان کج شده را منتشر و دست به دست کردند و همه جا گفتند این ساختمانی از مجموعه‌های مسکن مهر است! اما کمی بعد معلوم شد که اساسا ساختمان خارج از ایران است و هیچ ربطی به مسکن مهر ندارد!
مدتی بعد، پا را فراترنهاده و تصویر رئیس جمهور سابق را در حال بازی خانه‌سازی کشیدند و نوشتند این مسکن مهر است! آنها دراین کار وقاحت را تا آنجا رساندند که برای احمدی نژاد به جای پا سم کشیدند!
همه این کارها برای آن است که به مردم بگویند آنها بد بودند و ما خوبیم!
حتی اگر بخواهیم قبول کنیم، باید بپرسیم«آن طرح دومیلیون خانوار را صاحب خانه کرد، شما برای چند نفر خانه ساختید»!؟
مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم تکمیل می‌شود!؟
مسئولان وزارت راه و شهرسازی- بر‌خلاف ادعای رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی مبنی بر اینکه پرونده مسکن مهر در دولت یازدهم بسته خواهد شد – اعلام کردند همه واحدهای این پروژه در این دولت تکمیل نمی‌شود.
قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر، در نشست با مدیران کل 10 استان اولویت‌دار جهت تکمیل سایت مسکن مهر با اشاره به این نکته که رئیس جمهور با این وعده حجت را با همه دستگاه‌های ذی‌ربط تمام کرده است، گفت: به اعتقاد من اگر دستگاه‌های مربوط کمک کرده و مصوبات دولت (که همگی با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده است) محقق شود، می‌توانیم تمامی پروژه‌ها به غیر از واحدهای فاقد متقاضی و مشکل‌دار را تا پایان دولت به پایان برسانیم.
احمد اصغری مهرآبادی در حالی اعلام کرده است که بخشی از واحدهای مسکن مهر به عمر دولت یازدهم قد نمی‌دهد و اتمام سایر واحدها را نیز به اما و اگر منوط کرده که حسن روحانی در دوازدهمین گفتگوی تلویزیونی خود بدون ارائه نتیجه‌ای موثر از اقدامات دولت درباره وضعیت مسکن مردم، وعده داده بود که پرونده مسکن مهر در این دولت تمام خواهد شد.
وی در ادامه توضیحات خود با اذعان به بی‌عملی دولت در تشکیل جلسات مورد نیاز برای پیشبرد این پروژه‌ها گفت: براساس تأکیدات کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس کمیته‌ای مرکب از دستگاه‌های ذیربط جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر باید تشکیل می‌شد که امید است هرچه زودتر با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت رفع مشکلات این اقدام انجام شود.
واحدهای پردیس هم تا شهریور آینده به پایان نمی‌رسد
در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی تهران هم برخلاف وعده روحانی، تصریح کرد: تکمیل واحدهای مسکن مهر شهر پردیس بنا به دلایلی به نیمه دوم سال آینده کشیده خواهد شد.
محمدنادر محمدزاده در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده واحدهای مسکن مهر شهر پردیس با این افزایش سقف وام تا شهریورماه سال آینده به پایان می‌رسد، گفت: پروژه مسکن مهر در شهر پردیس نیازمند یک برنامه‌ریزی مجدد است و باید اذعان کرد که در بررسی‌های قبلی به این نتیجه رسیده بودیم که واحدهای مسکن مهر پردیس، سال 96 هم به اتمام نمی‌رسد، اما با افزایش سقف تسهیلات قطعاً این بررسی‌ها و نتایج‌ها آن تغییر خواهد کرد.
وعده اتمام پروژه مسکن مهر
تا پایان دولت نشدنی است
در عین حال وزیر سابق راه و شهرسازی در صحبت‌هایی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری درباره اتمام طرح مسکن مهر تا پایان عمردولت یازدهم، اظهار کرد: نکته دوم وعده کاملاً نشدنی رئیس‌جمهور در خصوص اتمام پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم است.
علی نیکزاد در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرد: البته با مدیریت اعتقادمحور و انقلابی، اتمام مسکن مهر تا پایان عمر دولت یازدهم شدنی است، اما تجربه سه سال و نیم گذشته چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.
وزیر راه و شهرسازی دولت دهم با اشاره به اعتراف درست رئیس‌جمهور به ناکارآمدی دولت یازدهم در بخش مسکن، گفت: اتمام مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم مدیریت اعتقادمحور و انقلابی می‌خواهد که در 3/5 سال اخیر چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.
نیکزاد در واکنش به مصاحبه تلویزیونی روحانی درخصوص وضعیت مسکن و مسکن مهر اظهار داشت: صحبت‌های رئیس جمهوری به ویژه در حوزه مسکن مهر شگفتی مسئولان سابق، کارشناسان و ساکنان در پروژه های مختلف مسکن مهر در سراسر کشور را برانگیخته است.
وی با بیان این‌که توصیه اینجانب به ایشان این است که حتماً در منابع آماری خود تجدیدنظر کنند، تصریح کرد:‌ اینکه به وی گفته شده مسکن مهر در ابتدای دولت یازدهم از خدمات روبنایی و تاسیسات زیربنایی برخوردار نبوده، صحیح نیست.
وی با تاکید بر این‌که تمام واحدهای افتتاح شده در دولت قبل به میزان دو میلیون و هشتصد هزار واحد شهری و روستایی دارای آب و برق بوده است، تصریح کرد: اتفاقاً واحدهای تحویلی در دولت یازدهم است که با مشکلات عدیده در انشعابات روبرو بوده و آب و برق و گاز آنها به دلیل عدم پیگیری وزارتخانه متبوع مواجه شده است.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا