این دانشگاه، آزاد نیست!

در حوزه مالی، دانشگاه آزاد تخلفات گسترده‌ای را انجام داده به طور مثال در واحد علوم تحقیقات طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده که سندهای آن موجود نیست. این روند را می توان در واحدهای دیگر همچون دانشگاه آزاد واحد بندر عباس و یا دانشگاه آزاد تبریز نیز به خوبی مشاهده کرد. البته در این بین اگر کسی با روند آنها مخالفت کند و اعتراضی را صورت دهد به بهترین وجه با او برخورد می کند.

 در تبصره ۳ ماده ۱۰ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی که در جلسه ۶۸۲ مورخ۲۶ /۱۱/۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، تاکید شده که سه نفر از اعضاء هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها و سه نفر از اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد برای عضویت در هیئت امنای این دانشگاه باید حداکثر تا دو هفته به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شوند.

مدیران عالی دانشگاه آزاد در خصوص انتخاب رئیس جدید دانشگاه آزاد طبق اساسنامه دانشگاه آزاد عمل کردند که در نهایت حمید میرزاده موفق شد از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رای اعتماد بگیرد و حکم انتصابش به عنوان رئیس دانشگاه آزاد از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد. از سوی دیگر در تعیین حجت‌الاسلام ناطق‌نوری به عنوان عضو جدید هیئت موسس دانشگاه آزاد نیز براساس اساسنامه جدید اقدام شد و ناطق‌نوری در جلسه هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعضای این شورا رای اعتماد گرفت.

اما مشخص نیست مدیران عالی دانشگاه آزاد در معرفی عبدالله جاسبی به عنوان عضو جدید هیئت‌امنای دانشگاه آزاد، طبق روال گذشته و براساس اساسنامه دانشگاه آزاد عمل کرده و وی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌کنند یا نه. به بهانه حضور مجدد جاسبی در خانه ابدی اش یعنی دانشگاه آزاد مروری خواهیم داشت بر کارنامه وی به امید اینکه رفتن صوری جناب جاسبی از دانشگاه آزاد مهر اتمامی باشد بر فساد سازمان یافته ای که تاکنون بر دانشگاه آزاد حکمفرما بوده است.

دانشگاه آزاد ستاد انتخاباتی می ­شود!
هاشمی‌رفسنجانی رئیس هیئت موسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد طی سخنانی تاکید کرد که: «هر کسی می‌تواند سند بیاورد که ما یک بار هم در این سال‌ها کوچک‌ترین استفاده انتخاباتی از دانشگاه آزاد کردیم. هیچ؛ بنا هم نداریم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که دانشگاه آزاد در دوره مدیریت عبدالله جعفرعلی جاسبی، از چهره‌های مورد حمایت و نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی، همواره از سوی منتقدان به سوء استفاده از این دانشگاه در راستای مسائل انتخاباتی متهم بوده است و در این باره اسنادی نیز تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده است.

یکی از اسناد مورد اشاره منتقدین درباره تلاش‌های انتخاباتی مسئولان دانشگاه آزاد، به صورتجلسه‌ای مربوط می‌شود که طی آن حسین امیدوار، مشاور عبدالله جاسبی و مدیرکل وقت تشکل‌های سیاسی دانشجویی دانشگاه آزاد، از اساتید و دانشجویان و تشکل‌های این دانشگاه می‌خواهد که در انتخابات ۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کنند.

پس از انتشار سند کمک مالی جاسبی به ستاد انتخاباتی کروبی و نیز مدارک مربوط به حمایت تمام قامت این دانشگاه از میرحسین موسوی، هم زمان با انکار مقامات دانشگاه آزاد در زمینه ورود این موسسه بزرگ آموزشی به رقابت‌های انتخاباتی، اسنادی منتشر شده حاکی از پشتیبانی رسمی این دانشگاه از ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۸۴ دارد.
در حالی که جاسبی طی بخشنامه ای به شماره ۴۱۸۹۹ اعلام می‌دارد روسا و مسئولین داشگاه حق ندارند امکانات دانشگاه را جهت حمایت کاندیداها مورد بهره برداری قرار دهند، اما در همان ایام علی هاشمی به عنوان رئیس ستاد انتخابات حزب کارگزاران سازندگی طی حکمی آقای عادل نوروزی رئیس دانشگاه آزاد واحد ایلام را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی حزب کارگزاران در استان ایلام منصوب می‌کند.

حتی در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد نیز از طرف سازمان مرکزی این دانشگاه مجوزی صادر می‌گردد که با استناد به آن از دانشجویانی که به دلیل فعالیت‌های انتخاباتی (در ستاد آیت الله هاشمی رفسنجانی) نتوانسته‌اند در امتحانات خود شرکت کنند امتحان مجدد و خارج از نوبت به عمل آید.

علاوه بر این، در ۱۱ خرداد ۸۴ جلسه ای به ریاست مشاور عالی دکتر جاسبی در هتل بین المللی تهران برقرار و مصوبات مربوط به تعیین مکان ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی و مواردی از این قبیل در آن نهایی می‌شود. در این جلسه مقرر می‌گردد که عنوان نام ستاد در سراسر واحدها و استان‌ها به “ستادهای مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مزبور” تغییر نام دهد.

از بازوهای اصلی دانشگاه آزاد که با پوششی غیر انتخاباتی به حمایت و پشتیبانی ستادهای آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌پرداخت هیات های مذهبی واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور است که تحت ریاست مشاور عالی جاسبی فعالیت می‌کنند. این هیات ها موظف می‌شوند که حمایت‌های انتخاباتی خود از ستاد جاسبی را کاملا مخفیانه انجام داده و اسناد و فاکتورهای مالی را جهت تسویه حساب بدون لفظ انتخابات و نام کاندیدا (آیت الله هاشمی) به مرکز بفرستند که برخی از این هیات ها به دلیل عدم شناخت مسائل مالی، فاکتورها و اسناد را به عنوان ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی به تهران ارسال می‌کنند.
مسعود باستانی از گردانندگان سایت جمهوریت طی اعترافاتی پرده از تخلفات دانشگاه آزاد و همکاری و همراهی آن باجریان برانداز برداشته و گفت: سایت جمهوریت زیر نظر مهدی هاشمی رفسنجانی اداره می‌شد و من به عنوان عضو شورای سردبیری شیفت بعدازظهر زیر نظر افرادی چون کرمی و نوربخش کار می‌کردم. دفتر این سایت در یکی از دفاتر دانشگاه آزاد مستقر بود و مبالغی که به ما ارائه می‌شد از طریق چکی از سوی دانشگاه آزاد بود.

حمزه کرمی، دیگر متهمی بود که نقش محوری در سایت جمهوریت داشته است. وی از نزدیکان مهدی هاشمی و دارای پرونده‌هایی است که به واسطه همین نزدیکی، رئیس ستاد «ربع قرن دانشگاه آزاد» می‌شود. این فرد در پوشش فعالیت برای برگزاری جشن‌های ۳۰ سالگی دانشگاه آزاد با دعوت از برخی خبرنگاران حامی جریان فتنه، موج جدید رسانه‌ای را در کشور و در تقابل با اهداف نظام جمهوری اسلامی با هدف زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات در صورت عدم پیروزی کاندیدای خاص ایجاد کرد.

پیش از این نیز خبر انعقاد قراردادی جالب توجه درباره اجاره ساختمانی هزار متری در خیابان شیراز با فاطمه کروبی در رسانه‌ها آمده بود که ظاهراً اجاره هر ماه آن بالغ بر ۳۵۰ میلیون ریال بود! در همین حال روزنامه اعتماد به مدیرمسئولی الیاس حضرتی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی، در تبلیغی که یک چهارم صفحه اول این روزنامه را اشغال کرده بود، محل برگزاری «همایش دانشجویی حامیان کروبی» را سالن ورزشی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) که یکی از سالن‌های واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد است. برگزاری «گردهمایی ملی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی» در سالن اجتماعات مجتمع آموزشی پیامبر اعظم(ص) با حضور میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و شخص جاسبی، همراه با تعطیلی کلاس‌های درس واحدهای تهران جنوب، تهران مرکز و تهران شمال و اختصاص سرویس ایاب و ذهاب برای شرکت دانشجویان در این میتینگ تبلیغاتی همراه شده است.

پس از مشخص شدن نتایج انتخابات دهم نیز مدیران دانشگاه آزاد پروژه اغتشاش را پیگیری کردند و در همین زمینه اقداماتی چون انتشار و توزیع شبنامه، برگزاری تجمع در صحن واحدهای دانشگاهی، تعطیلی امتحانات و حتی اعزام سازماندهی شده دانشجویان و کارکنان دانشگاه به تجمعات خیابانی از سوی مدیریت این دانشگاه مشاهده شد. در همین راستا شنیده شد که دانشگاه آزاد به کارمندان واحدهای نزدیک به تهران این دانشگاه دستور داده بود با نشانه‌های سبز رنگ در نماز جمعه شرکت کنند و البته حقوق این کار را در پایان ماه دریافت کنند که ظاهراً مهدی هاشمی رفسنجانی به عنوان مسئول دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد و دفتر هیئت مؤسس این دانشگاه، دستور ابلاغ این مصوبه را داده بود!

کمک ۲ میلیاردی به همراه ۵۰۰۰ لپ تاپ جاسبی به ستاد میرحسین
دکتر زاکانی در این­باره می­گوید: «یکی از کارهایی که آقای جاسبی در دانشگاه آزاد می‌کرد، این بود که تلاش داشت ظرفیت‌های دانشگاه آزاد را در خصوص گروه‌ها و مجموعه‌ها و جریانات سیاسی به حرکت درآورد به طوری که از آقای صدر نائب رئیس مجلس هشتم نقل می‌کردند که آقای جاسبی چهارشنبه قبل از انتخابات سال ۸۸ یعنی روز ۲۰ خرداد طی تماسی به وی اعلام کرد که باید نام آقای موسوی از صندوق‌ها دربیاید و اگر در نیاید مردم به خیابان‌ها می‌ریزند.»

دیگر شاهد این حمایت عریان ، اظهارات قربان بهزادیان‌نژاد رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود که در گفت وگو با سایت «انتخاب ۱۰» به صراحت و با افتخار اعلام کرد که «آقای جاسبی هم کمک‌هایی داشته است، میزان آن دقیقا یادم نیست ولی کمتر از ۲ میلیارد تومان بود… نمی‌دانم آقای جاسبی این پول را از کجا تامین می‌کند، اما ایشان حامی میرحسین هستند و ما به منابع مالی حامیان کاری نداریم… ۵هزار لپ‌تاپ اهدایی آقای جاسبی هم در قالب همان کمک‌های ایشان بود که البته رقم آن کمتر از ۵هزار است»!

واحد های جامع، بزرگ و کوچک دانشگاه آزاد برای انتخابات

دانشگاه آزاد اقدام به جمع آوری مبالغ کلان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره نهم کرده و هر دانشگاه را بنا بر نوع آن به واحد های جامع، بزرگ و کوچک تقسیم بندی کرده است. این حساب کتاب مالی دانشگاه آزاد برای انتخابات با اخذ مبلغ ۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برای واحد های جامع، ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برای واحدهای بزرگ و ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برای واحدهای کوچک حساب کشی می­کند؛ با توجه به وجود چند صد واحد دانشگاهی آزاد در سراسر کشور مبلغی نجومی برای انتخابات جمع آوری می­گردد و تمام این مبالغ در این صندوق متمرکز می شود. بنا به توافق نامه شماره ۹۵۸۸ مورخ ۶/۱۱/۱۳۷۶ پیوست، لطفا دستور فرمایید مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال از موجودی حساب های دانشگاه ازاد واحد آبادان برداشت و به حساب سیبا شماره ۰۱۰۲۴۲۴۲۴۱۰۰۷ بانک ملی شعبه زبرجد به نام سازمان مرکزی دانشگاه آزاد واریز نمایید.

دانشگاه آزاد با ۱ ملیون امام و ۱٫۵ ملیون دولت شروع کرد

دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۶۱ با استفاده از کمک مالی ۲۲۰ هزار دلار در آن زمان که از سوی مهندس میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت اهدا شد، مراحل تکوین خویش را آغاز کرد. فعالیت این دانشگاه از اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۲ آغاز شد و در این سال نیز با دستور موسوی نخست‌وزیر، ۱۵۰ میلیون ریال (معادل دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) برای تأمین مخارج مالی، به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داده شد. امام نیز ۱۰ ملیون ریال به این دانشگاه کمک کرد.

امروزه دانشگاه آزاد دارای بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه، ۲۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی، صدها آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۴۰۰ واحد و مرکز آموزشی است. حال چگونه آقایان موسس که ریالی به این دانشگاه کمک نکرده­اند ادعای مالکیت این دانشگاه را دارند.

تولد غیرقانونی یک ارگان فرهنگی

سعید زیبا کلام در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم موجی از شکایات، اعتراضات، و انتقادات فراوان نسبت به نحوة مدیریت دانشگاه آزاد و رفتار خودسرانه و بعضاً قانون‌شکنانة آن، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و هیچ اصلاحی انجام نمی‌شود می­گوید: «به همان دلیل که دانشگاه آزاد اسلامی توانست با هیأت تحقیق و تفحص مجلس از آموزش عالی کشور همکاری نکند.. به همان دلیل که شورای عالی دانشگاه آزاد که می‌بایست مطابق ماده ۱۰ اساسنامه اولیه همان دانشگاه هر سه ماه یکبار تشکیل گردد، هیچگاه تشکیل نگردیده است. به همان دلیل که اولین جلسه رسمی هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در تاریخ ۱۱/۹/۶۱ و جلسه رسمی بعدی، شش سال و نیم بعد یعنی در تاریخ ۲۰/۳/۶۸ تشکیل می‌شود. به همان دلیل که دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ ۲۷/۱۱/۶۱ با شماره ۲۴۵۱ در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری تهران ثبت می‌گردد در حالیکه ستاد انقلاب ‌فرهنگی تأسیس هرگونه مؤسسه و دانشگاه غیرانتفاعی را در سال ۶۱ ممنوع اعلام کرده ‌بود.

به همان دلیل که تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و شروع فعالیت آن از سال ۱۳۶۲ بدون اخذ مجوز تأسیس از شورای گسترش آموزش عالی و ستاد انقلاب فرهنگی و خارج از حیطه نظارتی وزارت فرهنگ و آموزش عالی صورت ‌می‌گیرد و تا سال ۱۳۶۶ بدون هیچ مبنای قانونی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

یک سال و نیم از تاسیس دانشگاه ‌نمی­گذشت که جاسبی گفت می‌خواهیم دوره دکترا بگذاریم در حالی دانشگاه آزاد هنوز یک دوره کاردانی را پشت سرنگذاشته است در سال ۶۳ دوره دکترا را تاسیس می‌کند در حالی که از هیچ جا از جمله وزارت آموزش عالی، وزارت بهداشت، ستاد انقلاب فرهنگی مجوز ندارد دوره دکترا را دایر کرده و بعد آن را گسترش می‌دهد.

حسین کچوئیان در بررسی عملکرد آموزشی دانشگاه آزاد می‌گوید: «وضعیت دانشگاه آزاد از نظر آموزشی فاجعه‌بار است. ما ظرفیت علمی این کشور را می‌دانیم. آقای دکتر لنکرانی زمانی به من گفت که ما در کل کشور در فلان رشته ۱۵۰ دانشجوی دکترا می‌گیریم، درحالی‌که یک واحد دانشگاه آزاد در فلان شهر این تعداد دانشجو می‌گیرد. مگر ما در دانشگاه تهران با این کیفیت چندتا دانشجو می‌گیریم؟ و فکر می‌کنید که ما از این دانشجویان راضی هستیم؟ حالا شما بیایید در سراسر کشور دانشجو بگیرد و مدرک دکترا توزیع کنید.»

تنها ۷ واحد از ۴۲ واحد علوم تحقیقات مجوز دارند

فرهاد دانشجو درباره فعالیت‌های دانشگاه آزاد می‌گوید: در حال حاضر تنها ۷ واحد از ۴۲ واحد علوم تحقیقات دارای مجوز هستند افزود: «سایر واحدها قبل از اینکه مجوزهای لازم را اخذ کنند فعالیت‌های خود را آغاز کردند که این مسئله در دوره ریاست آقای جاسبی از سوی وزارت علوم بارها تذکر داده شد. اگر برای دانشجویان واحدهای علوم تحقیقات که مجوز فعالیت ندارند مدرکی در زمان فارغ التحصیلی صادر شود این مدارک در زمان اشتغال به کار آن‌ها با استعلام منفی روبه رو خواهد شد.

جاده دو طرفه مراوده مجلس و دانشگاه آزاد

تابستان سال ۸۴، اندکی پس از طرح تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد نامه ای در بایگانی این دانشگاه ثبت شد، که حاکی از تخفیف ۵۰ درصدی شهریه فرزندان نمایندگان مجلس است. در این نامه تصریح شده است: هرچند که این تخفیف مشمول اعضای هیات علمی است، اما با رایزنی های صورت گرفته به نمایندگان تعمیم داده می شود.

آقای جاسبی در جمع مدیران سازمان مرکزی و رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد هدف خود را از اعطاء تسهیلات ویژه به صاحب منصبان اینگونه توصیف می‌کند: «این همه به نمایندگان سرویس می‌دهیم و متقابلاً ما باید از حمایت نمایندگان برخوردار باشیم و مستلزم این است که شما ارتباطتان را با نمایندگان بیشتر کنید و به طور کلی در سطح استان، در سطح شهر ما بتوانیم با همه مسئولین از جمله نمایندگان ارتباط داشته باشیم تا کارهای دانشگاه آزاد اسلامی را بتوانیم به خوبی پیش ببریم. این طور نباشد که جاده یک طرفه باشد و سرویس بدهیم اما از آن طرف ما چیزی نخواهیم.» (بخشی از سخنرانی آقای عبدالله جعفرعلی جاسبی در چهل و پنجمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد- اردیبهشت ۱۳۸۱)


دستور خرید ۱۷میلیارد ریالی

سند دیگری از تخلفات زمان آقای جاسبی بدست آمده که مربوط به دستور خرید ۱۷میلیارد ریالی کتاب خارجی از سوی معاون اداری ومالی این دانشگاه حسب دستور رئیس سابق دانشگاه آزاد است. این در حالی است که رئیس اداره تامین تجهیزات خارجی خطاب به مدیر کل اداره تامین و توزیع تجهیزات به صراحت اعلام می­دارد که به دلیل هزینه گزاف این خرید­ها و عدم درخواست هیچ یک از واحدهای دانشگاه، خرید این کتاب ها غیر ضروری بوده اما معاون وقت دانشگاه خواستار انجام دستور رئیس سابق دانشگاه شده و اعلام می نماید که بر اساس دستور وی این خرید هنگفت انجام شود. 
حال سوال اینجاست که ریاست سابق دانشگاه آزاد به چه مجوزی و بر اساس چه نیازی خواهان خرید این مبلغ گزاف کتاب بلا استفاده و پر کردن انبار دانشگاه آزاد بوده و چه منافعی در پشت پرده این قرارداد وجود داشته است؟

علیرضا زاکانی درباره تخلفات مالی گسترده در دانشگاه آزاد می­گوید: «در حوزه مالی، دانشگاه آزاد تخلفات گسترده‌ای را انجام داده به طور مثال در واحد علوم تحقیقات طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده که سندهای آن موجود نیست. این روند را می توان در واحدهای دیگر همچون دانشگاه آزاد واحد بندر عباس و یا دانشگاه آزاد تبریز نیز به خوبی مشاهده کرد. البته در این بین اگر کسی با روند آنها مخالفت کند و اعتراضی را صورت دهد به بهترین وجه با او برخورد می کند.»

جاسبی ماهی ۲۵۰ میلیون تومان برای دانشگاه آزاد خرج داشت

کچوئیان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره میزان حقوق ماهیانه جاسبی گفته است: «من در مصاحبه قبلی که آقای جاسبی از آن خیلی ناراحت شده بود حرفم این بود که شما مدیری بوده اید که حداقل ماهی ۲۵۰ میلیون تومان برای این مجموعه خرج داشتید. یعنی با خانه، ماشین‌ها و حقوقی که می‌گیرد ماهی ۲۵۰ میلیون می‌بایست برای او پرداخت شود و آیا این مجاز بوده یا نبوده است؟ من از این قضیه اطلاع نداشتم و آقای محمدیان آن را در جلسه مطرح کردند. البته آقای محمدیان نگفتند که ۲۵۰ میلیون تومان ولی من از مجاری مختلف، از خود دانشگاه آزاد و … وقتی اطلاعات را جمع کردم دیدم ایشان یک چنین هزینه سرسام‌آوری برای این دانشگاه داشته است.»

ملک موقوفه هدایت با مساحت کل زیربنای ۹۶۷ متر مربع از جمله موارد موقوفه ایست که به عنوان منزل مسکونی در اختیار رئیس دانشگاه آقای جاسبی بوده است.

اگرچه نزدیکان جاسبی می‌توانستند با نامه‌هایی از قبیل موارد زیر، از تخفیف شهریه تابستانی (!) مهمان شدن در تهران و … بهره مند شوند اما چه بسیار خانواده‌هایی که به علت مخالفت با تحصیل فرزندشان در شهری دیگر یا پرداخت هزینه‌های گزاف تحصیل، با مشکلات مختلف مواجه شدند و هیچ مسئولی نبود تا به درخواست آن‌ها رسیدگی کند.

قرارداد ۴ میلیاردی بی ارزش دانشگاه آزاد با مجمع تشخیص مصلحتمحمود احمدی نژاد طی سخنانی در جمع نخبگان دانشجویی در سال ۸۶ به گوشه­ای از فساد سازماندهی شده توسط دانشگاه آزاد اشاره می‌کند و می‌گوید: «دانشگاه آزاد فقط در یک نمونه با یک مرکز تحقیقاتی وابسته به یک مجمع و سازمان که از بودجه دولتی استفاده می‌کند قرار دادی ۴ میلیاردی منعقد کرده است که نقش مصر در معادلات منطقه ای را بررسی کند. من به این‌ها نامه نوشتم که یک دانشجوی علوم سیاسی می‌تواند این را به عنوان یک رساله دانشجویی انجام دهد. این موضوع به چه درد دانشگاه آزاد می‌خورد، قرار داد مطالعاتی دیگری داشتند در مورد مناسبات بین الملل و … شما معادل همین پول را می‌توانستید به دانشجویان تخفیف بدهید. این رقم یک درصد بودجه آموزشی دانشگاه آزاد است. این دانشگاه کار اقتصادی می‌کند، نه کار آموزشی. درصدی به عنوان مالیات از حقوق کارکنان خود کم می‌کند اما به دستگاه دولتی مسئول این امر نمی‌دهد. دولت نزدیک ۱۲۰ میلیارد تومان به این دانشگاه کمک مالی کرده است…»

استفاده نزدیکان از تسهیلات خاص

بررسی برخی اقدامات رییس سابق دانشگاه آزاد حکایت از استفاده نزدیکان وی از تسهیلات خاص برای تخفیف شهریه یا مهمان شدن در تهران را دارد؛ تسهیلاتی که کمتر کسی امکان استفاده از آن را داشته است. شیوه مدیریتی جاسبی در دوران ریاست دانشگاه آزاد، شیوه ای منحصر به فرد و البته قائم به فرد بود و تمام دستورات در مواردی چون نقل و انتقال دانشجویان باید به او ختم می‌شد.

اگرچه نزدیکان جاسبی می‌توانستند با نامه‌هایی از قبیل موارد زیر، از تخفیف شهریه تابستانی (!) مهمان شدن در تهران و … بهره مند شوند اما چه بسیار خانواده‌هایی که به علت مخالفت با تحصیل فرزندشان در شهری دیگر یا پرداخت هزینه‌های گزاف تحصیل، با مشکلات مختلف مواجه شدند و هیچ مسئولی نبود تا به درخواست آن‌ها رسیدگی کند. اسناد زیر نحوه استفاده رضا، سمانه و زهرا جعفرعلی جاسبی از رانت‌های خاص موجود در این دانشگاه را نشان می ­دهد که دیگران را مجال بهره بردن از آن نبود.

کلاهبرداری ۴۰۰ میلیارد تومانی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی

سلیمی نمین درباره یکی از مهم‌ترین تخلفات در دانشگاه آزاد اسلامی می­ گوید: «یکی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی که وارد حوزه اقتصادی این دانشگاه شده بود در سال ۸۷ به کمک جاسبی در دبی سمیناری برگزار کرد و جاسبی از ایرانیان شاغل مقیم دبی که عمدتاً مردم استان فارس در آن زندگی می‌کنند خواست تا برای طرح دانشگاه بین­­ المللی سرمایه گذاری کنند که سود فراوانی به همراه خواهد داشت.

به گفته سلیمی نمین، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۷ جمع آوری شد و مدتی به مردم سود تعلق می‌گرفت، اما این مسئول دانشگاه آزاد به یک باره ناپدید شد و مردم که سرگردان شده بودند از وی شکایت کردند. مدتی بعد دانشگاه آزادی‌ها مردم را تهدید کردند که به علت دریافت سود کلان پول خود حق شکایت ندارند. وی تاکید کرد که مردم به اعتبار جاسبی، پول را به کارگزار وی داده بودند و حتی با آنکه این شخص در سال ۸۸ دستگیر شد اما مشخص نشد که چه بر سر او آمد.

خالی از لطف نیست با مرور موضوع پیشنهاد شده برای جلب سرمایه‌های ایرانیان شاغل در دبی از زبان ایشان، بخوبی دریابیم تا چه حد بین آقای سعید نجفی به عنوان طراح جلسه و آقای جاسبی، هماهنگی وجود داشته است: «هم فال هم تماشا… بنده گفتم چون خودم یه آدم آسمون جُلم چیزی ندارم که بخوام سرمایه گذاری کنم من فقط بلدم خوب پیشنهاد بدم !! ولی اگر گروهی تشکیل بشه کارو شروع کنه من حاضرم کمک کنم در طراحیش، در مدیریتش، در گرفتن مجوزها و ارتباطاتش با دانشگاه‌های دنیا و چیزهای دیگش. این پیشنهاد من امروز اینجا مطرح می‌کنم چیزی هم نیست همش ۱۰۰ میلیون دلاره و آینده‌ای بسیار روشن و درخشان.» (سخنرانی آقای جاسبی در هم‌اندیشی اقتصادی و فرهنگی، دبی، هتل رادیسون، مهر ۱۳۸۷)

شیخ عبدالقادر فقیهی به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اوَز بعد از سخنرانی آقای جاسبی در نطق کوتاهی می‌گوید: «بنده هم از طرف خودم و اوَزیهای حاضر در مجلس تشریف فرمایی جناب دکتر جاسبی را خیر مقدم عرض می‌کنم و استدعا می‌کنم که به پیشنهاد ایشان جواب مثبت بدید.»

کلاهبردار اصلی در این ماجرا شخصی است به نام سعید نجفی که ارتباط تنگاتنگی از ابتدای تاسیس دانشگاه با جاسبی دارد. لازم به ذکر است که حجت‌الاسلام سعید نجفی به عنوان فرد نزدیک به جاسبی در سال ۱۳۷۸ به دلیل اختلاس ۱۲ میلیارد تومانی دستگیر شد و ضمن خلع لباس، به زندان محکوم گشت. سعید نجفی برای سالها به عنوان رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد در خدمت آقای جاسبی قرار داشت.

پرونده آزمون دستیاری دانشگاه آزاد در سال ۸۳

سؤالات آزمون دستیاری دانشگاه آزاد سال ۸۲­، ۷۲ ساعت قبل از شروع امتحان به ۱۰ تا ۱۲هزار نفر فروخته شد. در سال ۸۳ از این ماجرا پرونده­ای‌ تشکیل شد، که ۲۰۰ متهم داشت. ظرف چند روز بازپرس پرونده شبانه عوض شد و پرونده آزمون دستیاری به یک بازپرس دیگر داده شد وآن قاضی کفایت تحقیقات و منع تعقیب برای بسیاری از متهمان زد؛ در این اثنا قاضی و بازپرس اول پرونده را تحت فشار زیادی قرار دادند، قاضی که پسر امام جمعه اصفهان است، بسیار اذیت شد. دو بار هم رهبری شفاهاً دستور دادند تا قاضی پرونده دادگاه برود تا مساله روشن شود تا اینکه بلاخره قاضی تبرئه شد؛ پرونده‌سازی سنگینی برای این قاضی انجام گرفته بود، از معاونین خود دادستان وقت هم اعلام کرده بودند که در حق ایشان جفا شده است تنها جرم ایشان هم این بود که جلوی آقای جاسبی و دوسنتانشان ایستادگی کرده است.

برخی از متهمین منجمله آقای ” ا- ز” که در سال‌های قبل با خرید سئوال وارد دانشگاه آزاد اسلامی شده و سپس اقدام به فروش سئوالات کرده بودند، مسائل و اعترافاتی را در خصوص فرزند دکتر جاسبی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌دهند. لیکن بازپرس پرونده جناب آقای طباطبائی نژاد چند روز بعد با وجود ۲۰۲ پرونده و متهم در خصوص خرید و فروش سئوالات کنکور و چند ده نفر متهم دیگر خرید و فروش سئوالات دستیاری پزشکی، طی فاکسی بعد از وقت اداری از سوی دادستان تهران از شعبه ۱۲ بازپرسی جابجا و به شعبه دیگری منتقل می‌گردد.

پس از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۱ دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای از دستگیری باند حرفه‌ای سرقت سوالات آزمون کارشناسی ارشد در واحد علوم و تحقیقات خبر داده و اعلام می کند: این باند در حین برگزاری آزمون در این دانشگاه دستگیر شدند. چنین خبری نشان از واقعیت وجود یک باند سازمان یافته در دانشگاه آزاد دارد که سالهای متمادی اقدام به فروش و کلاهبرداری سوالات کنکور را داشتند. این مساله آنقدر حاد و غیر قابل انتظار شده که خود دانشگاه ازاد نیز نسبت به آن ابراز نگرانی می­کند. این دستگیری ها در سالهای ۸۸ و ۸۵ نیز صورت گرفته بود.

دستور جاسبی برای حیف و میل عمدی سرمایه دانشگاه

معاون وقت دانشگاه آزاد درباره حیف و میل عمدی سرمایه دانشگاه آزاد می‌گوید: «دانشگاه آزاد قصد ساخت حدود ۱۰۸ هزار متر مربع فضای آموزشی در منطقه پونک داشت. قرار بود سال ۷۹ شروع شده و ۲ سال هم زمان ساخت آن به طول ‌انجامد. قیمت تمام شده قرارداد هر متر مربعی ۶۵ هزار تومان با پیمانکار تمام شده بود ولی آقای جاسبی بدون انجام مراحل قانونی دستور انعقاد قرارداد با کسی را داد که بعدها معاون عمرانی دانشگاه آزاد شد آنهم از قرار متری ۸۵ هزار تومان. دانشگاه آزاد با آقای حاج ابراهیمی قراداد بست و آقای حاج ابراهیمی علاوه بر علوم و تحقیقات، مسئول پروژه زرینه شد. پروژه‌ای که باید حداکثر ۲ ساله ساخته می‌شد، ما سال ۸۴ سراغ این پروژه رفتیم، ۳۵ درصد آن ساخته شده بود. این پروژه باید با حدود ۵/۸ میلیارد تمام می‌شد، اما سال ۸۴ حدود ۳/۱۹ میلیارد تومان هزینه این پروژه شده بود. لازم به ذکر است قیمت تمام شده بسیاری از ساختمان‌های دانشگاه آزاد بسیار سنگین بوده است در حالیکه حداقل کیفیت در ساختمان‌های دانشگاه آزاد وجود دارد.»

ناشر کتاب های سروش و رئیس کنونی واحد بیروت دانشگاه آزاد

محمد حسین سیفی رئیس کنونی واحد بیروت دانشگاه آزاد که پیش از این با سمت مدیر کل مرکز اسناد این دانشگاه در جلسات مناظره در باب مدیریت جاسبی شرکت می­کرد. به واقع حلقه واسط مابین عبدالکریم سروش و عبدالله جاسبی است، چرا که وی در زمان حضور در ایران علاوه بر نزدیکی بیش از حد به جاسبی مدیر عامل موسسه صراط ناشر کتاب های عبدالکریم سروش هم بوده است. سروشی که در قامت یک ضد انقلاب و مخالف ولایت فقیه جزء حلقه وابسته به لندن است. سیفی که از نزدیکان و مریدان سروش به حساب می آید با نفوذ در سیستم دانشگاه آزاد به آرامی به جاسبی نزدیک شد و همزمان در این دانشگاه مدیر کل مرکز اسناد شد.

وکالت تام الاختیار جاسبی به برادر

دکتر زاکانی رئیس گروه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد می‌گوید: «سندی به دست ما رسید که در واقع نامه‌ای است که معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد به آقای جاسبی که در آن نامه اعلام می‌کند که میزان امکانات دانشگاه ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است. در تاریخ ۱۶ آبان ۸۴، یک وکالتنامه‌ای را آقای جاسبی به برادرش داده و تمام اختیاراتش را به وی واگذار کرده که در محضر ۶۱۱ تهران اتفاق افتاده است. خلاصه مورد وکالت آن این است که انجام کلیه امور مربوطه به موکل در هر یک از دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها اعم از دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، علمی-کاربردی و… انجام کلیه امور مالی، اداری، حقوقی، تقاضا و دریافت هر نوع مجوز و گواهی و اسناد و املاک و سوابق و ریزنمرات و تسویه حساب با مراجع مذکور و…»

دکتر جاسبی با این وکالتنامه، اختیارات کامل را برای اداره دانشگاه، چه در صورتی که خود حضور داشته باشد و یا حضور نداشته باشد،‌ به برادر خویش واگذار کرده است. یعنی برادر رئیس دانشگاه اجازه هر کار مرتبط با دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه مدیریتی آن را داشته است.

اختلافات فاحش در ترازنامه‌های مالی مصوب هیئت امنای دانشگاه

مستندات نشان می‌دهد که تنها در طول ۵ سال فوق، جمعاً مبلغ سه هزار و ششصد و بیست و دو میلیارد تومان، میان ترازنامه‌های مالی مصوب هیئت امنای دانشگاه و ترازنامه‌های مالی صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اختلاف وجود دارد. از سوی دیگر صورت وضعیت حساب عملکرد سود و زیان تلفیقی صندوق دانشجویان واحدهای دانشگاهی در پایان اسفندماه سال ۱۳۸۳ نشان می‌دهد، جمع قرض الحسنه های پرداختی در طول سال ۱۳۸۳، مبلغی حدود ۹۰۷ میلیارد ریال گزارش شده است، که این مبلغ نیز بالغ بر ۷۷ میلیارد ریال با آنچه در ترازنامه تلفیقی صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای سال ۱۳۸۳ ارائه شده، مغایرت دارد.

حمیدرضا عابدی‌ خرسند مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان درباره فساد مالی گسترده در دانشگاه آزاد می­گ وید: «برای اطلاع آقایان، پروژه زرینه، ساخت آرامگاه برای یکی از مدیران دانشگاه از اموال عمومی، سوءاستفاده مالی در لیگ‌های ورزشی و برخی مدارس خانوادگی آنها در زیر مجموعه دانشگاه آزاد بخشی از تخلفات دانشگاه آزاد بوده است.»

تخلفات چند ملیاردی در ساخت پروژه های عمرانی

پروژه ساختمانی واحد تبریز: پرونده تخلفات عمرانی واحد تبریز حاکی از انجام تخلفات مالی- عمرانی توسط برخی مسئولین وقت واحد تبریز (از جمله رئیس وقت واحد) بوده است، که رقم آن به بیش از ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال می‌رسد.

پروژه‌های عمرانی و پرونده‌های مالی واحد بندعباس: در زمان تصدی ریاست قبلی واحد در سال ۸۲ تخلفاتی بالغ بر ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵ ریال از سوی ایشان در واحد اتفاق می‌افتد.

پروژه‌های عمرانی واحد علوم و تحقیقات: همانند پروژه زرینه، مدیریت پروژه‌های عمرانی واحد علوم و تحقیقات تهران نیز از سوی رئیس این واحد یعنی آقای دکتر جاسبی به آقای علی حاج ابراهیمی واگذار شده است. تنها در یکی از گزارش‌های موجود از تخلفات مالی انجام شده در پروژه‌های عمرانی واحد مذکور، تخلفی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال گزارش شده است.

ماجرای حساب ۱۸۸۸ بانک ملی شعبه زبرجد

سلیمی نمین درباره ماجرای حساب ۱۸۸۸ بانک ملی شعبه زبرجد می­ گوید: «برخلاف ادعای آقای جاسبی مبنی بر مصرف شهریه‌های دانشجویان در خود واحدها، حساب ویژه‌ای وجود دارد که در اختیار شخص آقای جاسبی است و واحدها ملزم می‌شوند بخشی از شهریه‌ها را به این حساب واریز کنند. نامه‌هایی از مدیران دانشگاه آزاد به دست من رسیده که اثبات می‌کند آقای جاسبی دستور پرداخت مبالغ میلیاردی به این حساب داده است.»

جذب غیر قانونی اعضاء هیات علمی و اساتید مدعو فاقد صلاحیت

در گزارش های منتشر شده افراد متعددی با وجود عدم صلاحیت به عنوان هیئت علمی دانشگاه آزاد از طرف جاسبی منصوب شده اند که در این گزارش به تعدادی از این نمونه ها اشاره می شود:

استخدام فرماندار وقت کرج و قائم مقام سازمان ثبت اسناد کل کشور آقای (س ش ا چ) طی نامه ۹۴۴۴/۱ مورخ ۱۵/۵/۷۹ رئیس واحد کرج خطاب به دکتر جاسبی به عضویت هیأت علمی ‌ واحد کرج در می­آید.

استخدام هیأت‌علمی نماینده سابق مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی و عضو حزب مشارکت ایران اسلامی آقای (م ع ک)؛ پرونده نامبرده با شماره ۲۱۰۱۸ (در تاریخ ۴/۱۰/۸۱) در دفتر استخدام هیأت علمی دانشگاه تشکیل وثبت گردیده و در ابتدا به واحد تهران پزشکی معرفی می‌شوند و این در حالی بود که بر اساس بخشنامه شماره ۲۵۲۹۵/۳۵ که در تاریخ ۳/۴/۷۴ به کلیه واحدهای دانشگاهی این دانشگاه ابلاغ شده‌است استخدام دارندگان مدرک دکتری حرفه‌ای در تمامی گرایش های مربوطه در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع شده ‌بود.

آقایی با هویت معلوم، متولد ۱۳۳۳، دارای مدرک فوق لیسانس خاک شناسی، مدیرکل وقت منابع طبیعی استان تهران، در سال ۱۳۸۱ متقاضی عضویت در هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی می شود. با موافقت جناب آقای دکتر جاسبی با جذب و استخدام ایشان، پرونده هیأت علمی وی با شماره ۲۰۴۸۷ در تاریخ ۴/۷/۸۱ در دفتر استخدام هیأت علمی دانشگاه ثبت و تشکیل شده و نامبرده را جهت صدور حکم استخدامی به واحد رودهن معرفی می‌کنند. این واحد نیز بر اساس نظر آقای دکتر جاسبی و دفتر استخدام هیأت علمی دانشگاه، حکم مربی قراردادی نیمه وقت برای مشارالیه صادر می کند.

افتخارزاده عضو شورای ۵ نفره انجمن حجتیه است که در زمان شیخ محمود حلبی تربیت شد تا جایگزین وی شود. افـتـخـارزاده در سال ۱۳۶۷ به دلیل اهانت به شهدا و برخى از مقدّسات دینى دستگیر شد. وی به عنوان استاد معارف اسلامی و در قالب استاد مدعو در داشگلاه آزاد کرج تدریس می کند. وی در سالهای قبل از انقلاب در انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران که زیر نظرمستقیم فرح فعالیت تاسیس شده بود مشغول به فعالیت بود.

ابزار شدن نقل و انتقالات در دانشگاه آزاد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره سوء استفاده از نقل و انتقالات در دانشگاه آزاد می­ گوید: «یکسری سوء استفاده‌ها با استفاده از این نقل و انتقالات در حال شکل گیری است و هر نوع نقل و انتقال باید از طریق نامه یک نماینده مجلس یا مقام عالی رتبه اداری به جاسبی اعلام تا امکان انتقال دانشجو به مکان مورد نظرش فراهم شود.»

معاون دانشگاه آزاد: واحدی به نام واحد آکسفورد در دانشگاه آزاد وجود نداشته است!

پس از مدت‌ها سکوت خبری درباره واحد آکسفورد، محمد خجسته – معاون فعلی اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار روز پنجشنبه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد با مراجع تقلید در قم، اعلام کرد: متاسفانه ماهانه هزاران پوند به حساب واحد آکسفورد در کشور انگلستان پرداخت می‌شد که بعدها معلوم شد چنین دانشگاهی اصلا وجود ندارد. همه این‌ها در حالی است که سایت واحدی به نام واحد آکسفورد دانشگاه آزاد هم اکنون در اینترنت قابل دسترسی است و با تماس با شماره‌های اعلام شده در سایت این پیغام را می‌توان شنید که: «اینجا واحد آکسفورد دانشگاه آزاد است برای تماس پیغام بگذارید.»

براساس آنچه در سایت این دانشگاه آمده این واحد با همکاری کالج زبان آکسفورد، دوره آموزش زبان انگلیسی و روش تحقیق را به مدت سه هفته از ۱۳ سپتامبر تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ برگزار کرده است. مشخص شدن وضعیت مبالغ واریز شده به حساب این واحد دانشگاهی، روشن شدن وضعیت تحصیل دانشجویان و تدریس هیات علمی آن و سایر شرایط ابهام آمیز این واحد حاشیه ساز دانشگاه آزاد از پرسش‌هایی است که هنوز برای آن پاسخی داده نشده است.

فرهاد دانشجو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قطع شدن حقوق مهدی هاشمی صحت دارد یا خیر؟ اظهار می‌دارد: «واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آکسفورد واحدی است که نه دانشجویی داشته نه فعالیتی انجام می‌داد. فقط ۳۰ کارمند محلی و ۵ الی ۶ نفر از ایران از جمله آقای مهدی هاشمی در آنجا فعالیت داشتند و مأمور به آنجا بودند. نامه‌ای از دولت انگلیس دریافت شده بود که حساب آنجا هم باید بسته شود و الا در تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود؛ کلا واحد آکسفورد معلق شد و مأموریت همه افرادی که آنجا بودند لغو شده و به ایران بر می‌گردند.» رئیس دانشگاه آزاد در حالی از عدم ابلاغ حکم به مهدی هاشمی برای سرکشی به واحدهای دانشگاه آزاد خبر داده بود که مهدی هاشمی بابت این ماموریت خودساخته به مدت ۱۹ ماه ماهیانه ۳۲۰۰ پوند همراه با ۴ میلیون تومان از دانشگاه آزاد دریافت می‌کرد.

تهاتر مدرک با خدمت، وصل کننده جاسبی مرتضوی

عباس سلیمی نمین در گفتگو با مهر درباره تخلفات جاسبی در جذب سعید مرتضوی می­گوید: «در دوران ریاست جاسبی، برخی نمایندگان مجلس یک باره از مدرک دیپلم به دکتری نائل شدند. قاضی مرتضوی به حد ظاهر در دانشگاه آزاد درس خواند و دکتری گرفت. اما آیا این شخص واقعاً درس خوانده یا نه جای سوال دارد. وقتی خدمات قاضی مرتضوی به جاسبی را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این شخص نه تنها درسی نخوانده بلکه امتیازات زیادی هم دریافت کرده است. پرونده‌هایی مشاهده شده که قاضی مرتضوی در آن به جاسبی خدمات تاسف آوری ارائه داده است. اشکالات قانونی استخدام قاضی مرتضوی در دانشگاه آزاد عبارت هستند از:

۱- آقای مرتضوی متولد ۱۳۴۶ بوده و در هنگام استخدام (سال ۱۳۸۳)، دارای ۳۷ سال سن بوده‌اند. ولی بخشنامه شماره ۱۴۴۳۳۳/۸۸ مورخ ۸/۱۲/۷۷، (بند ۳-۱ ماده ۱)، حداکثر سن داوطلبان در بدو استخدام برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد را ۳۵ سال تمام تعیین کرده است.

۲- بر اساس بخشنامه شماره ۷۵۱۶۲/۳۵ مورخ ۲۱/۱۰/۷۳، استخدام دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم انسانی (همانند حقوق و گرایش‌های آن) به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع اعلام شده است. علاوه بر آن طبق بخشنامه شماره ۱۳۱۴۹۱/۳۰ مورخ ۱۲/۱۱/۷۷، واحدهای تهران دانشگاه آزاد اسلامی از استخدام دارندگان مدرک کارشناسی ارشد به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه منع شده‌اند. بخشنامه شماره ۱۳۸۹۷۳/۳۵ مورخ ۳۰/۷/۸۰، نیز بیان می‌کند: «با توجه به رشد کمی و کیفی دانشگاه و افزایش فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری و امکان جذب اینگونه افراد به عنوان عضو هیأت علمی، مقرر می‌دارد واحدهای دانشگاهی من بعد از جذب و استخدام نیمه‌وقت مربیان در کلیه رشته‌های تحصیلی خودداری نمایند».

صدور گواهی پایان تحصیل با ۷۲ واحد تحصیلی و ۷ ترم مشروطی

فرزند (ع.ع) یکی از مسئولان سابق دانشگاه آزاد و از بستگان مدیر سابق این دانشگاه با استفاده از امتیاز ویژه ای، بدون کنکور در واحد دندانپزشکی این دانشگاه مشغول به تحصیل شده است. خانم (ه.ع) ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۰ با ارسال نامه به دکتر جاسبی از وی درخواست می‌کند با پذیرش وی در دانشگاه آزاد با توجه به ماده ۲۰ بند «ط» برنامه پنجم توسعه (جذب دانشجوی خارجی) موافقت کند. اما جالب توجه است که (ه.ع) که پدرش دارای سابقه نمایندگی مجلس نیز هست، خود را تبعه آمریکا معرفی می‌کند، در حالی که قانون مذکور تنها شامل دانشجویانی می‌شود که اصالتا خارجی هستند، البته در این میان داشتن تابعیت آمریکا برای فرزند یک مسئول در کشور نیز در نوع خود جالب توجه است. در تاریخ یکم مرداد ۱۳۹۰ جاسبی پای نامه درخواست این فرد را پاراف کرده و به دکتر احدی، معاون وقت آموزشی دانشگاه آزاد دستور می‌دهد برابر مقررات! این درخواست را پیگیری کند.

صدور گواهی پایان تحصیل با ۷۲ واحد تحصیلی و با ۷ ترم مشروطی برای فرزند مدیر کل حراست سابق بانک ملی، صدور دانشنامه کارشناسی ارشد رشته حقوق پس از ۲ ماه اشتغال به تدریس برای مدیر کل وقت آموزش عالی سازمان بازرسی کل کشور، پذیرش برخی دیگر از مدیران ارشد و میانی دستگاه‌های دولتی بدون طی نمودن شرایط لازم به صورت قراردادهای خدمات آموزشی، تغییر نمره مردودین با دادن رشوه، صدور گواهی نامه‌های فاقد اعتبار و ده‌ها تخلف دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.

پرونده‌های جذب هیات علمی و اعطای مدرک تحصیلی توسط دانشگاه آزاد به برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف، برخی از وزرای سابق و مسئولان اجرایی دولت‌های مختلف، رئیس سابق واحد کرمانشاه و دبیر منطقه ۲ دانشگاه، معاون سابق اداری- مالی سازمان صدا و سیما، مدیر کل وقت منابع طبیعی استان تهران، معاون اداری- مالی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جاسبی، رئیس گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، داماد دکتر جاسبی، رئیس دیوان عدالت اداری وقت، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، نماینده سابق زابل و معاونت فعلی عمران دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از منسوبین به دادستان وقت کل کشور، معاون عمرانی واحد کاشان، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از منسوبین رئیس واحد تهران جنوب، یکی از معاونین سابق وزارت امور خارجه، یکی از معاونین وقت سازمان تربیت بدنی و… به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گزارش‌های هیئت تحقیق و تفحص به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیریت بی ثبات و غیر مسئولانه از دیگر مساله هایی است که گریبان دانشگاه آزاد را گرفته است. عباسپور رئیس کمیسیون آموزش مجلس ۵ مسئولیت در دانشگاه آزاد دارد، عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد، عضو هیأت ممیزه فنی مهندسی دانشگاه آزاد، رئیس منطقه ۹، عضو هیأت علمی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و مشاور تحقیقاتی رئیس دانشگاه آزاد است، در حالی که هرکدام از این مسئولیت‌ها یک مدیر تمام وقت می‌خواهد علاوه بر اینکه عباسپور در کمیسیون آموزش نیز مشغول فعالیت است.

دستور رهبری برای جلوگیری از گستره کمی دانشگاه آزاد

علیرضا زاکانی درباره بی توجهی جاسبی به رهنمودهای رهبری درباره دانشگاه آزاد می­ گوید: «بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد، نسبت هیأت علمی به دانشجویان یک به ۱۸۰ است، بعضی از واحدها از نظر آزمایشگاهی پول کلانی بابت آزمایشگاه از مردم می‌گیرند اما کمترین امکانی در اختیار دانشجو نمی‌گذارند، برخی از واحدها هم برخلاف قانون قبل از آنکه رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته باشد، رشته دکتری تأسیس کرده‌اند. سال ۷۳ برنامه ۵ ساله‌ای جاسبی تنظیم کرد و خدمت رهبری برد، ایشان خیلی تجلیل کردند از اینکه در برنامه ۵ ساله دوم دانشگاه آزاد، گستره کمی دیده نشده است ولی ظرف ۴ سال ۴۰ واحد جدید تأسیس شد، رهبری دوباره سال ۷۶ تذکر جدی درباره توسعه بی رویه دانشگاه آزاد دادند، سال ۸۰ هم همین‌طور ولی دانشگاه آزاد ۱۴۰ واحد دیگر راه اندازی کرد.»

زمین خواری به سبک دانشگاه آزاد

واگذاری ۳۱۶۲ هکتار از اراضی منابع ملی و حدود ۱۵ میلیون متر مربع از اراضی شهری در سراسر کشور به دانشگاه آزاد اسلامی بدون رعایت ضوابط قانونی با اقل بهای ممکن و عمدتاً رایگان؛ و این در حالی است که مسؤولین دانشگاه امکان هرگونه نظارت بر نحوه بهره برداری و استفاده صحیح و طبق ضوابط قانونی و موافقت نامه های مورد تفاهم را از دستگاه های نظارتی به طور کلی سلب نموده اند.

نکته جالبی که درباره زمین خواری دانشگاه آزاد وجود دارد اذعان خود مسئولان این دانشگاه نسبت به این موضوع است. محسن هاشمی رفسنجانی معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به مشکلات حقوقی این دانشگاه گفت: یکی از عمده‌ترین این مشکلات فاقد سند بودن نیمی از اراضی دانشگاه است که باید برنامه ویژه‌ای برای تعیین تکلیف این اراضی انجام شود. حال برنامه ویژه آقایان برای سند سازی در این باره چیست از مسائلی است که باید منتظر بود و دید. گوشه ای از این تضییع حقوق عمومی توسط دانشگاه آزاد اسلامی بدین شرح است:

۱- در سال ۸۱، ۵۰۰۰ هکتار زمین معادل ۵۰ میلیون متر مربع که به تنهایی به وسعت یک شهر کوچک می‌باشد، از سوی اداره منابع طبیعی جیرفت در استان کرمان به صورت کاملاً رایگان به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار می‌شود.

۲- در سال ۷۳ بیش از پنج هکتار زمین از سوی اداره زمین شهری جیرفت به دانشگاه آزاد اسلامی به صورت کاملاً رایگان واگذار می‌گردد که متاسفانه دانشگاه برابر اسناد موجود با توسل به زور به املاک مجاور زمین­های اهدایی تجاوز نموده است.

۳- در سال‌های گذشته، ۷۰ هکتار زمین در استان گیلان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت رایگان به دانشگاه آزاد اسلامی داده شده است.

۴-د ر سال‌های گذشته در فواصل زمانی متفاوت در استان تهران بیش از ۱۰۰ هکتار زمین از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت رایگان به دانشگاه آزاد اسلامی داده شده است. این در حالی است که مطابق ماده ۳۴ “قانون واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی ممنوع است.

۵- دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان بابل جمعاً دو قطعه زمین به مساحت ۴۰ هکتار با احتساب ۵۰% تخفیف از وزارت جهاد کشاورزی دریافت داشته است. جالب آنکه این دانشگاه مبلغ متعهد شده برای پرداخت را به حساب دولت واریز نکرده ولی این دو زمین از سوی وزارتخانه مذکور به صورت قطعی به دانشگاه واگذار می‌گردد. این در حالی است که در تبصره ۴ ماده ۳۴ قانون واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی به صراحت آمده که اراضی واقع در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و تهران مشمول تخفیف نمی‌باشند.

۶- وزارت جهاد کشاورزی، در استان تهران ۵۰ هکتار زمین در تهران و قم به دانشگاه اجاره داده است، ولی دانشگاه آزاد اسلامی به تعهد خود عمل ننموده و مال‌الاجاره‌ای به دولت پرداخت نکرده است.

۷- رئیس دانشگاه آزاد نه تنها زمین را از اموال عمومی می‌گرفت بلکه می‌توانست سطح آن زمین را ارتقا دهد، بدین معنا که زمین کشاورزی را تبدیل به زمین مسکونی می‌کرد و منجر به افزایش بهای همین زمین می‌شد. با بررسی شکایات واصله از سوی مردم شمال، نتیجه گرفته شد که زمین اهالی شمال در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده شده اما هیچ دانشگاهی ساخته نشده است.

گردن کلفتی دانشگاه آزاد در تضییع حق یک میلیون نفر

۱۷ سال پیش دانشگاه آزاد و سازمان بازنشستگی قراردادی را امضا کردند که زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع متعلق به بازنشستگان در قبال انجام تعهداتی از سوی دانشگاه آزاد به آن واگذار شود اما در حالی که دانشگاه آزاد به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده بود املاک مورد نظر بعدها به موسسه خدیجه کبری منتقل شد که هیئت موسس آن جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد و همسر و برادر همسر ایشان بوده‌اند و این دو ملک از ید سازمان بازنشستگی خارج می‌شود.

دانشگاه آزاد چگونه مالک ۲ میلیون مترمربع زمین شد؟

هادوی برای انجام یک عمل خیر زمین‌های موروثی ­اش را به دانشگاه آزاد واگذار می­ کند. لذا بیش از ۲ میلیون متر مربع را طی صحبتی با جاسبی به دانشگاه آزاد هدیه می­کند و ۱۴۰۰۰۰ متر مربع را برای خانواده اش نگه می ­دارد. پس از این اقدام خانواده‌ هادوی، دانشگاه آزاد به بهانه اخذ وام از بانک درخواست انتقال سند می‌کند و پس از امضای موافقت‌نامه و در اختیار قرار گرفتن زمین توسط دانشگاه آزاد، مسوولان دانشگاه با انجام شنیع‌ترین اقدامات شروع به تصرف باقی‌مانده زمین‌ها می‌کنند.

در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۷۶ یک کارشناس رسمی برای رسیدگی به شکایت هادوی از دانشگاه آزاد رفته و در گزارش خود نوشته است که دانشگاه آزاد مقدار ۷/۶۹۸۹۹ متر مربع از اراضی هادوی را تصاحب کرده است. بعد از رفت و آمد های کارشناسان مختلف رای قطعی به تجاوز دانشگاه آزاد صادر می شود. اما با این حال دادگاه گفته که رأی همان رأی سابق است که به خاطر صورت جلسه سران سه قوه در سال ۶۷ سال صادر شده در حالی که بررسی‌ها نشان داد که مراد از آن صورت جلسه، صورت جلسه کمیسیون ماده ۵ شهرداری است.

قالیباف فرمانده نیروی انتظامی وقت در این باره می ­گوید: «وقتی شنیدم در زمین‌های یاد شده افراد را کتک می‌زنند به رئیس کلانتری محل گفتم که این مسئله را بررسی کند اما او گفت که هیچ خبری نیست. لذا خودم رفتم که ببینیم چه خبر است که در این بین از قوه قضائیه زنگ زدند که کجا می‌روی؟ تو حق نداری بروی! اما من رفتم و دیدم که این اتفاقاتی که می‌گفتند صورت می‌گیرد و افراد را کتک می‌زنند و بعد که بررسی کردم دیدم که مسئول کلانتری آنجا ۲ ملک ویلایی رشوه گرفته است.»

جاسبی درخصوص مالکیت خود بر پلاک های ثبتی فوق در بسیاری از موارد از نام و عنوان مقامات عالیرتبه نظام بویژه مقام معظم رهبری سوی سوء استفاده های متعددی نیز انجام داده است. در سال ۱۳۷۳ نیز آقای هاشمی رفسنجانی نیز در مراسم افتتاحیه واحد علوم و تحقیقات شخصاً از سخاوت آقای هادوی در واگذاری این اراضی به دانشگاه آزاد اسلامی از ایشان قدردانی می کند. یکی از عواملی که موجب شده است که قضات دادگاه‌ها همیشه در صدور رأی بر علیه دانشگاه آزاد اسلامی، احساس خطر کنند، مطلب کذبی است که مدیریت ارشد دانشگاه آزاد اسلامی به عمد به مقام معظم رهبری نسبت داده است. مدیریت عالیه دانشگاه آزاد اسلامی در دفاعیات خویش به دروغ و به کرات در مراجع قضایی اعلام می‌کند که دانشگاه آزاد اسلامی توسط هیأت امنایی که در رأس آن مقام معظم رهبری است اداره می شود.

این در حالی است که رهب رمعظم انقلاب در سال ۷۸ (حدود ۴ سال پیش از دفاعیات دانشگاه آزاد در مراجع قضایی) در دیداری عمومی با مدیران مسئول نشریات دانشجویی در تاریخ ۴ اسفند ۷۸ که در رسانه های جمعی نیز منتشر گردید، در خصوص مشارکت معظم له در اداره دانشگاه آزاد اسلامی چنین می‌فرمایند:
« اینکه می‌گویید من عضو هیأت مؤسس و هیأت امنا هستم، نه ، من شاید ده دوازده سال بیشتر است که حتی در یک جلسه هیأت امنا هم نبوده‌ام و الان هم هیچ اطلاعی ندارم که چطور می گذرد. بله از اول اسم ما را هم همان طور تبرکاً در هیأت امنا گذلشتند ! من اصلاً یادم نمی‌آید که از همان اول یک جلسه یا دو جلسه در هیأت امنا شرکت کردم یا نه، بنابراین در سیاستگذاری آنجا من دخالتی ندارم… دکتر جاسبی هم اینجا گاهی رفت و آمد دارند، لیکن در مورد دانشگاه اگر ما به ایشان حرفی بزنیم، توصیه‌هایی است که به ایشان می‌کنیم. مثلاً شکایت‌هایی که می‌شود به وسیله دفتر به ایشان تذکر می‌دهند. در کار دانشگاه من هیچ دخالتی ندارم .»

آقای عباسپور و جاسبی بارها گفته اند که رهبری دستور داده که به ازای هر فرزند هادوی ۵۰۰ متر زمین به آنها بدهند که هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا ارائه نشده است.

منبع: خط امام

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا