برگزاری چهارمین جشنواره جابربن حیان در دماوند

چهارمین جشنواره جابربن حیان در شهرستان دماوند با حضور دانش‌آموزان، مربیان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش این شهرستان آغاز شد.

13921203000573_PhotoA

به گزارش تارود، در این جشنواره 800 دانش‌آموز مقطع ابتدایی، تحقیقات و پروژه‌ های خود را در قالب 400 پروژه با موضوعات مختلف، در سالن قدسیه دماوند به نمایش گذاشته‌‏اند.

این جشنواره با هدف ارائه آموزش‌های پژوهش‌محور و کسب مهارت‌های زندگی و نیز شناسایی استعدادهای کار و کارآفرینی برپا شده است.

6 یا هفت طرح از میان طرح‌ها و تحقیقات ارائه شده در این نمایشگاه، پس از بررسی و داوری برای شرکت در جشنواره استانی انتخاب می‌شود.

گفتنی است؛ در مراسم افتتاح این نمایشگاه علاوه بر مدیر و معاونان آموزش و پرورش شهرستان دماوند، رئیس اداره کار و امور اجتماعی و امام جمعه آبسرد نیز حضور داشتند.

همچنین راهبر و مسئول طرح جابر بن حیان و کارشناس این طرح از اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌‏های استان تهران برای بررسی و داوری پروژه‌ها در مراسم حاضر شد.

در پایان مراسم، دو گروه 40 نفری از دانش‌آموزان حاضر در این جشنواره، از مرکز نجوم شهرستان دماوند که در مجاورت سالن قدسیه واقع شده‌ است، بازدید کردند.

دانش‌آموزان ابتدایی دماوند تاکنون در مراحل استانی و حتی کشوری جشنواره جابربن حیان موفق به کسب مقام شده‌اند.

*تحقیق و پژوهش نوآوری به همراه می‌آورد

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دماوند گفت: انجام تحقیق و پژوهش در دوران کودکی باعث بروز نوآوری و خلاقیت در آینده می‌شود.

محمد مشهدی عباسی

محمد مشهدی‌عباسی  در مراسم آغاز جشنواره جابر بن حیان در سالن قدسیه دماوند گفت: طرح جابر بن حیان یکی از بهترین طرح‌هایی بود که در چند سال اخیر به مدارس شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

وی هدف اصلی این طرح را آموزش درست و علمی دانش‌آموزان برشمرد و ادامه داد: این روش آموزش باعث می‌شود تا دانش‌آموزانی با مهارت‌های بالا در پژوهش و تحقیق داشته باشیم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دماوند ادامه داد: دانش‌آموزان در این طرح‏‌ها با مراحل مختلف فرضیه‌سازی، جمع‌بندی و دسته‌بندی اطلاعات، پیش‌بینی و حدس نزدیک به واقعیت، دقت و نکته‌سنجی را می‌آموزند.

وی انجام تحقیق و پژوهش در دوران کودکی را عامل بروز خلاقیت خواند و تصریح کرد: خلاقیت و نوآوری با دیدن مسائل و مشاهده واقعیت‌‌ها به وجود می‌آید که ابتدا تنها یک نظریه است ولی با تقویت این نظریه و عملی کردن آن، نوآوری به دست می‌آید.

مدیر آموزش و پروش شهرستان دماوند یکی از مولفه‏‌های مورد نظر در جشنواره جابر بن حیان را نوآوری معرفی کرد و گفت: نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی در این‌گونه جشنواره‌ها در کشور شناسایی می‌شوند که منجر به اختراع یک تکنولوژی و فن‌آوری می‌شود.

مشهدی‌عباسی گفت: مطالب به دست آمده در تحقیق به دانش و آگاهی دانش‌آموزان عمق می‌بخشد و اطلاعات و محفوظات را کاربردی می‌کند و به دانش‌آموز می‌آموزد که چگونه آنچه را به صورت نظری آموخته است، به صورت عملی به کار گیرد.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزانی که طرحشان برای شرکت در مرحله استانی انتخاب شود، می‌توانند از ظرفیت پژوهش‌سرای شهید فائزی دماوند برای تکمیل طرح خود استفاده کنند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دماوند گزیده‌ای از زندگی‏نامه جابر بن حیان را برای دانش‌آموزان نقل کرد.

گفتنی است، چهارمین جشنواره جابر بن حیان امروز با شرکت 800 دانش‌آموز ابتدایی از 20 مدرسه با 400 طرح در موضوعات مختلف آغاز شد که از میان این تعداد پروژه، 6 یا هفت طرح برای شرکت در مرحله استانی انتخاب می‌شود.

*160 پروژه به مرحله استانی طرح جابر بن حیان در تهران راه می‌یابند

مدیر اجرایی جشنواره جابر بن حیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران گفت: از میان تمام طرح‌های موجود در جشنواره‌های جابر بن حیان در شهرستان‌های استان، 160 طرح به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند.

سید محسن میرمحمد میگونی  در مراسم آغاز جشنواره جابر بن حیان در سالن قدسیه دماوند بیان کرد: سهمیه‌ بندی در هر شهرستان بر اساس میزان استقبال و نیز تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی آن منطقه انجام می‌شود.

وی استقبال دانش‌آموزان در شهرستان دماوند را بسیار خوب دانست و افزود: معلمان و مسئولان آموزش و پرورش موظف هستند تا محیطی برای ارائه پروژه‌های علمی و خلاقیت‌های دانش‌آموزان فراهم کنند.

میرمحمد میگونی در خصوص سطح علمی پروژه‌ها در این جشنواره در سطح شهرستان‌ها اظهار کرد: دماوند و شهرستان‌های دیگر استان تهران، همیشه پروژه‌های خوبی داشتند و حتی در دماوند منتخب کشوری نیز داشته‌‏ایم.

مدیر اجرایی جشنواره جابر بن‌ حیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با با بیان اینکه بحث این نیست که پروژه در چه سطحی قرار دارد، تصریح کرد: مهم این است که دانش‌آموزان با تحقیق و پژوهش و نحوه ارائه طرح آشنا شوند و یک آغاز خوب در این مرحله داشته باشند و در مراحل بعد برای حضور و شرکت در جشنواره خوارزمی آماده شوند.

میرمحمد میگونی بیان کرد: شعار ما این است که تمام دانش‌آموزانی که در پروژه‌ها و جشنواره‌های علمی شرکت می‌کنند، برنده هستند و تفاوت دانش‌آموزانی که این مسیر را طی کرده‌اند با دانش‌آموزانی که شرکت نکرده‌اند، این است که فعالیتی انجام داده‌اند و با این روند آشنا شده‌اند.

وی با بیان اینکه 160 طرح از کل استان تهران به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند، گفت: همچنین از استان تهران، پنج طرح انتخاب می‌شود تا در مرحله کشوری که رقابتی میان 160 طرح است، شرکت کنند.

مدیر اجرایی جشنواره جابر بن حیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران خاطرنشان کرد: باید از معلمان و مسئولان و همچنین دانش‌آموزانی که سال‌های قبل در این طرح شرکت کردند، ولی به هر دلیل انتخاب نشدند و بار دیگر با یک طرح جدید در آن حاضر شده‌اند، قدردانی شود.

*برگزاری اردوهای بازدید دانش‌آموزی و رصد خورشید در بام ایران

مسئول مرکز نجوم دماوند گفت: اردوهای بازدید گروهی دانش‌آموزان با رصد خورشید و کلا‌س‌های آموزشی به طور روزانه در این مرکز برپا می‌شود.

IMAGE635239204675285502

احسان کریمی در حاشیه بازدید دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شرکت‌ کننده در جشنواره جابر بن حیان از مرکز نجوم دماوند در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: هر روز 30 تا 40 نفر از دانش‌آموزان از سوی مدارس شهرستان دماوند در این بازدیدها شرکت می‌کنند.

وی افزود: دانش‌آموزان در این بازدیدها، ابتدا در کلاس‏‌های منظومه‌ شمسی و پیشرفت‌های فضایی ایران شرکت می‌کنند؛ سپس در آسمان‌نما، منظومه ‌شمسی و صورت‌های فلکی را به صورت سه بعدی مشاهده می‌کنند و در نهایت در صورتی که هوا مساعد باشد، خورشید را در رصدخانه رصد می‌کنند.

کریمی در خصوص آموزش‌های تخصصی به علاقه‌مندان به نجوم و ستاره‌شناسی نیز گفت: ثبت‌نام کلاس‌های تخصصی نجوم و ستاره‌شناسی در همه گروه‌های سنی آغاز و در گروه سنی ابتدایی پسران و دبیرستانی دختران به حد نصاب رسیده و کلاس‌‌ها نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این دوره‌های تخصصی رصد شب و روز و آموزش‏‌های پیشرفته نجوم ارائه می‌شود، بیان داشت: این کلاس‌ها برای گروه‌های سنی دانشجو و بزرگ‏سال نیز در نظر گرفته شده و در صورتی که شمار علاقه‏‌مندان این گروه‌‏های سنی نیز به حد نصاب برسد، کلاس‌ها آغاز می‌شود.

مسئول مرکز نجوم دماوند از بازدید نایب‌ رئیس انجمن نجوم ایران از مرکز نجوم دماوند در ماه گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: این بازدید نتایج خوبی داشت و قرار شد تا برنامه‌های مشترکی با انجمن نجوم ایران در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت مدرسان نجوم و نیز استفاده از مدرسان انجمن داشته باشیم.

رصدخانه و مرکز نجوم دماوند آبان ‌ماه سال جاری به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهرستان و با مجهزترین امکانات روز در زمینه ستاره‏‌شناسی و نجوم افتتاح شد.

این مرکز مجهز به تلسکوپ میدانی، دوربین دوچشمی، نرم‌افزار، کتاب‌های مخصوص و… است؛ تلسکوپ‌های مدرنی که اگر مشخصات جرم آسمانی به آن داده شود، تمام مختصات جرم آسمانی را نشان می‌دهد و با ثبت آن، اعضا می‌توانند رصد را روی کامپیوتر مشاهده کنند.

مرکز نجوم دماوند در سطح دانشگاهی طراحی شده است و در صورت برگزاری کارگاه‌های بیشتر می‌توان در آن از مربیان آزاد و حق‏‌التدریس استفاده کرد.

همچنین در مراسم افتتاح این جشنواره علاوه بر مدیر و معاونان آموزش و پرورش شهرستان دماوند، راهبر و مسئول استانی طرح جابر بن حیان به همراه کارشناس این طرح در استان، رئیس اداره کار و امور اجتماعی و امام جمعه آبسرد نیز حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا